handdator

Visa fullständig version : Bulk med strikt paleodiet?


Ahlstrom
2016-01-14, 18:11
Hej!

Jag är en man på 25 år som har styrketränat seriöst i över tre år. Träningen går bra, men jag vill höra någon kunnigs tankar om mitt kommande dietkoncept.

Efter min pågående deff har jag tänkt påbörja en renare bulk än jag är van vid. Jag tar hjälp av paleoversionen av Scoobys "meal planner" (http://custommealplanner.com) enligt vilken jag valt att ligga på ett kaloriöverskott på 5%. Allt mat kommer alltså att vägas.

Min primära fettkälla blir olivolja och proteinet kommer främst från kycklingfiléer och äggvitor.

Utifrån måltidsförslagen har jag valt att mina kolhydrater endast ska komma från råa morötter och broccoli. Även äpplen kommer förekomma, dock endast två om dagen. Också banan kommer eventuellt att intas (vilket kommer överskrida kaloriintaget något), dock endast efter styrketräning.

Jag har flera anledningar till dessa val av kolhydratskällor, men det handlar främst om att paleodieten har visat sig vara mycket effektiv mot acne i mitt fall. Dessutom är konceptet mycket praktiskt och det går snabbt att fixa måltiderna.

Min fråga:

Kommer detta att fungera som bulk?

Om ja: kommer denna bulk då gå långsammare eller fungera mycket mindre effektivt än om jag t.ex. tillät mig äta sötpotatis (vilket visserligen är paleo, men väldigt dyrt att äta varje måltid) eller vanlig potatis (som inte brukar räknas som paleo)?

Tacksam för svar!

Köttis
2016-01-14, 18:29
Hur snabb viktuppgången blir beror på hur mycket kalorier du stoppar i dig jämfört med du gör av med, inte om kolhydraterna kommer från sötpotatis eller råa morötter.

0x5f3759df
2016-01-14, 18:29
Det är inga problem att gå upp i vikt på paleo. Du får se till att anpassa intaget efter uppgången så att om äter mer om du går upp för långsamt och äter mindre om du går upp för fort.

smeander
2016-01-14, 18:30
Hej!

Jag är en man på 25 år som har styrketränat seriöst i över tre år. Träningen går bra, men jag vill höra någon kunnigs tankar om mitt kommande dietkoncept.

Efter min pågående deff har jag tänkt påbörja en renare bulk än jag är van vid. Jag tar hjälp av paleoversionen av Scoobys "meal planner" (http://custommealplanner.com) enligt vilken jag valt att ligga på ett kaloriöverskott på 5%. Allt mat kommer alltså att vägas.

Min primära fettkälla blir olivolja och proteinet kommer främst från kycklingfiléer och äggvitor.

Utifrån måltidsförslagen har jag valt att mina kolhydrater endast ska komma från råa morötter och broccoli. Även äpplen kommer förekomma, dock endast två om dagen. Också banan kommer eventuellt att intas (vilket kommer överskrida kaloriintaget något), dock endast efter styrketräning.

Jag har flera anledningar till dessa val av kolhydratskällor, men det handlar främst om att paleodieten har visat sig vara mycket effektiv mot acne i mitt fall. Dessutom är konceptet mycket praktiskt och det går snabbt att fixa måltiderna.

Min fråga:

Kommer detta att fungera som bulk?

Om ja: kommer denna bulk då gå långsammare eller fungera mycket mindre effektivt än om jag t.ex. tillät mig äta sötpotatis (vilket visserligen är paleo, men väldigt dyrt att äta varje måltid) eller vanlig potatis (som inte brukar räknas som paleo)?

Tacksam för svar!

Varför räknas potatis inte som paleo? :laugh:

Det blir mycket morötter, låter inte som något jag skulle tvinga mig igenom. Blir ju flera kilo morötter om du ska få i dig en rimlig mängd kolhydrater. Det låter inte så vettigt, hur ser måltiderna ut?

