handdator

Visa fullständig version : Alpha Destiny Novice Program


AntonHA
2016-01-12, 16:16
Hittade detta och det är lite nya övningar för mig som verkar kunna göra träningen annorlunda. Programmet rekommenderas om man inte kan ta ett visst antal pounds i de tre stora, i marken ligger jag under, med en hel del.

Jag citerar programet:

HomeFitnessBest BodiesThe Alpha Destiny Novice Program
The Alpha Destiny Novice Program Alexander Leonidas April 17, 2015 Best Bodies, Best Of OutAlpha, Fitness 269 Comments
405 squat


This is a novice program designed for first year lifters. If you cannot bench 225×5, squat 315×5, and deadlift 405×5, then you are a novice lifter. NO QUESTIONS ASKED! I don’t care if you’ve been training for 1, 2, 3, 4, or even 5 years. If you don’t have these numbers, you don’t have a foundation, and following a program that is more advanced than this is only going to hinder results. So leave your ego out the door, and prepare to make the best gains of your entire life. The good news is that it will only take you 6-12 months at the absolute max.

Workout A

Box Squat 3/5×4-6
Floor Press 3/5×4-6
Pendlay Row 3/5×4-6
Overhead Barbell Extension 3×6-10
Barbell/Dumbbell Preacher Curl 3×6-10
Stiff-Legged Deadlift/Good Morning 2-3×6-10
Weighted Plank 3×30-60s

Workout B

Box Squat 3/5×4-6
Paused Overhead Press 3/5×4-6
Trap-Bar Deadlift 2×4-6
Close-Grip Bench Press 3×6-8
Weighted Chin-up 3×3-5
Weighted Plank 3×30-60s

The Alpha Destiny Novice Program Q&A

How often do I follow this program?

You train Monday, Wednesday, and Friday. You take weekends off.

Each time you train, you alternate between the two workouts. So for week 1 you would do A,B,A, and week 2 would be B,A,B. This process would continue forever


Vad tycker ni?

Rikard Jansson
2016-01-12, 16:19
Det är det överlägset sämsta och mest ogenomtänkta SL-schemat jag någonsin sett.

AntonHA
2016-01-12, 16:22
Det är det överlägset sämsta och mest ogenomtänkta SL-schemat jag någonsin sett.

Haha :d

lägger in ett till citat:

Is this a powerlifting program?

This program is NOT A RAW POWERLIFTING PROGRAM. It is a general strength and conditioning program DESIGNED FOR RECREATIONAL LIFTERS. However, your strength will still be very similar to a powerlifter, and if, after competing the program you decide to transition to powerlifting, making the switch will be extremely easy for you.

MackeJuve
2016-01-12, 16:23
Haha vad fan. Bara boxsquats, inga vanliga knäböj? Samma med bänk och mark. Mycket, mycket suspekt.

AntonHA
2016-01-12, 16:30
Haha vad fan. Bara boxsquats, inga vanliga knäböj? Samma med bänk och mark. Mycket, mycket suspekt.

Eller hur. Känns konstigt då det känns som att det är de tre stora som man ska förbättra.

Såhär skrivs det om box squats

Can I free-squat instead of box squat?

If you don’t have a box/bench/platform to sit on, then you really don’t have any other options. Otherwise, squat off a box. It will allow you to recover better than a free-squat, will give you less knee pain, will develop explosiveness, and will develop the posterior chain like you’ve never seen before. Plus, your depth will be below parallel 100% of the time.


Här är länken till programmet så slipper jag lägga in citaten :p
http://outalpha.com/the-out-alpha-novice-program/

Rikard Jansson
2016-01-12, 16:30
Jag ska försöka förbise att jag tycker att han har valt dom sämsta varianterna som finns till dom tre stora.

-Man tränar bara varianter och aldrig själva lyften. Vad han än har för anledning till det så är det fel!

-Making the switch will be extremely easy for you. FEL. Det kommer vara mycket svårare än om du bara tränar det nu på en gång istället för att ägna ett år åt att tugga in boxböj, floorpress, smalbänk, RDL och trapmark.

-Ingen dynamisk bålträning alls

-Ingen vadträning, underarmsträning, och knappt någon träning för biceps eller ben, eftersom boxböj suger på egen hand. Hur hög ska ens boxen vara? Varför ska man böja till låda och aldrig utan? Om det ändå handlar om general strength så borde man ju inkludera lite mer än typ 50% av kroppen.

-Man ska träna tre dagar i veckan, vilket är för lite sålänge man inte kör helkropp.

-If you cannot bench 225×5, squat 315×5, and deadlift 405×5, then you are a novice lifter. Det här kommer man aldrig nå med det här schemat. Om man ens gjorde det skulle man aldrig veta det eftersom man inte tränar lyften.

vitargomannen
2016-01-12, 16:37
Killen förklarar varför i början på den här videon:

uY6RzZI0m8g

BobaFett
2016-01-12, 16:47
Jag satte min flickvän på starting strength fast uppdelat på över/underkropp och lite mer latsdrag, någon axelövning och armar. Något extra set utfall när man inte kör marklyft. Funkar sjukt bra. Hon kör 5 reppare på 57,5 kilo efter 4-5 månader. Hon började med stången. Dessutom har hon dietat på 1400 kcal en del av tiden.

Tanken med starting strength är att man ska lägga på lite mer vikt varje pass och det finns lite olika taktiker på hur man tar sig ur när man platåar och det funkar verkligen. När man fastnar på riktigt efter 3-9 månader så byter man till nåt mer lämpligt medelprogram såsom texas method.

Prost
2016-01-12, 16:56
"Alpha Destiny",det låter som ett namn man skulle hitta på för ett träningsprogram om man vill trolla med folk.. ;-/

oscarovegren
2016-01-12, 17:17
Helt värdelöst program! Sen att "skaparen" anger specifika siffror i övningarna som skiljer nybörjare från rutinerade är idiotiskt. Ska du börja träna så prova ett enkelt över/under eller PPL. Lätt att förstå och du väljer övningarna själv beroende på syfte och dagsformen. Det är alltid viktigare att träningen är rolig och okomplicerad än att träna på ett specifikt sätt enligt någon annan.