handdator

Visa fullständig version : Fullvärdigt protein


Köttis
2016-01-10, 10:35
Jag tycker ofta att det nämns att man kan komplettera ris med baljväxter för att få fullvärdigt protein. Här http://www.styrkelabbet.se/vegetariska-proteinkallor/ nämner han även bulgur och havregryn, och jag har för mig att jag läst någonstans att baljväxter+stärkelse av något slag (livsmedel med stärkelse alltså, inte stärkelsen i sig) funkar. Skulle vara trevligt om någon hade ett svar på vad som stämmer. Vet att jag kan kolla upp proteinkvaliteten i olika livsmedel och avgöra själv med vore skönt med någon enkel "regel".

Sen kan jag inte åta bli att undra över hur mycket av varje livsmedel som behöver ätas för att det ska räknas som fullvärdigt.
200 gram linser + 1 riskorn/2 riskorn/200gram ris?
Kan jag endast räkna med att jag fått i mig så mycket fullvärdigt protein som den minst förekommande aminosyran?
Ibland formuleras det som så att om man blandar två livsmedel så "låser man upp" proteinet så att det blir fullvärdigt, men det är alldeles för flummigt för min smak.

Sverker
2016-01-10, 10:53
Finns massor på Kolozzeum. Sök på lysin får du massor av trådar.

Lysin är den aminosyra det finns minst av i ris, vete, havregryn mfl. Det blir alltså den begränsande aminosyran i många cerealier.