handdator

Visa fullständig version : Enkla knep som piffar upp maten


pepplez
2016-01-14, 18:19
Exempel: om man har i några teskedar gurkmeja i riset blir det skarpt gult och mycket trevligare att äta imo (smakar typ inget extra dock men vill man ha gult ris som inte smakar ris kan man ha i saffran). Ett annat är att ha keso i lasangen (i själva köttfärssåsen alltså), krämar till den och ger proteinboost om man är ute efter det.

Letar efter fler sådana här små, enkla tips som livar upp vardagsmaten lite. Inga recept om inte tipset är typ "den här snabba dressingen piggar upp salladen".

Beemel
2016-01-14, 19:14
Senap! Till det mesta.
Finns en, Johnnys tror jag den heter, som har mango/habanero tillsatt. Sjukt god.

Sambal, funkar också med massa.olika saker både i matlagningen såväl som några matskedar direkt på tallriken

Färska örter. Helt fucking oslagbart.

Turkisk yoghurt och sötsursås (70-30 fördelning) löjligt enkel sås som är gott till mycket.

Aliaas
2016-01-14, 19:34
Mango chutney: Funkar till mycket och bryter av starka och kryddiga rätter riktigt bra.

Ett ägg: Att knäcka ett ägg i maten ger ofta mycket, att blanda i gulor i exempelvis såser och gröt ger mycket krämighet.

Smördeg: Oändliga mängder goda rätter kan man få till med Smördeg och fylling + en ugn

Vitlök i potatismoset

Sen om man gör mackor och dylikt med smält ost är det gott att ta med lite keso också krämer till det och drygar ut kalorimässigt.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Ozziking
2016-01-14, 19:40
Ketchup.

Brofessorn
2016-01-14, 19:42
https://static.mathem.se/shared/images/products/large/ketchup-hot-chilli-500-500g-felix-1578909153.jpg

pepplez
2016-01-14, 19:50
Detta får inte bli för likt "din senast upptäcka BRA ingrediens"-tråden, men Alias "vitlök i potatismoset" är ett typiskt tips jag letar efter. Tänker inte främst att jag vill ha tips på goda såser/produkter utan mer "ta den här produkten och tillsätt i den här tråkiga maträtten så kommer din värld att förändras", typ.

Wzup2u
2016-01-14, 20:01
saffran & russin i ris & rör även i lite grädde/havregrädde.

HerrLuta
2016-01-14, 20:53
Ost funkar jäkligt bra till mycket mat, speciellt att riva ner typ en rejäl mängd parmesan i potatismoset - äter med sked ur kastrullen alla dagar *drool*

Generellt gör ost ju sig bra som smakförhöjare men även som dekoration. Så våga testa :)

Luddsson
2016-01-14, 21:01
Curry i köttfärsås! Ger ett gött sting utan att bli för indiskt.

Köttis
2016-01-14, 21:33
På risspåret funkar det fint med hel kanel, kardemumma eller stjärnanis som man sedan plockar upp. Nejlika har jag fått i ris från indisk restaurang en gång och det fungerar också. Går väl bra med malda kryddor också men då får man räkna med att riset missfärgas.

Shqypnia
2016-01-14, 21:46
Såser är ingen hemlighet men det finns kryddor som kan göra sjuuuukt stor skillnad. Jag kan inte ens äta pommes utan grillkrydda :D

Wzup2u
2016-01-14, 22:12
Ost funkar jäkligt bra till mycket mat, speciellt att riva ner typ en rejäl mängd parmesan i potatismoset - äter med sked ur kastrullen alla dagar *drool*

Generellt gör ost ju sig bra som smakförhöjare men även som dekoration. Så våga testa :)

Ja jäklar ja ost har man ju i imkt =)
Goda ostar i mat är kung & idag rev jag ner boxholms vitlöksost i maten faktist.

Wzup2u
2016-01-14, 22:17
Såser är ingen hemlighet men det finns kryddor som kan göra sjuuuukt stor skillnad. Jag kan inte ens äta pommes utan grillkrydda :D

grillkrydda *spy* finns inte många goda iaf...

