handdator

Visa fullständig version : Hur ska man sitta?


camarade
2016-01-13, 18:25
Ja... hur ska man sitta egentligen?

"Helst inte sitta alls" är ju inne just nu, men hur sitter ni? Jag sitter oftast som bilden men försöker variera med rak hållning också eftersom det känns som man får gamnacke av att sitta bakåt för mycket.

http://www.motleyhealth.com/images/how-to-sit-properly-to-avoid-back-pain.gif

Har dock svårt att ha fötterna på marken, vill helst "stå på tå" när jag sitter rakt.

svag74
2016-01-13, 19:02
Som mitten, fast lite mer hösäck och gamnacke :D

Blomkål
2016-01-13, 19:06
Sitter oftast som den längst till höger, ibland den i mitten. Gillar att ha fötterna på en fotpall. På jobbet får en papperskorg duga.

Ame
2016-01-13, 19:11
Det viktigaste är att du varierar hur du sitter så att du inte sitter 8h i samma position.

pepplez
2016-01-13, 20:05
Oftast som sista fast med fötterna snett upp på skrivbordet och följaktligen överkroppen snett vinklad mot datorn, extremt oergonomiskt antagligen. Efter ett tag försvinner blodet från fötterna och jag måste sitta normalt ett tag.

Diomedea exulans
2016-01-13, 20:07
Som den till vänster, annars ser chefen att jag spelar Candy Crush.

siveron
2016-01-13, 20:21
Jag sitter nog oftast med ungefär 105 graders lutning, så ingen av dina bilder passar min profil :D

ARMSTARK
2016-01-13, 20:28
Den högra bilden, ibland ännu mer bakåtlutad med fötterna på en hög fotpall. Fast i mitt jobb måste jag gå iväg och göra saker hela tiden så sittställningen spelar nog mindre roll. Hade jag kontorsjobb skulle jag förmodligen få liggsår. :d

Olegh
2016-01-13, 20:34
Framåtlutad med lätt bananrygg, långt fram på stolen så jag kommer lite närmare skärmen.

timoat
2016-01-13, 20:36
Jag tar en kvart varje timme och gör olika övningar för axlar och rygg med ett gummiband. Iom att jag målar måste jag vara extremt noga med detta annars blir min rygg helt fucked och det kan ta dagar innan det inte gör ont längre. Oftast sitter jag helt rakryggad dock utan ryggstöd.

mangemani
2016-01-13, 20:53
benen bör inte vara spikraka som bilderna visar, de bör slänta lite nedåt, skonsammare för ryggen. sen stämmer den sista illustrationen, att man kan sitta lite bakåtlutad, dock inte under en längre tid utan bör varieras med rak hållning. sen bör man inte sitta i över huvud taget under längre perioder utan bör varieras med ståendes, har man ett höj och sänkbart bord så är ju det kanon.

Diomedea exulans
2016-01-13, 21:19
Jag tar en kvart varje timme och gör olika övningar för axlar och rygg med ett gummiband. Iom att jag målar måste jag vara extremt noga med detta annars blir min rygg helt fucked och det kan ta dagar innan det inte gör ont längre. Oftast sitter jag helt rakryggad dock utan ryggstöd.

Du sitter och målar? Jobbar du som konstnär?

shut teh face
2016-01-13, 21:29
Sitter som en hösäck, men hämtar kaffe 30 ggr per dag

Wzup2u
2016-01-13, 21:32
Beror på, i soffan ligger jag nästan, är jag koncentrerad lutar jag mig framåt, är jag avkoppkad bakåt...

timoat
2016-01-13, 21:32
Du sitter och målar? Jobbar du som konstnär?

Stämmer. För det mesta målar jag utomhus men om jag är i studion och pillar så sitter jag beroende på vad jag gör . Även när jag står måste jag tänka på ryggen, det är lätt att man hamnar i en position och glömmer, sen helt plötsligt har det gått en timme och man har blivit "fastlåst" och då kommer smärtan i axlar och nacke. Lite som musarm kan man tänka sig.

Diomedea exulans
2016-01-13, 21:46
Stämmer. För det mesta målar jag utomhus men om jag är i studion och pillar så sitter jag beroende på vad jag gör . Även när jag står måste jag tänka på ryggen, det är lätt att man hamnar i en position och glömmer, sen helt plötsligt har det gått en timme och man har blivit "fastlåst" och då kommer smärtan i axlar och nacke. Lite som musarm kan man tänka sig.

Fränt. Jag är intresserad av yrket, så skicka gärna ett PM med lite info om hur det är att jobba som det, om du pallar.

G_lund
2016-01-13, 22:09
Stillasittande i allmänhet suger ju.

Variation är det viktigaste tror jag.