handdator

Visa fullständig version : Plankare i kollektivtrafiken


lillaPiggy
2016-01-07, 22:40
den senaste tiden har jag sett många fler som hindrar andra från att gå bakom i spärrarna (att planka in) när den med kort har öppnat dom. häromdagen såg jag en man som gav en kille ett slag i ansiktet för att han försökte planka in bakom honom och det fick mig att undra hur andra ser på saken.

själv släpper jag alltid igenom andra som inte har biljett, tycker att kollektiv trafiken borde finansieras med skattepengar och jag har inga problem med att folk som inte har råd åker gratis.

vad tycker ni, ska alla få åka eller ska man hindra dom som försöker åka gratis?

Kiska
2016-01-07, 22:47
Alltså jag uppskattar inte när folk tar rygg och trycker sig mot mig! Det är vad jag tycker är mest obehagligt i sådana situationer

KlopFer
2016-01-07, 22:47
Kunde inte bry mig mindre om någon gled in bakom mig. Betalar inte tv-avgift så ingen dubbelmoral här inte :)

Aliaas
2016-01-07, 22:47
den senaste tiden har jag sett många fler som hindrar andra från att gå bakom i spärrarna (att planka in) när den med kort har öppnat dom. häromdagen såg jag en man som gav en kille ett slag i ansiktet för att han försökte planka in bakom honom och det fick mig att undra hur andra ser på saken.

själv släpper jag alltid igenom andra som inte har biljett, tycker att kollektiv trafiken borde finansieras med skattepengar och jag har inga problem med att folk som inte har råd åker gratis.

vad tycker ni, ska alla få åka eller ska man hindra dom som försöker åka gratis?

Alla ska få åka.

Att leka moral-polis är inget inget jag ser som imponerande.

Olegh
2016-01-07, 22:53
Nu funkar det så att alla resenärer ska betala en del av resan själv samtidigt som staten/kommunen tar från den gemensamma pengapungen och står för den andra delen.

4623
2016-01-07, 23:03
Jag låter ingen smita in bakom mig

Matsa
2016-01-07, 23:27
Vill man att kollektivtrafiken ska vara skattefinansierad så får man väl lobba för det. Nu är den inte det och att planka är svinigt både mot trafikföretagen och de resenärer som betalar för sig.

SkiSki
2016-01-08, 00:09
Sånt här kan jag bli riktigt förbannad på. Givetvis skall man betala för sig om man vill utnyttja en tjänst som ett företag erbjuder till ett visst pris. Att säga: "Jag tycker att kollektivtrafiken skall vara gratis, därför plankar jag" eller för den delen låta folk planka för att man själv tycker att kollektivtrafiken skall vara gratis, är verkligen att inte tänka längre än vad näsan räcker.

Har man åsikten att kollektivtrafiken är för dyr eller att den borde vara helt offentligt finansierad får man väl, som Matsa skriver, lobba för det eller engagera sig politiskt, inte agera efter sina egna åsikter och därmed strunta i samhällets grundregler för att de inte råkar stämmer överens med sina egna.

lillaPiggy
2016-01-08, 00:34
jag håller inte med, jag kan se massor situationer där folk som inte har pengar ändå borde få ta tåget dit dom ska, tillexempel har du varit arbetslös och precis fått ett jobb, vilka pengar ska ta dig till och från jobbet innan första lönen hamnar på kontot?

i grunden tycker jag att det handlar om en rättighet, nästan alla behöver ta sig till olika platser i de vardagliga livet, om företagen bestämde sig att varje resa skulle kosta 10 000kr så är det inte ett alternativ att sluta resa för att man inte har råd. Problemet för min del blir att folk som helt enkelt väljer att spendera sina pengar på annat också kommer kunna slinka igenom.

Cooks
2016-01-08, 01:23
den senaste tiden har jag sett många fler som hindrar andra från att gå bakom i spärrarna (att planka in) när den med kort har öppnat dom. häromdagen såg jag en man som gav en kille ett slag i ansiktet för att han försökte planka in bakom honom och det fick mig att undra hur andra ser på saken.

själv släpper jag alltid igenom andra som inte har biljett, tycker att kollektiv trafiken borde finansieras med skattepengar och jag har inga problem med att folk som inte har råd åker gratis.

vad tycker ni, ska alla få åka eller ska man hindra dom som försöker åka gratis?

Hahah wtf!? Beskriv dessa två män lite närmare ;) Gamla, unga, knuten eller öppen näve, svensk eller ej?

Jag hade inte brytt mig om någon slank in bakom mig, vad jag hört är det svindyrt med kort, strax under 2k per månad. Är ju ett j-a rån om man bara åker lite då och då, inte direkt billigare med ca 100kr per biljett om man åker i flera zoner heller. Borde finnas något mellanting för folk som inte använder t-banan dagligen

Blomkål
2016-01-08, 01:39
Plankat på tunnelbanan några gånger i veckan sedan 2010 nu. Tar emot att börja betala så jag fortsätter mest för att det är utgift jag aldrig har behövt bry mig om och som känns så tråkig. Springer dock aldrig in bakom folk för det ser så tattigt ut men skulle låta det vara deras bekymmer om de gick bakom mig.

svartpepparn
2016-01-08, 02:35
Helt ärligt - vem fan bryr sig om någon går bakom dig?

