handdator

Visa fullständig version : Utvärdering av aktivitetsfaktor.


Beemel
2016-01-12, 10:34
Ett jäkla långt inlägg för en väldigt kort fråga...

Tänkte under de närmsta 19 veckorna (en vecka redan avklarad) ägna mig åt det härligt skojiga projekt som går under benämning viktminskning.
Tänkte då ta tillfället i akt att verkligen få en bra bild av hur min kropp faktiskt fungerar.

Jag kommer bokföra vikt (med en decimal) varje dag
Jag kommer väga och bokföra allt jag äter med 1 grams nogranhet.
Jag kommer använda Harris Benedicts ekvation för att räkna ut ett teoretiskt BMR.
Jag kommer bokföra all min träning (och även andra avvikelser i fysisk ansträngning från ordinarie vardag, både plus och minus)

Nu till saken. Jag har alltid stört mig på att "aktivitetsfaktorn" bara är en "utjämnare" som gör H-B-ekvationen allmängiltig.
Och att denna aktivitetsfaktor alltid bara är en gissning och uppskattning.

Det jag tänkt mig är att vid denna viktminskning göra det lite tvärtom mot vad folk brukar göra.
Jag ska istället för att gissa/uppskatta aktivitetsfaktorn istället ge mig på att räkna ut den (kommer utvärder både per vecka, per månad och för hela 20-veckorsperioden)

För detta kommer jag att använda följande parametrar:
Kalorimängd jag faktiskt äter.
Kroppsvikten (eller rättare sagt förändringen i kroppsvikt)
Det, med HB-ekv, uträknade BMR.

Jag tror mig ha tillräckligt med information och matematisk färdighet (vore väl skam annars efter ett gäng år på KTH....) för att få till detta hyfsat. För allt förutom en punkt:

Översättningen av förändring i kroppsvikt till kalorier....

Vad bör man räkna med där. Har sett siffror på allt från 7000-10000.

Har läst:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=221320

Är värdena ifrån den rapporten de jag kanske borde använda?

King Grub
2016-01-12, 10:46
Använd Cunningham i stället för Harris-Benedict.

https://books.google.se/books?id=D4PAAgAAQBAJ&pg=PA56&lpg=PA56&dq=benedict+or+jeor&source=bl&ots=avvLoaopEE&sig=At4P0NA3nW___AgFwMJERB0fGIg&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwisv_Ol_qPKAhXKFywKHYQaBDMQ6AEIWTAJ#v=on epage&q=benedict%20or%20jeor&f=false

Beemel
2016-01-12, 10:51
Använd Cunningham i stället för Harris-Benedict.

https://books.google.se/books?id=D4PAAgAAQBAJ&pg=PA56&lpg=PA56&dq=benedict+or+jeor&source=bl&ots=avvLoaopEE&sig=At4P0NA3nW___AgFwMJERB0fGIg&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwisv_Ol_qPKAhXKFywKHYQaBDMQ6AEIWTAJ#v=on epage&q=benedict%20or%20jeor&f=false

Jag har ingen siffra på min fettprocent. Bara visuell uppskattning och den osäkra siffra som min våg (withings) ger mig.

I.o.f.s: Sätter jag in 26% (vilket är min uppskattning) så sammanfaller både HB och Cunningham ekvationerna.
Så om jag använder det som grund för att uppskatta FFM så kanske jag har en bra start hur som helst.

LunaSpice
2016-01-12, 12:01
http://scoobysworkshop.com/accurate-calorie-calculator/

Där kan du välja Cunningham om du vill.

Beemel
2016-01-12, 12:19
http://scoobysworkshop.com/accurate-calorie-calculator/

Där kan du välja Cunningham om du vill.

Jaha?!
Men att använda formeln (som är mycket enkel och fanns med i Grubs inlägg ovan) i sig är ju inte så svårt, det är ju precis det hemsidan gör, antar jag.
Och en sida som gör något som jag är fullt kapabel att göra själv hjälper ju inte mig direkt. Har redan "programerat" in alla tänkbara ekvationer i mitt Excelark som jag använder.

