handdator

Visa fullständig version : Högintensiv vs lågintensiv för massa


Dongolito
2016-01-11, 13:08
Hej,

Efter att ha kört upper/lower några år så blev jag tipsad om att gå över till en 5dgr split. Mitt mål är att bygga så mycket massa som möjligt då jag har som mål att bli större. Har testat på Max OT tidigare med bra resultat. Dock kommer ju då funderingen upp mellan Max OT och ett högintensivt 5 dgr program där jag tex kör 6 övningar bröst varav 3-4set x8-12reps för varje övning?
Jag vet ju att alla svarar olika på träning men vad har ni för erfarenheter kring högintensiv vs lågintensiv? Tänker då skillnad mellan tex nedanstående bröstpass:

Max OT:
Bench press 3x4-6
Dumbbell bench press 2x4-6
Incline dumbbell bench press 2x4-6

Högintensivt:
Bench press 3-4x8-12
Incline bench press 3-4x8-12
Dumbbell bench press 3-4x8-12
Incline dumbbell bench press 3-4x8-12
Dumbbell flyes 3-4x8-12
Dumbbell pullover 3-4x8-12

Richter
2016-01-11, 13:17
När man talar om hög "intensitet" i styrketräningssammanhang så brukar man syfta på en hög procent av ens 1RM. Du verkar avse något annat?

ARMSTARK
2016-01-11, 13:19
Intensivitet och intensitet, lätt att blanda ihop.

Så här säger Wikipedia:

Med intensivitet menas hur intensivt ett träningspass körs. Ett pass som körs med hög intensivitet kännetecknas av att kort vila används mellan seten och att man siktar på att lyfta så många kg per tidsenhet. Det behöver å andra sidan inte innebära att vikterna är maximalt tunga. Snarare tvärtom då alltför höga vikter innebär att längre vila behövs mellan seten för återhämtning. Det viktiga i begreppet är vilket tempo man tillåts köra i. När man lyckats lyfta mer vikt per tidsenhet eller om man behöver mindre tid för att slutföra samma övningar som tidigare så har man uppnått progression. Träningsmetoden används oftast av kroppsbyggare (Body Builders) för maximal hypertrofi (muskeltillväxt) och kombinderas ofta med medel- till högvolym på antalet set och övningar.

Med intensitet menas hur tunga vikter (belastning) man använder sig av i sin träning i förhållande till vad man klarar av. De två vanligaste sättet att ange intensitet är antingen en procentsats av den maximala vikt man kan lyfta, det vill säga procent av 1 RM eller hur många gånger man kan lyfta vikten, till exempel 3 RM eller 10 RM som betyder den vikt man klara av att lyfta tre respektive tio gånger.

Gerdler
2016-01-11, 13:31
Grejen är att volym, intensitet, frekvens och densitet är standarduttryck som bör användas konsekvent så att alla alltid kan kommunicera med varandra på ett effektivt sätt.

Det verkar som att TS använder högintensiv för att beskriva hög volym... ??

Dongolito
2016-01-11, 13:34
Högvolym vs lågvolym hade varit bättre trådnamn inser jag nu ;). Man verkar inte kunna ändra rubriknamn?

MackeJuve
2016-01-11, 13:53
Irriterande att dessa ord är så lika varandra. I och för sig är de ju besläktade på sätt och vis men de kunde väl gjort dem något mer olika varandra.