Jag tycker salt, peppar & vitpeppar är awesome på pommes och satsar oftast på dippen =) smält cheddar, ketchup & en fin god tex burgardressing...

sourcream & onionkrydda är dock jaekligt kung på pommes också... glömde nästan bort det.

NautilusMetoden
2016-01-14, 23:05
Läst någonstans, eller sett på TV, att ha i lite kanel eller en bit stjärnanis medan man steker köttfärs till köttfärssås ska förhöja "umami"-smaken i köttfärsen.

Personligen brukar jag därför ha i lite kanel ibland.

Luca Brasi
2016-01-14, 23:30
Läst någonstans, eller sett på TV, att ha i lite kanel eller en bit stjärnanis medan man steker köttfärs till köttfärssås ska förhöja "umami"-smaken i köttfärsen.

Personligen brukar jag därför ha i lite kanel ibland.
Jag häller fisksoja i allt med tomat i.
(Nästan.)

StarkaUlf
2016-01-14, 23:46
Lite socker i tomatsåsen.

Yes
2016-01-15, 00:14
Lite socker i tomatsåsen.
Socker och salt är så nära enkla knep det går att komma. Laga aldrig nåt utan salt där du vill ha fram smak, och ha i en nypa socker for att balansera sura eller bittra smaker.
Till just tomatsås skulle jag dock rekommendera färska tomater som skalas och kärnas ur. Det kräver inte många extra minuter och blir mycket bättre än skiten du köper på konserv.

Annars tycker jag inte tråkiga maträtter kan göras bra med enkla knep. Det går som bäst att maskera hur dålig maten är, men riktigt bra blir det aldrig.

Stjarnan
2016-01-15, 05:56
Är väldigt svag för jordnötter. Gör jag någon maträtt med ris så toppar jag alltid med jordnötter :)

shut teh face
2016-01-15, 06:55
Låt alltid smakerna koka ihop, är det tomatbaserat pratar vi 1-2 timmar gärna
Mjölkbaserad minst 20-30 min

Jag brukar alltid riva i morötter, palsternacka i köttfärssåsen, det ger smak men framförallt sötma, och såklart fyller ut det hela

Ett annat tips är att krossa kapris/oliver till en paste och ha i grytor, förslagsvis köttfärsås

Jag brukar alltid hoppa över såsen och helt enkelt ha ett rejält lass mini keso, som jag kryddar med cayennepeppar eller någon örtblandning.

Stektermometer i fisk/kyckling/kött, har man aldrig kört detta tidigare så kommer man bli förvånad över hur gott det är när det är perfekt tillagat.

Om man gör potatisklyftor i ugnen är det bäst om man blandar ihop olja, vitlök, smör, salt, peppar och steker på klyftorna i detta i en stekpanna innan man kör på det i ugnen, det ger mycket jämnare bränning av potatisen och fördelar smaken bättre

mela
2016-01-15, 07:07
Senap! Till det mesta.
Finns en, Johnnys tror jag den heter, som har mango/habanero tillsatt. Sjukt god.


Chipotle & Svartpeppar är det bästa Johnnys någonsin producerat! *drool*

En korv stroganoff med massor av senap är så väldigt mycket godare än någon som bara är tomatbaserad.

Sambal Oelek i pizzasåsen är också en höjdare.

Lite smör på pastan när den är färdigkokt förhöjer smaken och gör dessutom så att den inte klibbar ihop.

Håller med föregående talare om ost, dock är jag ett större fan av västerbottenost än av parmesan.

Vispgrädde i potatismosen istället för mjölk!

Beemel
2016-01-15, 08:51
Chipotle & Svartpeppar är det bästa Johnnys någonsin producerat! *drool*

Den är utan tvekan nice den med, men i min smak kommer den som god tvåa.

Passar på att slå ett slag för att göra egen senap också. Kan man smaksätta den hur man vill och även få koll på exakt innehåll.
Senapspulver har jag av den anledningen alltid hemma.

