handdator

Visa fullständig version : 1 liter mjölk till frukost


beaginner
2016-01-07, 20:18
Vad för nackdelar kan ni komma på med att ENBART dricka 1 liter röd mjölk till frukost? Man äter alltså ingenting utan dricker bara denna liter röda mjölk.

Gerdler
2016-01-07, 20:46
Jag gillar den mer till lunch på språng. Typ när man måste spendera hela lunchen med att ta sig från en plats till en annan så svänger man inom Willys eller Lidl och köper en liter. 35 g protein, massa kalcium och annat bra skit. Det dåliga skulle väl vara cancerrisken från kaseinet men det har du i princip oavsett proteinkälla. Kalcium kan man få för mycket av har jag hört, förstår dock inte riktigt hur det går ihop med de som dricker 3-5 liter mjölk om dagen och mår finfint och vinner i sin sport till höger och vänster.

Hunger? Antagligen har du inga problem med detta då hade du inte frågat.

Gerdler approves!

beaginner
2016-01-07, 20:50
Hunger? Antagligen har du inga problem med detta då hade du inte frågat.
Jag blir ju redan hungrig, vad jag än äter till frukost, haha! Tänker att jag satsar på mellanmål på förmiddagen istället.

StarkaUlf
2016-01-07, 21:03
Jag gillar den mer till lunch på språng. Typ när man måste spendera hela lunchen med att ta sig från en plats till en annan så svänger man inom Willys eller Lidl och köper en liter. 35 g protein, massa kalcium och annat bra skit. Det dåliga skulle väl vara cancerrisken från kaseinet men det har du i princip oavsett proteinkälla. Kalcium kan man få för mycket av har jag hört, förstår dock inte riktigt hur det går ihop med de som dricker 3-5 liter mjölk om dagen och mår finfint och vinner i sin sport till höger och vänster.

Hunger? Antagligen har du inga problem med detta då hade du inte frågat.

Gerdler approves!

Det är kalcium som är förknippat med cancer, inte kasein.

Wzup2u
2016-01-07, 21:39
Ingen aning ser ingen helhet på dagen av din kost...

Blue.plz
2016-01-07, 21:53
Det är lite tråkigt, mycket kalcium, och du måste kissa oftare.

new
2016-01-08, 01:08
Livsglädje är en bieffekt.

Ajasoro
2016-01-08, 01:45
Tja, det är inte nyttigt.

Agitator
2016-01-08, 02:05
Hur illa är det egentligen att dricka mjölk?

Det känns som ni oroar er lite väl mycket. Hur ser ni på att äta 500 gr kvarg titt som tät :)

svartpepparn
2016-01-08, 02:34
Av allt negativt jag läst om mjölk så försöker jag sluta dricka skiten, tycke det är så jävla gott så lite svårt bara.

Det är inte gjort för människor, förstör även gainsen.

Mjölkdrickare
2016-01-08, 04:39
Av allt negativt jag läst om mjölk så försöker jag sluta dricka skiten, tycke det är så jävla gott så lite svårt bara.

Det är inte gjort för människor, förstör även gainsen.
Hur tusan förstör mjölk "gainsen"?!

vicarious
2016-01-08, 04:48
Prova sökfunktionen, finns många trådar om mjölk och vad som är för mycket.

Beemel
2016-01-08, 07:41
förstör även gainsen.

Nej.

Aliaas
2016-01-08, 07:54
Av allt negativt jag läst om mjölk så försöker jag sluta dricka skiten, tycke det är så jävla gott så lite svårt bara.

Det är inte gjort för människor, förstör även gainsen.

lol

King Grub
2016-01-08, 08:23
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.

Brofessorn
2016-01-08, 10:00
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.

Skulle du kunna utveckla det där?

MackeJuve
2016-01-08, 10:22
Av allt negativt jag läst om mjölk så försöker jag sluta dricka skiten, tycke det är så jävla gott så lite svårt bara.

Det är inte gjort för människor, förstör även gainsen.

