handdator

Visa fullständig version : En vecka på energibalans ("refeed") smart?


Mags
2016-01-04, 15:33
Hej igen kolo!

Jag ärkte att det under min förra deff gick jättebra den första tiden (mådde bra, stark, tappade vikt) men efter ca fem kg så började jag känna mig sliten, tappade inte vikt på samma kaloriintag, blir småförkyld, och det var allmänt kasst.

Jag tänker att det kanske kan, för att motverka detta, vara en bra ide att efter några veckor av deffande lägga in vecka (mer elle mindre) där man äter på kaloribalans. Det kanske kan göra att man blir lite mindre sliten, reglera upp metabolismen till normala nivåer igen, stärka immunförsvaret?

Man tappar ju en veckas tid, men det känns som att det är värt det. Man kan ju kompensera genom att gåner snabbare i början (jag hade nog kunnat göra det utan problem.

Någon som har erfarenet av detta?

Young Hef
2016-01-05, 08:17
Jag tycker det låter som en bra idé. Att inte stressa med deff är att föredra .
Känner du dig i behov av en veckas refeed/balans så testa.

Jag kör två dagar refeed i veckan under deff. Jag tycker det funkar finemang för mig. Går ner i vikt och slipper carvings och förbud. Nackdelen är att det tar längre tid men jag har inget slutdatum

1x0
2016-01-05, 12:47
Jag tycker det låter som en bra idé. Att inte stressa med deff är att föredra .
Känner du dig i behov av en veckas refeed/balans så testa.

Jag kör två dagar refeed i veckan under deff. Jag tycker det funkar finemang för mig. Går ner i vikt och slipper carvings och förbud. Nackdelen är att det tar längre tid men jag har inget slutdatum
Jag kör ungefär likvärdigt.

Refeed en dag i veckan där jag lägger in en långpromenad (för kaloriförbrukningen, hade gärna sprungit men det är för jobbigt) samt glykogentömmande styrketräningspass.

Eftersträvar:
<0.5g fett kg/kv, 1.5-2g protein kg/kv och resten kolhydrater för komma upp till 500-1000 kcalöverskott sett till dagens maintenance-kalorier.


Vaknar du upp hyfsat pigg och inte allt för vätskig gör du rätt. Äter jag mycket vetemjöl/bröd brukar jag ofta vakna upp vätskig och lite bakfullskänsla.

Refeeds är väl mest till för att tvinga fram en swosh-effekt när man ligger på låg fettprocent och kroppen stagnerar (även läst att man 'kan' dricka måttlig mängd alkohol för tvinga fram den effekten).
Jag tycker det är väldigt bra psykiskt. Ätardagar/hetsätardagar/svullardagar är jag inte mycket för.

Mags
2016-01-05, 12:54
Jag tycker det låter som en bra idé. Att inte stressa med deff är att föredra .
Känner du dig i behov av en veckas refeed/balans så testa.

Jag kör två dagar refeed i veckan under deff. Jag tycker det funkar finemang för mig. Går ner i vikt och slipper carvings och förbud. Nackdelen är att det tar längre tid men jag har inget slutdatum

Hm men gör du det för kroppens skull eller för att det blir lättare att leva så?

Mags
2016-01-05, 12:57
Jag kör ungefär likvärdigt.

Refeed en dag i veckan där jag lägger in en långpromenad (för kaloriförbrukningen, hade gärna sprungit men det är för jobbigt) samt glykogentömmande styrketräningspass.

Eftersträvar:
<0.5g fett kg/kv, 1.5-2g protein kg/kv och resten kolhydrater för komma upp till 500-1000 kcalöverskott sett till dagens maintenance-kalorier.


Vaknar du upp hyfsat pigg och inte allt för vätskig gör du rätt. Äter jag mycket vetemjöl/bröd brukar jag ofta vakna upp vätskig och lite bakfullskänsla.

Refeeds är väl mest till för att tvinga fram en swosh-effekt när man ligger på låg fettprocent och kroppen stagnerar (även läst att man 'kan' dricka måttlig mängd alkohol för tvinga fram den effekten).
Jag tycker det är väldigt bra psykiskt. Ätardagar/hetsätardagar/svullardagar är jag inte mycket för.

Det här var intressant!

Varför väljer du att äta på överskott den dagen? Och, vad är "swosh"? :)

1x0
2016-01-05, 15:57
Det här var intressant!

Varför väljer du att äta på överskott den dagen? Och, vad är "swosh"? :)
Swosh-effekten är att vid låg fettprocent brukar kroppen stagnera (fettförlust/viktnedgång avtar, trots kaloriunderskott) aka stubborn fat (?). Då brukar refeeds kicka igång saker igen.