Om jag ser någon försöka smyga sig på och gå bakom brukar jag hålla upp spärren åt denne.

Blue Nine
2016-01-08, 06:31
Hahah wtf!? Beskriv dessa två män lite närmare ;) Gamla, unga, knuten eller öppen näve, svensk eller ej?



Hur syns det?

SimonV
2016-01-08, 06:36
Efter att ha bott Paris blir jag snarare mer förvånad över alla som köper biljetter här

Olegh
2016-01-08, 06:48
Man har en rättighet att transportera sig, det är därför vi har fått ben och fötter.

Har man i Sverige inte råd att betala för sig i kollektivtrafiken så har man i 99,99% av fallen gjort märkliga ekonomiska prioriteringar. Kanske har du köpt öl och cigaretter för pengarna samtidigt som du "behöver" transportera dig. Ah, det där behovet var kanske inte ett behov..

Magnus Larsson
2016-01-08, 06:50
Gratis kollektivtrafik för alla. Eller fler nobelpristagare (Svenska medborgare har vid 3 tillfällen de senaste 30 åren tilldelats Nobelpriset i någon av disciplinerna).

Välj själva vilket som ni tror skapar mest förändring på sikt!

ARMSTARK
2016-01-08, 08:24
Det har alltid varit självklart att alla betalar för sig, det är därför Sverige är ett så rikt land, vad är det som gjort att svenskar helt plötsligt ska fuska med allting?

MackeJuve
2016-01-08, 08:40
Jag plankade jämt under gymnasietiden när jag åkte spårvagn. Nu för tiden betalar jag jämt eftersom det känns skämmigt att ev. någon ska se att jag plankar eller att jag ska åka dit. Lite för gammal för det. Har ingen T-bana i Norrköping så enda gången jag skulle behöva "ta ställning" är om någon plankar på just spårvagnen. Det händer hela tiden så det är ingen stor grej. Ser jag det så bryr jag mig inte så mycket men kan ibland hoppas lite att plankaren åker dit, mest för att det hade varit kul med lite "action". Skulle någon planka på T-bana om jag var på besök i Sthlm skulle jag nog vara lite för ovan för att hindra denne att göra det, eventuellt skulle jag bli irriterad och vägra släppa förbi personen om denne trängde sig på tätt i ryggen. Vet inte hur det funkar, är för bonnig :D

Yes
2016-01-08, 08:44
Jag tänker inte betala någon annans biljett mer än vad jag tvingas göra genom skatt. Glöm att du tar rygg på mig.

4623
2016-01-08, 08:50
Det intressanta i kråksången är att de som tycker det ska ligga på skatten förmodligen knappt betalar någon skatt. Har ni en aning om hur mycket kollektivtrafiken kostar?

Men jag är öppen för att det ska ligga på skatten. Då ska höjningen som kräver detta läggas på låginkomsttagare. Då det förmodligen är dessa som använder kollektivtrafiken i störst utsträckning.

Darth Yoda
2016-01-08, 09:14
jag håller inte med, jag kan se massor situationer där folk som inte har pengar ändå borde få ta tåget dit dom ska, tillexempel har du varit arbetslös och precis fått ett jobb, vilka pengar ska ta dig till och från jobbet innan första lönen hamnar på kontot?

i grunden tycker jag att det handlar om en rättighet, nästan alla behöver ta sig till olika platser i de vardagliga livet, om företagen bestämde sig att varje resa skulle kosta 10 000kr så är det inte ett alternativ att sluta resa för att man inte har råd. Problemet för min del blir att folk som helt enkelt väljer att spendera sina pengar på annat också kommer kunna slinka igenom.
Jo fast nu betalar folk inte skatt för att få helt gratis kollektivtrafik, därför är det mer befogat att folk också betalar resan delvis direkt ur egen ficka. Dessutom som några sagt, så låter man i slutändan istället andra betala mer ur egen ficka eftersom man själv inte betalar. Märkliga ekonomiska prioriteringar som sagts, har man t.ex. just fått jobb så bör man ha antingen socialbidrag eller nåt från Försäkringskassan.

Etil
2016-01-08, 10:17
Jag har inga problem att betala för resebiljetter, däremot tycker jag att det är på tok för dyrt idag. Om man tar sig en titt runt centralen kan man ibland se grupper av kontrollanter som bara står å pratar strunt....Känns som en helt onödig kostnad..Sen läste jag någonstans att de senaste spärrarna som används ligger i miljonklassen ( styck ) samt dyrare att underhålla. Finns säkert annat som hade kunnat göras annorlunda också. Men att spendera enormt mycket mer resurser på att förebygga plankande och sen tok-höja biljettpriser tror jag inte löser något, snarare tvärtom. Vill vi verkligen se att fler åker kollektivt och betalar för sig ska man gå åt andra hållet, enligt mig. Att det skulle bli gratis är nog lite väl mycket, då skattas vi istället och folk som inte ens åker kollektivt får betala en del av notan..