Läst lite väl mycket på hardcore vegan-sidor? Definiera gärna varför det inte är gjort för människor. För att mjölken är till kalven gissar jag att du syftar på. Varför är det dåligt bara för att det inte är producerat för oss? Vad i naturen ÄR producerat för just specifikt oss?

abstract
2016-01-08, 10:25
Skulle du kunna utveckla det där?

Gissar på insulin-utsöndring...

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=6533

King Grub
2016-01-08, 10:29
Skulle du kunna utveckla det där?

Färdigutvecklat och klart.

Luddsson
2016-01-08, 10:36
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.

Om Arla hänvisat till dig som källa och tryckt detta citat på mjölpaketen hade försäljningen ökat lavinartat.

dodie
2016-01-08, 10:38
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.

Vilket inte automatiskt innebär att det inte finns andra saker som är LIKA anabolt som mjölk antar jag? :)

Tricitum
2016-01-08, 10:59
vad jag har läst och förstått så ska mjölk mer vara positivt än negativt.
http://traningslara.se/mjolkprodukter-och-viktreglering-mer-naturliga-fettforbrannare/

Beemel
2016-01-08, 12:41
vad jag har läst och förstått så ska mjölk mer vara positivt än negativt.
http://traningslara.se/mjolkprodukter-och-viktreglering-mer-naturliga-fettforbrannare/

Det stämmer nog ganska bra för de flesta som inte är en eller flera av följande.
Allergiska
Borderline foliehatt
Troll

Gerdler
2016-01-08, 14:54
Hur illa är det egentligen att dricka mjölk?

Det känns som ni oroar er lite väl mycket. Hur ser ni på att äta 500 gr kvarg titt som tät :)
Både mjölken och kvargen är skitbra. Tror också de oroar sig i onödan.
Av allt negativt jag läst om mjölk så försöker jag sluta dricka skiten, tycke det är så jävla gott så lite svårt bara.

Det är inte gjort för människor, förstör även gainsen.
Asså syftet med mjölk i naturen är att det ska ge näring för kalven/spädbarnet/kultingen att växa. Om det förstör gainsen så hade du fortfarande varit ett spädbarn.
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
+1

Vilket underbart uttalande.
Läst lite väl mycket på hardcore vegan-sidor? Definiera gärna varför det inte är gjort för människor. För att mjölken är till kalven gissar jag att du syftar på. Varför är det dåligt bara för att det inte är producerat för oss? Vad i naturen ÄR producerat för just specifikt oss?
Modersmjölken är det enda jag kan komma på. Bananen är inte till för apan utan för att bananträdet ska kunna sprida sig. Samma med all frukt och nötter, frön och spannmål. Honung är förbi! :) Jag äter dock allt för jag är så stygg!
Om Arla hänvisat till dig som källa och tryckt detta citat på mjölpaketen hade försäljningen ökat lavinartat.
Kanske är på tiden att de gör det då.
Det stämmer nog ganska bra för de flesta som inte är en eller flera av följande.
Allergiska
Borderline foliehatt
Troll
Jag tror att Borderline foliehatt är en god beskrivning för ungefär 2/3 av svenska folket. Tror det är mycket tack vare media.

Slartibartfast
2016-01-08, 15:20
Det är inte gjort för människor.

Det här är det absolut märkligaste argumentet som anti-mjölkmaffinan slänger sig med. Vaddå inte gjort för människor? Är kyckling gjord för människor? Eller Morötter? Eller nötter? Människan är som bekant allätare, och mjölk är extremt näringsrikt. Den är inte gjord för någon. Den finns, och folk dricker den.

MackeJuve
2016-01-08, 15:46
Det här är det absolut märkligaste argumentet som anti-mjölkmaffinan slänger sig med. Vaddå inte gjort för människor? Är kyckling gjord för människor? Eller Morötter? Eller nötter? Människan är som bekant allätare, och mjölk är extremt näringsrikt. Den är inte gjord för någon. Den finns, och folk dricker den.

Håller med dig till ettusen procent men man kan väl ändå säga att den är gjord för kalvar?

