handdator

Visa fullständig version : Finns det någon "komplett" magövning?


Old Nick
2016-01-12, 22:31
Finns det någon magövning som kan sägas träffa allt? Sexpacket, obliquerna och transversus abdominis? Jag förstår att ingen kan träna allt optimalt, men finns det någon som ger en hyfsad overallträning för magen?

Och jag säger inte att jag är ute efter en sådan övning, jag är bara allmänt nyfiken. Och med magen menar jag som sagt musklerna jag nämnt ovan. Man behöver inte lägga i högsta anatominörd-växeln och börja snacka om diafragman och vad mer man nu kan komma på som egentligen borde räknas till magmusklerna.

pezrulezhaakon
2016-01-12, 23:16
Finns det någon magövning som kan sägas träffa allt? Sexpacket, obliquerna och transversus abdominis? Jag förstår att ingen kan träna allt optimalt, men finns det någon som ger en hyfsad overallträning för magen?

Och jag säger inte att jag är ute efter en sådan övning, jag är bara allmänt nyfiken. Och med magen menar jag som sagt musklerna jag nämnt ovan. Man behöver inte lägga i högsta anatominörd-växeln och börja snacka om diafragman och vad mer man nu kan komma på som egentligen borde räknas till magmusklerna.

Crunches träffar rectus och obliqerna ordentligt bra, men är inte så värst effektiv för Transversus. Transversus är inte en "rörelsemuskel" utan en hållningsmuskel, så den bör man träna på annat sätt.
Crunches om man endast ser till att träffa magmusklerna mest effektivt, är den mest fördelaktiga övningen.

Sedan beror det helt på om man har specifika mål man vill förbättra, och då kan nån annan magövning vara mer fördelaktig.

Sedan sitter ju magen som en del i ett system.

Peter.B
2016-01-13, 08:37
Dragonflags?

Illustrerade mannen
2016-01-13, 08:43
Jag har provat många varianter i många år... Får jag bara välja en blir det dragonflags. Men bäst resultat får jag av dragonflags, brutalbänk och (viktade) crunches. (Front levers är förstås också utmärkt, men tuuuungt...)(Rutor "bygger" du förstås på tallriken...)

Anders The Peak
2016-01-13, 09:05
6-pack är hyggligt genetiskt betingat och med en låg fettprocent ser de flesta ruggigt bra ut i midjan. Om det är det som är syftet räcker ovan nämnda övningar för att skapa det.

ARMSTARK
2016-01-13, 09:15
Crunches räcker tycker jag, magen får mycket stryk i alla andra övningar (om det är funktionalitet man eftersträvar) men om det är ett snyggt sex-pack så är maten den viktigaste faktorn, tillsammans med crunches. :)