Men så länge jag inte har koll på min fettprocent/LBM så är Cunningham ekvationen rätt meningslös i sig.

Och min huvudsakliga fråga är fortfarande:
Vilket värde bör man använda för omvandla 1kg minskad kroppsvikt till kalorier.

Diomedea exulans
2016-01-12, 12:22
Inte så hjälpsamt inlägg här kanske, men: Jag minns att jag såg någon sida på internet för längesen där det stod en massa formler för att beräkna sin aktivitetsfaktor. Nåt med att man skulle skriva in hur mycket man gjorde massa olika aktiviteter varje dag. Är du kung på Google kanske du kan hitta den, utifrån den fantastiskt detaljerade info jag gav dig här.

Beemel
2016-01-12, 13:37
Inte så hjälpsamt inlägg här kanske, men: Jag minns att jag såg någon sida på internet för längesen där det stod en massa formler för att beräkna sin aktivitetsfaktor. Nåt med att man skulle skriva in hur mycket man gjorde massa olika aktiviteter varje dag. Är du kung på Google kanske du kan hitta den, utifrån den fantastiskt detaljerade info jag gav dig här.

Jo jag har hitta en hög med sådana. Men det jag försöker göra är att hitta "min aktivitetsfaktor" och inte få fram den genom uppskattningar och schablongissningar.
Jag har gått ner i vikt flera gånger genom att uppskatta energibudgeten. Och det har gått utmärkt. Det jag är ute efter nu är att lära mig mer om just min kropp.

Linjedomarn
2016-01-12, 14:11
Använd MET-värden för att skräddarsy ditt PAL-värde?

Jag brukar använda mifflin st jeor formula.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12963943

Shqypnia
2016-01-12, 14:43
Formler i all ära. Varför inte bara väga dig varje dag och ta mätningar med måttband då & då under viktminskningen. En massa matematiska formler är att komplicera något som är väldigt enkelt.

Beemel
2016-01-12, 14:45
Använd MET-värden för att skräddarsy ditt PAL-värde?

Jag brukar använda mifflin st jeor formula.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12963943

Nej återigen. Jag ville inte använda schablonvärden. Jag vill räkna ut mitt personliga värde utefter hur jag öever mitt liv och hur jag tränar. Jag accepterar att BMR beräknas och väljer att ha den som konstant (nåja, det är ju en variabel...) men mellanskillnaden mellan den och min verkliga förbrukning ska jag "undersöka" mig fram till.

Beemel
2016-01-12, 14:50
Formler i all ära. Varför inte bara väga dig varje dag och ta mätningar med måttband då & då under viktminskningen. En massa matematiska formler är att komplicera något som är väldigt enkelt.

Eeh det är ju det jag ska göra. Jag försöker inte komplicera min viktminskning, jag vill dra lärdommar av den.
Så Sekundärt (efter viktminskningen) vill jag använda den datan jag får fram till att skapa "min ekvation", för min kropp.
Det enda jag kommer göra är att bokföra vilt, mat och träning. Men från denna information vill jag sedan skapa mig en matematisk modell för hur just min kropp fungerade under dessa 20 veckor.

Jag vill alltså inte använda ekvationer för att beräkna min viktnedgång. Jag vill få fram en ekvation som i efterhand beskrev den. Och det jag lär mig av det (hur min kropp funkar) ska jag sedan försöka applicera på kommande dieter och träningssatsningar.

Och framförallt är jag en siffernörd med diverse bokstavskombinationer som motiveras och intresseras av sådana här saker.

Beemel
2016-01-18, 12:48
Valde att räkna på siffrorna som presenterades i tråden som jag nämnde ovan.

Om någon av någon anledning skulle vara intresserad:

Här är resultatet efter de första två veckorna-.

Första veckan med den extrema viktförlusten p.g.a. vätska och maginnehåll pekade på en aktivitetsfaktor på 2,89. Kanske inte så troligt..... =)

Andra veckan när vikten började stabilisera sig pekade enligt mitt excelblad på 1,34. Vilket låter mycket mer rimligt.

Den veckan bestod av
3x 50-60minuter gym
18km löptning
32km promenad.
Resten av tiden är jag relativt stillasittande.

