handdator

Visa fullständig version : Spänna vaden vid ben curls?


Mäktigman
2016-01-07, 20:51
Hej!

Snabb fråga bara, spänner ni vaden när ni kör ben curls? Känner att jag blir mkt starkare när jag spänner vaden/anklarna, men är det rätt utfört?

Mvh Mäktigman

pezrulezhaakon
2016-01-07, 21:00
Hej!

Snabb fråga bara, spänner ni vaden när ni kör ben curls? Känner att jag blir mkt starkare när jag spänner vaden/anklarna, men är det rätt utfört?

Mvh Mäktigman

Det beror på att tvillingvadmuskeln kan hjälpa till att böja knäleden. Att inte spänna vaden innebär att du kan fokusera mer på baksida lår.
Valmöjlighet.

Sheogorath
2016-01-07, 21:09
Det beror på att tvillingvadmuskeln kan hjälpa till att böja knäleden. Att inte spänna vaden innebär att du kan fokusera mer på baksida lår.
Valmöjlighet.

...relativt vaden. Det är inte givet att den absoluta aktiveringen blir bättre i baklåret av att inte använda vaden. Det skulle inte förvåna mig om aktiveringen i baklåret blir SÄMRE av att koppla ur vaden.

Mäktigman
2016-01-07, 21:11
NI som har skills, hur utför ni övningen? Varierat? Eller utför ni övningen ens alls?

Sheogorath
2016-01-07, 21:18
Den liggande varianten är en väldigt bra övning, i princip oersättlig om man inte ska hålla på att mecka med "finnen" i sina varianter. Jag körde under en längre tid med squeez-teknik (jämn kontraktion, mjuk vändning) och det hände absolut ingenting med styrkan på flera månader. Sedan jag började med ett explosivt utförande (under kontroll, man ska inte börja svanka) går styrkan ganska stadigt uppåt. Och när jag testar med squeez-teknik så är jag markant starkare jämfört med när jag faktiskt tränade med den tekniken. Så min erfarenhet i den här övningen är att det är explosivt utförande som gäller.

Om man vill leka lite med olika utförande inom ett och samma set kan man börja med exempelvis att ha fotleden sträckt, sen när man når fail böja fotleden och på så vis få hjälp av vaden för att kunna kräma ut baksidan ännu lite mer.

Mäktigman
2016-01-07, 21:28
Med explosivt utförande menar du då med hjälp utav vaden?

Sheogorath
2016-01-07, 21:36
Med explosivt menar jag att man försöker kicka upp vikten så hårt och snabbt man kan ifrån botten snarare än att "dra" igång vikten. Dessa olika tekniker kan man använda med eller utan vadmuskel genom att sträcka (plantarflektera) eller böja (dorsalextendera) fotleden.

Om vi då istället bara pratar om vad eller icke-vad kan man poängtera att det, när man är ovan, är väldigt lätt att få kramp i vaden om man försöker koppla ur den och bencurl i sig själv är öht en övning som man faktiskt relativt lätt kan få muskelbristning i baksida lår av (och förstås särskilt med explosivt utförande där vikterna är mycket högre), så av dessa anledningar, och säkert flera, ska man alltid tillåta en tid av anpassning utan maximala vikter när man börjar med en ny teknik.

Mäktigman
2016-01-07, 21:48
Okok, tack för bra svar!

Rolfarsson
2016-01-07, 23:58
Den liggande varianten är en väldigt bra övning, i princip oersättlig om man inte ska hålla på att mecka med "finnen" i sina varianter.

Fast sittande är väll bättre (https://youtu.be/SpjphTkqge8?t=799) tack vare höftens position?

Sheogorath
2016-01-08, 08:05
Fast sittande är väll bättre (https://youtu.be/SpjphTkqge8?t=799) tack vare höftens position?

Sannolikt inte (det var därför jag specificerade liggande). Muskeln är begränsad i sin förmåga att utveckla kraft när den är så utsträckt som den är i en sittande bencurl (fenomenet kallas för "passiv insufficiens"). Den bästa varianten är liggande med höften i lätt flektion, skulle jag säga:

Något åt detta hållet:

https://i.ytimg.com/vi/1Tq3QdYUuHs/hqdefault.jpg

Det är naturligtvis inte fel att träna sittande bencurl också (jag gör det) för att stärka hamstrings i sitt ytterläge, men det är inte den bencurlvarianten man ska välja om man bara ska välja en av de två.

pezrulezhaakon
2016-01-08, 08:52
Fast sittande är väll bättre (https://youtu.be/SpjphTkqge8?t=799) tack vare höftens position?

Båda övningar kompletterar varandra, så man kan inte säga att den ena är bättre än den andra, underförstått korrekt utförande då.

Peter.B
2016-01-08, 09:35
Båda övningar kompletterar varandra, så man kan inte säga att den ena är bättre än den andra, underförstått korrekt utförande då.

Vad är korrekt utförande i sittande och liggande bencurl då? Om målet är ökad styrka i första hand, skadeprevention och hypertrofi i andra hand.

