handdator

Visa fullständig version : Kan bara träna ben


mommy
2016-01-11, 09:42
Nu är det snart dags. Ska opereras 22/1 (bröstförstoring), vilket innebär att överkropp och löpning kommer måsta ligga på is ett tag.

Tänkte under den här tiden fokusera på att bygga rumpa och lår.

Tänkte fokusera i ungefär tre månader och försöka gå upp kanske 3 kg under den här tiden. Knäböj borde gå bra, men marklyft/raka marklyft går bort.

Låter tre månader/tre kg som ett bra upplägg? Tips på andra övningar jag kan köra? Frekvens? Varannan dag, låter det vettigt?

Hjälp mig göra det bästa av situationen. 😀

broman
2016-01-11, 10:24
Boxböj, höftlyft, frontböj?, utfall, good mornings, etc etc.

VINGTOR
2016-01-11, 10:28
Boxböj, höftlyft, frontböj?, utfall, good mornings, etc etc.

Jag skulle ju inte göra frontböjar om jag nyss fått tuttarna förstorade..

mommy
2016-01-11, 10:32
Boxböj, höftlyft, frontböj?, utfall, good mornings, etc etc.

Vet inte vad boxböj är, ska kolla upp det.

Frontböj lär inte gå och har fått så ont i knäet av höftlyft tidigare.

Nån synpunkt på tidsperiod och frekvens?

BobaFett
2016-01-11, 10:34
Se bara till att du har någon slags progression och kör nu inte 15 olika övningar utan fokusera på några bra och bli starkare i dem.

Ett bra mål är t.ex. att ta en viss vikt i knäböj.

Snubben
2016-01-11, 10:42
... ska du verkligen träna öht. efter en sådan operation? Jag tänker att kroppen msåte ges chans att få vänja sig/anpassa sig till det du har operertar. Med detta kommer ärr, ärrvävnad mm. Detta kommer väl påverkas av din träning, både i form av rörelse (upp ner etc) men likväl pulshöjande och sådant?

Jag har ingen aning men bara en tanke som dök upp..

VINGTOR
2016-01-11, 10:48
5 set böj pyramid upp i vikter till 5-6 reps. 3 set bensparkar och 3-4 set bencurlar. Varannan eller var tredje dag. Några set vader om du känner för det kanske?

Tror du att du kan göra ryggresningar och någon mage?

mommy
2016-01-11, 10:55
... ska du verkligen träna öht. efter en sådan operation? Jag tänker att kroppen msåte ges chans att få vänja sig/anpassa sig till det du har operertar. Med detta kommer ärr, ärrvävnad mm. Detta kommer väl påverkas av din träning, både i form av rörelse (upp ner etc) men likväl pulshöjande och sådant?

Jag har ingen aning men bara en tanke som dök upp..

Jag lyssnar självklart på min läkare.

mommy
2016-01-11, 10:56
5 set böj pyramid upp i vikter till 5-6 reps. 3 set bensparkar och 3-4 set bencurlar. Varannan eller var tredje dag. Några set vader om du känner för det kanske?

Tror du att du kan göra ryggresningar och någon mage?

Låter bra. Tänkte försöka mig på nån magträning. Ryggresningar lär inte gå, kommer inte kunna ligga på mage.

VINGTOR
2016-01-11, 10:58
Låter bra. Tänkte försöka mig på nån magträning. Ryggresningar lär inte gå, kommer inte kunna ligga på mage.

Jag tänkte på en sådan hyperextesion ställning..

mommy
2016-01-11, 11:01
Jag tänkte på en sådan hyperextesion ställning..

Ah, ja det kan nog gå, fast utan vikter orkar man ju typ 30 reps.

mommy
2016-01-11, 11:03
Se bara till att du har någon slags progression och kör nu inte 15 olika övningar utan fokusera på några bra och bli starkare i dem.

Ett bra mål är t.ex. att ta en viss vikt i knäböj.

Absolut. Men i början får, det nog bli lite fler reps, får väl se hur pass tungt jag vågar köra. Jag får väl ta det eftersom.

Får satsa på att tangera mitt pb i knäböj då. 😊

Ponitus
2016-01-11, 12:34
Se till att hålla dig till ett få antal bra övningar och ha progression.

Gerdler
2016-01-11, 13:24
Vet inte hur de gör den operationen som du tänker göra och hur de syr och bandagerar men du bör vara beredd på att du kanske inte kommer kunna köra knäböj på grund av att framsidan av bröstet spänns upp för mycket i den positionen. Frontböj kanske funkar bättre då, eller goblet squats, eller benpress.

Lyssna inte på nån som säger att du inte ska träna, endast din kropp. Låt det inte smärta i det opererade området. Och är du trött, febrig, svullen eller tvungen att käka maxdos av ibuprofen, paracetamol och oxikodon så kan du hålla dig undan träning med fördel naturligtvis. Men den fasen brukar passera inom 2-5 dagar efter operation.

Se till att hålla dig till ett få antal bra övningar och ha progression.

+1

Det där är typ styrketräningens teori komprimerat till en kort mening!

mommy
2016-02-03, 08:42
Tänkte uppdatera hur det går, såhär 12 dagar efter operationen. :)

Jag var på gymmet redan dag 4, körde benmaskiner i lugnt tempo. Har varit på gymmet några gånger sen dess, senast igår då jag kunde köra på med lite tyngre vikter.

Det jag kör nu är:

Benpress
Kickbacks i CC
Benspark
Bencurl

4x12 är vad jag kört nu, tänkte dra ner några reps till när jag vågar köra tyngre (man spänner bröstmusklerna en del när man tar i märker jag :P).

Har insett några begränsningar, t.ex. att även om smithmaskin känns okej är det svårt med rörligheten att hålla i stången. Dessutom får jag inte bära tungt och man måste ju lasta på viktskivor. :P Hade velat köra hipthrusters också, men det måste jag nog vänta med ett tag.

Är i alla fall väldigt nöjd med att få vara på gymmet, även om det är ovant och känns sådär att köra maskiner. :P Blev väldigt svullen om magen och gick upp 3 kg på tre dagar efter operationen, men nu är jag tillbaka på normalvikt och ställde just in att gå upp 0,25 kg/vecka i mitt kostprogram. Här ska byggas rumpa ;)

mommy
2016-02-03, 08:47
Kan tillägga att jag nog haft tur med smärtan. Åt Citodon i två dagar, sen Diklofenak i en vecka, men mest för att det är antiinflammatoriskt, så jag har inte haft speciellt ont. Var tillbaka på jobbet dag 4. Nu är det mest att rörligheten är inskränkt och det smärtar om jag använder bröstmusklerna.