MackeJuve
2016-01-15, 08:53
En sås, men i alla fall ett sjukt enkelt sätt att få lite extra protein: ~1 matsked Mango Chutney + 100-200 g naturell kvarg ihopblandat. Kör Mango Chutney Spicy själv. Brukar äta upp nämnd mängd i en sittning, blir väldigt mycket sås men det är bara gött. Fördelningen är ungefärlig. Har någon förslag på andra såser som lätt kan blandas med kvarg utan något mer till och bli gott så är det välkommet.

Mjuggen
2016-01-15, 09:03
En sås, men i alla fall ett sjukt enkelt sätt att få lite extra protein: ~1 matsked Mango Chutney + 100-200 g naturell kvarg ihopblandat. Kör Mango Chutney Spicy själv. Brukar äta upp nämnd mängd i en sittning, blir väldigt mycket sås men det är bara gött. Fördelningen är ungefärlig. Har någon förslag på andra såser som lätt kan blandas med kvarg utan något mer till och bli gott så är det välkommet.

Ungefär 100gram kvarg, en matsked kaviar, en tesked lättmajonnäs, smaka sedan av med dill, svartpeppar och ev. salt. Lite limejuice brukar funka fint med.

Passar skitbra som fisksås!

Yes
2016-01-15, 09:34
Stektermometer i fisk/kyckling/kött, har man aldrig kört detta tidigare så kommer man bli förvånad över hur gott det är när det är perfekt tillagat.

Sen blir köttet ändå svensson-lagat till en temperatur om 65-70c, bara för att vara säkert på att det blir grått rakt igenom. :D
Faktiskt förvånansvärt många som inte förstått att välstekt kött är förstört kött....

Annars har du förstås rätt. Stektermometer är ovärderligt.

Beemel
2016-01-15, 10:12
På tal om Mango Chutney så är den med lime (kommer inte ihåg vad tillverkaren heter) grym att ha som "pålägg" på riskakor.
Blir typ som en marmelad men mer kryddigt.
Brukar käka det till min kycklingsallad istället för att ha pasta eller kokt ris till.

Raschmus
2016-01-15, 10:45
Redan nuddats i tråden men vitlök, parmesan och hackad persilja i potatismos är kanooonagött!

pepplez
2016-01-15, 11:06
En sås, men i alla fall ett sjukt enkelt sätt att få lite extra protein: ~1 matsked Mango Chutney + 100-200 g naturell kvarg ihopblandat. Kör Mango Chutney Spicy själv. Brukar äta upp nämnd mängd i en sittning, blir väldigt mycket sås men det är bara gött. Fördelningen är ungefärlig. Har någon förslag på andra såser som lätt kan blandas med kvarg utan något mer till och bli gott så är det välkommet.

Brukar göra exakt samma sås fast med fullfet créme fraiche, den är SJUKT god till det mesta. Kvargvarianten blir ju lite mer deffvänlig :D

pepplez
2016-01-15, 11:11
Sen blir köttet ändå svensson-lagat till en temperatur om 65-70c, bara för att vara säkert på att det blir grått rakt igenom. :D
Faktiskt förvånansvärt många som inte förstått att välstekt kött är förstört kött....

Annars har du förstås rätt. Stektermometer är ovärderligt.

Stektermometer är viktigast till kyckling och fisk. En perfekt tillagad laxfilé är fan den bästa vardagsmaten som finns.

MackeJuve
2016-01-15, 11:27
Brukar göra exakt samma sås fast med fullfet créme fraiche, den är SJUKT god till det mesta. Kvargvarianten blir ju lite mer deffvänlig :D

Haha ja vet inte om min semi-feta kropp behöver créme fraiche :) Troligtvis lite godare men som sagt fungerar bra med kvarg.

Termy
2016-01-16, 12:25
När jag käkar fruktsallad till kvällsmaten, som bl.a. har skivade röda äpplen, tar jag ibland en skvätt tabasco på en äppelbit här och där. Oväntat bra smakkombination.

shut teh face
2016-01-17, 15:18
Sen blir köttet ändå svensson-lagat till en temperatur om 65-70c, bara för att vara säkert på att det blir grått rakt igenom. :D
Faktiskt förvånansvärt många som inte förstått att välstekt kött är förstört kött....