Starke75an
2016-01-08, 16:40
Det här är det absolut märkligaste argumentet som anti-mjölkmaffinan slänger sig med. Vaddå inte gjort för människor? Är kyckling gjord för människor? Eller Morötter? Eller nötter? Människan är som bekant allätare, och mjölk är extremt näringsrikt. Den är inte gjord för någon. Den finns, och folk dricker den.

Detta argument ska jag komma i håg när nån påstår att mjölk inte är naturligt. Faan det bästa jag läst på länge. :hbang:

beaginner
2016-01-08, 17:30
Tja, det är inte nyttigt.

Varför är det inte nyttigt då? Det är detta jag är ute efter. Om det visar sig att det inte är särskilt onyttigt kommer jag att börja med det eftersom att det vore så nice och enkelt. Slippa göra frukost!

Linjedomarn
2016-01-08, 19:00
Varför är det inte nyttigt då? Det är detta jag är ute efter. Om det visar sig att det inte är särskilt onyttigt kommer jag att börja med det eftersom att det vore så nice och enkelt. Slippa göra frukost!

Det är inte "onyttigt" men inget bör intas i för stora mängder. Högt kalciumintag (framförallt från mjölkprodukter) är kopplat till ökad risk för prostatacancer vilket kan vara en anledning till att inte överdriva intaget.

Har tidigare sett att det är rekommenderat för män att inte överstiga 1200mg kalcium/dygn (innehållet i 1 liter mjölk) men samtidigt så är RDI på 800mg /dygn.

Det betyder inte att du kommer akut insjukna i cancer om du dricker mer än det men det finns anledning till att vara lite återhållsam.

171
2016-01-08, 19:04
http://tranastyrka.se/kan-mjolk-korta-livet/

Det intressanta är det Gudiol skriver i summeringen. "Om du håvar i dig mer än en liter varje dag borde du kanske se över intaget men det borde du ha gjort tidigare med." Detta borde väl vara av intresse för vissa medlemmar här på kolo, jag själv har dragit ner mitt intag av mjölk då jag tidigare drack en liter varje dag.

Men den insamlade empirin om mjölk verkar vara otillräcklig för att dra några generella slutsatser.

Agitator
2016-01-08, 19:36
Faktum är ju att Sverige är ett land som har väldigt hög andel prostatacancer jämfört mot resten av världen. Vi har en väldigt hög mejerikonsumption.

Jag dricker själv 1 liter till vardags i skolan, smidig förpackning och enkel törstsläckare under förmiddagen samt 35 gr protein.

Man kanske ska dricka någon av alternativen till mjölk varannan dag :) Havremjölk, sojamjölk osv. Fast de har väl kalcium också i samma mängder ifs kan jag tänka mig.

Bandid0
2016-01-08, 21:33
Äter man mycket kalcium så ökar behovet av framförallt vitamin k2, men även magnesium.

Konradsson
2016-01-08, 22:53
Faktum är ju att Sverige är ett land som har väldigt hög andel prostatacancer jämfört mot resten av världen. Vi har en väldigt hög mejerikonsumption.


Sverige har även väldigt hög andel osteoporos (benskörhet), trots att mjölk påstås skydda mot detta. Det totala antalet sjukhusdagar per år för män är högre för höftfrakturer än prostatacancer.

AquaRegia
2016-01-08, 23:02
Faktum är ju att Sverige är ett land som har väldigt hög andel prostatacancer jämfört mot resten av världen. Vi har en väldigt hög mejerikonsumption.

Vi dricker 54% mer mjölk än dem i Australien, men har bara 3% fler fall utav prostatacancer.
Finland dricker 1% mer mjölk än oss, men har 19% färre fall av prostatacancer.
Norge 27% mindre mjölk, 9% mer cancer.

Det var min högst informella undersökning, men poängen är att om det nu finns en korrelation så är den nog en bit ifrån 1.0.

http://www.wcrf.org/int/cancer-facts-figures/data-specific-cancers/prostate-cancer-statistics
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_milk_consumption_per_capita

Agitator
2016-01-08, 23:25
Coolt. Kan vi nu bara få tillverkarna att få ner kalciumet :)

För oss som gillar dricka mer än ett fjuttigt glas om dagen.

