handdator

Visa fullständig version : Släppa in folk utan giltig tagg ??


tjabon
2016-01-06, 21:24
Hej och Gott Nytt!

Här kommer en post under rubriken "Onödiga jobbigheter".

På väg in till gymmet idag står 6-7 grabbar som jag inte känner igen utanför dörren och väntar på att bli insläppta. All personal har gått hem. Av någon anledning fungerar inte taggen/kortet vid ytterdörren. Ska jag spekulera, är det för att träningsavgift inte är betald.

Jag närmar mej dörren med allas blickar på mej, på håll viftar en av killarna med gymkortet och säger "fungerar inte".
Jag går förbi, öppnar med mitt kort och drar igen dörren snabbt så att ingen kommer in.
Efteråt har jag en liten ordväxling med en kille i gänget inne på gymmet (dom blev insläppta av någon annan senare.)
Måste säga att jag tycker det är oförskämt att begära att bli insläppt av någon man inte känner och sedan vara sur/förbannad efteråt.

Kommentarer?

r1kkie
2016-01-06, 21:30
Helt rätt gjort, har man varit så klantig att man inte haft koll på när ens kort gått ut eller glömt betala får man gott stå sitt kast.

Olegh
2016-01-06, 21:31
Jag är konflikträdd så jag hade släppt in dom och sen ältat huruvida jag gjorde rätt samt i perioder förbannat min egen flathet. Helt ärligt. Jag är drabbad av en väldigt påtaglig "rätt ska vara rätt"-gen som nästan alltid visar sitt fula tryne, men bara nästan alltid (vilket också gör mig till en hycklare i mer än detta scenario)...

Det schyssta är ju att släppa in dom om man ser att de har kort eller känner igen åtminstone ett par tjommar. Det blir + på karma-kontot och risken för att man får skit för det är jätteliten.

mangemani
2016-01-06, 21:31
tja, kände du inte igen dem så varför ska du då släppa in dem, kunde ju lika gärna ha varit riktiga myglare som står utanför gyms dörrar och försöker dra valsen om att deras kort inte funkar för att bli insläppta, hur skulle du kunna veta, och dessa herrar i gänget borde ju kunna tänka lite längre än vad näsan räcker och insett detta istället för att bli förbannade tycker jag. helt rätt

Olegh
2016-01-06, 21:34
Apropå detta så råkade jag släppa in Jehovas i trapphuset där jag bodde förut. I efterhand vill jag ju säga att karln var en slug jäkel och helt enkelt smög fram och "smet" in. Men jag anade det på håll. De såg suspekta ut så jag hade kunnat välja att dra igen dörren. Jag gjorde inte detta och led vissa lättare kval under några timmar efter incidenten.

eternallord
2016-01-06, 21:37
Har inte gymmet två-dörrs-passage?

Blomkål
2016-01-06, 21:38
Skulle släppt in. Har de ett kort från förra terminen har de väl t.om. kanske bara missat någon medlemsavgift om 100 spänn eller nått. Spela roll.

Däremot när kronofogden ville in i mitt trapphus fick de dörren i ansiktet.

Fordon
2016-01-06, 21:39
Jag har förklarat att jag helt enkelt inte får släppa in folk och att de får återkomma när receptionen är öppen. Som mest har de låtsas som att de inte förstår vad jag säger, men lyckas man köpa ett gymkort så lär man nog förstå antingen enkel svenska eller engelska.

tjabon
2016-01-06, 21:41
Jag är ju lite äldre och har varit med förr.
Man kan resonera på många sätt. Jag anade att dom skulle bli insläppta förr eller senare, men huvudanledningen till att jag blockade dom var att jag inte ville bli utnyttjad.
Visst, det var lite småjobbigt inne på gymmet sen, men inte värre än om man släppt en fis..

Nordenator
2016-01-06, 21:41
Ptja.. Beror väl lite på gymmet. Jag tyckte att du gjorde helt rätt. Där jag tränar nu hade de dålig info om hur man tog sig in då det var obemannat, och jag var där någon storhelg eller liknande och såg en vilsen själ utanför. Det verkade rätt uppenbart att hon bara inte hade koll på hur det fungerade. Var två olika koder för dörrarna, och det stod ingenstans vad koden till nedre dörren var. Missade man det då man tecknade kortet var man körd. Nu har de en bättre lösning och jag hade inte släppt in någon.

