handdator

Visa fullständig version : Syrgasmasker i idrott:


G_lund
2016-01-10, 18:09
Hur stor skillnad gör det?

Borde det vara tillåtet i alla sporter?

Vinter
2016-01-10, 18:19
Hur stor skillnad gör det?

Borde det vara tillåtet i alla sporter?

Du får ponera att syrgasutrustning väger en del, vilket gör att det blir ointressant i sporter där vikten bärs upp 100% av idrottarens kropp. Viss skillnad mot skidor och cykel.

PureWhey
2016-01-10, 18:55
Pröva håll andan när du andats manuellt kontra med syrgasmask ;-)

G_lund
2016-01-10, 22:20
Du får ponera att syrgasutrustning väger en del, vilket gör att det blir ointressant i sporter där vikten bärs upp 100% av idrottarens kropp. Viss skillnad mot skidor och cykel.

Ja, det förstås :)

Pröva håll andan när du andats manuellt kontra med syrgasmask ;-)

Jag har tyvärr inte tillgång till syrgasmask, men det vore kul att testa.

Morty
2016-01-10, 23:26
Jag har pratat med en doktorand som forskar på detta. En av mina klienter var med i en studie då han ville undersöka om träning med syrgas ger bestående adaptationer större än träning utan syrgas. Osäker på om han kom fram till det, men de som tränade med syrgas kunde trycka ur sig mer effekt (på stationär cykel) på lågland. På hög höjd är nog effekten ännu större och jag kan tänka mig att den bästa användningen är för hårda träningspass under höghöjdsläger, eftersom prestationen sjunker rätt rejält första veckorna på höjd.

Studien i fråga är inte publicerad än.

r1kkie
2016-01-11, 00:24
Används i NFL på sidlinjen.

delta_mats
2016-01-11, 00:43
Jag har pratat med en doktorand som forskar på detta. En av mina klienter var med i en studie då han ville undersöka om träning med syrgas ger bestående adaptationer större än träning utan syrgas. Osäker på om han kom fram till det, men de som tränade med syrgas kunde trycka ur sig mer effekt (på stationär cykel) på lågland. På hög höjd är nog effekten ännu större och jag kan tänka mig att den bästa användningen är för hårda träningspass under höghöjdsläger, eftersom prestationen sjunker rätt rejält första veckorna på höjd.

Studien i fråga är inte publicerad än.

Fast är inte tanken med höghöjdsträning just att syrehalten är lägre? Effekten av hög höjd med förhöjda antal röda blodkroppar borde väl försämras om man tillför syrgas?

Ett Orm
2016-01-11, 01:10
Fast är inte tanken med höghöjdsträning just att syrehalten är lägre? Effekten av hög höjd med förhöjda antal röda blodkroppar borde väl försämras om man tillför syrgas?

Jo, men vad jag fattat det som är meningen att hålla syrenivån hög under själva träningen för att få ut maximalt där och då, för att sedan hålla den låg resten av tiden för adaption av röda blodkroppar.

Ett annat sätt är väl att träna på låg höjd och bo på hög.

PureWhey
2016-01-11, 02:20
Urinvånarna i (ffa)Nepal har en genetisk mutation som gör att dom producerar mindre röda blodkroppar har jag för mig.

Linjedomarn
2016-01-11, 13:36
Urinvånarna i (ffa)Nepal har en genetisk mutation som gör att dom producerar mindre röda blodkroppar har jag för mig.

I såna fall en väldigt ofördelaktig mutation eftersom att det krävs mer röda blodkroppar på hög höjd för att förbättra syreupptaget. Låter otroligt att de personer som är minst lämpliga att bo på hög höjd skulle överleva i större utsträckning på hög höjd.

PureWhey
2016-01-11, 14:34
I såna fall en väldigt ofördelaktig mutation eftersom att det krävs mer röda blodkroppar på hög höjd för att förbättra syreupptaget. Låter otroligt att de personer som är minst lämpliga att bo på hög höjd skulle överleva i större utsträckning på hög höjd.

Därför jag la in lite kursiv text för att jag tycker det är konstigt. Såg det på en dokumentär som handlade om uppkomsten utav människor och hur vår genetik är blandad med andra "homo-sorter". Just dessa ur-folk på höga höjder kring Nepal har denna mutationen som man tror härstammar ifrån ett tidigare folkslag som bott där helt enkelt. Någonting måste göra det effektivt då just dessa personer jobbar som packåsnor på expeditioner.

forslund
2016-01-11, 14:47
Därför jag la in lite kursiv text för att jag tycker det är konstigt. Såg det på en dokumentär som handlade om uppkomsten utav människor och hur vår genetik är blandad med andra "homo-sorter". Just dessa ur-folk på höga höjder kring Nepal har denna mutationen som man tror härstammar ifrån ett tidigare folkslag som bott där helt enkelt. Någonting måste göra det effektivt då just dessa personer jobbar som packåsnor på expeditioner.

Adaptation of Sherpas to high altitude has been studied and compared with that of Caucasians acclimatized to high altitude. Sherpas living permanently at 4000 m above sea level do not have increased hematological parameters (i.e., red cell number, hematocrit, hemoglobin content, and 2,3-diphosphoglycerate/hemoglobin ratio) and have a higher affinity of blood for oxygen as compared with acclimatized Caucasians. Sherpas permanently living at low altitude, on the contrary, have lower affinity of blood for oxygen than do Caucasians living at comparable altitude and are mildly "anemic,". Various other red cell biochemical parameters (possibly related to adaptation to altitude) have also been studied in the same population. We suggest that Sherpas are genetically better adapted to high altitude than are Amerindians living on the Peruvian highlands, possibly as a consequence of a much more prolonged exposure to such an ecological factor of selection as high altitude.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1062785

Denna finns med:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/468690

PureWhey
2016-01-11, 16:09
Ahh, kul. Tänkte söka upp studier men glömde av det efter jag såg doku. Får läsa när jag kommer hem senare...

Morty
2016-01-11, 17:33
Fast är inte tanken med höghöjdsträning just att syrehalten är lägre? Effekten av hög höjd med förhöjda antal röda blodkroppar borde väl försämras om man tillför syrgas?

Det är att leva på hög höjd som leder till högre EPO-halt i blodet och mer erotrycyter. Träning på hög höjd får effekten att man presterar sämre, och presterar man sämre leder det till sämre adaptationer. Risken är alltså att träningen blir lidande såpass att övriga system blir sämre medans syrebärande kapaciteten blir bättre; status quo. Kanske blir övriga system sämre snabbare än vad blodets syrebärande kapacitet höjs och man blir sämre.

Att träna kvalitetspass på havsnivå; eller simulera havsnivå, borde leda till att övriga fysiologiska system behåller eller förbättrar sin kapacitet under vistelsen på hög höjd.