Anders The Peak
2016-01-08, 11:48
Skillnaden är att tjocka/storbröstade kan utföra den sittande lättare jämfört med den liggande(maskinen kan vara anpassad för kvinnor som i fallet som Sheo visar ovan). I övrigt är den liggande något bättre jämfört med sittande men högst marginellt. Vad är rätt utförande då övningen känns naturlig att utföra för brukaren.

Rolfarsson
2016-01-08, 13:02
Vad är korrekt utförande i sittande och liggande bencurl då? Om målet är ökad styrka i första hand, skadeprevention och hypertrofi i andra hand.

För samtliga så är jag övertygad om att Nordic hamstring (finnen) är bäst, speciellt när det kommer till skadeprevention.
Mina hams har ordagrant exploderat i både styrka och volym sedans jag började att köra NH.
Ska du köra den så råder jag dig dock att använda motståndsband tills du har styrkan för att klara av hela reps utan att hjälpa till med händerna i botten.

https://bretcontreras.com/nordic-ham-curl-staple-exercise-athletes/
http://traningslara.se/minska-risken-for-hamstringskador-med-60-procent/

pezrulezhaakon
2016-01-08, 15:58
Vad är korrekt utförande i sittande och liggande bencurl då? Om målet är ökad styrka i första hand, skadeprevention och hypertrofi i andra hand.

I båda maskinerna bör du linjera rotationscentrum i knäleden med maskinens rotationscentrum så bra som möjligt. Helt perfekt kan det aldrig bli i de vanliga maskinerna.
Det andra du bör tänka på är att rotera lårbenen så din knäled böjs i exakt linje med maskinens rörelse.

I den sittande ska du hålla svanken mot svankstödet under hela rörelsen, och inte svanka någon gång.
I den liggande ska du ha kontakt mellan höften och dynan på maskinen under hela rörelsen, och inte lyfta rumpan mot taket någon gång.

Full ROM i båda.

Peter.B
2016-01-08, 15:59
I båda maskinerna bör du linjera rotationscentrum i knäleden med maskinens rotationscentrum så bra som möjligt. Helt perfekt kan det aldrig bli i de vanliga maskinerna.
Det andra du bör tänka på är att rotera lårbenen så din knäled böjs i exakt linje med maskinens rörelse.

I den sittande ska du hålla svanken mot svankstödet under hela rörelsen, och inte svanka någon gång.
I den liggande ska du ha kontakt mellan höften och dynan på maskinen under hela rörelsen, och inte lyfta rumpan mot taket någon gång.

Full ROM i båda.

Tack för utförlig beskrivning!

Sheogorath
2016-01-08, 16:47
Seal of approval på pez' post

http://vignette4.wikia.nocookie.net/buddyfight/images/9/97/Seal-of-approval.jpg/revision/latest?cb=20140901213524

pezrulezhaakon
2016-01-08, 16:53
Seal of approval på pez' post

http://vignette4.wikia.nocookie.net/buddyfight/images/9/97/Seal-of-approval.jpg/revision/latest?cb=20140901213524

:)
Vilken ära!



Som jag nämnt tidigare. Sålänge någon vill veta och är intresserad, utan misslyckade åtlöjesförsök, så hjälper farbror Pez gärna till. :thumbup:

Anders The Peak
2016-01-08, 17:41
Om personen läser på maskinen ser de att oftast det är en röd markering där knäleden ska vara fixerad. Det är inget nyheter ni kommer med det har leverantörerna levererat under sista 30 åren.
http://cdn3.volusion.com/aqyor.dadrn/v/vspfiles/photos/pro1prnlegcurl-2.jpg

Ett Orm
2016-01-08, 18:38
Om personen läser på maskinen ser de att oftast det är en röd markering där knäleden ska vara fixerad. Det är inget nyheter ni kommer med det har leverantörerna levererat under sista 30 åren.
http://cdn3.volusion.com/aqyor.dadrn/v/vspfiles/photos/pro1prnlegcurl-2.jpg

Mina bild-google-fu gav mig exakt noll bilder med en röd plupp i rotationscentum.

Jo, jag lovar dig att Knäleden/r.centrum är en nyhet för de allra flesta gymmare. De fåtal jag talat med(eftersom vår maskin är usel på den punkten) verkar inte riktigt veta vad som menas öht.

exevision
2016-01-08, 20:39
De flesta maskinerna har ju hävarmen på ena sidan av rullen/dynan. Tycker ofta att rullen blivit lite sned med tiden. Hur stor påverkan har det på höger respektive vänster ben? Kan man motverka de eventuella skillnaderna genom att köra ett ben i taget?

Anders The Peak
2016-01-08, 21:10
De flesta maskinerna har ju hävarmen på ena sidan av rullen/dynan. Tycker ofta att rullen blivit lite sned med tiden. Hur stor påverkan har det på höger respektive vänster ben? Kan man motverka de eventuella skillnaderna genom att köra ett ben i taget?

Fast det handlar om hur knäleden ska vara fixerad för att inte brytas och en mindre skillnad har inte jättestor betydelse du kan parera det hyggligt bra. Problemen uppstår när inte knät hamnar rätt och det blir brytkrafter i leden.

