handdator

Visa fullständig version : Fötter och knän.


Bailah
2016-01-10, 07:23
Tjena Bullen.

Har fått något nytt skit som strular och ska till vc på måndag (igen) och pressa dom.

Började för någon vecka sedan då min vänsterfot helt plötsligt blev jävligt öm efter en helt vanlig arbetsdag. I hela fotsulan, alltså "dynorna" och hälen. Tänkte att jag kanske gått i dåliga skor eller något. Dagen efter börjar högra foten bli öm. Går till vc efter ett par dagar av riktig smärta. Allt gjorde ont, ligga, sitta och stå var ett problem. Läkaren hade ingen koll och sa som vanligt "testa Ipren och voltaren kräm.

Fine, körde på det nått vecka, det blev lite bättre men fanns fortfarande en smärta.

Tränat två gånger nu på en v efter ett par månaders uppehåll pga andra skador och nybliven förälder. Körde lätta böj och det gick helt ok. Knäna strulade lite men inget jag inte är van vid. Andra gången tänkte jag att jag kanske skulle cykla lite innan som uppvärmning. Efter tre minuter av väldigt lugn cykling så känner jag hur det bränner som fan i slutet av quadsen. Precis i "droppen"

Efter dess har mina knän och fötter varit helt fucked. Har riktigt ont hela jävla tiden. Tryckt omega 3, Ipren, diklofenak, voltaren kräm, ice power gel, värme kyla och glukosamin.

Under säkerligen 12 år har jag konstant haft skador som aldrig riktigt läker och har aldrig fått några riktiga diagnoser utan de säger bara random inflammationer mer el mindre. Men nu har det gått för långt.

Kan inte bära min dotter för länge, kan inte jobba egentligen men gör ändå pga ja.. Måste ha pengar. Kan inte träna, allt suger.

Men kom på att min far haft artros väldigt länge, kan det vara något sådant? Finns det någon förklaring varför jag alltid har ont i alla leder? Vilar stretchar och lyfter korrekt och undviker övningar som gör ont. Men även när jag har uppehåll i månader som får jag fortfarande "skador".

Minikubik
2016-01-10, 09:17
Har själv problem med leder så lider med dig. Förvärras besvären vid kyla? Känns det bättre om du exempelvis bastar?
Artros är en möjlighet men det finns naturligtvis annat som oxå kan stämma. Tror säkerligen att allt hänger ihop och skulle råda dig att söka experthjälp, vc är nog rätt lönlöst. Lycka till

Bailah
2016-01-10, 10:45
Har själv problem med leder så lider med dig. Förvärras besvären vid kyla? Känns det bättre om du exempelvis bastar?
Artros är en möjlighet men det finns naturligtvis annat som oxå kan stämma. Tror säkerligen att allt hänger ihop och skulle råda dig att söka experthjälp, vc är nog rätt lönlöst. Lycka till

Det förvärras nog mer vid värme. Badar jag eller duschar varmt så känns det värre. Har duschar i iskallt vatten. Klart det gör ont för att det är kallt men känns ändå bättre.
Tror jag sovit 3 timmar inatt. Finns ingen position som gör att knäna eller fötterna känns OK alls. Känns nästan svullet men ser inte svullet ut.
Jo men måste få en diagnos först innan hitta någon expert :)

Minikubik
2016-01-10, 12:32
Har du testat receptfria läkemedel mot just Artros?
Testat att söka privat läkare istället för att traggla med vc?

VINGTOR
2016-01-10, 12:57
Hur ser skosulorna ut? Är det märkbart mer slitet någonstans under skorna?
Tänkte om du har någon felställning i fötterna.

Bailah
2016-01-10, 13:03
Har du testat receptfria läkemedel mot just Artros?
Testat att söka privat läkare istället för att traggla med vc?

Börjat käka glukosamin min men det tar väl ett tag innan det kickar in.
Ska till en privat läkare imorgon så får se.

Hur ser skosulorna ut? Är det märkbart mer slitet någonstans under skorna?
Tänkte om du har någon felställning i fötterna.

Har faktiskt inte kollat men använt väldigt många olika skor så borde inte vara det. Men kör med inlägg så.

grimfish
2016-01-10, 15:52
Ett återbesök till läkaren på vårdcentralen låter väl vettigt.

Minikubik
2016-01-10, 18:22
Börjat käka glukosamin min men det tar väl ett tag innan det kickar in.
Ska till en privat läkare imorgon så får se.


Hoppas dom kan hjälpa dig, uppdatera gärna med vad dom säger :)

nyrjoh
2016-01-10, 18:45
Har du träffat någon sjukgymnast? Om inte så gör det också.

Bailah
2016-01-10, 18:49
Har träffar ett par sjukgymnaster genom mina skadeår. Och mest för mitt höft/rygg/ischias problem och de har fortfarande inte lösts. Efter ca 8 röntgen/mr sjukgymnaster och naprapater. Men fy skam den som ger sig..

Tack har alltså inte varit smärtfri på drygt 12 år. Kul va? :(

Bailah
2016-01-10, 18:58
Mina gamla trådar.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=200869

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=185967

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=171669

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=135732

Som sagt, massa skit.

Bailah
2016-01-28, 12:58
Nu har jag äntligen varit hos läkaren. Efter 15 minuters frågandes och kollandes i mina gamla journaler/bilder osv. Så hade han en teori. Ska ta nya röntgen plåtar på rygg/bäcken och knän. Även tagit några blodprov. Men hans teori är att jag har något som heter Bechterews syndrom/sjukdom. När jag läste det som stod i länken så passar -allt- in. Förutom att jag aldrig haft ont i käken el ögonen. Tråkigt är ju att skiten är kronisk såklart, men what else is new. Har ju Ulcerös Kolit och det påverkar tydligen en hel del.


http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Bechterews-sjukdom/