Diomedea exulans
2016-01-09, 00:00
"Om du håvar i dig mer än en liter varje dag borde du kanske se över intaget men det borde du ha gjort tidigare med."

:(

En liter är ju faktiskt inte så mycket.

Agitator
2016-01-09, 01:39
:(

En liter är ju faktiskt inte så mycket.

Använd dina kontakter på landet nu att få ner kalciumet i mjölken.

Onödigt med tanke på att så många dricker 1 liter varje dag.

Sverker
2016-01-09, 08:34
Äter man mycket kalcium så ökar behovet av framförallt vitamin k2, men även magnesium.


Är du säker på det. Det mesta av kalciumet passerar bara rakt igenom och upptaget styrs av D-vitamin.

Wzup2u
2016-01-09, 09:36
Om Arla hänvisat till dig som källa och tryckt detta citat på mjölpaketen hade försäljningen ökat lavinartat.

http://oi66.tinypic.com/2rhbal3.jpg

Luddsson
2016-01-09, 09:38
http://oi66.tinypic.com/2rhbal3.jpg

HAHA. Lägg till: - King Grub så kommer Arla bli större än Volvo omsättningsmässigt. Älskar även "Stor och grov". Det här gjorde min dag Wzup2u.

King Grub
2016-01-09, 09:38
Jag dricker mest

Wzup2u
2016-01-09, 09:47
HAHA. Lägg till: - King Grub så kommer Arla bli större än Volvo omsättningsmässigt. Älskar även "Stor och grov". Det här gjorde min dag Wzup2u.

Gjorde det först men ville inte lägga ut hans namn på ett paket mjölk utan tillåtelse kände jag =).
Men rosa kon är ju grub inspirerad!

Wzup2u
2016-01-09, 09:50
Jag har i ren princip slutat dricka mjölk dricker mestadels havre,soja & mandeldryck , inget att jämföra med mjölk då proteinet inte är så katigt i dessa drycker hehe.

Men ibland köper jag vanilj eller blåbärsmjölk som är riktigt goda!

https://static.mathem.se/shared/images/products/large/mjolk-30--extra-protein-blabar-5dl-arla-2.jpg

https://cdn3.cdnme.se/867565/7-3/imageaspx_531751d2ddf2b32194f95eaf.jpg

Minikubik
2016-01-09, 10:08
https://www.handla24.se/ProductImages/a_01/original/7310867001021.jpg
Det är fin mjölk det

Diomedea exulans
2016-01-09, 12:18
Använd dina kontakter på landet nu att få ner kalciumet i mjölken.


Jag har inga ko-nnections. Bara conn-egg-tions.

micke81
2016-01-09, 12:44
https://www.handla24.se/ProductImages/a_01/original/7310867001021.jpg
Det är fin mjölk det

Alltid minst en sådan dunk i kylskåpet:hbang:
Går åt minst ½liter till frukosten*cupid*

exevision
2016-01-09, 12:48
Använd dina kontakter på landet nu att få ner kalciumet i mjölken.

Onödigt med tanke på att så många dricker 1 liter varje dag.

Hur menar du att bönderna ska få kossorna att producera mjölk innehållande mindre kalcium?

Agitator
2016-01-09, 13:25
Jag har inga ko-nnections. Bara conn-egg-tions.

:laugh: :laugh:

Jag dricker mest

Dricker du en om dagen eller vad gäller?

Hur menar du att bönderna ska få kossorna att producera mjölk innehållande mindre kalcium?

Det går ju processa bort.

Minikubik
2016-01-09, 14:06
Alltid minst en sådan dunk i kylskåpet:hbang:
Går åt minst ½liter till frukosten*cupid*

Minst en liter om dagen,åker runt halva stan för den säljs inte överallt här,plus praktisk flaska :) när jag skulle upp i vikt snabbt/behålla vikten blandade jag gainer i en sån och gick runt och drack om dagarna

Sverker
2016-01-09, 14:38
Det går ju processa bort.


Hälften av kalciumet sitter hårt bundet till kaseinet. Vill du inte ha det så får du köra på vassleprotein istället.