Arne Persson
2016-01-09, 00:05
Det beror på att tvillingvadmuskeln kan hjälpa till att böja knäleden. Att inte spänna vaden innebär att du kan fokusera mer på baksida lår.
Valmöjlighet.

M. gastrocnemius="Tvillingvadmuskeln"??? Inte heller, min omänskligt lärde vän... :bow:
Denna muskeln benämns normalt som "Vadmuskeln" eventuellt "Den yttre (alt. ytliga) vadmuskeln".

Mm. gemelli superiores et inferiores benämns däremot som tvillingmusklerna... :)

Arne Persson
2016-01-09, 00:14
Vad är korrekt utförande i sittande och liggande bencurl då? Om målet är ökad styrka i första hand, skadeprevention och hypertrofi i andra hand.

Träna med M. gastrocnemius inkopplad (dorsalflexerad fot) genom hela övningen. Detta ger en utmärkt funktionell muskelkedja (hamstring och vadmuskeln (alltså inte "Tvillingvadmuskeln")😉 samt tillåter även högre vikter samt (faktiskt*) förebygger kramper i vaden.

*Högst troligt kommer någon teoretisk internetexpert att invända mot detta. 😃

StarkaUlf
2016-01-09, 00:18
Om man inte har en maskin för liggande lårcurl, kan man då ligga på mage på golvet med foten i en kabel och köra istället? Eventuellt på en bänk med knät vid kanten för fullt ROM.

Arne Persson
2016-01-09, 00:20
Om man inte har en maskin för liggande lårcurl, kan man då ligga på mage på golvet med foten i en kabel och köra istället? Eventuellt på en bänk med knät vid kanten för fullt ROM.

En kompromiss som inte är optimal.

StarkaUlf
2016-01-09, 00:23
En kompromiss som inte är optimal.

Okej :) den sittande som finns där jag tränar är så fruktansvärd, men jag kanske får fortsätta med den och raka marklyft.

Arne Persson
2016-01-09, 00:46
Okej :) den sittande som finns där jag tränar är så fruktansvärd, men jag kanske får fortsätta med den och raka marklyft.

Supersetta lårcurl med raka mark. En utmärkt kombination!

pezrulezhaakon
2016-01-09, 02:23
M. gastrocnemius="Tvillingvadmuskeln"??? Inte heller, min omänskligt lärde vän... :bow:
Denna muskeln benämns normalt som "Vadmuskeln" eventuellt "Den yttre (alt. ytliga) vadmuskeln".

Mm. gemelli superiores et inferiores benämns däremot som tvillingmusklerna... :)

För enkelhetens skull så använde jag det allra mest använda svenska populärvetenskapliga namnet på Gastrocnemius, som alla förstår, (förutom du uppenbarligen) istället för att krångla till det i onödan.

Arne Persson
2016-01-09, 02:43
För enkelhetens skull så använde jag det allra mest använda svenska populärvetenskapliga namnet på Gastrocnemius, som alla förstår, (förutom du uppenbarligen) istället för att krångla till det i onödan.

Nej, alla förstår inte det min vän, eftersom det inte är korrekt. Du brukar ju alltid hävda fakta som det viktigaste du alltid förmedlar till oss korkade dödliga.

pezrulezhaakon
2016-01-09, 02:52
Nej, alla förstår inte det min vän, eftersom det inte är korrekt. Du brukar ju alltid hävda fakta som det viktigaste du alltid förmedlar till oss korkade dödliga.

Populärvetenskapliga namnet har kommit av hur gastrocnemius ser ut och även soleus har fått ett sådant namn, så tji på dig.
Att jag alltid använder mig av latin på mina utbildningar hör inte hit.

Arne Persson
2016-01-09, 09:00
Populärvetenskapliga namnet har kommit av hur gastrocnemius ser ut och även soleus har fått ett sådant namn, så tji på dig.
Att jag alltid använder mig av latin på mina utbildningar hör inte hit.

De korrekta svenska namnen är fortfarande "Vadmuskeln" med ev. "yttre" eller "ytliga" framför. Jag ber om ursäkt för det. Att M. soleus, på svenska heter "den flundreliknande muskeln" (om du nu inte råkar ha en annan benämning förståss?) ;) är helt vedertaget, liksom alla andra svenska namn som finns våra muskler.
Jag är nog mycket generösare än eder, min vän, eftersom jag alltid använder mig av både de svenska och latinska namnen parallellt på mina kurser.
Om jag nu inte missminner mig så brukar ni väl ibland sätta in bilder av Gray's Anatomy (klassiska uoplagan)? I den och andra anglosaxiska verk råder det ju mestadels den klassiska terminologin... kan inte detta förvirra ibland en smula? :)
Är förresten tex biccan och triccan också "godkända" benämningar? :d

Arne Persson
2016-01-09, 09:54
Ett "finlirs"tips för hamstrings vid lårcurlarna kan vara att inåt- och/eller utåtrotera underbenen under "curlrörelserna". Om dom utåtroteras så aktiveras M. biceps femoris mer. Vid inåtrotation av underbenen så ökar aktiveringen på M. semitendinosus och M. semimembranosus. Bra va? ;) :)

Mäktigman
2016-01-09, 22:35
Ett "finlirs"tips för hamstrings vid lårcurlarna kan vara att inåt- och/eller utåtrotera underbenen under "curlrörelserna". Om dom utåtroteras så aktiveras M. biceps femoris mer. Vid inåtrotation av underbenen så ökar aktiveringen på M. semitendinosus och M. semimembranosus. Bra va? ;) :)

Kanske missförstår dig helt nu, men hur inåt/utåtroterar man underbenen vid denna övning? Får väl gå ner och testa, men i mitt huvud förstår jag inte riktigt hur detta ska gå till. Underbenen är väl mer eller mindre låsta i sin rörelsebana?