4623
2016-01-08, 10:29
790kr i månaden för att kunna åka från Gnesta till Märsta är inte dyrt. I Skåne kostar motsvarande kort 1249kr.

Dreas
2016-01-08, 11:50
Gnäller man över 790kr för ett SL-kort?

xodd
2016-01-08, 12:10
Har man inte råd får man ta sig fram på annat sätt.

Medelålders
2016-01-08, 12:20
Till att börja med är biljettpriserna för kollektivtrafiken verkligen inte höga. Tvärtom är de kraftigt subventionerade med hjälp av skattebetalarnas pengar så att så gott som alla kan nyttja sig av den. Att ni struntar i att betala medför ju dessutom att intäkter uteblir, vilket ökar biljettpriset.
Lyckligtvis behöver jag inte använda mig av lokaltrafiken i annat än rena undantagsfall, men jag skulle aldrig någonsin släppa förbi någon som pissar på oss andra genom att ge fan i att göra rätt för sig.
Straffen för plankning och liknande förseelser skulle behöva skärpas ordentligt och om möjligt jämställas med stöld.

Jorgen
2016-01-08, 12:52
Jag tycker att mat skall vara subventionerad av staten, och att den är för dyr i dagsläget.
Så jag snattar.

Ser inte problemet i detta. Tycker man att något är för dyrt är det ok att ta det gratis.
Inte mitt problem. självfallet är jag inte seriös

Yes
2016-01-08, 13:17
790kr i månaden för att kunna åka från Gnesta till Märsta är inte dyrt. I Skåne kostar motsvarande kort 1249kr.
Beror på hur man betraktar det. Kollektivtrafiken finansieras även av hutlösa skatter, främst på billister.
För 790Kr hade du kunnat få 150-200 liter bensin, om vi ser till dess egentliga pris. Det hade tagit mig till och från jobbet i två månader, på mindre än hälften av tiden, utan all krångel och skit som kollektivtrafiken innebär.
Ur det perspektivet är kollektivtrafiken svindyr och värdelös.

4623
2016-01-08, 13:21
Beror på hur man betraktar det. Kollektivtrafiken finansieras även av hutlösa skatter, främst på billister.
För 790Kr hade du kunnat få 150-200 liter bensin, om vi ser till dess egentliga pris. Det hade tagit mig till och från jobbet i två månader, på mindre än hälften av tiden, utan all krångel och skit som kollektivtrafiken innebär.
Ur det perspektivet är kollektivtrafiken svindyr och värdelös.

Du tror inte det hade blivit trångt när det helt plötsligt var 800' till ute på vägarna?

LillisJ
2016-01-08, 13:34
Plankade en hel del för flera år sedan, men köpt kort efter det. Inte åkt kollektivtrafik på ett halvår nu så jag slipper oroa mig :D 790kr/mån är alldeles för dyrt tycker jag, men när jag var i London så var det liknande summa för ett veckokort, då var man något bitter!

Yes
2016-01-08, 15:20
Du tror inte det hade blivit trångt när det helt plötsligt var 800' till ute på vägarna?
Jo, med ett vägnät som byggs ut och underhålls lika väl som järnvägarna blir det förstås trångt.

PixelMiner
2016-01-08, 15:22
Vill man att kollektivtrafiken ska vara skattefinansierad så får man väl lobba för det.

Precis!

Jag tycker att mat skall vara subventionerad av staten, och att den är för dyr i dagsläget.
Så jag snattar.

självfallet är jag inte seriös

Även om jag håller med dina principer Jorgen, så tycker jag att liknelsen haltar lite. Att ha helt skattefinansierad kollektivtrafiken skulle kanske gå att räkna hem samhällsekonomiskt (mindre vägtrafik ger mindre vägkostnader och mindre olyckor för samhället att bekosta osv...). Det är nog svårare att räkna hem helt skattefinansierad mat åt allt. Åtminstone har jag svårt att se någon form av besparing i andra ändan.

4623
2016-01-08, 15:32
Jo, med ett vägnät som byggs ut och underhålls lika väl som järnvägarna blir det förstås trångt.

Finns gott om plats för nya vägar i stan.

Coffe
2016-01-08, 18:46
jag håller inte med, jag kan se massor situationer där folk som inte har pengar ändå borde få ta tåget dit dom ska, tillexempel har du varit arbetslös och precis fått ett jobb, vilka pengar ska ta dig till och från jobbet innan första lönen hamnar på kontot?

i grunden tycker jag att det handlar om en rättighet, nästan alla behöver ta sig till olika platser i de vardagliga livet, om företagen bestämde sig att varje resa skulle kosta 10 000kr så är det inte ett alternativ att sluta resa för att man inte har råd. Problemet för min del blir att folk som helt enkelt väljer att spendera sina pengar på annat också kommer kunna slinka igenom.


Nej, alternativet är ju att man hittar andra färdmedel. Det är inte så att du inte får lämna huset för att du inte betalar till SL. Om du däremot vill utnyttja SLs tjänster ska du självklart betala. Vill man sedan att det ska vara gratis får man väl lobba mot politikerna. Inte snylta på alla andra som gör rätt för sig.

