handdator

Visa fullständig version : Förslag på hur jag kan göra gröten god


rafflan
2016-01-12, 15:25
Hej!

Vill börja äta havregrynsgröt till frukost igen och förut körde jag mjölk och lingonsylt till men det var rejält tråkigt i slutet. Har ni några förslag på vad man kan blanda i för gott? Vill inte ha i ägg.

agazza
2016-01-12, 15:35
Kokosolja och banan

http://media.apotea.se/product-images/XL/kung-markatta-kokosolja-virgin-225-ml-0.jpg

Yes
2016-01-12, 15:48
Smör och äppelmos.

rafflan
2016-01-12, 15:51
Kokosolja och banan

http://media.apotea.se/product-images/XL/kung-markatta-kokosolja-virgin-225-ml-0.jpg

Är kokosolja gott alltså? Har inte hört någon köra det i gröt tidigare hehe.

Smör och äppelmos.

Låter nice men vet äppelmos kanske räcker, då varierar man lite från lingonsylt till äppelmos iaf :) Vore nice om man kan få i något mer proteinrikt i gröten men tror inte det är gott med proteinpulver i gröt till frukost :P

forslund
2016-01-12, 16:06
Blanda i vaniljproteinpulver och ha vaniljkvarg ovanpå med mosade bär eller valfri sylt över det.

Ozziking
2016-01-12, 16:24
Ä


Låter nice men vet äppelmos kanske räcker, då varierar man lite från lingonsylt till äppelmos iaf :) Vore nice om man kan få i något mer proteinrikt i gröten men tror inte det är gott med proteinpulver i gröt till frukost :P

Supergott! testa!

mela
2016-01-12, 16:40
Koka i mjölk istället för vatten.

Riv i äpple och kanel.

Mosa i banan.

Ha random bär.

Sötströ & kakao ger en chokladig smak.


Med kokosolja och banan som någon skrev äter dottern. Hon ratar gröt annars. Den blir sjutk söt och god :D

1x0
2016-01-12, 17:37
Mitt grötätande nåde en helt ny nivå, när jag började blanda i sötningsströ och vaniljsocker. Även olika aromer/essenser (vaniljarom, citronarom i mannagrynsgröt är gott, arraksarom i gröt med kakao i). Brukar använda nån DL sötningsströ (8-10g) per 100g gryn, använder 600-800ml vätska, 2 krm salt. Någon msk (äkta) vaniljsocker.

Sen kan man ju "fuska" (mycket kalorier ;P) och blanda i smör, jordnötssmör, kondenserad mjölk, grädde...men "min" variant ovan tillför inte alls mycket kalorier.

Proteinpulver blir likvärdigt som ovan.

rafflan
2016-01-12, 17:43
Blanda i vaniljproteinpulver och ha vaniljkvarg ovanpå med mosade bär eller valfri sylt över det.

Vaniljkvarg lät gott att ha i och sen lite bär. Undra om jordgubbssylt fungerar till gröt dock, vad tror ni? Har vaniljproteinpulver så ska eventuellt testa det också!

Supergott! testa!

Okej ska testa men man gör gröten som vanligt och sen blandar man i proteinpulver efteråt med de andra grejjerna eller?

Yes
2016-01-12, 17:51
Annars kan man ju prova överge havregrynen och laga nåt gott, som klappgröt.

ATJL
2016-01-12, 18:59
Jordnötssmör och pudrad cacao!

forslund
2016-01-12, 19:28
Vaniljkvarg lät gott att ha i och sen lite bär. Undra om jordgubbssylt fungerar till gröt dock, vad tror ni? Har vaniljproteinpulver så ska eventuellt testa det också!

Jordgubbssylt har jag minst varannan dag på den blandningen. Mosade hallon är en annan favorit.

Magnus N
2016-01-12, 20:11
Finns en del tips här :

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=175320

:)

Wzup2u
2016-01-12, 21:08
Gör på mandelmjölk, ha i jordnötssmör & banan.

Ghettospelarn
2016-01-12, 21:08
Proteinpulver!! Sååå gott! Speciellt vanilj eller kanelbulle! Cookis and cream är sjukt bra också!

vicarious
2016-01-12, 21:21
Koka i mjölk istället för vatten.


+1, detta gör stor skillnad. En klick smör eller gräddmjölk. Och glöm för allt i världen inte saltet när du gör gröten.

Smaksatt proteinpulver eller olika aromer/kryddor. Kanel, kardemumma, saffran, vanilj.

Färsk eller torkad frukt, bär, nötter.

Wzup2u
2016-01-12, 21:26
+1, detta gör stor skillnad. En klick smör eller gräddmjölk. Och glöm för allt i världen inte saltet när du gör gröten.

Smaksatt proteinpulver eller olika aromer/kryddor. Kanel, kardemumma, saffran, vanilj.

Färsk eller torkad frukt, bär, nötter.

Tja där har man ju en bra mall faktist för lyckad gröt =)...

Aliaas
2016-01-12, 21:45
jordnötssmör
Vaniljsockar
Messmör
glass
saffran

Xead
2016-01-12, 22:45
jordnötssmör
Vaniljsockar
Messmör
glass
saffran

Messmör i gröten? Är det verkligen gott? Men är villig att ge det en chans :D

Aliaas
2016-01-12, 22:49
Messmör i gröten? Är det verkligen gott? Men är villig att ge det en chans :D
Absolut, speciellt om du ger det lite värme blir en knäckig kola smak:)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Wzup2u
2016-01-12, 23:07
Absolut, speciellt om du ger det lite värme blir en knäckig kola smak:)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

var inte igår senast man gjorde den kombon.. minns knappt =) men fint är det så långt minns jag.

rafflan
2016-01-12, 23:15
Jordgubbssylt har jag minst varannan dag på den blandningen. Mosade hallon är en annan favorit.