PureWhey
2016-01-09, 22:41
Ett "finlirs"tips för hamstrings vid lårcurlarna kan vara att inåt- och/eller utåtrotera underbenen under "curlrörelserna". Om dom utåtroteras så aktiveras M. biceps femoris mer. Vid inåtrotation av underbenen så ökar aktiveringen på M. semitendinosus och M. semimembranosus. Bra va? ;) :)

Där ser man, fräckt.

pezrulezhaakon
2016-01-09, 22:42
Kanske missförstår dig helt nu, men hur inåt/utåtroterar man underbenen vid denna övning? Får väl gå ner och testa, men i mitt huvud förstår jag inte riktigt hur detta ska gå till. Underbenen är väl mer eller mindre låsta i sin rörelsebana?


Underbenet kan faktiskt rotera en aning i knäledens böjda läge. ca 2-5 grader beroende på individ. Så en mycket marginell variation går att få, men hur mycket det faktiskt gör i verkligheten går att ifrågasätta mycket starkt.

Broscience-maffian tycker säkert att detta är extremt viktigt..

Arne Persson
2016-01-09, 22:56
Underbenet kan faktiskt rotera en aning i knäledens böjda läge. ca 2-5 grader beroende på individ. Så en mycket marginell variation går att få, men hur mycket det faktiskt gör i verkligheten går att ifrågasätta mycket starkt.

Broscience-maffian tycker säkert att detta är extremt viktigt..

Pratar den STORE mästaren nu om utåt- och/eller inåtrotationen vid sina uppgivna värden? 🙂

pezrulezhaakon
2016-01-09, 22:57
Pratar den STORE mästaren nu om utåt- och/eller inåtrotationen vid sina uppgivna värden? 🙂

Totalt.

Arne Persson
2016-01-09, 22:57
Totalt.

Stelopererad?

pezrulezhaakon
2016-01-09, 22:58
Stelopererad?

Nä, heller inte överrörlig.

Arne Persson
2016-01-09, 23:35
Nä, heller inte överrörlig.

Intressant... och du menar att du har dessa värden rotationsvärden på underbenet (eg. Os tibia) vid tex 90 graders flexion i knäleden?

pezrulezhaakon
2016-01-09, 23:36
Intressant... och du menar att du har dessa värden rotationsvärden på underbenet (eg. Os tibia) vid tex 90 graders flexion i knäleden?

Ja, jag ligger inom det värdet ja.

Arne Persson
2016-01-10, 00:00
Ja, jag ligger inom det värdet ja.

Så ett värde, vid aktuell knäflexion, på ca 5-10 grader (inåtrotation) och ca 50 grader (utåtrotation) är både felaktig och taget ur luften? :)

pezrulezhaakon
2016-01-10, 00:15
Så ett värde, vid aktuell knäflexion, på ca 5-10 grader (inåtrotation) och ca 50 grader (utåtrotation) är både felaktig och taget ur luften? :)

50 grader?? Vid knäleden? :D
Jag hoppas du tänker fotleden nu..

Arne Persson
2016-01-10, 00:18
50 grader?? Vid knäleden? :D

Ja, vid knäleden, vid 90 graders flexion med därtill slacka korsband och collateralligament... :)
Fotleden? Menar du övre och/eller nedre språngleden? :)

pezrulezhaakon
2016-01-10, 00:26
Ja, vid knäleden, vid 90 graders flexion med därtill slacka korsband och collateralligament... :)

Jadu... Då vet jag inte varifrån du fått de siffrorna ifrån. En nyfödd möjligen.

Det finns inte en chans i världen att jag skulle ens lyckas komma i närheten av de graderna vid 90 grader på knäleden hur mycket jag tvingar.
Mätt från fotleden (övre språngbenet) är en helt annan sak. Men 50 grader i knäleden? Nä..
En person med uttänjda korsband kan säkert komma i närheten..

Arne Persson
2016-01-10, 00:36
Jadu... Då vet jag inte varifrån du fått de siffrorna ifrån. En nyfödd möjligen.

Det finns inte en chans i världen att jag skulle ens lyckas komma i närheten av de graderna vid 90 grader på knäleden hur mycket jag tvingar.
Mätt från fotleden (övre språngbenet) är en helt annan sak. Men 50 grader i knäleden? Nä..
En person med uttänjda korsband kan säkert komma i närheten..