Coffe
2016-01-08, 18:47
Hahah wtf!? Beskriv dessa två män lite närmare ;) Gamla, unga, knuten eller öppen näve, svensk eller ej?

Jag hade inte brytt mig om någon slank in bakom mig, vad jag hört är det svindyrt med kort, strax under 2k per månad. Är ju ett j-a rån om man bara åker lite då och då, inte direkt billigare med ca 100kr per biljett om man åker i flera zoner heller. Borde finnas något mellanting för folk som inte använder t-banan dagligen

Kort kostar 790. Det är långt jävla mycket billigare än något annat färdmedel utom cykel/promenera.

Coffe
2016-01-08, 18:52
Beror på hur man betraktar det. Kollektivtrafiken finansieras även av hutlösa skatter, främst på billister.
För 790Kr hade du kunnat få 150-200 liter bensin, om vi ser till dess egentliga pris. Det hade tagit mig till och från jobbet i två månader, på mindre än hälften av tiden, utan all krångel och skit som kollektivtrafiken innebär.
Ur det perspektivet är kollektivtrafiken svindyr och värdelös.

Vi kan väl låtsas att bensin är den enda kostnaden som man tillfogas om man kör bil? Vägtullar, försäkring och underhållskostnaderna är ju inte direkt att leka med heller.

Yes
2016-01-08, 18:57
Vi kan väl låtsas att bensin är den enda kostnaden som man tillfogas om man kör bil? Vägtullar, försäkring och underhållskostnaderna är ju inte direkt att leka med heller.
Behöver inte bli så farligt med en enkel och billig bil. Sen är det även där skatter som driver upp priserna.

Agitator
2016-01-08, 18:59
Lägger man det på skatten så förlorar vi massa jobbtillfällen. Däremot så kan det subventioneras mycket mer så fler köper däremot.

Menar, trängselskatten gick ju att sno från Stockholm utan samvetskval, så då kan vi lika bra subventionera månadskorten mer och lägga mer på skatten för hela landet.

Yes
2016-01-08, 19:00
Finns gott om plats för nya vägar i stan.
Nej, men det finns sätt att leda om trafik. Inne i stan kommer det förstås alltid vara trångt. Det är också enda stället där kommunisttrafik är motiverat.

High1ander
2016-01-08, 19:28
Jag fattar att folk plankar, på samma sätt som folk skippar TV-avgift, etc... så jag ska inte klaga för mycket på det. Jag är för "gratis" lokaltrafik.

Däremot blir jag sur när jag sitter på pendeln och kontrollanter kommer och inte gör något när en snubbe t.ex. inte fixat biljett. Självklart kan man kolla bort om det är någon som glömt/missuppfattat t.ex. invandrare/turist som kanske inte bör ha hundra koll på vad för zon/station kostar, etc... Men när det sitter som förra veckan en 25-årig svennebanan som inte betalat och slipper påföljd så blir jag sur pga. två saker:
1. Jag betalar 1500kr månaden.
2. Varför i helvete ens ha kontrollant (som inte gör sitt jobb). Jag ska helt enkelt finansiera en kontrollant som inte gör sitt jobb... Alltså är det en 25-åring som är "svensk" så har de garanterat personnummer, etc. så inge svårt att ge böter.

4623
2016-01-08, 19:44
Jag fattar att folk plankar, på samma sätt som folk skippar TV-avgift, etc... så jag ska inte klaga för mycket på det. Jag är för "gratis" lokaltrafik.


Nu är detta inte i närheten av samma sak. TV-avgift tvingas du betala även om du inte nyttjar tjänsten men har en TV-mottagre. Ungefär som att du skulle betala till SL för att du har nära till en hållplats som du kan använda.

Kiska
2016-01-08, 19:50
Finns gott om plats för nya vägar i stan.

För att luften inte är tillräckligt förorenad

Huungg
2016-01-08, 21:31
Bryr mig inte ett skit om någon följer efter mig i spärrarna. Men igår var det en tjej som gick MOT mig när jag skulle ut från spärrarna. Jävla idiot.

micke81
2016-01-08, 21:54
Plankning är fullständigt oacceptabelt.

Agitator
2016-01-08, 21:54
Bryr mig inte ett skit om någon följer efter mig i spärrarna. Men igår var det en tjej som gick MOT mig när jag skulle ut från spärrarna. Jävla idiot.

http://i.imgur.com/7EvG3Oy.gif

Huungg
2016-01-08, 22:02
http://i.imgur.com/7EvG3Oy.gif

:laugh:

High1ander
2016-01-08, 22:17
Nu är detta inte i närheten av samma sak. TV-avgift tvingas du betala även om du inte nyttjar tjänsten men har en TV-mottagre. Ungefär som att du skulle betala till SL för att du har nära till en hållplats som du kan använda.
I teorin ja, i praktiken knappast. Få människor har "inte TV". Sen kan det självklart diskuteras hur rätt/fel TV-avgiften är, men faktum kvarstår att det anses inte vara speciellt "fult" att skippa betala.