Annars har du förstås rätt. Stektermometer är ovärderligt.
Jo, men vissa personer vill verkligen inte ha rosa kött ens. Det är bättre med kött som precis blivit "grått" än något som gått alldeles för länge.

Men just fisk, och framförallt vit fisk vill jag ha perfekt tillagat, brukar må illa annars.

azarr
2016-01-17, 16:37
Koka kanten på parmesanost med ris/pasta eller låt koka med i ex-gryttor ! Ger en god smak!

Tomten
2016-01-18, 16:21
- Ersätt salt med en ljus soja.

- Ersätt vitt socker med olika råsocker, mörk muskovado-socker är fantastiskt.

- Använd vinäger och socker för att balansera sötma, sälta och syra. En rätt som blivit för salt går att rädda med socker, för lite syra så så kan man använda olika typer av vinänger (balsamico, vitvin, äpplecider, ris, osv.). Risvinäger är en mild och lättanvänd vinäger.

- recept har ofta på tok för lite kryddor. Var inte rädd att krydda mer än vad recepten säger.

Tomten
2016-01-18, 16:25
Till just tomatsås skulle jag dock rekommendera färska tomater som skalas och kärnas ur. Det kräver inte många extra minuter och blir mycket bättre än skiten du köper på konserv.


Är beredd att hålla med där. Har väldigt svårt för konserverade tomater efter att uteslutande använt färska under en lägre period. Känns inte heller som det spelar någon roll om det är tomater från konserv eller tetra-pack. Smakar bara mycket fräschare.

HerrLuta
2016-01-19, 11:40
Sen blir köttet ändå svensson-lagat till en temperatur om 65-70c, bara för att vara säkert på att det blir grått rakt igenom. :D
Faktiskt förvånansvärt många som inte förstått att välstekt kött är förstört kött....

Annars har du förstås rätt. Stektermometer är ovärderligt.

+1000000 på detta!

Allt för många är "rädda" för att konstant bli sjuka av kött som inte tillagats till den nivå du beskriver. Därav allt tjat om "torr" kyckling med ris etc. etc... Dock skulle jag säga att det är svårare att göra en "bra" well done (vilket går men jag själv inte föredrar den stekgraden) än en bra medium rare.

Wzup2u
2016-01-19, 20:56
färsk persilja, dill eller oregano i pmoset.

Ozziking
2016-01-19, 21:08
ketchup.

Skämt åsido.

Jag har börjat använda kanel i det mesta faktiskt. Woker av olika slag eller kött/kyckling med en skvätt kanel är otroligt gott. Och mycket curry i maten. Det är också riktigt gott.

Kan även tipsa om Alpro's kokosgrädde.

Samt att använda bönor och linser mer. Det är underskattat.

Och lite som redan sagts, vinäger och soya i olika former är också "vardagshacks".

Wzup2u
2016-01-19, 21:10
ketchup.

Skämt åsido.

Jag har börjat använda kanel i det mesta faktiskt. Woker av olika slag eller kött/kyckling med en skvätt kanel är otroligt gott. Och mycket curry i maten. Det är också riktigt gott.

Kan även tipsa om Alpro's kokosgrädde.

Samt att använda bönor och linser mer. Det är underskattat.

Och lite som redan sagts, vinäger och soya i olika former är också "vardagshacks".

Du fastnade ikanelträsket i mat sen =) härligt hihi...

arogen
2016-01-20, 09:15
ketchup.

Skämt åsido.

Jag har börjat använda kanel i det mesta faktiskt. Woker av olika slag eller kött/kyckling med en skvätt kanel är otroligt gott. Och mycket curry i maten. Det är också riktigt gott.

Kan även tipsa om Alpro's kokosgrädde.

Samt att använda bönor och linser mer. Det är underskattat.