Dessa värden är fullt rimliga för min del...
Var du har fått dina 2-5 graders värden ifrån, spec. vid utåtrotation är för mig en stor gåta...?
Men å andra sidan... Vad vet jag? :d

pezrulezhaakon
2016-01-10, 00:40
Dessa värden är fullt rimliga för min del...
Var du har fått dina 2-5 graders värden ifrån, spec. vid utåtrotation är för mig en stor gåta...?
Men å andra sidan... Vad vet jag? :d


Såvida du inte har någon som tvingar dig ut passivt när du ska köra bencurl i strävan efter den lilla teoretiska skillnaden så kommer du inte lyckas.

Sedan kanske du har glömt att möjligheten att rotera tibia är starkt korrelerad med graden knäleden är böjd, så kommer du förhoppningsvis se varför ditt tips inte funkar så bra i praktiken.

Arne Persson
2016-01-10, 00:57
Såvida du inte har någon som tvingar dig ut passivt när du ska köra bencurl i strävan efter den lilla teoretiska skillnaden så kommer du inte lyckas.

Sedan kanske du har glömt att möjligheten att rotera tibia är starkt korrelerad med graden knäleden är böjd, så kommer du förhoppningsvis se varför ditt tips inte funkar så bra i praktiken.
Varför tror att jag angav 90 graders flexion som ett diskussionsvärde? ;) Självklart så gör man en progressiv inåt- eller utåtrotation under uppcurlen. Rotationen i knäleden är ju som bekant omöjlig att utföra med sträckt knäled pga bl.a femurkondylernas utformning samt total utsträckning av korsbanden och kollateralligamenten.

pezrulezhaakon
2016-01-10, 01:01
Varför tror att jag angav 90 graders flexion som ett diskussionsvärde? ;) Självklart så gör man en progressiv inåt- eller utåtrotation under uppcurlen. Rotationen i knäleden är ju som bekant omöjlig att utföra med sträckt knäled pga bl.a femurkondylernas utformning samt total utsträckning av korsbanden och kollateralligamenten.

Vid 90 grader har du inte ens full rotationsmöjlighet...

Du kommer ändå inte lyckas få ut dina överdrivna 50 grader. Men du får gärna tro det..
Dessutom så kommer du behöva klart lägre belastning än om du kör normalt, så det lär ju inte hända för din del.

Arne Persson
2016-01-10, 01:12
Vid 90 grader har du inte ens full rotationsmöjlighet...

Du kommer ändå inte lyckas få ut dina överdrivna 50 grader. Men du får gärna tro det..
Dessutom så kommer du behöva klart lägre belastning än om du kör normalt, så det lär ju inte hända för din del.

Jag VET framför allt att du, i helt vanlig ordning, ALDRIG kommer att erkänna att du råkar ha FEL utan kommer istället att slingerbulta dig in till tidens ände. :d
Du är ta mig f-n helt otrolig! :laugh:

pezrulezhaakon
2016-01-10, 01:17
Jag VET framför allt att du, i helt vanlig ordning, ALDRIG kommer att erkänna att du råkar ha FEL utan kommer istället att slingerbulta dig in till tidens ände. :d
Du är ta mig f-n helt otrolig! :laugh:

Det är ju för att du har fel. Rätta till de felen, så kommer jag inte säga nåt annat.

Vad sa jag nu som inte stämde? Du hävdar en siffra som personer med fel eller överrörlighet endast kan komma i närheten av, då handlar det inte om aktiv rotation, utan passiv.

Att du inte har full rotationsmöjlighet vid 90 grader borde du väl veta då?

Att du tror att du kan få ut de överdrivna 50 graderna vid aktiv träning, är bara skrattretande. Men sån har du ju alltid varit..

Arne Persson
2016-01-10, 01:27
Det är ju för att du har fel. Rätta till de felen, så kommer jag inte säga nåt annat.

Vad sa jag nu som inte stämde? Du hävdar en siffra som personer med fel eller överrörlighet endast kan komma i närheten av, då handlar det inte om aktiv rotation, utan passiv.

Att du inte har full rotationsmöjlighet vid 90 grader borde du väl veta då?

Att du tror att du kan få ut de överdrivna 50 graderna vid aktiv träning, är bara skrattretande. Men sån har du ju alltid varit..

Du kämpar väl min vän,😂 nu tycker jag att du visar för världen, hur och varför vår maximala rotationsförmåga i knäleden är endast maximalt 2-5 grader vilket alla kan se i ett tidigare inlägg? :)

pezrulezhaakon
2016-01-10, 01:35
Du kämpar väl min vän,�� nu tycker jag att du visar för världen, hur och varför vår maximala rotationsförmåga i knäleden är endast maximalt 2-5 grader vilket alla kan se i ett tidigare inlägg? :)

Nu svarade du inte på min fråga.

Vemsomhelst kan testa detta själva.
Rita ett rött streck på toppen på tibia strax under knäleden. Häng upp benet så underbenet hänger avslappnat, och rotera aktivt åt sidorna. (med hjälp av underbenets muskler) Jag tror de allra flesta kommer se hur många grader man får ut av det.
Det är inga 50 grader i utåtrotation. Om man lyckas med mer än 10 grader så får man vara nöjd.