Den andra hälften är löst i mjölkplasman ( vasslan ).
Visst, du kan ultrafiltrera bort det, men du kommer samtidigt att filtrera bort värdefull kalium och andra mineraler.

Bandid0
2016-01-09, 15:02
Är du säker på det. Det mesta av kalciumet passerar bara rakt igenom och upptaget styrs av D-vitamin.

Nej det är jag inte, men jag har läst det på internet.

Agitator
2016-01-09, 15:24
Hälften av kalciumet sitter hårt bundet till kaseinet. Vill du inte ha det så får du köra på vassleprotein istället.



Den andra hälften är löst i mjölkplasman ( vasslan ).
Visst, du kan ultrafiltrera bort det, men du kommer samtidigt att filtrera bort värdefull kalium och andra mineraler.

Så pass. Tack för informationen.

Om de nu bara kunde börja sälja 0.75 liter istället.

Eller så får man börja portionera ut det under veckan. 5 liter per vecka låter rätt ok och det kan man ju lätt sikta på.

Gerdler
2016-01-09, 16:29
Men det finns ju massor med gamla idrottare som regelbundet satte i sig 3-5 liter om dagen och de mådde finfint på det. Tror inte heller att kalciumintaget behöver monitoreras så himla noggrant för kroppen fixar det i ett ganska brett intervall som allt annat. 800-1000 mg brukar reKOmmenderas men om du som styrketränande man som väger 10-30% mer än snittet inte bör inta 1500 mg istället på grund av allt extra urin och svett du utsöndrar under en dag så vore det märkligt. Om man sedan går 50% utanför det så borde det finnas nån reglermekanism typ i upptaget eller njurarna som fixar nivåerna till hälsosamma.


http://jn.nutrition.org/content/78/1/78.full.pdf

Wzup2u
2016-01-09, 21:35
Minst en liter om dagen,åker runt halva stan för den säljs inte överallt här,plus praktisk flaska :) när jag skulle upp i vikt snabbt/behålla vikten blandade jag gainer i en sån och gick runt och drack om dagarna

Hah awesome... ska bannemej spara en åsensflaska nästa gång och ha som dryckesflaska/dunk :D

AquaRegia
2016-01-09, 22:14
Men det finns ju massor med gamla idrottare som regelbundet satte i sig 3-5 liter om dagen och de mådde finfint på det.

Det finns även folk som fått skottskador i huvudet och ändå mått finfint, det betyder inte att skottskador i huvudet är ofarliga.

Minikubik
2016-01-09, 23:06
Hah awesome... ska bannemej spara en åsensflaska nästa gång och ha som dryckesflaska/dunk :D

:thumbup: brukar ge skumma blickar när man står och halsar ur dunken på gymmet eller bland nya på jobbet. Ur viktuppgångs synpunkt funkade det bra oxå

Diomedea exulans
2016-01-09, 23:34
Men det finns ju massor med gamla idrottare som regelbundet satte i sig 3-5 liter om dagen och de mådde finfint på det.

Att man mår finfint av något är en ganska dålig indikator på hur hälsosamt det är i längden.

Luca Brasi
2016-01-10, 00:50
Acne!
Jag önskar att mina föräldrar hade varit antimjölk-foliehattar så hade jag haft mer hud än ärrmassa på kroppen.
Å andra sidan hade jag kanske blivit kortare och då hade jag kanske inte fått ligga lika mycket.

Diomedea exulans
2016-01-10, 00:56
Acne!
Jag önskar att mina föräldrar hade varit antimjölk-foliehattar så hade jag haft mer hud än ärrmassa på kroppen.
Å andra sidan hade jag kanske blivit kortare och då hade jag kanske inte fått ligga lika mycket.

Tänk på all njutning mjölkdrickandet gett dig genom hur gott mjölk är. Det väger tyngre än allt liggande i världen.

new
2016-01-10, 17:40
Acne!
Jag önskar att mina föräldrar hade varit antimjölk-foliehattar så hade jag haft mer hud än ärrmassa på kroppen.
Å andra sidan hade jag kanske blivit kortare och då hade jag kanske inte fått ligga lika mycket.