På det stora hela tycker jag nog att det verkar stämma bra med vad jag skulle gissat mig till i ativitetsfaktor.

2 av 20 veckor avklarade. Ser med spänning fram mot hur det utvecklas.

barrf
2016-01-18, 15:49
Spännande Beemel! Se till att fortsätta nu :)

Beemel
2016-01-18, 16:16
Spännande Beemel! Se till att fortsätta nu :)

No problems!

Beemel
2016-01-29, 08:30
Snart är 4 av de 20 veckorna avklarade.

Bokfört allting jag ätit på gramnivå. Inte helt säker på varför kalorimängden inte helt stämmer överens med macronutrienterna (mätt med lifesum) men det känns som en eventuell felmarginal som jag kan leva med.

Inga som helst problem med styrka eller ork än så länge.
Funderar däför på om jag ska fortsätta på samma kalorinivå några veckor till istället för att genomföra den planerade ökningen i kalorier till vecka 5-10.
Så länge välmående ork och styrka bibehålls så kanske det är värt att köra vidare på denna nivå någon vecka eller två till för att snabbare bli av med det onödiga fettreserverna.
Får fundera på detta under helgen.
Nästa mål är annars att nå 80kg innan vecka 10. Vilket känns som om det kommer bli hyfsat enkelt så länge derivatan på viktminskningskurvan inte ändras drastiskt.

Hade denna vecka lite av en platå (stog still mellan 85,3-85,5) i viktminskningen men den verkade släppa (håller tummarna) lite denna morgon då vågen visade 84,8 (minus 0,5 sedan igår).
Ska bli intressant att se hur vikten utvecklar sig närmaste veckan. Om platån är lämnad eller inte.

Sammantaget för de första 4 veckorna:
En kolhydratsorgie den 24 januari (knäckebröd med Lime mango chutney <3) då jag hade rört mig nästan 3 mil den dagen.
Tränar på samma sätt som jag gjort under "icke diet" (3-4 gympass, 3-4 löppass i veckan)
Ännu inget styrketapp (snarare tvärtom)
Ännu ingen minskad ork (löpningen rullar på)
Ännu inga som helst problem med hunger (Äter stoooor volym en gång om dagen, grönsaker ftw!)
Sömnen är bättre än på länge (7-9timmar per natt)
Aktivitetsfaktorn indikerar någonstans mellan 1,35-1,4 (baserat på BMR från HB-ekv.)

Projektet fortskrider.

Beemel
2016-02-15, 12:07
6 veckor avklarade.

Aktivitetsfaktorn har börjat utkristalisera sig så.smått.
De första veckorna hoppade det lite upp och ner och pekade på ungefär 1.3 (allra första veckan borträknad)
Just nu indikerar den 1.58 (snittvärde) med första veckan av dieten (och därmed det troliga vätsketappet) borträknad

Hittills ligger jag över 6 veckor minus 8,2 kg

Snittintaget över hela perioden är ungefär 1700 kcal/dag

Fördelat på:
Prot 161g/dag
Kol 134g/dag
fett: 58g/dag

Bpde löpning och styrketräning rullar på bra utan några problem.
inte heller några hunger eller sömnproblem ännu.

14 veckor och 7-8kg kvar!

Jag är nu för första gången på läääänge, normalviktig enligt BMI (vilket förvisso är ett jävla meningslöst skitmått...)

PureWhey
2016-02-15, 12:40
Damn, lågt intav av både kalorier och protein. Hur har du behållt styrka och muskler tycker du?

Beemel
2016-02-15, 20:58
Damn, lågt intav av både kalorier och protein. Hur har du behållt styrka och muskler tycker du?

Alldeles utmärkt. Muskler har jag inte så mycket av har ok styrka men ingen särskild volym, precis som jag vill att det ska vara!
Ökat lite i bänk och hållt mark och böj konstanta.
löpningen flyter på bra också.
till saken hör att jag hade en hel del fettreserv att ta av när jag började (28% gissar jag på) är nere runt kanske 21-22 nu. Planen är att komma ner till 10-12%

Beemel
2016-02-22, 15:08
7 veckorsmärket passerat.