OBS Vi snackar inte passiv rotation.

Enough said.

Arne Persson
2016-01-10, 19:54
Nu svarade du inte på min fråga.

Vemsomhelst kan testa detta själva.
Rita ett rött streck på toppen på tibia strax under knäleden. Häng upp benet så underbenet hänger avslappnat, och rotera aktivt åt sidorna. (med hjälp av underbenets muskler) Jag tror de allra flesta kommer se hur många grader man får ut av det.
Det är inga 50 grader i utåtrotation. Om man lyckas med mer än 10 grader så får man vara nöjd.

OBS Vi snackar inte passiv rotation.

Enough said.

Nu skall vi se här... Har nu äntligen kommit hem och för ovanlighetens skull kollat upp mina påståenden i mitt favoritanatomiska verk:
Rauber/Kopsch. Anatomie des Menschen. Lehrbuch und Atlas. Band 1 Bewegungsapparat. (Den kanske mest klassiska och omfattande anatomiserien).

Nu kommer mitt stora felerkännande min vän...! (notera nu detta!) :d
Mitt lilla problem är att jag vägrar att "fuskgoogla" eftersom jag inte litar speciellt mycket på internet. Så därför skriver jag alltid av det jag kan och har i huvudet. Om än med ofta lite felstavningar på min IPhone pga av mina feta fingrar och lite dålig närsyn ibland. Hehe.
Mina ca 50 graders utåtrotation vid ca 90 graders knäflexion, slängde ur mig igår under mitt kvälls-/nattpass.
Jag mindes den siffran från anatomikursen (Läkarlinjens anatomi på Lunds universitet -90).
Nu stämmer denna siffra inte vid 90 graders flexion utan den korrekta siffran är enligt ovannämnda referens endast 40 grader. :) Mina 50 grader kan kanske gälla maximal utåtrotation i något moment under en totalflexion? Jag minns inte. Inåtrotationen på ca 10 grader stämde däremot. Sådärja... kändes alldeles utmärkt att ha fel och erkänna detta min vän. ;)

Nu kommer det mest spännande... Kommer vårt stora ORAKEL att erkänna att en maximal inåtrotation och dito utåtrotation av maximalt 2-5 grader (eller gäller detta sammanlagt mellan ytterlägen på de olika rotationerna)* är HELT
FELAKTIGT? Är det möjligt att Mästaren har fel och erkänner detta. Eller kommer ånyo ett såphalt undanglidande svar igen... som ALLTID!
Spänningen är olidlig...*popcorn* :)

*Ett av dina kryptiska svar kunde faktiskt tolkas lite som att du menade en totalrotation mellan ytterlägen inom inåt- och utåtrotationen.

pezrulezhaakon
2016-01-10, 20:13
Nu skall vi se här... Har nu äntligen kommit hem och för ovanlighetens skull kollat upp mina påståenden i mitt favoritanatomiska verk:
Rauber/Kopsch. Anatomie des Menschen. Lehrbuch und Atlas. Band 1 Bewegungsapparat. (Den kanske mest klassiska och omfattande anatomiserien).

Nu kommer mitt stora felerkännande min vän...! (notera nu detta!) :d
Mitt lilla problem är att jag vägrar att "fuskgoogla" eftersom jag inte litar speciellt mycket på internet. Så därför skriver jag alltid av det jag kan och har i huvudet. Om än med ofta lite felstavningar på min IPhone pga av mina feta fingrar och lite dålig närsyn ibland. Hehe.
Mina ca 50 graders utåtrotation vid ca 90 graders knäflexion, slängde ur mig igår under mitt kvälls-/nattpass.
Jag mindes den siffran från anatomikursen (Läkarlinjens anatomi på Lunds universitet -90).
Nu stämmer denna siffra inte vid 90 graders flexion utan den korrekta siffran är enligt ovannämnda referens endast 40 grader. :) Mina 50 grader kan kanske gälla maximal utåtrotation i något moment under en totalflexion? Jag minns inte. Inåtrotationen på ca 10 grader stämde däremot. Sådärja... kändes alldeles utmärkt att ha fel och erkänna detta min vän. ;)

Nu kommer det mest spännande... Kommer vårt stora ORAKEL att erkänna att en maximal inåtrotation och dito utåtrotation av maximalt 2-5 grader (eller gäller detta sammanlagt mellan ytterlägen på de olika rotationerna)* är HELT
FELAKTIGT? Är det möjligt att Mästaren har fel och erkänner detta. Eller kommer ånyo ett såphalt undanglidande svar igen... som ALLTID!
Spänningen är olidlig...*popcorn* :)

*Ett av dina kryptiska svar kunde faktiskt tolkas lite som att du menade en totalrotation mellan ytterlägen inom inåt- och utåtrotationen.


Se där.

Du snackar fortfarande om passiv (tvingande) rotationsmöjlighet. Jag snackar aktiv rotationsmöjlighet i den nämnda övningen med underbenets muskler. Där du aldrig kommer få ut dina angivna grader iallafall.

