handdator

Visa fullständig version : Cykling istället för löpning.


Tiga
2016-01-09, 16:01
Hej!

Löpning är den träningsformen jag gillar mest av allt. Har dock lite problem med knäet (kör rehab 3ggr/vecka) och har inte kunnat löpa så mycket det senaste halvåret. Detta har även gjort att jag inte kunnat styrketräna benen med några tyngre vikter och fått köra flugvikter eller inga alls. Jag känner att jag blir svagare och börjar tappa muskelmassa på benen. Min förhoppning är jag ska kunna löpa lite lätt till våren och vara helt återställd i sommar =)

Jag brukar cykla 10 min innan varje gympass och märker att jag kan göra det helt utan känningar i knäet. Jag tänkte cykla 1-2 gånger i veckan men har ingen aning om hur länge, hur snabbt, vilket motstånd etc etc.
Jag har sökt efter liknande trådar och hittat olika typer av intervallträning.

Värt att tillägga är att jag inte sprang några långdistanser utan 5-7 km i medelsnabbt tempo. Mitt mål med träning är att må bra av det. Jag är normalviktig.

Frågor:

1. Någon som har tips om saker som är bra att tänka på om jag vill börja cykla?
2. Vi har både vanliga motionscyklar och spinningcyklar på gymmet. Vilka är att föredra?
3. Vad har ni för tankar om spinning?
4. Ni som cyklar, föredrar ni intervallträning eller köra medelintensivt i 30-60 min?
5. Ska man varva ner efter ett pass dvs cykla långsamt i 5-10 min?

Tack på förhand

Jocke67
2016-01-11, 21:10
Testa spinning, kan vara bra sätt att komma igång på tror jag.
Sen i början spelar det inte så stor roll hur du tränar, försök hitta ett sätt som ger motiverar dig att ta i.
Spinningcyklar är rätt sköna att cykla på (om dom inte har sån där bred sadel).

Mrholmiz
2016-01-12, 20:47
Spinning är riktigt bra men skittradigt, vissa ställe har 90min pass som jag föredrar.
Undviker inomhuscykling så mycket som möjligt, dåligt väder mtb bra väder lvg.
Kör minst 1 intervallpass i veckan antingen 4x4 eller något pass av GCN 1 hårt pass på 1-1,5h samt ett distanspass på 3-5h. Gillar cykla så blir oftast något medelpass för ren njutning med.
Ser du bor i Skåne du kan testa hyra Mtb i Genarp eller Röstånga om du skulle vilja testa det. Guidar dig gärna en lörd om du vill.
Nedvarvning och urtrampning av benen brukar jag köra sista biten innan hemmet eller bilen, tid vet jag inte men 5-10min.

Arnesson
2016-01-12, 21:20
1. Någon som har tips om saker som är bra att tänka på om jag vill börja cykla?

Kör hög kadens och lockas inte av tunga växlar med låg kadens. Risk för överbelastning i knät.

2. Vi har både vanliga motionscyklar och spinningcyklar på gymmet. Vilka är att föredra?

Det som känns bra, jag tycker spinningcyklar generellt är skönare.

3. Vad har ni för tankar om spinning?

Beror mycket på instruktörer och passet. Men ger det dig motivation är det ju bra.

4. Ni som cyklar, föredrar ni intervallträning eller köra medelintensivt i 30-60 min?

Alltid intervaller för mig inomhus men ofta långa intervaller t ex 2x20min (plus upp och nedvarvning). Intervaller för att motivera mig, annars cyklar jag hellre utomhus. Kortare intervaller ju närmare tävling.

5. Ska man varva ner efter ett pass dvs cykla långsamt i 5-10 min?

Jag kör alltid minst 10 min innan och efter intervallerna.


Lycka till!

Jocke67
2016-01-12, 22:18
Alltid intervaller för mig inomhus men ofta långa intervaller t ex 2x20min (plus upp och nedvarvning)

Tröskel-träning där man ligger på en intensitet precis där man klara att hålla mjölksyrenivån konstant är effektiv Vo2-träning (syreupptagningsförmåga) men som nybörjare tror jag att 20min-intervaller blir för långa, man klara inte hålla hög intensitet så länge. Börja med kortare intervaller tex 3x8 min med 5 min aktiv vila (jättelätt motstånd) mellan. Försök hitta en lagom nivå på motståndet så att du typ vill dö mot slutet av intervallen (men ändå lyckas fullfölja). :-)

Wzup2u
2016-01-12, 22:34
Cykling var min lösning sen blev jag fast och ville knappt löpa mer heh...
Kör intervallträning på träningscykel.

phattrance
2016-01-13, 07:24
Älskar o cykla :)
Däremot under vintern är det betydligt tråkigare att cykla inomhus, men har löst detta genom att koppla min racer mot en "trainer" och köra virtual maps!