Men hade det varit fyra personer utanför hade jag inte gjort det första gången heller.

timoat
2016-01-06, 21:43
Nix. Man kan ju själv bli utsparkad. Stor risk att så många gymkort inte fungerade men just ditt gjorde. Luktar mygel lång väg. Parasiter.

tjabon
2016-01-06, 21:43
Har inte gymmet två-dörrs-passage?

Nej.
Systemet är dock modernt, så har man ett giltigt kort så fungerar dörrlåset alltid.

rooz
2016-01-06, 21:44
Helt rätt.

Kabuto
2016-01-06, 21:44
Jag skulle inte släppt in. Jag förlorar mitt medlemskap om det kommer fram att någon är utan giltigt medlemskap..

StarkaUlf
2016-01-06, 21:45
Tagga ner för helvete.












Men du gjorde rätt!

timoat
2016-01-06, 21:51
Jag tycker du borde uppmärksamma personalen på att det finns folk som satt i system att smita in när alla gått hem. Bara en tidsfråga innan saker börjar försvinna.

Olegh
2016-01-06, 21:53
Jag tycker du borde uppmärksamma personalen på att det finns folk som satt i system att smita in när alla gått hem. Bara en tidsfråga innan saker börjar försvinna.

En gång och folk har satt det i system?

timoat
2016-01-06, 21:55
En gång och folk har satt det i system?

Tror du verkligen att 6-7 grabbar av en händelse inte kommer in på gymmet för att inget av deras kort fungerar, samtidigt, och att det är första gången de gör det? Och att TS kort fungerar direkt?

Bärsärk
2016-01-06, 21:58
Jag hade frågat om de hade ID på sig och sen hade jag skrivit ner vad samtliga hette.

tjabon
2016-01-06, 22:01
Min uppfattning är att gänget missat betala avgift för jan 2016. Kanske pga helger och slarv. De verkade dock ha tränat där tidigare.

Olegh
2016-01-06, 22:01
Tror du verkligen att 6-7 grabbar av en händelse inte kommer in på gymmet för att inget av deras kort fungerar, samtidigt, och att det är första gången de gör det? Och att TS kort fungerar direkt?

Ptja.. att de är så många gör det ju mer suspekt, det har du rätt i. Men det är lite klurigt att spekulera. Nämna det för personalen kan ju inte skada iofs. Men jag skulle inte våga påstå att vi kan veta att folk har satt det i system

StarkaUlf
2016-01-06, 22:01
Jag hade frågat om de hade ID på sig och sen hade jag skrivit ner vad samtliga hette.

Det är ingen idé.

tefached
2016-01-06, 22:04
Om det var en person ja, 6-7 stycken aldrig. Nästan omöjligt att alla sju har något problem med sitt kort de vill bara träna gratis

timoat
2016-01-06, 22:07
Ptja.. att de är så många gör det ju mer suspekt, det har du rätt i. Men det är lite klurigt att spekulera. Nämna det för personalen kan ju inte skada iofs. Men jag skulle inte våga påstå att vi kan veta att folk har satt det i system

Hehe, jag är tyvärr cyniker av högsta rang så jag är alltid på min vakt! (tyvärr...)

Donald Pump
2016-01-06, 22:07
Tycker gott man kan släppa in folk utan tagg, det är ett sattyg av gymmen att ens ha det för att dra ner på personalkostnader, så då kan de få räkna med detta, tycker jag.

F Ultra
2016-01-06, 22:12
Min uppfattning är att gänget missat betala avgift för jan 2016. Kanske pga helger och slarv. De verkade dock ha tränat där tidigare.

Ja det har de nog, om de dock betalade de gångerna också är ju frågan :)

Tycker gott man kan släppa in folk utan tagg, det är ett sattyg av gymmen att ens ha det för att dra ner på personalkostnader, så då kan de få räkna med detta, tycker jag.

Och du tror att din månadskostnad hade blivit vaddå om de hade haft personal där 24x7 365 dagar om året?

bubbe
2016-01-06, 22:20
Tycker gott man kan släppa in folk utan tagg, det är ett sattyg av gymmen att ens ha det för att dra ner på personalkostnader, så då kan de få räkna med detta, tycker jag.

Let the flaming begin!

