handdator

Visa fullständig version : Ska påbörja min första deff, lite osäker


Dovahkiin
2016-01-11, 23:56
Ok så jag ska dra igång min första deff nu, vilket egentligen är nästan direkt i min träning då jag bara tränat styrka aktivt i fyra månader. Löpning aktivt under större delen av 2015 dock.

Jag gick under två års tid fram till början av 2015 ner ca 40 kg (mest fett), från en bit över 110 till ungefär 72-73 kg (är 178 cm lång). Trots massor med löpning jag inte gjorde innan så gick jag under förra året egentligen bara ner till där jag är nu, ca 70,5-71kg. Har dock blivit mycket starkare, och en hel del muskler har helt klart växt till sig några snäpp. Då jag var typ helt otränad innan så har jag nog lyckats bygga muskler samtidigt som jag förlorat fett. Jag har fortfarande för mycket slappt fett runt magen dock, det fettet som verkar svårast att bli av med. Pga. viktnedgången är det ju extra slappt dessutom, då huden vägrar stramas upp helt förens nästan allt fett verkligen är borta..

Men nu då till deffen jag ska påbörja för att försöka sparka igång förbränningen av de envisa kilona fett runt magen... Jag tränar idag styrka tre ggr per vecka, för mig ordentligt tunga pass, med ett 4x7 upplägg i botten (började på 3x10). Pass på från 1:30-2h var. Löpningen pågick fram till snön kom, och just nu ligger jag lågt med det, så ska gå med i ett gym nu (tränat hemma med hantlar och bänk) så jag kan köra lite crosstrainer, löpband eller träningscykel ist. tills våren kommer.

Då jag fortfarande ser en svag, svag tendens till att gå ner i vikt (väldigt, väldigt långsamt) men ändå bygger en del muskler på min relativt taniga kropp så ligger jag nog väldigt nära mitt kaloribehov över en vecka. Frågan är då om jag skulle kunna lägga upp min deff så att jag egentligen tränar precis som jag gjort, men alla vilodagar får sig ett pass på valfri maskin så jag bränner ungefär 500 kcal extra per tillfälle. I övrigt bara små justeringar i kosten som redan är rätt strikt (och med 1,5-2ggr min vikt i kg i g protein).

Tror ni det skulle räcka för att kicka igång en tydlig positiv förändring i min fettförbränning, eller behöver jag göra om mer?

Till våren (eller iaf när det är stadigt is/snöfritt) kan jag dra ut ett par långpass per vecka på 20km+ och bränna en bra bit över 1.500 kcal per tillfälle, men det är då det.