Har du druckit så mycket mjölk att din hud är helt ersatt av ärrmassa?

dodie
2016-01-11, 10:03
Jag har haft dålig fantasi över vad jag ska ha som bulk-mellanmål på jobbet, men nu har jag bestämt mig för att testa 1liter mjölk om dagen, sjukt smidigt och gott. Tack trådskaparN^

(Drack min första halvliter nyss, satt jävligt fint)

Wzup2u
2016-01-11, 21:47
Jag har haft dålig fantasi över vad jag ska ha som bulk-mellanmål på jobbet, men nu har jag bestämt mig för att testa 1liter mjölk om dagen, sjukt smidigt och gott. Tack trådskaparN^

(Drack min första halvliter nyss, satt jävligt fint)

Fantasin är ju oändlig vid bulk :D
Testa även smaksatta mjölk! mkt gott, finns även goda soja och havredrycker skifta lite om det inte är enbart mjölkproteinet du är ute efter.

naviafra
2016-01-23, 21:00
Soja produkter är östrogen höjande och inget vidare. Inte ens för kvinnor. Finns en del forskning som visar hur farligt soja är så absolut inget bra alternativ.

Mjölk är bra för dig. Fettet i mjölken är däremot farligt. Inget bra fett där. Så ni som dricker en liter eller mer försök hålla er till lätt mjölk.

Säger inte att jag är någon expert eller något innan ni börjar såga mig men det står en del om detta på nätet. Källorna kan alltid ha fel dock låter det logiskt

Brofessorn
2016-01-23, 21:06
Soja produkter är östrogen höjande och inget vidare. Inte ens för kvinnor. Finns en del forskning som visar hur farligt soja är så absolut inget bra alternativ.

Mjölk är bra för dig. Fettet i mjölken är däremot farligt. Inget bra fett där. Så ni som dricker en liter eller mer försök hålla er till lätt mjölk.

Säger inte att jag är någon expert eller något innan ni börjar såga mig men det står en del om detta på nätet. Källorna kan alltid ha fel dock låter det logiskt

Varför skulle fettet i mjölk vara farligt?

Wzup2u
2016-01-23, 22:00
Soja produkter är östrogen höjande och inget vidare. Inte ens för kvinnor. Finns en del forskning som visar hur farligt soja är så absolut inget bra alternativ.

Mjölk är bra för dig. Fettet i mjölken är däremot farligt. Inget bra fett där. Så ni som dricker en liter eller mer försök hålla er till lätt mjölk.

Säger inte att jag är någon expert eller något innan ni börjar såga mig men det står en del om detta på nätet. Källorna kan alltid ha fel dock låter det logiskt

Du är absolut ingen expert det ser vi.

Aliaas
2016-01-23, 22:14
Soja produkter är östrogen höjande och inget vidare. Inte ens för kvinnor. Finns en del forskning som visar hur farligt soja är så absolut inget bra alternativ.

Mjölk är bra för dig. Fettet i mjölken är däremot farligt. Inget bra fett där. Så ni som dricker en liter eller mer försök hålla er till lätt mjölk.

Säger inte att jag är någon expert eller något innan ni börjar såga mig men det står en del om detta på nätet. Källorna kan alltid ha fel dock låter det logiskt

varför försöker du ens hävda något när din kunskap tydligen är gravt begränsad?

Diomedea exulans
2016-01-23, 22:17
Soja produkter är östrogen höjande och inget vidare. Inte ens för kvinnor. Finns en del forskning som visar hur farligt soja är så absolut inget bra alternativ.


Nu har du ju fått rätt mycket mothugg redan, men för att vara lite mer specifikt så ska man behöva sätta i sig oerhörda mängder soja för att det ska bli östrogenhöjande:

Det är väldigt svårt att komma upp i skadliga nivåer enbart genom kosten. Man ska dock alltid vara försiktig med specifika kosttillskott som innehåller höga koncentrationer av isoflavoinoider. Då kan man eventuellt komma upp i nivåer som kan ge en skadlig östrogeneffekt i kroppen.http://www.lakareforframtiden.se/kost-och-halsa/livsmedel/soja/