-9,4 kg

Fortfarande inget problem med ork och styrka.
har blivit lite mindre träning senaste veckan p.g.a. en nyinförskaffad hundvalp som tar en hel del tid.

Drygr 6 kg kvar enligt plan. Dock tror jag det kommer behövas ett par kilo till efter det för att komma ner till 10%. Men prio ett är ändå att nå 75kg innan maran.

Balansnivån pekar just nu mot 3000 prick (första veckan borträknad)
aktivitetsnivå 1.6

Beemel
2016-02-25, 09:05
Snart 8 veckor avklarade. Minus 9.5kg so far, miniplatå senaste 2-3 dagarna. Hoppas och tror att det släpper snart.
Styrka och ork fortfarande utan påverkan.
Hunger och sömn inga problem.

Hittade i veckan ett fel i mitt Excelblad.
Varje veckas individuella kaloribalans och aktivitetsnivå baserades på lägsta vikten för perioden, vilket blir fel.
Korrigerade så att beräkningarna istället baseras på snittvikten för den aktuell vecka.

Nya snittvärdena (med första veckan borträknad.) efter korrigering pekar nu på:
Aktivitetsfaktorn: 1,53.
Kaloribalans ligger på ungefär 2950kcal.

Vilket borde innebära att om jag fortsätter träna som jag gjort de första 8 veckorna så kommer jag under de 12 avslutande veckorna kunna ligga på ett snittkaloriintag på 2300-2350 och fortfarande nå mitt mål i utsatt tid.
Dock tänker jag fortsätta med ett lägre kaloriintag så länge styrka och ork bibehålls, och därigenom nå målvikt tidigare än planerat och utnyttja den extra tiden till att få kroppen att börja stabiliseras på sin nya vikt.

LunaSpice
2016-02-25, 10:24
Dock tänker jag fortsätta med ett lägre kaloriintag så länge styrka och ork bibehålls, och därigenom nå målvikt tidigare än planerat och utnyttja den extra tiden till att få kroppen att börja stabiliseras på sin nya vikt.

Detta tycker jag är en jätteviktig punkt du tar upp. Jag kör likadant och har drygt 4 kg kvar efter att ha minskat 5,5 kg på knappt 6 veckor in i deffen.

Beemel
2016-02-25, 12:46
Detta tycker jag är en jätteviktig punkt du tar upp. Jag kör likadant och har drygt 4 kg kvar efter att ha minskat 5,5 kg på knappt 6 veckor in i deffen.

Jo det känns utan tvekan som en mycket vettig sak att göra.
Tanken är ju att jag ska hamna på målvikten och inte stabilisera mig 2-3 kg ovanför den.
Nu räknar jag ju med att jag när jag når mitt mål ha en ganska god bild över vart min balansnivå ligger. Men när jag höjer intaget så kommer maginnehåll och vätska troligen göra en del skillnad.
Eftersom min vikt mer är knutet till min löpprestation än till utseende så är slutmålet att jag ska väga 74-75 kg när vätska och maginnehåll är på topp.
Därmed gissar jag att jag antingen måste gå ner till 73(ish) innan jag börjar käka på balans eller också så får jag ta ökningen till balans stegvis.

ska bli spännande och se hur kroppen reagerar, har ju aldrig gjort en så här väldokumenterad och noggrann viktminskning förut.

Beemel
2016-03-03, 08:17
Snart 9 veckor av de 20 avklarade.
Vägde i morse 80,1kg, så snart är jag under 80 (vilket blir lite av en milstolpe)
Passerade i och med morgonens vikt -10kilosgränsen (minus 10,2 sedan start)

Kände igår på gymmet för första gången på dessa nio veckor en känsla av stagnation i styrkan (mest gällande maxstyrka och inte så mycket för repstålighet).
Men hur som helst, från och med igår så höjde jag mitt kaloriintag med ungefär 400kcal och ökade proteinintaget från 1.8g/kg kv till 2,4g/kg kv.
Hoppas att denna förändring kommer göra att styrkan stabiliseras igen (eller till och med ökar.)