Som ideell förening brukar vi ofta ha en ganska mjuk attityd till snyltare, man låter dem träna en gång om de säger kortet gått ut. Men nästa gång man ser samma person så kollar man om de har förnyat kortet. Oftast sköter vi det som driver klubben men det är även upp till alla medlemmar att hålla ordning på alla som kommer in genom dörren, och vill det sig illa så kan man enl reglerna bli av med sitt kort om man släpper in folk.

timoat
2016-01-06, 22:22
Seriöst släpp inte in folk utan tagg, ni har ju ingen aning om vem Fan ni släpper in speciellt när det inte finns personal. Lagom kul att komma till sitt länsade skåp för att nåt pucko släppt in folk utan tagg för att "vara schysst". Det finns fler än ni som tränar på gymmet och alla kanske inte gillar att ha potentiellt löst folk springandes därinne. Släpper ni förbi folk i tunnelbanespärrarna på er biljett också?

Kan finnas försäkringsfrågor också för folk som inte är medlemmar som skadar sig själva eller andra där som inte är medlemmar. (vild spekulation)

Grotesk
2016-01-07, 00:19
Det är inte mitt problem om det inte funkar för personen i fråga. Det är inte någon annans problem om det inte funkar för mig.

Rätt ska vara rätt oavsett.

Sparven från Minsk
2016-01-07, 07:06
DU gjorde rätt.

Har man inte ett giltigt kort, alt att det är trasigt så har man inte tillträde, så enkelt är det.

shut teh face
2016-01-07, 07:21
Jag släpper in, oftast känner man igen folk, men sen måste de dra kortet en gång till där inne, annars får de hoppa över en "spärr", och de är videofilmat överallt och ifall de ser någon som gör så blir de ändå avstängda permanent från gymmet.

MackeJuve
2016-01-07, 08:38
Tycker gott man kan släppa in folk utan tagg, det är ett sattyg av gymmen att ens ha det för att dra ner på personalkostnader, så då kan de få räkna med detta, tycker jag.

Förutom att träningskortet blir billigare så möjliggör ju även taggs att gymmet kan ha bra öppettider. Mitt nya gym har taggs och öppet mellan 05 och 24. Valde det gymmet nästan enbart p.g.a. öppettiderna.

Diomedea exulans
2016-01-07, 09:05
Du gjorde rätt, men själv är jag som Olegh lite konflikträdd och blödig, så är inte 100 på att jag hade gjort samma sak.

Härom månaden släppte jag in en stammis vars tagg inte funkade. Han kan knappt ett ord svenska så det var lite konversationssvårigheter vid tillfället. Har sett honom flera gånger på gymmet efteråt också, så jag antar att han bara hade glömt förnya kortet, eller nåt.

timoat
2016-01-07, 10:13
Du gjorde rätt, men själv är jag som Olegh lite konflikträdd och blödig, så är inte 100 på att jag hade gjort samma sak.

Härom månaden släppte jag in en stammis vars tagg inte funkade. Han kan knappt ett ord svenska så det var lite konversationssvårigheter vid tillfället. Har sett honom flera gånger på gymmet efteråt också, så jag antar att han bara hade glömt förnya kortet, eller nåt.

ELLER så har han satt det i system. Det finns den möjligheten också.

Diomedea exulans
2016-01-07, 10:21
ELLER så har han satt det i system. Det finns den möjligheten också.

Javisst. Isåfall dövar jag mitt samvete med att han åtminstone inte verkar förstöra någonting när han väl är där inne.

ARMSTARK
2016-01-07, 10:44
Så jag ska betala och den andre ska gå in gratis på mitt kort? Stor risk! :devil:

MackeJuve
2016-01-07, 10:59
Rätt säker på att jag inte hade släppt in en större grupp individer. Hade troligtvis inte uppträtt särskilt bestämt utan mer "aa men jag kan tyvärr inte släppa in er, vet ju inte om ni verkligen har kort här" och sedan snabbt smitit in på gymmet. Hade det dock varit en person så är chanserna rätt stora att han hade fått kommit in.

Detta ställningstagande grundar sig i hur jag hade velat blivit bemött om jag var i samma situation. Säg att jag glömt mitt band, har strax över kilometern hem, då hade jag inte velat blivit bemött med snyltar-blickar och behövt vända hemåt. Hade kört lite argument om någon var tveksam, typ berätta i detalj när jag registrerade mig som medlem, exakt hur det ser ut därinne, visa mitt F&S-kort och berätta att jag fortfarande har kort där men har även skaffat på detta stället p.g.a. öppettiderna och närheten. Hade jag däremot kommit dit med fyra polare så hade jag till hundra procent förstått att de inte släppte in mig, hade faktiskt räckt om det var jag och en till. Vad är oddsen för att båda har glömt det enda man behöver för att komma in på gymmet?

