handdator

Visa fullständig version : Bänkpress hjälp


Sceptyle
2016-01-09, 06:23
Godmorgon allihopa!
Jag har tränat relativt seriöst ca 2 år nu också nu på senaste tiden har jag velat öka styrka i bänkpress.
Mitt problem är att jag kan pressa 60 kg på militärpress medans på bänken så kan jag knappt ta 80 kg.
Borde inte min bänk vara starkare om militärpressen är så tung/lätt?
Kan det vara problem på min bänkteknik eller är mina bröst för svaga? Jag kan lyfta 70 kg på smalbänk också så tricepsen borde inte vara svaga.

Spelevink
2016-01-09, 07:29
Ja, dem flesta tar nog oftast mer i bänkpress än i militärpress.

Bara så att jag är säker på att vi pratar samma sak, när du säger militärpress så menar du press över huvudet med skivstång utan att skjutsa på med eller böja på knäna? Dvs "strikt press".

Och bara för att få en uppfattning, vad väger du och hur mycket tar du i böj och mark? Kan ju också vara så att det är din militärpress som är bra och inte din bänk som är dålig :)

Shqypnia
2016-01-09, 10:42
Bänk är för mig (och många andra i min närhet) en övning som man ökar oerhört sakta på. Ett stort bekymmer är att (om man tränar själv) att man i princip aldrig kan maxa då man ej har en passare. Jag tror du redan har mer i dig än bara 80kg. Kör du korrekt? Det är lätt att man låter andra kroppsdelar arbeta istället för bröstet om man inte kör korrekt.

Guckenn
2016-01-09, 11:05
Att se över tekniken är alltid en bra utgångspunkt. Se till att du bröstar upp dig ordentligt, drar ihop skulderbladen ordentligt och är spänd i hela kroppen, inte bara bröstpartiet.

Jag tror inte att problemet är att du är svag i en kroppsdel i förhållande till en annan, snarare så kanske det är så att din teknik inte låter dig utnyttja din styrka till fullo. För mig t.ex. så blir samma vikt väldigt mycket tyngre från bröstet om jag inte håller bak axlarna bra.

Hur ofta tränar du bänkpress förresten? Om du bänkar mindre än två ggr per vecka så pröva att lägga till en extra bänkdag.

Linjedomarn
2016-01-09, 11:38
Militärpress är en enklare övning rent tekniskt än bänkpress, och sen fuskar du nog lite i militärpressen också så det kanske inte ens är en skev fördelning.

Woody R
2016-01-09, 13:50
Kolla på filmer då folk kör bänk och prova olika tekniker, försök ha någon med dig när du tränar det hjälper mycket bara någon står bakom och inte hjälper, sen brukar jag försöka göra 5x5 på tex 100kg innan jag går på nästa nivå då typ 110 kg och strävar efter att göra 5x5 där.

Vad väger du?

Sceptyle
2016-01-09, 17:31
Tack för alla svar! Första inlägget på detta forum någonsin och jag alla svar uppskattas rejält.
Min vikt i nuläget är ca 80kg och då tränar jag på 130 kg på marklyft.
Militärpressen kan jag både köra stående och sittande på 60kg strikt.

robiiiinnnn
2016-01-09, 20:03
Som många andra säger, se över din teknik. Svanka så du får upp bröstkorgen, in med skulderbladen och stången ner mot bröstvårtor eller en liten bit under. Fötterna placerade på golvet och tänk dig att du pressar stången uppåt och kroppen neråt :).. Hur brett håller du? Tänker mig så du inte håller allt för smalt för en bänkpress. Jag brukar ha ringfingret på ringmarkeringarna. Jag hade kört bänkpress 2 gånger i vecka om jag var du, ett pass med högreps och ett pass med lågreps. Var absolut inte rädd för att utmana dig med tyngre vikter såsom möjligtvis 90 kilo i ditt fall. Jag kan tänka mig att det är en av anledningarna till att folk står stilla i vikter, dom kör samma vikter vänjer kroppen och tar aldrig styrkan till nya nivåer så kroppen får n chock av att den måste öka i styrka.