Och lite som redan sagts, vinäger och soya i olika former är också "vardagshacks".

Håller helt med. Jag är en riktig sucker för kidneybönor.

Wzup2u
2016-01-20, 09:54
Håller helt med. Jag är en riktig sucker för kidneybönor.

Då är vi 2 =)...even been a sucker for cannellinibönor...

Ozziking
2016-01-20, 12:23
Guys.. Kikärtor med curry, örtsalt, en skvätt olja och någon form av vinäger. Hacka i körsbärstomater. Voilà

arogen
2016-01-20, 13:33
Guys.. Kikärtor med curry, örtsalt, en skvätt olja och någon form av vinäger. Hacka i körsbärstomater. Voilà

Måste testas, älskar ju falafel och kikärtor i sig så. Dock går vinäger FETBORT :D

Yes
2016-01-22, 09:53
Jo, men vissa personer vill verkligen inte ha rosa kött ens. Det är bättre med kött som precis blivit "grått" än något som gått alldeles för länge.

Men just fisk, och framförallt vit fisk vill jag ha perfekt tillagat, brukar må illa annars.
Om gästen vill ha välstekt kött ber man hen artigt att gå hem. ;)

Vissa påstår att det går att få välstekt utan att köttet blir förstört. Jag har aldrig upplevt det.

sebbanboy14
2016-01-25, 23:30
Såser är ingen hemlighet men det finns kryddor som kan göra sjuuuukt stor skillnad. Jag kan inte ens äta pommes utan grillkrydda :D

Då är vi två, gärna en hög över allt =)

Wzup2u
2016-01-26, 09:48
vinäger & vitpeppar på potatis kanonfint!

Yes
2016-02-02, 09:01
vinäger & vitpeppar på potatis kanonfint!
Vinäger överlag är en smaksättare som få förstår sig på. Används alldeles för sällan.

Wzup2u
2016-02-02, 10:01
Vinäger överlag är en smaksättare som få förstår sig på. Används alldeles för sällan.

Absolut själv kan jag inte vara utan det =).
Vinäger lyfter även upp tomatsmak riktigt fint, därför ketchup är så gott bla.

På alla grönsaker & speciellt vitkål m.m m.m på allt! =)

Yes
2016-02-02, 10:46
Det gör sig också utmärkt i marinader, eller lyfta fram vinsmak. Vinäger kan också användas som smakhöjare likt salt.

Klein
2016-02-02, 13:53
Att marinera griskött i ett par timmar i 2 delar rödvinsvinägor, 2 delar olivolja, 1 del sojasås, 2 delar senap samt pressad vitlök och rosmarin är en höjdare. Bara salta och peppra efter marineringen och tillaga. Man kan man skippa senapen och rosmarin då det smakar rätt bra även utan dem.

StarkaUlf
2016-02-02, 15:08
Riven muskotnöt i potatismoset. (Inte färdig på burk, utan en riktig). Dom flesta som gör potatismos kanske använder det, men dom som inte gör det måste testa. :)

arogen
2016-02-02, 18:09
Riven muskotnöt i potatismoset. (Inte färdig på burk, utan en riktig). Dom flesta som gör potatismos kanske använder det, men dom som inte gör det måste testa. :)

Måste testa. Jag har alltid den färdiga kryddburken, men massor. Älskar muskot i moset :) Bra tips StarkeUffe! :D

Gober
2016-02-02, 18:55
Riven muskotnöt i potatismoset. (Inte färdig på burk, utan en riktig). Dom flesta som gör potatismos kanske använder det, men dom som inte gör det måste testa. :)

Klassiker, muskotnöt är en god krydda. Passar även tex i en gräddig pasta sås, oregano, citron och färskmuskot är en bra kombo. Men som sagt, i mos är det som bäst, man får dock passa sig för att ta mycket för det tar över hela rätten.

OT, men en gång fastnade jag i någon knarktråd på Flashback, tydligen kan man bli hög på muskot, med en efterföljande bakfylla som ska vara överjävlig. Testa inte, muskot är trots all ganska giftigt i höga doser.