Mjölkdrickare
2016-01-14, 19:15
Du kommer behöva äta som en gris och töja till dig en riktigt stor matsäck för att få i dig tillräckligt med kalorier från morötter och broccoli enbart. Måste bli många kilo om dagen... Själv hade jag aldrig stått ut med att äta och bajsa så mycket.

Linjedomarn
2016-01-14, 20:56
Om din acne blir bättre av paleo så är det förmodligen bara för att du utesluter mejeriprodukter och sötsaker inte för att du inte äter potatis eller bara för att du äter 30E% protein.

Ahlstrom
2016-01-15, 18:07
Varför räknas potatis inte som paleo? :laugh:

Det blir mycket morötter, låter inte som något jag skulle tvinga mig igenom. Blir ju flera kilo morötter om du ska få i dig en rimlig mängd kolhydrater. Det låter inte så vettigt, hur ser måltiderna ut?


Tack för svaret.

Vanlig potatis brukar inte räknas som paleo främst för det höga GI-värdet (http://ultimatepaleoguide.com/potatoes-paleo/). Men det beror väl på hur fyrkantig och fanatisk man vill vara.

Måltid 1:

1 dl äggprotein
1 äpple
40 g olivolja


Måltid 2:

150 g kyckling
10 g fiskolja
146 g morötter
33 g olivolja


Måltid 3:

184 g kyckling
1 stort äpple
34 g olivolja


Måltid 4:

150 g kyckling
186 g morötter
42 g olivolja


Sammanlagt 2788.39 cals (exklusive bananen efter träning)

Allt baseras på den av Scooby rekommenderade Mifflin-St Jeors-modellen

186 gram morötter på en måltid är inga som helst problem för mig. Kan tillägga att jag räknat med att väga 82-83 kilo vid deffens slut. Även jag blir dock något förvånad över att jag inte behöver äta mer morötter. Man får dock komma ihåg att jag valt att lägga mig på ett mycket litet kaloriöverskott (5%). Detta kanske borde höjas till 10 % för säkerhets skull.

Här är en länk till hela mitt koncept med alla siffror osv: http://www.custommealplanner.com/choose-foods.php?SID=796767

Ahlstrom
2016-01-15, 18:11
Du kommer behöva äta som en gris och töja till dig en riktigt stor matsäck för att få i dig tillräckligt med kalorier från morötter och broccoli enbart. Måste bli många kilo om dagen... Själv hade jag aldrig stått ut med att äta och bajsa så mycket.


Jag tänkte samma sak först, men konstigt nog inte enligt Scoobys måltidsplanerare: http://www.custommealplanner.com/cho...php?SID=796767

Ahlstrom
2016-01-15, 18:14
Hur snabb viktuppgången blir beror på hur mycket kalorier du stoppar i dig jämfört med du gör av med, inte om kolhydraterna kommer från sötpotatis eller råa morötter.
Tack för svaret! Det låter mycket rimligt

Köttis
2016-01-15, 19:44
Jag skulle hellre äta mat än få i mig över 50% av kaloriintaget från olja. För ökad livskvalitet om inget annat.

AquaRegia
2016-01-15, 20:25
Vanlig potatis brukar inte räknas som paleo främst för det höga GI-värdet

Men morötter går bra...?

3bz
2016-01-15, 20:44
Men det upplägget kommer du ligga under RDI på:

B1
B12
Folsyra
Vitamin C
Calcium
Koppar
Järn
Magnesium
Mangan
Kalium
Natrium
Zink

Håller med köttis, varför inte byta ut oljan? Nötter och avocado är ju mycket trevligare och du får mikronutrienter på köpet.

Ahlstrom
2016-01-15, 21:43
Men morötter går bra...?

Paleologiken är inte alltid helt 100. Men det är tal om råa morötter som har ett GI på 30 (http://www.g-i.se/gi-tabell). Glykemiskt index för kokta är 101, vilket inte är aktuellt. Potatis fanns inte ens med i listan över matförslag i matplaneraren (paleoversionen). Dessutom behöver råa morötter inte tillagas, vilket är praktiskt när man har ont om tid osv.