Tiga
2016-01-14, 10:21
Spinning är riktigt bra men skittradigt, vissa ställe har 90min pass som jag föredrar.
Undviker inomhuscykling så mycket som möjligt, dåligt väder mtb bra väder lvg.
Kör minst 1 intervallpass i veckan antingen 4x4 eller något pass av GCN 1 hårt pass på 1-1,5h samt ett distanspass på 3-5h. Gillar cykla så blir oftast något medelpass för ren njutning med.
Ser du bor i Skåne du kan testa hyra Mtb i Genarp eller Röstånga om du skulle vilja testa det. Guidar dig gärna en lörd om du vill.
Nedvarvning och urtrampning av benen brukar jag köra sista biten innan hemmet eller bilen, tid vet jag inte men 5-10min.

Det här låter bra och det ska jag ha i minnet till våren. Tack. Jag kanske kontaktar dig =). Har du möjligtvis varit i vallåsen och cyklat? Har sett att dem också har mtb-uthyrning.

1. Någon som har tips om saker som är bra att tänka på om jag vill börja cykla?

Kör hög kadens och lockas inte av tunga växlar med låg kadens. Risk för överbelastning i knät.

2. Vi har både vanliga motionscyklar och spinningcyklar på gymmet. Vilka är att föredra?

Det som känns bra, jag tycker spinningcyklar generellt är skönare.

3. Vad har ni för tankar om spinning?

Beror mycket på instruktörer och passet. Men ger det dig motivation är det ju bra.

4. Ni som cyklar, föredrar ni intervallträning eller köra medelintensivt i 30-60 min?

Alltid intervaller för mig inomhus men ofta långa intervaller t ex 2x20min (plus upp och nedvarvning). Intervaller för att motivera mig, annars cyklar jag hellre utomhus. Kortare intervaller ju närmare tävling.

5. Ska man varva ner efter ett pass dvs cykla långsamt i 5-10 min?

Jag kör alltid minst 10 min innan och efter intervallerna.


Lycka till!

Tack för ett så utförligt svar. Det här med kadensen är intressant. Hur vet man vilken nivå som är bra?
Jag får nog börja lugnare och kanske köra 3*8 som någon skrev. Det här med 10 min innan kommer jag köra. Hur intensivt kör du dessa 20 min? Är det så att du knappt orkar mer när du är klar?

Tiga
2016-01-14, 10:22
Tröskel-träning där man ligger på en intensitet precis där man klara att hålla mjölksyrenivån konstant är effektiv Vo2-träning (syreupptagningsförmåga) men som nybörjare tror jag att 20min-intervaller blir för långa, man klara inte hålla hög intensitet så länge. Börja med kortare intervaller tex 3x8 min med 5 min aktiv vila (jättelätt motstånd) mellan. Försök hitta en lagom nivå på motståndet så att du typ vill dö mot slutet av intervallen (men ändå lyckas fullfölja). :-)

Tack för tipset. Kommer börja med 3*8. Hur cyklar du?

Jocke67
2016-01-14, 10:49
Tack för tipset. Kommer börja med 3*8. Hur cyklar du?

Cyklar inte så mycket längre, bara till och från jobbet.
Men när jag tränade lite seriösare så körde jag mycket intervallträning på vintern på trainer (min vanliga cykel kopplad till motstånd). Körde främst två typer av pass, tröskelträning (tex 2 x 20 minuter med 5 min vila) eller VO2max-intervaller (tex 4 x 4min med 3 min vila). Det var basen, sen körde jag lite annat också, t.ex. lågkadensträning, högkadensträning, kortintervaller mm. Aldrig distans dock, det körde jag utomhus.

Men allt beror ju på vad man har för mål med träningen. Mitt mål med inomhusträningen var att bli snabbare utomhus (tävla). Om jag hade tränat enbart för motion och välbefinnande hade jag tränat helt annorlunda. Att träna så högintensivt som jag gjorde är nödvändigt om man ska nå maximalt resultat men går knappast att motivera utifrån ett hälsoperspektiv, snarare tvärt om skulle jag vilja säga. Jag fick problem med hjärtat, men det har gått över nu när jag trappat ner på träningen.

Så det där jag skrev om att ligga på en nivå så att det känns som att du vill dö var mest på skämt. Jag skulle inte rekommendera det till någon som inte har tävlingsambitioner. Det sliter för mycket både på kropp och psyke. Men ganska hårt kan man köra i alla fall, ser ju många på gymmet som sitter och typ läser på sin iPad på träningen, kan du göra det så tränar du för lätt!