Agitator
2016-01-08, 23:23
De har ju ingen möjlighet att kontrollera eller bra lagutrymmer för att bötfälla folk angående tvlicensen.

Bra sätt att skapa jobbtillfällen dock och få pengar att skickas runt i systemet.

4623
2016-01-09, 02:13
I teorin ja, i praktiken knappast. Få människor har "inte TV". Sen kan det självklart diskuteras hur rätt/fel TV-avgiften är, men faktum kvarstår att det anses inte vara speciellt "fult" att skippa betala.
Vadå har inte tv? Läste du vad jag skrev?

High1ander
2016-01-09, 02:44
Vadå har inte tv? Läste du vad jag skrev?

Läste du vad jag skrev? I praktiken så har "alla" TV/Dator och bör således betala TV-avgift som den är utformad, de flesta som äger en TV kollar också på just TV (dvs. köra på "jag kollar ändå inte på SVT, ser bara på blurays och netflix" funkar inte).

Om jag köper månadskort på SL så nyttjar jag ju inte tjänsten heller 24/7...

Så, nej, jag tycker det inte är som att betala bara för man är nära en hållplats (praktiskt sett, teoretiskt så är det som att betala för att man är nära en hållplats, men det är samma nivå av semantik som att TV-avgift inte är en "skatt").

Vilket som, jag tycker man borde göra kollektivtrafiken gratis. Slipper man betala för kontrollanter, kortsystem, grindvakter, etc... Man gör även ställen mycket mer turistvänligt, och faktiskt om man nu ska "jobba för miljön" så är allt annat ganska korkat. Men sossarna lär väl aldrig göra nått sånt, för de gillar ju jobben som skulle försvinna, och moderaterna vill ju inte göra saker gratis (pga. högre skatt krävs)... Jag vet dock inte om t.ex. Stockholm skulle klara trycket om det blev gratis...

4623
2016-01-09, 02:56
Läste du vad jag skrev? I praktiken så har "alla" TV/Dator och bör således betala TV-avgift som den är utformad, de flesta som äger en TV kollar också på just TV (dvs. köra på "jag kollar ändå inte på SVT, ser bara på blurays och netflix" funkar inte).

Om jag köper månadskort på SL så nyttjar jag ju inte tjänsten heller 24/7...

Så, nej, jag tycker det inte är som att betala bara för man är nära en hållplats (praktiskt sett, teoretiskt så är det som att betala för att man är nära en hållplats, men det är samma nivå av semantik som att TV-avgift inte är en "skatt").

Vilket som, jag tycker man borde göra kollektivtrafiken gratis. Slipper man betala för kontrollanter, kortsystem, grindvakter, etc... Man gör även ställen mycket mer turistvänligt, och faktiskt om man nu ska "jobba för miljön" så är allt annat ganska korkat. Men sossarna lär väl aldrig göra nått sånt, för de gillar ju jobben som skulle försvinna, och moderaterna vill ju inte göra saker gratis (pga. högre skatt krävs)... Jag vet dock inte om t.ex. Stockholm skulle klara trycket om det blev gratis...

Du tvingas inte betala för kollektivtrafiken bara för att den finns och du har tillgång till den. Vilket du gör med TV-avgift. Så jo, din analogi haltar.

High1ander
2016-01-09, 03:26
Du tvingas inte betala för kollektivtrafiken bara för att den finns och du har tillgång till den. Vilket du gör med TV-avgift. Så jo, din analogi haltar.

Du vet väl att själva intäkterna från biljetterna knappast täcker kostnaderna, hur tror du de kostnaderna finansieras?

Saxat från Wiki: "SL har biljettintäkter på 4,04 miljarder och kostnader på 8,6 miljarder kronor"

bighulken
2016-01-09, 03:58
Har inte läst alla komments, men!!!....
Skulle själv vilja att politikerna hade lite ryggrad, och införde gratis kollektivtrafik i städerna.

Det skulle lösa trängseln, och smutsen, kanske?....

Bara tillåta, nyttotrafiken inom tullarna. ingen privat bilism mao. Förutom i vissa undantagsfall då. Såsom handikapp osv.

Och för detta skulle det behövas byggas till, mkt linjer å annat, så att det funkade klanderfritt. Samt infarts parkeringar, som de (politikerna) inte byggt ut, i skrivande stund.

Men men, de är ju så media rädda, att de knappt vågar säga buu el bää, till media längre, den andra statsmakten.

Cooks
2016-01-09, 05:55
Man provade gratis kollektivtrafik här för ett par år sedan (efter kl 19), det gick inte. För många som bara åkte runt för åkandets skull och misshandlade bussarna invändigt. Tråkigt, jävla idioter.

micke81
2016-01-09, 11:36
Har inte läst alla komments, men!!!....
Skulle själv vilja att politikerna hade lite ryggrad, och införde gratis kollektivtrafik i städerna.

Det skulle lösa trängseln, och smutsen, kanske?....