Egentligen var den ursprungliga planen att höjningen av kaloriintaget skulle kommit redan för ett gäng veckor sedan. Men då jag inte kände att jag hade några problem med styrka och ork så lät jag den lägre kalorinivån löpa på några veckor till och därmed skapa mig lite marginal mot tidsplanen.
Men jag fick känslan av att nu var det dags att höja och då är det bara att gilla läget (MEEER MAT!!)

Uppskattar att jag nu ligger någonstans runt 18% kroppsfett, men det är helt och hållet baserat på gissningar.
Börjar skönja (väääldigt svagt) magmusklerna även i avslappnat läge. Ådrorna på överarmarna börjar synas lite lite grann, några ådror på höften börjar även titta fram. Den största skillnaden tycker jag annars syns i ansiktet.

Äventyret fortsätter!

LunaSpice
2016-03-03, 08:21
Snart 9 veckor av de 20 avklarade.
Vägde i morse 80,1kg, så snart är jag under 80 (vilket blir lite av en milstolpe)
Passerade i och med morgonens vikt -10kilosgränsen (minus 10,2 sedan start)

Kände igår på gymmet för första gången på dessa nio veckor en känsla av stagnation i styrkan (mest gällande maxstyrka och inte så mycket för repstålighet).
Men hur som helst, från och med igår så höjde jag mitt kaloriintag med ungefär 400kcal och ökade proteinintaget från 1.8g/kg kv till 2,4g/kg kv.
Hoppas att denna förändring kommer göra att styrkan stabiliseras igen (eller till och med ökar.)

Egentligen var den ursprungliga planen att höjningen av kaloriintaget skulle kommit redan för ett gäng veckor sedan. Men då jag inte kände att jag hade några problem med styrka och ork så lät jag den lägre kalorinivån löpa på några veckor till och därmed skapa mig lite marginal mot tidsplanen.
Men jag fick känslan av att nu var det dags att höja och då är det bara att gilla läget (MEEER MAT!!)

Uppskattar att jag nu ligger någonstans runt 18% kroppsfett, men det är helt och hållet baserat på gissningar.
Börjar skönja (väääldigt svagt) magmusklerna även i avslappnat läge. Ådrorna på överarmarna börjar synas lite lite grann, några ådror på höften börjar även titta fram. Den största skillnaden tycker jag annars syns i ansiktet.

Äventyret fortsätter!

Så ökningen består i princip bara av ökat proteinintag? Det tror jag är väldigt smart. Jag har gjort likadant men ligger på strax över 3g/kg kv. På bara en vecka har jag märkt stor skillnad i ork och styrka på passen trots kcalunderskott på ca 500-600 kcal/dag.

Beemel
2016-03-03, 08:41
Så ökningen består i princip bara av ökat proteinintag? Det tror jag är väldigt smart. Jag har gjort likadant men ligger på strax över 3g/kg kv. På bara en vecka har jag märkt stor skillnad i ork och styrka på passen trots kcalunderskott på ca 500-600 kcal/dag.

Nja. av de 400kcalorierna så är det cirka 200 kcal ökning i from av protein (50g extra)
jag bryr mig inte så jättemycket om ratiot mellan kolhydrater och fett. Det varierar rätt rejält.
Det enda jag säkerställer är att jag får i mig minst 0,5g fett/kg kv och dag. I övrigt så styr jag inte kosten på dessa makros.

Så kort sagt:
Prio 1: Genomsnittligt kaloriintag baserat på vecka
Prio 2: 2,4g/kg kv Protein baserat på dag
Prio 3: Minst 0,5g/kg kv fett. Baserat på dag
Prio 4: Vad är jag sugen på att äta för att uppnå prio 1-2-3