Tomten
2016-02-02, 18:59
Riven muskotnöt i potatismoset. (Inte färdig på burk, utan en riktig). Dom flesta som gör potatismos kanske använder det, men dom som inte gör det måste testa. :)

Det här gäller egentligen många fler kryddor. Färska kryddor är vanligvis bäst, men oftast väldigt dyrt, näst bäst är kryddor som är torkade hela, då krossar man dem med mortel eller kryddkvarnl. Kryddor i pulverform tappar otroligt mycket av både smak och lukt. Torkad ingefära i pulverform är ett skämt.

Det finns också vissa kryddor som är bra även i torkad form, ta tex torkad lök (vanlig lök inte vitlök), som är väldigt bra att använda i marinader och liknande.

Wzup2u
2016-02-02, 19:38
Riven muskotnöt i potatismoset. (Inte färdig på burk, utan en riktig). Dom flesta som gör potatismos kanske använder det, men dom som inte gör det måste testa. :)

även vitpepparn och ett kasst socker gör stor del i potatismoset, samt att toppa med färsk dill, gräslök,oregano eller rosmarin.

HerrLuta
2016-02-03, 20:11
Riven muskotnöt i potatismoset. (Inte färdig på burk, utan en riktig). Dom flesta som gör potatismos kanske använder det, men dom som inte gör det måste testa. :)

Håller med! Riven muskot i de stuvade makaronerna gör också susen! :)

Yes
2016-02-04, 07:41
Apropå potatismos... Prova baka potatisen först. Sen ska man väl helst ha en potatispress, men det funkar att fäktas med en gaffel. Blanda i smör, mjölk och äggula.

mela
2016-02-04, 08:04
Eller vispgrädde istället för mjölk i potatismosen. Oj vad krämigt det blir!

Tapatalk på språng

HerrLuta
2016-02-05, 07:50
Fortsättning på potatismos, eller snarare puré i detta fall:

Koka potatisen långsamt (ingen djävulskokning, utan snarare lite kraftigare än sjudande) och låt den ånga av något. Kör den sedan igenom potatispressen och lägg den i en passersil/trådsil där du jobbar den igenom det finmaskiga nätet med en slickepott. Tillbaka med allt i grytan och värm på det med varm mjölk (3%-ig) och önskad mängd smör.

Att röra i lite tryffelolja gör inte saken sämre :)

Yes
2016-02-05, 19:27
Nooo, hädelse HerrLuta! Hädelse! Tryffelolja är ungefär som att hälla parfym i maten. :(

HerrLuta
2016-02-05, 22:35
Nooo, hädelse HerrLuta! Hädelse! Tryffelolja är ungefär som att hälla parfym i maten. :(

Haha, why? :) Beror ju på var du köper din olja! Min nuvarande är en vit tryffelolja från Milano och inte Zetas variant. Visst, procenten tryffel är väl cirka 1% men plånboken tillåter inte den vita tryffelns krävande kilopris.

Tycker att den gör sig utmärkt i t.ex. en äggröra eller en risotto!

Yes
2016-02-05, 22:51
Haha, why? :) Beror ju på var du köper din olja! Min nuvarande är en vit tryffelolja från Milano och inte Zetas variant. Visst, procenten tryffel är väl cirka 1% men plånboken tillåter inte den vita tryffelns krävande kilopris.

Tycker att den gör sig utmärkt i t.ex. en äggröra eller en risotto!
Jag överdriver såklart, men tryffelolja brukar vara helt syntetisk och ha en riktigt skarp och påträngande smak. Några droppar kanske funkar, men det har varit en trend att missbruka det vilket ger hemska resultat.

HerrLuta
2016-02-06, 13:52
Jag överdriver såklart, men tryffelolja brukar vara helt syntetisk och ha en riktigt skarp och påträngande smak. Några droppar kanske funkar, men det har varit en trend att missbruka det vilket ger hemska resultat.