Gör det testet jag skrev i min tidigare post och motbevisa mig med ett litet filmklipp på hur mycket du kan utåt/inåtrotera tibia i förhållande till femur.

Du kommer snart märka att du kommer i närheten av mina siffror.

Arne Persson
2016-01-10, 20:25
Se där.

Du snackar fortfarande om passiv (tvingande) rotationsmöjlighet. Jag snackar aktiv rotationsmöjlighet i den nämnda övningen med underbenets muskler. Där du aldrig kommer få ut dina angivna grader iallafall.

Gör det testet jag skrev i min tidigare post och motbevisa mig med ett litet filmklipp på hur mycket du kan utåt/inåtrotera tibia i förhållande till femur.

Du kommer snart märka att du kommer i närheten av mina siffror.

Eftersom du så underbart rabiat och vägrar patologiskt att erkänna fel så kan jag upplysa dig om att mina angivna värden är aktiva och inte passiva (dvs utförda av någon terapeut). Sorry min vän... Naturligtvis har väl även mina referenser fel...

pezrulezhaakon
2016-01-10, 20:27
Eftersom du så underbart rabiat och vägrar patologiskt att erkänna fel så kan jag upplysa dig om att mina angivna värden är aktiva och inte passiva (dvs utförda av någon terapeut). Sorry min vän... Naturligtvis har väl även mina referenser fel...

Tyvärr så tror jag dig inte förrän du har bevisat det med mitt lilla smidiga test, som är närmare verkligheten om du ska kunna få ut nån nämnvärd effekt i bencurlen.

Arne Persson
2016-01-10, 20:33
Tyvärr så tror jag dig inte förrän du har bevisat det med mitt lilla smidiga test, som är närmare verkligheten om du ska kunna få ut nån nämnvärd effekt i bencurlen.

Suck... Goddag yxskaft. Är NÅGON här förvånad? ALLA har fel, utom vårt eget stora ORAKEL... :laugh:

Ett Orm
2016-01-10, 20:35
Är det nått fel på testet eller?
jag har inte den blekaste.

pezrulezhaakon
2016-01-10, 20:35
Suck... Goddag yxskaft. Är NÅGON här förvånad? ALLA har fel, utom vårt eget stora ORAKEL... :laugh:

Upp till bevis, annars är det tyvärr du som är goddag yxskaft..

Å andra sidan kan vemsomhelst göra det testet, så kommer de se vem som har rätt igen..

Arne Persson
2016-01-10, 20:36
Är det nått fel på testet eller?
jag har inte den blekaste.

Vilket test?

pezrulezhaakon
2016-01-10, 20:38
vilket test?

#54

Arne Persson
2016-01-10, 20:40
#54

Jag förstod det sen... Dina trogna lärjungar kan ju roa sig med att göra det. :)

pezrulezhaakon
2016-01-10, 20:48
Jag förstod det sen... Dina trogna lärjungar kan ju roa sig med att göra det. :)

Rädd för att bevisa för alla andra att du även har fel här? :)

Det är ett solklart test som visar att man inte lyckas få ut mycket mer än mina angivelser, om man har en frisk knäled.
De som gör testet lär se hur mycket 40 graders utåtrotation är vid knäleden.

Att man kan med yttre kraft få upp till ca 40 grader utåtrotation och upp till ca 12 grader inåtrotation på en frisk knäled är inget konstigt. Såklart beror ju detta på graden knäleden är böjd. Men det kanske du redan vet allt om?

Arne Persson
2016-01-10, 20:53
Rädd för att bevisa för alla andra att du även har fel här? :)

Det är ett solklart test som visar att man inte lyckas få ut mycket mer än mina angivelser, om man har en frisk knäled.
De som gör testet lär se hur mycket 40 graders utåtrotation är vid knäleden.

Att man kan med yttre kraft få upp till ca 40 grader utåtrotation och upp till ca 15 grader inåtrotation på en frisk knäled är inget konstigt. Såklart beror ju detta på graden knäleden är böjd. Men det kanske du redan vet allt om?

Du har givetvis rätt och all annan expertis fel. Allt är som det skall vara... Inget nytt under solen mao... Det är 2-5 grader som gäller! All annan kunskap är felaktig och skall omg. revideras. Halleluja! :bow:

pezrulezhaakon
2016-01-10, 20:56
Du har givetvis rätt och all annan expertis fel. Allt är som det skall vara... Inget nytt under solen mao... Det är 2-5 grader som gäller! All annan kunskap är felaktig och skall omg. revideras. Halleluja! :bow:

Samma reaktion av den store farbror A när han inser att han har fel.

Men lägger du upp en liten video på mitt lilla test, OCH mot all förmodan lyckas frambringa dina 40 grader för egen maskin, så erkänner jag att jag har fel.

Kom igen det är ju så enkelt för dig att göra det... :)

Ett Orm
2016-01-10, 20:57
Jag förstod det sen... Dina trogna lärjungar kan ju roa sig med att göra det. :)

Va frågar du för då?*slap*

Det är ju inte mig han försöker bevisa något för, så det är ju lämpligare att du gör testet.

