handdator

Visa fullständig version : överanstränga kroppen


skoghuggare
2016-01-10, 17:45
hej!

jobbar på landet och allt vad det innebär så vissa dagar blir det väldigt tunga arbetsuppgifter hela dagarna, kommer ett eventuellt pass på kvällen att överanstränga kroppen? ibland kör jag ändå, men tänker hur det blir i långa loppet så man inte bränner ut sig.

Bitchtit
2016-01-10, 18:08
Känn efter och kör lite snällare de slitigaste dagarna, unna dig en vilodag om du är för seg. Var uppmärksam så du inte slarvar med teknik för att du är trött, det är nog den största risken.

Sålänge du mår bra o gör framsteg i träningen så är det ingen fara.

King Grub
2016-01-10, 18:16
Det är mer en risk att äta och vila för lite snarare än att arbeta för mycket.

Minikubik
2016-01-10, 18:18
Det viktiga är att tänka på mat och vila, har själv ett fysiskt jobb och det funkar oftast bra så länge jag äter tillräckligt och bra(märker stor skillnad om jag petar i mig skräp) mat och får min vila. Sen får man känna efter, har du haft en lång gristung dag kanske inte tunga böj på kvällen är optimalt. Däremot så kan ett lätt "lek" pass för lite genomblödning vara skönt. Jag låter i stort jobbet styra träningen, tunga jobb veckor blir lätt eller ingen träning och tvärtom. Känn dig fram och hitta vad som funkar för dig

skoghuggare
2016-01-10, 18:26
böj och mark har jag kört efter hårda dagar men aldrig mer igen:S mat är det ingen brist på och sover gör jag minst 8h om natten:P blir nog lite köttning på säcken i kväll så man somnar extra snabbt

King Grub
2016-01-10, 18:44
Man har ofta svårare att somna om man just ansträngt sig.

skoghuggare
2016-01-10, 19:04
Man har ofta svårare att somna om man just ansträngt sig.

Har aldrig varit ett problem med att somna efter träning eller hård dag för mig i alla fall;P

Minikubik
2016-01-10, 19:29
Själv tränar jag på morgonen innan jobb, försöker sen få så lång tid som möjligt(har småbarn så tid är en bristvara) på kvällen och varva ner och slappna av. Kan somna hur fort som helst oavsett, men tycker mig få en bättre sömn samt återhämtning om jag får lite lugn och ro tid innan sänggående. Då tiden är svår att styra har jag mer och mer försökt sträva efter kvalitet på sömnen

svenbanan
2016-01-10, 19:30
Ifall du tränar på kvällen och är klar klockan 22:00, och sedan äter och duschar snabbt som attan, och är klar med detta 22:30. Då har du rimligtvis svårare att somna direkt än om du skulle varit klar med träningen 20:00, och sedan suttit i soffan och slötittat på tv fram till 22:30. De flesta behöver lite tid att "landa" efter man har tränat, det är ju en del adrenalin och endorfiner som pumpar runt ifall man tar i ordentligt.