Mängden kalorier du överäter är inte jättenoga. Balans eller 2000kcal över maintenance är väl vanliga riktmärken.
Skulle säga att mängden kolhydrater och hålla nere fettet är det viktiga. Samt att du överäter de kolhydrater din kropp svarar bra på.

Bara att börja googla. ;P


Har du hög andel fett och behöver gå ner en hel del kilon fyller (nog) inte refeeds någon mer funktion än för psykiskt välmående. Ungefär som ätardagar.


Jag ligger hellre på 1000kcalunderskott per dag och har en refeed i veckan (eller fler, beroende på fettprocent), än 500kcalunderskott per dag utan refeeds.
Sen hur stor skillnad det blir i praktiken är nog individuellt; jag tycker min energi är baserad på vecko-basis och inte dag-för-dag.

Sheogorath
2016-01-05, 21:03
Jag gjorde så som du beskriver vid min senaste diet, och det var verkligen lyckat. Jag kunde över tid ÖKA mitt energiintag och ändå tappa vikt i rätt takt, något som inte hänt vid tidigare dieter. Jag fördelade makronutrienterna kroppsvikt*3/x/1 protein/kolhydrat/fett och vid återhämtningsveckorna (det blev nog tre stycken inslängt där det behövdes) ändrade jag till 2/x/0,5, d.v.s. en väldig massa kolhydrat. Siktade på strax över energibalans.

Young Hef
2016-01-05, 22:30
Hm men gör du det för kroppens skull eller för att det blir lättare att leva så?

Jag tycker det blir mer njutbart att leva så och jag går ner i vikt lagom takt.

Mags
2016-01-06, 14:01
Jag gjorde så som du beskriver vid min senaste diet, och det var verkligen lyckat. Jag kunde över tid ÖKA mitt energiintag och ändå tappa vikt i rätt takt, något som inte hänt vid tidigare dieter. Jag fördelade makronutrienterna kroppsvikt*3/x/1 protein/kolhydrat/fett och vid återhämtningsveckorna (det blev nog tre stycken inslängt där det behövdes) ändrade jag till 2/x/0,5, d.v.s. en väldig massa kolhydrat. Siktade på strax över energibalans.

Intressant svar, som allltid. :)

Är det viktigt med just kolhydraterna?

Har du journal förresten?

Sheogorath
2016-01-06, 16:38
Intressant svar, som allltid. :)

1. Är det viktigt med just kolhydraterna?

2. Har du journal förresten?

1. Vet ej, men det verkade som en klok sak att göra för att dels ladda på men också för att återställa metabolismen. Det verkar ha funkat, men det är möjligt att det hade gått lika bra med en mer normal makrofördelning (det är ganska svårt att pussla ihop 2/X/0,5 om man ska äta säg 3800 kcal. Det går, men innebär en väldig massa raffinerade kolhydrater och väldigt få rena proteinkällor. Om man bara ska göra det i en vecka är det fine, men det är jobbigt över tid och sannolikt inte särskilt nyttigt för kroppen).

2. Nej. Jag leker lite kampsport nu för tiden och kommer inte befinna mig i någon deff-bygg-cykel inom en överskådlig framtid. :)

Mags
2016-01-07, 10:49
1. Vet ej, men det verkade som en klok sak att göra för att dels ladda på men också för att återställa metabolismen. Det verkar ha funkat, men det är möjligt att det hade gått lika bra med en mer normal makrofördelning (det är ganska svårt att pussla ihop 2/X/0,5 om man ska äta säg 3800 kcal. Det går, men innebär en väldig massa raffinerade kolhydrater och väldigt få rena proteinkällor. Om man bara ska göra det i en vecka är det fine, men det är jobbigt över tid och sannolikt inte särskilt nyttigt för kroppen).

2. Nej. Jag leker lite kampsport nu för tiden och kommer inte befinna mig i någon deff-bygg-cykel inom en överskådlig framtid. :)

Låter rimligt. Var det en veckas återhämntning mellan typ en månads deffperiod? Jag tänkte mest på journal av tillbakatittandeskäl. :)

Och det låter nyttigt!

Sheogorath
2016-01-07, 11:29
Jag slängde in det när jag kände att hjärnan inte riktigt hängde med och jag började bli väldigt trött i kroppen. Det var många fler veckor än fyra innan jag slängde in den första "vilo"-veckan så att säga. Kommer inte ihåg exakt (hade väl diethjärna vid tillfället så det var väl inte mycket som fastnade :D).