Shqypnia
2016-01-07, 11:36
Hade det varit 1-2 personer jag känner igen så hade jag nog antagligen gjort det. 6-7 personer, även om jag känner igen de, är bara mystiskt och jag hade gjort likadant som TS. Vid konfrontation senare hade jag sagt- vf inhelvete ska jag släppa in 6-7 personer och li ansvarig för er?

Kiska
2016-01-07, 15:35
Finns det inget journummer dessa kunnat ringa och påtala problem med taggen ?

timoat
2016-01-07, 15:43
Finns det inget journummer dessa kunnat ringa och påtala problem med taggen ?

6-7 problem med taggen. Och då en som magiskt fungerar.

Vad var det för folk tjabon?

Kiska
2016-01-07, 15:47
6-7 problem med taggen. Och då en som magiskt fungerar.

Vad var det för folk tjabon?

Jo men man kunde kanske ha sagt till dem att ringa, deras följande reaktion borde vara ganska visande, tänkte jag :)

timoat
2016-01-07, 16:00
Jo men man kunde kanske ha sagt till dem att ringa, deras följande reaktion borde vara ganska visande, tänkte jag :)

Yea klart, min poäng var att sannolikheten att 7 Pers tagg som alla råkar vara polare inte fungerar och sen fungerar din är extremt liten för att inte säga omöjlig. alltså ljuger de för att komma in gratis. Sen finns det vissa som släpper in dem ändå och detta bör påtalas till gymmet asap. Man släpper väl inte in massa lösa folk i sin trappuppgång bara för att de säger att deras nyckel inte funkar?

filmjölk
2016-01-07, 16:55
Yea klart, min poäng var att sannolikheten att 7 Pers tagg som alla råkar vara polare inte fungerar och sen fungerar din är extremt liten för att inte säga omöjlig. alltså ljuger de för att komma in gratis. Sen finns det vissa som släpper in dem ändå och detta bör påtalas till gymmet asap. Man släpper väl inte in massa lösa folk i sin trappuppgång bara för att de säger att deras nyckel inte funkar?

Alltså anledningen till att släppa in sju grabbar är ju inte något man skulle göra för att man tror att deras kort inte funkar, utan för att inte hamna i konflikt, ensam mot sju pers.

Jag hade trots det nekat. Men har full förståelse för om någon annan inte gör det.

MackeJuve
2016-01-07, 17:02
Alltså anledningen till att släppa in sju grabbar är ju inte något man skulle göra för att man tror att deras kort inte funkar, utan för att inte hamna i konflikt, ensam mot sju pers.

Jag hade trots det nekat. Men har full förståelse för om någon annan inte gör det.

Tveksamt. Ska mycket till om man ska åka på däng för att man snabbt ursäktar sig och smiter in på gymmet. Jag skulle inte ens tänka tanken, kanske om alla var 110 kg muskler med tribaler i ansiktet. Tror inte många skulle släppa in ett gäng grabbar p.g.a. rädsla utan snarare p.g.a. "svenskhet", att det är lite jobbigt att neka folk.

Cooks
2016-01-07, 17:31
Har inte gymmet två-dörrs-passage?

Hur fungerar sånt där? Har inpassering på mitt gym också men där drar du bara kortet och går in.


OnTopic: Hade jag känt personen eller sett den på gymmet samt trott på ursäkten hade jag nog gjort det, annars inte.

Darth Yoda
2016-01-07, 17:39
Tänk så hade en av idioterna i gänget på 6-7 lovat alla de andra att de borde testa på och träna såhär efter nyår, jag släpper in er. Så antingen failar han genom att glömma sitt kort, eller så funkar det helt enkelt inte för han inte haft täckning på autogirot.

Men men, en gång hoppade jag av cykeln medans det var mörkt och rörde mig mot dörren av en händelse strax efter en man. Ingen tid att få upp kortet och jag regerade uppriktigt överraskad när han frågade om jag hade kort när han öppnat. "Kort? Det är klart jag har kort?" Stämplade ändå strax efter där inne när jag fattat vad han babblade om, för att skona hans oro.