Bara tillåta, nyttotrafiken inom tullarna. ingen privat bilism mao. Förutom i vissa undantagsfall då. Såsom handikapp osv.

Och för detta skulle det behövas byggas till, mkt linjer å annat, så att det funkade klanderfritt. Samt infarts parkeringar, som de (politikerna) inte byggt ut, i skrivande stund.

Men men, de är ju så media rädda, att de knappt vågar säga buu el bää, till media längre, den andra statsmakten.
Om vi helt ignorerar det ideologiska och politiska i detta en stund och övergår till en rent praktisk detalj,Har du provat att nyttja kollektivtrafiken i sthlm under rusningstrafik? om så är fallet hur var upplevelsen? och kan du se något som skulle kunna vara problematiskt med en ytterligare rejäl ökning av passagerare?

4623
2016-01-09, 12:45
Du vet väl att själva intäkterna från biljetterna knappast täcker kostnaderna, hur tror du de kostnaderna finansieras?

Saxat från Wiki: "SL har biljettintäkter på 4,04 miljarder och kostnader på 8,6 miljarder kronor"

Och det är relevant hur?

Scratch89
2016-01-09, 13:14
Du vet väl att själva intäkterna från biljetterna knappast täcker kostnaderna, hur tror du de kostnaderna finansieras?

Saxat från Wiki: "SL har biljettintäkter på 4,04 miljarder och kostnader på 8,6 miljarder kronor"

Via skatt, förstås. Helt enligt planeringen också, då landstingen vill ha ungefär 50/50-fördelning mellan skatter och egenbetalda avgifter. Vad har det med jämförelsen av TV-licensen att göra?

TV-licensen är totalt verklighetsfrånvänd. Jag har en TV men tittar ALDRIG på TV-kanaler, då jag bor i ett nytt hus som inte har analoga sändningar alls. För att få in det vanliga grundutbudet måste jag skaffa det via Comhem, som öppnar upp för sändningarna (precis som för internet). Jag har alltså en TV men är ändå enligt lag tvungen att betala TV-licens, trots att jag faktiskt rent praktiskt inte har tillgång till SVT. Det är för sjutton 2016, SVT hade väldigt lätt och enkelt kunnat spärra utbudet för oss som inte betalar, som alla andra betaltjänster idag gör, men detta hade väl orsakat kaos i det vänstervridna företaget eftersom de skulle få kraftigt minskade inkomster. Jag är inte tvungen att betala för att jag har dator eller en smartphone.

Frantic
2016-01-09, 13:19
Har inte läst alla komments, men!!!....
Skulle själv vilja att politikerna hade lite ryggrad, och införde gratis kollektivtrafik i städerna.

Det skulle lösa trängseln, och smutsen, kanske?....

Bara tillåta, nyttotrafiken inom tullarna. ingen privat bilism mao. Förutom i vissa undantagsfall då. Såsom handikapp osv.

Och för detta skulle det behövas byggas till, mkt linjer å annat, så att det funkade klanderfritt. Samt infarts parkeringar, som de (politikerna) inte byggt ut, i skrivande stund.

Men men, de är ju så media rädda, att de knappt vågar säga buu el bää, till media längre, den andra statsmakten.

Så du säger att politikerna inte inför gratis kollektivtrafik pga att de är rädda för media?

micke81
2016-01-09, 13:40
Via skatt, förstås. Helt enligt planeringen också, då landstingen vill ha ungefär 50/50-fördelning mellan skatter och egenbetalda avgifter. Vad har det med jämförelsen av TV-licensen att göra?

TV-licensen är totalt verklighetsfrånvänd. Jag har en TV men tittar ALDRIG på TV-kanaler, då jag bor i ett nytt hus som inte har analoga sändningar alls. För att få in det vanliga grundutbudet måste jag skaffa det via Comhem, som öppnar upp för sändningarna (precis som för internet). Jag har alltså en TV men är ändå enligt lag tvungen att betala TV-licens, trots att jag faktiskt rent praktiskt inte har tillgång till SVT. Det är för sjutton 2016, SVT hade väldigt lätt och enkelt kunnat spärra utbudet för oss som inte betalar, som alla andra betaltjänster idag gör, men detta hade väl orsakat kaos i det vänstervridna företaget eftersom de skulle få kraftigt minskade inkomster. Jag är inte tvungen att betala för att jag har dator eller en smartphone.

Ge det lite tid.

High1ander
2016-01-09, 17:23
Och det är relevant hur?

Att om du t.ex. bara kör bil så betalar du fortfarande för att ha en busshållplats nära dig, fast via skatt.

Det vore bara som du säger haltande analogi om SL försörjde sig helt och hållet på biljettförsäljning, men som det är nu så betalar man för SL/kollektivtrafik även om man inte använder den (precis som du betalar för SVT även om du bara kollar på Netflix).


Via skatt, förstås. Helt enligt planeringen också, då landstingen vill ha ungefär 50/50-fördelning mellan skatter och egenbetalda avgifter. Vad har det med jämförelsen av TV-licensen att göra?