Bandygalen
2016-01-14, 22:41
Cyklar inte så mycket längre, bara till och från jobbet.
Men när jag tränade lite seriösare så körde jag mycket intervallträning på vintern på trainer (min vanliga cykel kopplad till motstånd). Körde främst två typer av pass, tröskelträning (tex 2 x 20 minuter med 5 min vila) eller VO2max-intervaller (tex 4 x 4min med 3 min vila). Det var basen, sen körde jag lite annat också, t.ex. lågkadensträning, högkadensträning, kortintervaller mm. Aldrig distans dock, det körde jag utomhus.

Men allt beror ju på vad man har för mål med träningen. Mitt mål med inomhusträningen var att bli snabbare utomhus (tävla). Om jag hade tränat enbart för motion och välbefinnande hade jag tränat helt annorlunda. Att träna så högintensivt som jag gjorde är nödvändigt om man ska nå maximalt resultat men går knappast att motivera utifrån ett hälsoperspektiv, snarare tvärt om skulle jag vilja säga. Jag fick problem med hjärtat, men det har gått över nu när jag trappat ner på träningen.

Så det där jag skrev om att ligga på en nivå så att det känns som att du vill dö var mest på skämt. Jag skulle inte rekommendera det till någon som inte har tävlingsambitioner. Det sliter för mycket både på kropp och psyke. Men ganska hårt kan man köra i alla fall, ser ju många på gymmet som sitter och typ läser på sin iPad på träningen, kan du göra det så tränar du för lätt!


Hur tycker du det funkar med 4x4 min på cykel motför löpning(om du kört de) ? Går det bra att få upp pulsen utan att låren "dör" eller är det svårt att hitta rätt motstånd?
Hade tänkt börja köra 4x4 min intervaller på cykel då det känns mycket skonsammare å även med tanke på årstiden.

Jocke67
2016-01-14, 23:34
Jag är inte rätt man att uttala mig om löpning för jag har allrid haft svårt för att springa och lätt för att cykla.

Själv har jag inga problem (även om det krävs mycket lidande och starkt psyke) att komma upp i maxpuls på mina 4min-intervaller. Det svider som fan i benen och efter två minuter skriker benen SLUTA TRAMPA FÖR HELVETE! men det gäller att bara fortsätta.
Men det kan vara annorlunda också om man inte har cykelvana, när jag började med intervallträning på cykel hade jag redan cyklat väldigt mycket.

Jocke67
2016-01-14, 23:55
När det gäller "hitta rätt motstånd":
Jag har en Wattmätare på cykeln vilket är en stor fördel då jag vet precis hur hårt jag kör och kan ställa motståndet på en bestämd nivå. Sen lär jag mig vilken nivå jag pallar med. Och man vill ju aldrig köra lättare än vad man klarat tidigare. Det blir brutaljobbigt till slut när man ligger exakt på gränsen för vad man pallar varje pass. Stor stereo med hårdrock på hög volym hjälpte mig genomlida passen.

Spinningcykel är svårare att ställa in lagom motstånd för jag gissar att även om man cyklar på samma hoj varje pass så går det inte att ställa in samma motstånd, skruven är inte tillräckligt exakt. Hur exakta såna där digitala motionscyklar är vet jag inte.

Sen kan man ju köra efter puls också, men det bli aldrig lika bra som Watt. Jag märker att pulsen varierar från dag till dag. Kan skilja ca +/- 5 slag när man kör samma motstånd och det känns lika jobbigt. Själva nivån (Watt) vad man klarar av varierar dock väldigt lite, "dagsform " existerar knappt, inte för mig i alla fall. Motivationen går upp och ner men kör jag max så är jag i princip lika stark varje pass. Förutom över längre tid då man förhoppningsvis ökar nivån.

Tiga
2016-01-15, 16:54
Tack för alla svaren =)

Mitt mål med den kommande cykelträningen är att underhålla konditionen och (så ofta som möjligt) få den där euforikicken man kan få av ett tufft cardiopass.

Jocke67
2016-01-15, 18:53
Ja det är en jävla najs känsla efteråt!

Jag kör mina trainerpass ute i förrådet (isolerat och lagom uppvärmt ca 12 grader) inträngd bland alla mina cyklar och trädgårdsmöbler. Men ett problem jag hade vart att jag tränade rätt sent på kvällen typ kl nio till tio. Men sen efter ett hårt pass behöver jag ett par timmars nedvarvning innan jag kan sova, så det blev att jag kom i säng rätt sent.

