handdator

Visa fullständig version : Marklyft dagen efter rygg


pundi
2016-01-14, 15:20
Hej!
Jag var som det står i rubriken och tränade rygg igår (pullups, t bar row samt latsdrag och shrugs för trapzen) och idag är det ben på schemat men jag fick sån lust att köra marklyft idag, är det helt idiotiskt eller funkar det att göra så?

qozmox
2016-01-14, 15:23
orkar du göra vad du ska göra så kör på.

PrimalAeon
2016-01-14, 15:41
Klart det går. Jag kör mark fyra gånger i veckan.

Beemel
2016-01-14, 15:43
Varför skulle det INTE gå? Varför skulle det vara idiotiskt?

pundi
2016-01-14, 15:47
Tack för alla svar. Jag tänkte bara att det kanske var dumt att köra mark idag eftersom både latsen och trapzen fick stryk igår. Men med dessa svar så åker jag och kör lite mark nu. :)

oscarovegren
2016-01-14, 15:57
Då tvingas du använda mer ben, vilket bara är bra. Hellre övre rygg dagen innan mark än ben. Mark dagen efter tunga böj kan vara rätt segt!

pundi
2016-01-14, 18:38
Kom precis hem från gymmet nu och som ni sa så gick det utmärkt med mark idag! Tack för alla svar :)

Typsnubbe
2016-01-14, 20:32
Det går hur fint som helst. Däremot skulle jag nog råda emot motsatsen, d.v.s. rygg dagen efter marklyft. För mig blir det mycket färre reps och styrka i Chins på mitt ryggpass om jag lägger det dagen efter marklyft

Beemel
2016-01-15, 10:19
Något OT.
En annan sak jag märkt är att det är fan så mycket skönare att köra marklyft före knäböj än tvärtom (på ett och samma pass)....
Jag tränar relativt ofta alla basövningar på samma pass då jag kör helkropp med fokus just på basövningar.

Shqypnia
2016-01-15, 10:29
Det verkar som att det är många som inte tränar mark ihop med resterande rygg. Finns det någon anledning till detta?

MackeJuve
2016-01-15, 10:30
Det går hur fint som helst. Däremot skulle jag nog råda emot motsatsen, d.v.s. rygg dagen efter marklyft. För mig blir det mycket färre reps och styrka i Chins på mitt ryggpass om jag lägger det dagen efter marklyft

Det här har jag aldrig reflekterat över så det kan nog vara rätt individuellt. Dessutom spelar det ju ganska liten roll, om man upplever att mark följt av ryggträning dagen efter begränsar en, om man gör det vid enstaka tillfällen. Givetvis lägger man dock inte in ryggträning dagen efter mark i sitt schema om man upplever det du upplever.

Något OT.
En annan sak jag märkt är att det är fan så mycket skönare att köra marklyft före knäböj än tvärtom (på ett och samma pass)....
Jag tränar relativt ofta alla basövningar på samma pass då jag kör helkropp med fokus just på basövningar.

Tror Alex Danielsson pratade om att han upplevde samma sak i ett pod-avsnitt. Jag tycker det är skönare med tvärtom, knäböj först följt av marklyft. Drog 250 kg, pb, efter att ha kört knäböj och frontböj innan. Kör sumo och knäböj innan är allt som krävs för att vara varm i kroppen och mjuk i ljumskar.

MackeJuve
2016-01-15, 10:35
Det verkar som att det är många som inte tränar mark ihop med resterande rygg. Finns det någon anledning till detta?

Skulle jag inte tro, det är väl rätt vanligt att ha alla dragövningar på ett och samma pass. I mitt fall är det bara "så det blir". Har inget superspecifikt schema utan försöker bara få med allt två gånger per vecka åtminstone. Igår var jag exempelvis för slö för att träna. Därmed måste jag både marklyfta och knäböja idag. Tycker pressar är mindre mentalt jobbigt jämfört med dragövningar så blir nog bänkpress och lite triceps efter böj och mark, som i sig är rätt mastigt. Då återstår rygg och biceps imorgon. Så i mitt fall är det bara mycket slump och slöhet som ligger bakom.

Beemel
2016-01-15, 11:11
Det verkar som att det är många som inte tränar mark ihop med resterande rygg. Finns det någon anledning till detta?

Om man nu "måste" definera en övning så skulle jag lutar jag nog åt att definera marklyft mer som en benövning än en ryggövning. Även om den självkart tar väldigt bra på både och.

PatrikJarl
2016-01-15, 11:18
Tror Alex Danielsson pratade om att han upplevde samma sak i ett pod-avsnitt. Jag tycker det är skönare med tvärtom, knäböj först följt av marklyft. Drog 250 kg, pb, efter att ha kört knäböj och frontböj innan. Kör sumo och knäböj innan är allt som krävs för att vara varm i kroppen och mjuk i ljumskar.

Tror det var poden med Avindells om jag inte minns fel? Håller med dig om att knäböj är bra uppvärmning inför marken. Kör också sumo och de gånger jag tagit pers i knäböj har jag även persat i mark. (170 - 220) (175 - 235)

Slaxes
2016-01-15, 11:24
Det verkar som att det är många som inte tränar mark ihop med resterande rygg. Finns det någon anledning till detta?

Vissas utföranden gör marklyft mer till en pressövning för benen, iaf för mig.

Kör PPL där PULL= upper back.

Legs = x + Marklyft

MackeJuve
2016-01-15, 11:31
Tror det var poden med Avindells om jag inte minns fel? Håller med dig om att knäböj är bra uppvärmning inför marken. Kör också sumo och de gånger jag tagit pers i knäböj har jag även persat i mark. (170 - 220) (175 - 235)

Möjligt. Han kan ha sagt det mer än en gång också. Ja då slipper man mjuka upp sig specifikt för mark eftersom det lilla man gjorde för knäböj räcker. Om du inte böjer innan, hur mjukar du upp ljumskar och liknande för att det inte ska vara ett helvete att stå riktigt brett? Jag brukar bara sätta mig i knäböjsposition i bottenläget och "trycka/gunga" mig nedåt. Tycker dock det är en halvdan lösning.

PrimalAeon
2016-01-15, 15:17
Möjligt. Han kan ha sagt det mer än en gång också. Ja då slipper man mjuka upp sig specifikt för mark eftersom det lilla man gjorde för knäböj räcker. Om du inte böjer innan, hur mjukar du upp ljumskar och liknande för att det inte ska vara ett helvete att stå riktigt brett? Jag brukar bara sätta mig i knäböjsposition i bottenläget och "trycka/gunga" mig nedåt. Tycker dock det är en halvdan lösning.

Jag tycker uppvärmningsseten i mark räcker bra, men sen drar jag inte sumo. Kan tänka mig att knäböj innan ger ännu större effekt om man drar sumo.