TV-licensen är totalt verklighetsfrånvänd. Jag har en TV men tittar ALDRIG på TV-kanaler, då jag bor i ett nytt hus som inte har analoga sändningar alls. För att få in det vanliga grundutbudet måste jag skaffa det via Comhem, som öppnar upp för sändningarna (precis som för internet). Jag har alltså en TV men är ändå enligt lag tvungen att betala TV-licens, trots att jag faktiskt rent praktiskt inte har tillgång till SVT. Det är för sjutton 2016, SVT hade väldigt lätt och enkelt kunnat spärra utbudet för oss som inte betalar, som alla andra betaltjänster idag gör, men detta hade väl orsakat kaos i det vänstervridna företaget eftersom de skulle få kraftigt minskade inkomster. Jag är inte tvungen att betala för att jag har dator eller en smartphone.

TV-licens är en "skatt", på samma sätt som arbetsgivaravgift är en skatt, etc... Jag har inte påstått att TV-licensen är rätt eller modern, men det faktum kvarstår att precis som kollektivtrafik så betalar man vare sig man utnyttjar det eller inte. Så är det i PRAKTIKEN (vilket är just det du bevisar i din post), sen att du och 4623 stirrar sig blinda på den teoretiska iden är helt irrelevant.

Personligen så tycker jag just TV-licensen borde tas bort och omvandlas till ren skattefinansiering. Framförallt pga. där allt mer blir som t.ex. viaplay, netflix, HBO nordic, youtube red, etc... där man betalar för tjänster man vill ha, vilket då gör att betala för en tjänst man inte vill ha helt fel, framförallt när systemet för att bestämma om man ska betala är så efter.

Men det hela tillhör just den formen av "larvigheter" där saker inte kallas för vad det är dvs. "skatt". Kalla arbetsgivaravgifter för skatt, kalla TV-licens för skatt...

Kiska
2016-01-09, 18:08
Tv-licens är rent trams!
Kollektivtrafik är dock nödvändigt

Scratch89
2016-01-09, 19:04
Personligen så tycker jag just TV-licensen borde tas bort och omvandlas till ren skattefinansiering. Framförallt pga. där allt mer blir som t.ex. viaplay, netflix, HBO nordic, youtube red, etc... där man betalar för tjänster man vill ha, vilket då gör att betala för en tjänst man inte vill ha helt fel, framförallt när systemet för att bestämma om man ska betala är så efter.

Och jag tycker att SVT ska konkurrensutsättas och inte vara en "rättighet"/skyldighet, då man 2016 inte behöver ha "oberoende" statlig media, men jag förstår vad du menar. :)

Vi är nog överens ändå.

ARMSTARK
2016-01-09, 19:13
Tv-licens är rent trams!
Kollektivtrafik är dock nödvändigt

Jag använder kollektivtrafiken en gång om året men TV åtskilliga timmar varje kväll så agree to disagree. ;)

micke81
2016-01-09, 19:28
Och jag tycker att SVT ska konkurrensutsättas och inte vara en "rättighet"/skyldighet, då man 2016 inte behöver ha "oberoende" statlig media, men jag förstår vad du menar. :)

Vi är nog överens ändå.

Jo,nu 2016 behöver vi sannerligen en oberoende statlig media,däremot så är det uppenbart att sr/svt har spårat ur fullständigt och modelen med licensavgift har spelat ut sin rätt.

High1ander
2016-01-09, 19:30
Och jag tycker att SVT ska konkurrensutsättas och inte vara en "rättighet"/skyldighet, då man 2016 inte behöver ha "oberoende" statlig media, men jag förstår vad du menar. :)

Vi är nog överens ändå.

Att vi har hyffsat bra media idag, är ingen garanti att det ser ut så om 10-20 år (kan bli samma misstag som gjordes med militären där man aveckla i tron om att inget hot skulle uppstå)...

SVT har pengar att göra sådana produktioner som annars inte skulle göras på kommerciella kanaler, t.ex. sporter/serier som inte skulle "löna" sig där.

Gillar man inte SVT kan man också lägga ner filmindustrin, teater, opera, och all annan "konst" också för SVT är inte bara "nyheter".

ARMSTARK
2016-01-09, 19:38
Glöm inte att vi har generationen som är vana, och ska ha, allting gratis.

pepplez
2016-01-10, 10:51
När jag gick på gymnasiet hade jag 3 spårvagnshållplatser (5 minuters restid) till skolan. 20 minuters promenad men var det kallt fick det bli spånken, och ville förstås inte betala för den korta sträckan. Satt alltid på min vakt och spanade efter kontrollanter för att då kunna dra iväg en sms-biljett men det kom aldrig några kontrollanter, utom vid ETT tillfälle där jag lämpligt nog hade sänkt garden och läste tidningen. Hörde bara "biljetten tack" och tittade upp och fick panik :D fipplade med mobilen och låtsades "leta" efter sms-biljetten när jag i själva verket i realtid skickade iväg en ny sms-biljett. Fick efter allt för många sekunder tillbaka biljetten, visade den för honom som tröttsamt suckade att jag uppenbarligen precis hade skickat iväg den när jag såg honom. Blev 600 kr i böter och rejäl skämskudde. Sen dess har jag inte plankat :D

Kiska
2016-01-10, 17:16
Jag använder kollektivtrafiken en gång om året men TV åtskilliga timmar varje kväll så agree to disagree. ;)

Ja men då kan de som nyttjar just SVT lägga till det i sitt tv-utbud från leverantör, inte att alla måste betala för det, jag kollar aldrig på dessa kanaler så varför ska jag betala för det?