Vi lärjungar vet redan via telepati hur det ligger till.:d

pezrulezhaakon
2016-01-10, 20:58
Va frågar du för då?*slap*

Det är ju inte mig han försöker bevisa något för, så det är ju lämpligare att du gör testet.

Vi lärjungar vet redan via telepati hur det ligger till.:d

För skojs skull.. Om du gör testet, vad får du ut för gradantal? :)

Arne Persson
2016-01-10, 21:04
Samma reaktion av den store farbror A när han inser att han har fel.

Men lägger du upp en liten video på mitt lilla test, OCH mot all förmodan lyckas frambringa dina 40 grader för egen maskin, så erkänner jag att jag har fel.

Kom igen det är ju så enkelt för dig att göra det... :)

Hahaha! :laugh: Om någon skall visa något filmiskt här så är det du min lille hale ål. Du har ju hittills inte visat ett skit i filmväg. Visa du nu med en film hur alla har fel utom du.

Nu svslutar jag denna återvändsgränd för denna gång och avnjuter kvällen med bl.a 30 set felaktig tricepsträning. :d

Arne Persson
2016-01-10, 21:05
Va frågar du för då?*slap*

Det är ju inte mig han försöker bevisa något för, så det är ju lämpligare att du gör testet.

Vi lärjungar vet redan via telepati hur det ligger till.:d

Därför att jag råkade missförstå ditt inlägg först...

pezrulezhaakon
2016-01-10, 21:06
Hahaha! :laugh: Om någon skall visa något filmiskt här så är det du min lille hale ål. Du har ju hittills inte visat ett skit i filmväg. Visa du nu med en film hur alla har fel utom du.

Nu svslutar jag denna återvändsgränd för denna gång och avnjuter kvällen med bl.a 30 set felaktig tricepsträning. :d

Det är inte jag som ska bevisa saker när det inte är jag som kommer med felaktigheter. Så det så.

Arne Persson
2016-01-10, 21:09
Det är inte jag som ska bevisa saker när det inte är jag som kommer med felaktigheter. Så det så.

Zzzzzzz Zzzzzzz...

Ett Orm
2016-01-10, 21:22
För skojs skull.. Om du gör testet, vad får du ut för gradantal? :)

Vette fan riktigt hur jag skulle mäta vinkeln. Men jag gjorde ett sträck mitt på, högst upp på tribia.
Sen höll jag kvar pennan och gjorde markering vid ytterlägena.
90 grader flexion knäled, vaden hängande fritt.

När jag utåtroterade flyttade det sig ca 1 cm och inåt ca 5mm. Säger det nått?
Vid utåtrotation kunde jag få ut några mm till om jag anspände låret.

pezrulezhaakon
2016-01-10, 21:41
Vette fan riktigt hur jag skulle mäta vinkeln. Men jag gjorde ett sträck mitt på, högst upp på tribia.
Sen höll jag kvar pennan och gjorde markering vid ytterlägena.
90 grader flexion knäled, vaden hängande fritt.

När jag utåtroterade flyttade det sig ca 1 cm och inåt ca 5mm. Säger det nått?
Vid utåtrotation kunde jag få ut några mm till om jag anspände låret.

Ja, det säger en hel del. Det är definitivt inga 40 grader utåtrotation. :)

Om du har en gradskala:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/713cDBXF9jL._SL1213_.jpg

Så kan du mycket lätt uppskatta hur många grader du får genom att sätta gradskalans kryss i tibias rotationscentrum. Alltså ca 30mm innanför "framsidan" av smalbenet. Då kan du ganska enkelt läsa ut vad du får.

Mäktigman
2016-01-10, 21:42
*popcorn**popcorn* fortsätt boys *popcorn**popcorn*

Ett Orm
2016-01-10, 21:49
Ja, det säger en hel del. Det är definitivt inga 40 grader utåtrotation. :)

Om du har en gradskala:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/713cDBXF9jL._SL1213_.jpg

Så kan du mycket lätt uppskatta hur många grader du får genom att sätta gradskalans kryss i tibias rotationscentrum. Alltså ca 30mm innanför "framsidan" av smalbenet. Då kan du ganska enkelt läsa ut vad du får.

Nog för jag är välutrustad, men inte så mycket att jag har en gradskiva tyvärr.

Nån som har en kanske är sugen att testa?

pezrulezhaakon
2016-01-10, 21:52
Nog för jag är välutrustad, men inte så mycket att jag har en gradskiva tyvärr.

Nån som har en kanske är sugen att testa?

Det är bara att kopiera den eller skriva ut den.

Annars kollar du bara hur långt det är mellan 0-40 grader med en vanlig linjal och så kan du själv skapa en gradskiva :)

Tolkia
2016-01-10, 22:07
Eftersom den information som går att få ut av tråden nu torde vara uppnådd, och mängden bullshittande vida överstiger den, låses tråden härmed. Tacka Arne och pezrulezhaakon.

Personligen så anser jag att man får anpassa graden av rotation efter vad som känns bra för det egna knät. Den nytta man teoretiskt skulle kunna uppnå genom att pressa sig i olika vridförsök understiger sannolikt vida de problem man skapar. Keep it real.