Nelli
2016-01-16, 19:35
Älskar o cykla :)
Däremot under vintern är det betydligt tråkigare att cykla inomhus, men har löst detta genom att koppla min racer mot en "trainer" och köra virtual maps!

Cykla är bäst, har en hastighet och kadenssensror på min racer för att motivera lite mer. Men vad är virtual maps? Googlade lite men hittade inget vettigt.
Sugen på att testa zwift men har ingen sticka till datorn än. Behövs det till wm?

Arnesson
2016-01-16, 19:51
Tack för ett så utförligt svar. Det här med kadensen är intressant. Hur vet man vilken nivå som är bra?
Jag får nog börja lugnare och kanske köra 3*8 som någon skrev. Det här med 10 min innan kommer jag köra. Hur intensivt kör du dessa 20 min? Är det så att du knappt orkar mer när du är klar?


Kadens är ganska personligt och det finns inget rätt och fel. Men många nybörjare kör låg kadens och överbelastar knän och får ont. Kör du på en cykel med kadensmätare är väl 90 ett tal du kan utgå från och testa dig fram.

Jag tycker inte man ska haka upp sig på att långa intervaller skulle vara tyngre, man kör ju på ett lägre motstånd/ansträngning. Kör du det som passar / motiverar / är kul till att börja med och senare kan du ha ett tydligare mål med passen om du tycker cykling är kul och något du vill satsa på. Blir du trött är det bra :)

Jag kör mina intervaller med effektmätare och satsar på att ligga på samma effekt alla intervaller (inte högre effekt i början och inte orka hela passet och behöva sänka). Kör jag ett hårt pass vill jag precis klara sista intervallen.

phattrance
2016-01-18, 08:02
Cykla är bäst, har en hastighet och kadenssensror på min racer för att motivera lite mer. Men vad är virtual maps? Googlade lite men hittade inget vettigt.
Sugen på att testa zwift men har ingen sticka till datorn än. Behövs det till wm?

Finns sjukt många olika program för Virtual maps.

Ett exempel är: https://www.youtube.com/watch?v=8FGeSx3gsPc

Sök på youtube "Trainer Virtual Maps" så får du fram en hel del olika video.
Finns olika typer av program också, typ som olika spel där man tävlar med andra uppkopplade cyklister. Skärmdump nedan:

http://turbobiketrainer.com/wp-content/uploads/Tacx-v-BKOOL-VR-screenshots.jpg

Mrholmiz
2016-01-18, 08:38
Det här låter bra och det ska jag ha i minnet till våren. Tack. Jag kanske kontaktar dig =). Har du möjligtvis varit i vallåsen och cyklat? Har sett att dem också har mtb-uthyrning.


Absolut bara skicka pm, blev själv erbjuden det samma och det fick in mig så för det bara vidare :)
Nej inte varit i Vallåsen men fått många tips om att hyra en Dh där för att få lite bättre självförtroende och teknik när det går utför med vanlig mtb.

Tiga
2016-01-19, 19:46
Kadens är ganska personligt och det finns inget rätt och fel. Men många nybörjare kör låg kadens och överbelastar knän och får ont. Kör du på en cykel med kadensmätare är väl 90 ett tal du kan utgå från och testa dig fram.

Jag tycker inte man ska haka upp sig på att långa intervaller skulle vara tyngre, man kör ju på ett lägre motstånd/ansträngning. Kör du det som passar / motiverar / är kul till att börja med och senare kan du ha ett tydligare mål med passen om du tycker cykling är kul och något du vill satsa på. Blir du trött är det bra :)

Jag kör mina intervaller med effektmätare och satsar på att ligga på samma effekt alla intervaller (inte högre effekt i början och inte orka hela passet och behöva sänka). Kör jag ett hårt pass vill jag precis klara sista intervallen.

Tack tack =)

Absolut bara skicka pm, blev själv erbjuden det samma och det fick in mig så för det bara vidare :)
Nej inte varit i Vallåsen men fått många tips om att hyra en Dh där för att få lite bättre självförtroende och teknik när det går utför med vanlig mtb.

Haha, nice! Vi ses kanske i vår :cool:

Nelli
2016-01-19, 20:36
Finns sjukt många olika program för Virtual maps.

Ett exempel är: https://www.youtube.com/watch?v=8FGeSx3gsPc

Sök på youtube "Trainer Virtual Maps" så får du fram en hel del olika video.
Finns olika typer av program också, typ som olika spel där man tävlar med andra uppkopplade cyklister. Skärmdump nedan:

http://turbobiketrainer.com/wp-content/uploads/Tacx-v-BKOOL-VR-screenshots.jpg

Toppen! Tack!