Ja, det är klart att "the real thaang" är bättre men lyxen att prova färskriven tryffel har man sällan. Därmed använder jag den sparsamt där jag kan. Håller dock med dig att det blir skit om man går bananas *screwy*

Gearhead85
2016-02-27, 17:38
Något jag själv uppskattar är "rotfruktsnudlar". Man tar en morot och antingen med en skalare eller om man har en köksmandolin som man ställer in på det tunnaste och sedan skalar ned moroten. Lika kan man föra med kålrot och rödbeta så man får mer variation. Sedan steker man det i en panna med lite olja. Själv brukar jag även krydda lite med grillkrydda och en vitlöksklyfta under stekningen.

Bon apetit.

Gearhead85
2016-02-27, 17:45
Något jag själv uppskattar är "rotfruktsnudlar". Man tar en morot och antingen med en skalare eller om man har en köksmandolin som man ställer in på det tunnaste och sedan skalar ned moroten. Lika kan man föra med kålrot och rödbeta så man får mer variation. Sedan steker man det i en panna med lite olja. Själv brukar jag även krydda lite med grillkrydda och en vitlöksklyfta under stekningen.

Bon apetit.

Dessa brukar jag blanda med stekt torks som jag stampar sönder och lägger i en norimatta (sjögräs man gör sushi med) och sedan ullar ihop och skär lite som en rulltårta. ^^

DJJOHANSSON
2016-03-01, 01:01
Jag har två stycken standard-såser.

Den ena är matgrädde, sötningsmedel, curry, lite smör. (Currysås)

Den andra är matgrädde, svartpeppar, soja. (Brunsås)

Jag använder alltid mildas extra lätt 4% då den är kalorisnål och jättetjock så man slipper ha i redning.

Någon som har recept på kebab/vitlökssås? Även intresserad av en kryddig lite saltare sås.

mela
2016-03-01, 06:10
Någon som har recept på kebab/vitlökssås? Även intresserad av en kryddig lite saltare sås.

Jag kör turkisk yoghurt, pressad vitlök, salt och peppar som vitlökssås. Går ju att köra på något magrare än turkisk yoghurt men jag har svårt att tro att kvarg blir så vidare gott.

Gearhead85
2016-03-01, 06:18
Jag har två stycken standard-såser.

Den ena är matgrädde, sötningsmedel, curry, lite smör. (Currysås)

Den andra är matgrädde, svartpeppar, soja. (Brunsås)

Jag använder alltid mildas extra lätt 4% då den är kalorisnål och jättetjock så man slipper ha i redning.

Någon som har recept på kebab/vitlökssås? Även intresserad av en kryddig lite saltare sås.

En bork IMAT fraiche (Oatlys creme fraiche), saft från en halv citron och en vitlöksklyfta. Rör ihop och låt stå.

DJJOHANSSON
2016-03-01, 09:46
Jag har två pasta tips.


Kasta i lite olivolja i vattnet när ni ska koka upp pastan så klumpar det inte ihop sig.

För stt få lite nytt liv på pasta som har stått i en matlåda några dar så brukar jag hälla på en skvätt med vatten och röra runt innan jag kör det i mikron.

Aliaas
2016-03-01, 14:19
Gör ett snitt runt hela potatisens skinn innan ni kokar den.

Koka sedan med skinnet, på låt svalna och dra lätt bort skinnet :)

Cykelcykel
2016-03-01, 16:52
Varför ska man dra bort skinnet???
Godare med skinn på

LillisJ
2016-03-01, 17:35
Varför ska man dra bort skinnet???
Godare med skinn på

Medelhavsfasoner. :hbang:

Aliaas
2016-03-01, 20:34
Varför ska man dra bort skinnet???
Godare med skinn på

Medelhavsfasoner. :hbang:


Potatismos, Sillsalat, dillstuvad potatis, stekt potatis (ej råstekt), pressad potatis etc...

Cykelcykel
2016-03-02, 06:44
Ok då förstår jag

Wzup2u
2016-03-02, 09:06
varför ska man dra bort skinnet???
Godare med skinn på

+1000
Men skinn på animaliskt & potatis har skal :D