Ahlstrom
2016-01-15, 21:51
Men det upplägget kommer du ligga under RDI på:

B1
B12
Folsyra
Vitamin C
Calcium
Koppar
Järn
Magnesium
Mangan
Kalium
Natrium
Zink

Håller med köttis, varför inte byta ut oljan? Nötter och avocado är ju mycket trevligare och du får mikronutrienter på köpet.



Extremt bra att veta. Jag tar visserligen multivitamin också. Ville ha det så enkelt som möjligt, men jag kommer definitivt variera och byta ut olivoljan mot nötter och avokado vissa dagar. Tack för feedbacken!

Tarahumara
2016-01-15, 22:01
Varför vara så restriktiv med kolhydraterna? Sötpotatis, rovor och andra växter bör väl falla inom ramen för paleolitisk kost? Kollar man på folken på Kitawa så består ju deras kost till stor del av frukt och rotfrukter.

qozmox
2016-01-16, 09:57
Extremt bra att veta. Jag tar visserligen multivitamin också. Ville ha det så enkelt som möjligt, men jag kommer definitivt variera och byta ut olivoljan mot nötter och avokado vissa dagar. Tack för feedbacken!

är multivitamin paleo, men inte potatis?

Ahlstrom
2016-01-16, 14:21
är multivitamin paleo, men inte potatis?


Multivitamin är självklart inte "strikt paleo". Men som sagt, det beror på hur fyrkantig och fanatisk man vill vara.

z_bumbi
2016-01-16, 14:36
Jag tror inte den diet du funderar på har så mycket med det som brukar kallas paleo att göra utan något helt annat.
Förutom det så tror jag du gör ett mycket bättre val om du väljer en annan diet då du inte verkar kunna så mycket om kost och det du funderar på är så trasigt att det knappt går att laga även om man kan ganska mycket. Det är enkelt enklare att börja med ett vettigt upplägg och sedan förändra det en aning efter egna preferenser än att ändra ett dåligt upplägg så att det blir något så när vettigt.

Perramja
2016-01-16, 19:02
Om du kan äta morötter går det väl lika bra med kålrot, palsternacka osv? Isf är det ju inga problem med kolhydraterna...lägg till lite vanligt kål också, nyttigt och billigt.

Ahlstrom
2016-01-16, 20:21
Jag tror inte den diet du funderar på har så mycket med det som brukar kallas paleo att göra utan något helt annat.
Förutom det så tror jag du gör ett mycket bättre val om du väljer en annan diet då du inte verkar kunna så mycket om kost och det du funderar på är så trasigt att det knappt går att laga även om man kan ganska mycket. Det är enkelt enklare att börja med ett vettigt upplägg och sedan förändra det en aning efter egna preferenser än att ändra ett dåligt upplägg så att det blir något så när vettigt.

Tack. Du har förmodligen helt rätt. Kommer nog rådgöra med PT.

mela
2016-01-16, 21:00
Tack. Du har förmodligen helt rätt. Kommer nog rådgöra med PT.

En PT är sällan utbildad inom kost och näringslära, vilket kan vara bra att tänka på.
Om det är så att du vill äta paleo pga aknen så tror jag, som tidigare nämnt, att det snarare är så att det är det mejerifria som påverkar hyn och inte just paleo i sig.

Har du testat att äta normalt, men utesluta mejerierna? Och försök att variera kosten lite för att undvika eventuella brister.

Ahlstrom
2016-01-16, 22:25
En PT är sällan utbildad inom kost och näringslära, vilket kan vara bra att tänka på.
Om det är så att du vill äta paleo pga aknen så tror jag, som tidigare nämnt, att det snarare är så att det är det mejerifria som påverkar hyn och inte just paleo i sig.

Har du testat att äta normalt, men utesluta mejerierna? Och försök att variera kosten lite för att undvika eventuella brister.