Beemel
2016-03-24, 08:06
Liten uppdatering

Vikten låg i morse på 77,8kg (-12,5 sedan start)
Har höjt intagen (både kalori och protein) så som planerat. Men samtidigt så har jag ökat löpträningen (toppning sista månaderna innan maran) så jag fortsätter på gott och ont ner i ungefär samma takt (något kilo i veckan) som innan.
Valde att äta mycket mer än budget på min födelsedag, men vägde fortfarande allt jag åt. Landade då på lite drygt 6200 kcal (nästan bara kolhydrater på överskottet) och det hade ingen märkbar effekt på vikten utom dagarna efter då den hoppade lite upp och ned.
har även landat på runt 4000 under 3 dagar den senaste månaden. Men inte heller detta har gett någon större skillnad på viktminskningens derivata.
Aktivitetsfaktorn pekar just nu på ett snitt över hela perioden på 1,51 men de senste veckornas ökade löpning bidrar givetvis till en ökning av detta snitt.
Drygt 2 månader kvar av utvärderingen. Tror och hoppas på att jag med lätthet kommer hinna nå 75kg i balans (och fulla glykogen och vätskedepåer) till dess. Samt ha identifierat en ungefärlig kalorinivå för att hålla denna vikt.
Först därefter ska jag ge mig på att analysera hela 20 veckors perioden och (försöka) identifiera hur förändringa i kost och träningsvolym påverkar just mitt energibehov.
Hela experimentet har hittills gått mycket bra tycker jag. Och även om jag tappat en hel del styrka (främst i bänkpress) så tycker jag det har varit en synnerligen lyckad och kontrollerad viktminskning.
Löpningen går bättre än aldrig förr (vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att jag är så mycket lättare..) och allmäna orken är det inget som helst fel på. Det är som sagt bara maxstyrkan som tagit sig en liten törn. Huruvida det beror på ökad löpträning eller minskad kroppsvikt (och därmed kanske muskelmassa) vågar jag inte svara på. Men jag har all tid i världen att experimentera med vad som ger styrkeökningar utan för stor viktökning i höst. Men det blir nästa projekt =)

Beemel
2016-03-24, 08:09
Nästan löjligt linjär viktnedgång.
mörkröda linjen är snittet. Punkterna enskilda (dagliga) vägningar.
Puckeln på snittlinjen komm i samband med min födelsedag. Men har därefter stabiliserat sig bra

Beemel
2016-03-24, 08:13
Uppskattar fettprocenten till någonstans mellan 15-17%.

Shqypnia
2016-03-24, 08:32
Gratulerar till en sjukt imponerad diet! Jävligt bra jobbat!

Beemel
2016-03-24, 08:34
Gratulerar till en sjukt imponerad diet! Jävligt bra jobbat!

Tackar. Mitt hemliga recept är lika delar nyfikenhet, excel och bokstavskombinationer =)

Shqypnia
2016-03-24, 08:36
Ja, du hade en klar plan från början!
"Slumpmässiga val ger slumpmässiga resultat" - Kenny Dahlström

Beemel
2016-03-24, 09:37
Ja, du hade en klar plan från början!
"Slumpmässiga val ger slumpmässiga resultat" - Kenny Dahlström

Japp. Ser med spänning fram mot höstens plan
Öka styrka utan att öka fettmängd. *cupid*cofffee

LunaSpice
2016-03-24, 09:58
Japp. Ser med spänning fram mot höstens plan
Öka styrka utan att öka fettmängd. *cupid*cofffee

Kcalbalans med högt proteinintag, go! :D

Beemel
2016-03-24, 10:42
Kcalbalans med högt proteinintag, go! :D

Japp det är grundplanen.
Men sen är det lite andra aspekter med kolhydrat/fettratio. Olika träningsupplägg och så vidare som jag ska se över under 5-6 månader. Men nu ska jag inte gå händelserna i förväg. Den fasen är fortfarande bara i planeringsstadiet.

Beemel
2016-04-04, 05:31
Vecka 13 avklarad.

Minus 12,8kg

Snittintag senaste två veckorna ungefär 2800kcal.
Känns inte som om styrka minskar längre.

Löpningen går bra orkmässigt (har sänkt mitt personbästa på milen med ungefär 3.5 min under denna diet. Att vara lättare har sina uppenbara fördelar).
Dock har jag överansträngt knät lite och måste därför ta det lite lugnare en vecka eller två.

Shqypnia
2016-04-04, 08:28
Det är riktigt mäktigt att sänka tiden med 3.5 min. Och det under diet!