PureWhey
2016-01-10, 17:28
Ja men då kan de som nyttjar just SVT lägga till det i sitt tv-utbud från leverantör, inte att alla måste betala för det, jag kollar aldrig på dessa kanaler så varför ska jag betala för det?


Hur ska du annars få b la neutrala politiska debatter och neutral nyhetsrapportering? ;-)

Kiska
2016-01-10, 17:29
Hur ska du annars få b la neutrala politiska debatter och neutral nyhetsrapportering? ;-)

Haha good one :D

gatewarden
2016-01-11, 12:51
den senaste tiden har jag sett många fler som hindrar andra från att gå bakom i spärrarna (att planka in) när den med kort har öppnat dom. häromdagen såg jag en man som gav en kille ett slag i ansiktet för att han försökte planka in bakom honom och det fick mig att undra hur andra ser på saken.

själv släpper jag alltid igenom andra som inte har biljett, tycker att kollektiv trafiken borde finansieras med skattepengar och jag har inga problem med att folk som inte har råd åker gratis.

vad tycker ni, ska alla få åka eller ska man hindra dom som försöker åka gratis?

Stör mig på det riktigt mycket.

En konsekvens man inte skall glömma är att statistiken för betald biljett är grunden för hur bussen kommer att gå likväl om den kommer läggas ner för att ingen reser, för dom som inte betalt finns inte med i statistiken.

Man må tycka att det skall finansieras av skatt, men att planka för det gör inte saken bättre.

Trött på samhällsparasiter!

heppa
2016-01-11, 13:00
Jag fattar att folk plankar, på samma sätt som folk skippar TV-avgift, etc... så jag ska inte klaga för mycket på det. Jag är för "gratis" lokaltrafik.

Däremot blir jag sur när jag sitter på pendeln och kontrollanter kommer och inte gör något när en snubbe t.ex. inte fixat biljett. Självklart kan man kolla bort om det är någon som glömt/missuppfattat t.ex. invandrare/turist som kanske inte bör ha hundra koll på vad för zon/station kostar, etc... Men när det sitter som förra veckan en 25-årig svennebanan som inte betalat och slipper påföljd så blir jag sur pga. två saker:
1. Jag betalar 1500kr månaden.
2. Varför i helvete ens ha kontrollant (som inte gör sitt jobb). Jag ska helt enkelt finansiera en kontrollant som inte gör sitt jobb... Alltså är det en 25-åring som är "svensk" så har de garanterat personnummer, etc. så inge svårt att ge böter.

Så ''svennebananer'' ska betala men inte babbar?

Mantus
2016-01-11, 13:15
Så etniska svenskar ska betala men inte andra?

Ja, det är ju ofta så det är.
Det är mer en en gång jag sett att kontrollanter på SJ ser mellan fingrarna med en obetald biljett (trots ibland riktigt dåliga ursäkter) om du har kostym på dig eller om du ser ut att vara välartad flicka/kvinna, pojke/man mellan 18-60 år som talar "Stockholmska" medan andra med lite mer sunkiga kläder eller med utseende som skvallrar om annat påbrå som befinner sig i samma situation får betala eller blir ombedda att lämna tåget. I mitt tycke ska alla betala eller åka ut om det inte finns en riktigt bra ursäkt.

High1ander
2016-01-11, 15:21
Så ''svennebananer'' ska betala men inte babbar?

Jag är en svennebanan själv. Jag har ingen ursäkt som är rimlig om jag sitter på tåget och inte har biljett (annat än kanske icke fungerande automater, etc.). Men en turist/invandrare som "bara" har en biljett kanske till zon 1 och inte zon 2 tycker jag inte man måste böta och slå på stora trumman. Har man däremot "ingen biljett alls" så tycker jag man kan böta eller vara hårdare, för så dum/klantig ska man inte vara för att inte ha biljett (även om det händer, jag har faktiskt åkt Uppsala->Stockholm utan biljett för jag glömt fylla på månadskort, men jag skulle inte förvänta mig att komma undan om någon tog mig då heller). Den resan jag gör kräver ju att man måste både kunna UL och SL zonerna, något som jag själv fan inte fattar ibland när jag ska köpa enkelbiljett. Då kartor som visar zonerna för t.ex. UL inte finns på SL-stationer... Tycker också att just informationssystemet med kartor/zoner är riktigt dåligt upplagt i Stockholm och Uppsala jamfört med andra länder jag varit i (som haft många fler zoner, men mycket överskådligare sätt att se, plus kartor uppklistrat överallt).

T.ex. så tycker jag inte man ska skrämma bort turister, räcker med att oseriösa taxibolag får ta flera tusen kronor för 10-15 min körning.