Först uteslöt jag mejerierna och hyn förbättrades snabbt. Sedan uteslöt jag alla sädeslag och bönor, vilket gav ytterligare betydligt bättre hy. Sist tog jag även bort nykokt potatis (med högt GI), vilket även det förbättrade hyn. Men det är en del acne kvar på rygg och axlar (använder speciell tvål, skrubbhanskar, är noga med rengöring osv). Enligt acneakuten.se ska man vara mycket restriktiv även med sötpotatis (vanlig potatis, bönor, alla sädeslag och mejerier ska strykas helt).

Så ja, det blir ju inte mycket fler bra kolhydratsalternativ kvar. Ville ju följa Scoobys mealplanner (http://custommealplanner.com) med de förvalda alternativen för paleo. Men som sagt, tar mig nog hellre till en kostrådgivare/dietist i nuläget.

Wzup2u
2016-01-16, 22:29
Först uteslöt jag mejerierna och hyn förbättrades snabbt. Sedan uteslöt jag alla sädeslag och bönor, vilket gav ytterligare betydligt bättre hy. Sist tog jag även bort nykokt potatis (med högt GI), vilket även det förbättrade hyn. Men det är en del acne kvar på rygg och axlar (använder speciell tvål, skrubbhanskar, är noga med rengöring osv). Enligt acneakuten.se ska man vara mycket restriktiv även med sötpotatis (vanlig potatis, bönor, alla sädeslag och mejerier ska strykas helt).

Så ja, det blir ju inte mycket fler bra kolhydratsalternativ kvar. Ville ju följa Scoobys mealplanner (http://custommealplanner.com) med de förvalda alternativen för paleo. Men som sagt, tar mig nog hellre till en kostrådgivare/dietist i nuläget.

Säker på allt det där?? kan lika gärna varit mejerierna som uteslöts från början som gjort framsteg hela tiden?

Klein
2016-01-17, 00:12
Först uteslöt jag mejerierna och hyn förbättrades snabbt. Sedan uteslöt jag alla sädeslag och bönor, vilket gav ytterligare betydligt bättre hy. Sist tog jag även bort nykokt potatis (med högt GI), vilket även det förbättrade hyn. Men det är en del acne kvar på rygg och axlar (använder speciell tvål, skrubbhanskar, är noga med rengöring osv). Enligt acneakuten.se ska man vara mycket restriktiv även med sötpotatis (vanlig potatis, bönor, alla sädeslag och mejerier ska strykas helt).

Så ja, det blir ju inte mycket fler bra kolhydratsalternativ kvar. Ville ju följa Scoobys mealplanner (http://custommealplanner.com) med de förvalda alternativen för paleo. Men som sagt, tar mig nog hellre till en kostrådgivare/dietist i nuläget.

Jag är mycket skeptisk till att sötpotatis, bönor osv skulle vara särskilt involverade i acne. Det viktigaste att utesluta är raffinerat socker. Sedan mejeri. Sedan mat med lång hållbarhet såsom mjöl, konserver, insaltat med mera . Sedan är det ju inte bara frågan om att utesluta utan även att inkludera. Om man är drabbad av acne så behöver man mycket färsk och rå mat i form av tex äggula, tomater, rödlök för att minska inflammationen och rensa ur porerna. Det tar cirka 3 veckor att bli kvitt acne om kosten är korrekt upplagd. Och för att anknyta till trådens titel: bulk är inte rekommenderat oavsett kostens sammansättning. Kaloriöverskott orsakar insulinresistens vilket definitivt kan ställa till med acneproblem.

mela
2016-01-17, 11:12
Haka inte upp dig på GI:t i en viss ingrediens, det är irrelevant. Det är det sammansatta GI:t som spelar någon roll i så fall och det sänks lätt med till exempel fett.

Potatis är en väldigt bra kolhydratskälla. Är billig, mättar bra och näringsrik.

Tapatalk på språng