Beemel
2016-04-04, 09:05
Det är riktigt mäktigt att sänka tiden med 3.5 min. Och det under diet!

Fast egentligen inte. Det finns ju en tumregel som säger 10 kg ger 5 min på milen. Och om jag har gått ner över 12 och bara tjänat 3,5 min så har jag ju blivit lite sämre =P

Skämt åsido.. jag är jättenöjd. både med diet och framsteg i löpningen.

Shqypnia
2016-04-04, 09:14
Fast egentligen inte. Det finns ju en tumregel som säger 10 kg ger 5 min på milen. Och om jag har gått ner över 12 och bara tjänat 3,5 min så har jag ju blivit lite sämre =P

Skämt åsido.. jag är jättenöjd. både med diet och framsteg i löpningen.

Haha, ja det ska du vara! Och jag är ganska säker på att du lär få mkt bättre tid när du väl börjat äta ordentligt med lite mer pasta *flex*

Beemel
2016-04-04, 10:42
Haha, ja det ska du vara! Och jag är ganska säker på att du lär få mkt bättre tid när du väl börjat äta ordentligt med lite mer pasta *flex*

Kanske... den som lever får se.
Men lagom till att den här dieten är slut och marathonet är sprunget så kommer mitt fokus återvända till styrkan och då kommer löpträningen inte längre prioriteras....

Beemel
2016-04-06, 11:34
En bild per månad.

4 jan
4 feb
4 mars
4 april

Antar att det är uppenbart att bilden längst till vänster är nyast

Beemel
2016-04-06, 13:29
Sakta men säkert så fortsätter vikten åt rätt håll.
Några små bakslag vid vid födelsedag och dylikt.
Men snittet (baserat på 7 dagar) följer ändå trendlinjen hyfsat bra och över tid så går det åt rätt håll.

Beemel
2016-04-13, 06:02
Vikten fortsätter neråt!
målet börjar kännas inom räckhåll.

Morgonvikt i morse 76,5
Aktivitetsnivån pekar just nu på 1,60 (verkar ha gått upp en del sen jag ökade mängden mat. Kanske beror på ökad NEAT eller något?!?)

Tycker jag har käkat rätt mycket (2800 kcal i snitt senaste 4 veckorna), men vikten fortsätter nedåt.
Styrketappet verkar ha slutat och känslan är att jag till och med börjar bli starkare igen
Fortfarande mycket svagare, främst i maxstyrka bänk, än när jag började dieten. Men det känns ändå som det är på väg åt rätt håll.
Repsstyrkan är det ingen större skillnad på men 1RM är kraftigt sänkt.

Har tyvärr fått ta det lite lungt med löpningen och rehabat mitt knä lite som började strula efter storhetsvansinne under påskhelgen med lite för många kilometrar med lite för lite vila mellan.

Men det börjar kännas bättre och rehabprogrammet som jag fick av naprapaten verkar göra sitt jobb. Lite trist att inte kunna/få dra ut på längre pass nu när vädret är så underbart.... Men men, klassiskt fall av att skylla sig själv.

Beemel
2016-04-28, 13:31
Ingen aning om varför men under senaste två veckorna har vikten gått upp från 76,5 den 13 april till 81,0 den 26 april.
Senaste två dagarna (27-28 april) har jag gått ner 2,4kg av dessa kilon..

Lite märkligt fenomen som jag inte kan hitta någon som helst rimlig förklaring på. Jag har vägt mig på två olika vågar som båda visar ungefär samma sak, så det är inte vågen det är fel på.
Ska bli intressant att se om de närmaste dagarna kommer innebära fortsatt tapp av den märkliga viktökningen.
Låg i morse på 78,6kg

Det mest irriterande är att min undersökning runt aktivitetsnivå fick tuppjuck av dessa kraftiga svängningar och visar för tillfället lite märkliga värden.

Men men. Det är bara att forsätta och se hur det hela slutar. =)

Löpningen går bra dock. Knät känns bra och senaste 7 dagars perioden har jag tillryggalagt 71,5km! riktigt nice!