J.V
2016-01-07, 17:47
Hur fungerar sånt där?Dra ditt kort/scanna din tagg och ga genom den forsta dorren. In kommer du till en minimal sluss dar optimalt sett bara en person ska rymmas. Forsta dorren maste darefter stangas innan nasta kan oppnas, och ar den andra dorren oppen kan den forsta inte oppnas.

Cooks
2016-01-07, 17:50
Dra ditt kort/scanna din tagg och ga genom den forsta dorren. In kommer du till en minimal sluss dar optimalt sett bara en person ska rymmas. Forsta dorren maste darefter stangas innan nasta kan oppnas, och ar den andra dorren oppen kan den forsta inte oppnas.

Ah. Tack! Såg att friskis är riktigt stränga med sånt och man kan bli avstängd om man försöker mygla in någon. Men om det är i ett fall som detta och personen ifråga inte vågar säga ifrån mot 6-7st killar, blir man ändå avstängd?


Förresten, vet någon av er varför det (nästan)alltid är 05-24 som gäller istället för 24/7?

Blue Nine
2016-01-07, 18:03
Jag har blivit insläppt på obemannat gym när jag glömt betala räkningen, men det var av en som regelbundet tränade samma tider, han såg mig utanför när jag misslyckades att komma in.

Har nog oavsiktligt släppt in nån när jag gått ut nån gång.

tjabon
2016-01-07, 22:13
6-7 problem med taggen. Och då en som magiskt fungerar.

Vad var det för folk tjabon?

Det var 5-6 tonåringar med en ledare i 25-30 årsåldern.
Jag fick blocka dom i dörröppningen och dra igen dörren.
Ledaren blev sur som f-n....

Ame
2016-01-07, 22:54
Det var 5-6 tonåringar med en ledare i 25-30 årsåldern.
Jag fick blocka dom i dörröppningen och dra igen dörren.
Ledaren blev sur som f-n....

Så det var alltså inte bara ett kompisgäng utan något mer organiserat? Hade alla egen tagg eller bara ledaren? Det öppnar ju upp för lite fler scenarier.

timoat
2016-01-07, 23:02
Ni som släpper in folk, är ni beredda att voucha för dessa okända människor? Dvs att om något händer så är det på ert ansvar? Om inte ska ni ge Fan i att släppa in löst folk, kvittar vilken ursäkt de har. Glömt kortet hemma? Kör på ett utegym. Missat en betalning? Deras ansvar, inte alla andras. Ska jag riskera att bli avstängd för att de inte kan sköta sina betalning i tid? I så fall får man vackert missa en träning tills det är ordnat. Jag skulle inte drömma om att snylta mig in på gymmet eller utsätta andra för ev. Avstängning bara för att jag hade klantat mig.

heppa
2016-01-07, 23:15
Det är inte mitt problem om det inte funkar för personen i fråga. Det är inte någon annans problem om det inte funkar för mig.

Rätt ska vara rätt oavsett.

Det är inte mitt problem om du blir knivhuggen, varför ska jag ringa ambulans?

Anton Fräs
2016-01-07, 23:16
Jag hade eventuellt släppt in folk jag kände igen om de hade en rimlig förklaring. Annars hade jag inte släppt in någon.

timoat
2016-01-07, 23:45
Det är inte mitt problem om du blir knivhuggen, varför ska jag ringa ambulans?

Vad har knivhuggning med detta att göra? Eller räddar det liv att släppa in folk på gymmet som inte ska vara där?

Vinter
2016-01-08, 05:28
Vad har knivhuggning med detta att göra? Eller räddar det liv att släppa in folk på gymmet som inte ska vara där?

Det är ju inte hans problem, menar han. Om någon blir knivhuggen.

bubbe
2016-01-08, 08:30
Det är ju inte hans problem, menar han. Om någon blir knivhuggen.

Fast liknelsen haltar rätt rejält. Om man öppnar dörren åt någon annan så gör man en aktiv handling och håller upp dörren samt i och med det bryter mot reglerna som finns. I överfallsliknelsen skulle det då snarare vara som att du stoppar offret så förövarna får möjlighet att begå brottet och du blir medhjälpare.

Jorgen
2016-01-08, 08:54
Nej det gör jag inte.