Alright ska testa det, men om man kör proteinpulver blandar man i pulvret efteråt va?

Finns en del tips här :

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=175320

:)


Tack, letade efter den men hittade den inte!

forslund
2016-01-13, 08:38
Jag gör färdigt gröten tills den nästan är den konsistens jag vill ha den i och blandar i proteinpulvret efteråt. Den blir lite fastare av proteinpulvret.

arogen
2016-01-13, 09:47
Gröt med banansmak, toppat med flingor, fruktsallad, kvarg och chokladjordnötssmör, min favoritkombo :)

pepplez
2016-01-13, 11:52
Min nya grötfavorit är en kall "overnight"-variant. Blanda/mixa havregryn, mjölk, chokladprotein och banan på kvällen, ska vara ganska lös konsistens. Ställ i kylen. Grynen sväller och på morgonen har man en god chokladgröt som man kan sleva i sig rätt snabbt. Har tröttnat rejält på vanlig kokt/mikrad gröt.

agazza
2016-01-13, 15:28
Är kokosolja gott alltså? Har inte hört någon köra det i gröt tidigare hehe.



Låter nice men vet äppelmos kanske räcker, då varierar man lite från lingonsylt till äppelmos iaf :) Vore nice om man kan få i något mer proteinrikt i gröten men tror inte det är gott med proteinpulver i gröt till frukost :P

Det är framförallt bra för kroppsformen eftersom det är MCT fett.

mela
2016-01-13, 15:58
Låter nice men vet äppelmos kanske räcker, då varierar man lite från lingonsylt till äppelmos iaf :) Vore nice om man kan få i något mer proteinrikt i gröten men tror inte det är gott med proteinpulver i gröt till frukost :P

Om du kokar i kastrull så blanda i ägg och rör runt ordentligt, ger ingen smak eller något, bara extra mättnad och protein.

Shqypnia
2016-01-13, 16:12
Gröt är så mäktigt för att man kan äta det på 1001 olika sätt.

ATJL
2016-01-13, 20:20
1/2dl riven kokos i gröten (2dl havregryn) vid kokningen, pudra cacao ovanpå. Typ bounty- smak på gröten!

StarkaUlf
2016-01-13, 20:55
Risgrynsgröt ovanpå havregrynsgröten. Socker och kanel on top, så klart. *popcorn*

Aliaas
2016-01-13, 22:26
Det är framförallt bra för kroppsformen eftersom det är MCT fett.

vad menar du? upplys mig :D

Termy
2016-01-13, 22:34
Själv tycker jag det är godare om man inte gör gröt av havregrynen. T.ex. 250g kesella, 3-4dl yoghurt, blanda i 1dl havregryn och 1dl valfri god müslimix, strö över lite russin, blåbär och rivna äpplen (ev. lite kanel), + 1 ett glas mjölk vid sidan. Gott som fan.

YTS
2016-01-14, 00:19
RAFFLAN

Jag rostar gula ärter och har i gröt gjord på korngryn, havrekross, mandlar, russin, linfrö och honung.

Du blötlägger 650g gula ärter i kyl 24h.
Därefter kokar du dem 25 min.
Sedan rostar du dem i ugnsform på 225 C i 90 min, avsluta på 175C ca 30 min.
Ca 15 g rostade ärter per portion, höjer både proteinhalt och kvalité.

shut teh face
2016-01-14, 06:48
Jag låter alltid gröten koka halva sin tid i kanel och äkta vaniljpulver

Sen serveras den med äppelmos+mjölk el lönnsirap+mjölk el bär+mjölk

Aldrig tröttnat hittills på denna lilla kombo.

Gearhead85
2016-01-14, 08:17
Själv brukar jag ta ett äpple (gissar nu på havregrynsgröt) och finstrimlar halva och andra halvan mixar jag med lite kanel och 2dl vatten och sedan kokar ihop allt med havregrynen.

agazza
2016-01-14, 08:28
vad menar du? upplys mig :D

Den här är helt Ok läsning

http://paleoleap.com/mct-oil-need-know/

Aliaas
2016-01-14, 09:23
Den här är helt Ok läsning

http://paleoleap.com/mct-oil-need-know/
Men kroppen omvandlar ju allt fett i kosten till triglycerider för lagring eller används till energi genom beta oxidation.

Jag förstår inte varför längden på fettsyran skulle påverka detta?

Och ketogenes är ju omvandlingen av Acetyl-CoA från beta oxidation till acetat. Men den inträffar ju bara vid otillräckliga glykogen depåer?

Vad är det jag missar?

agazza
2016-01-14, 20:27
Men kroppen omvandlar ju allt fett i kosten till triglycerider för lagring eller används till energi genom beta oxidation.

Jag förstår inte varför längden på fettsyran skulle påverka detta?

Och ketogenes är ju omvandlingen av Acetyl-CoA från beta oxidation till acetat. Men den inträffar ju bara vid otillräckliga glykogen depåer?

Vad är det jag missar?
Flera föreslår animaliska produkter som smör och grädde men vad jag vet har mct fett ett litet övertag på resultat av kroppskompositionen och hungerkänsla (det är även godare i gröt än fisk eller olivolja)

Jag ska kolla vad jag har för mig att jag läst när jag har tid över vid en dator, annars kanske Sverker kanske kan komma med något informativt, jag minns inte mina källor så jag ska inte gå benhårt på att det jag minns verkligen stämmer

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk