handdator

Visa fullständig version : Ingen försämrad muskeluppbyggnad av styrketräning vid ketos


King Grub
2016-01-03, 19:08
We examined whether acute and/or chronic skeletal muscle anabolism is impaired with a low carbohydrate diet formulated to elicit ketosis (LCKD) versus a mixed-macronutrient Western diet (WD). Male Sprague-Dawley rats (9-10 weeks of age, 300-325 g) were provided isoenergetic amounts of a LCKD or a WD for 6 weeks. In AIM 1, basal serum and gastrocnemius assessments were performed. In AIM 2, rats were resistance-exercised for one bout and were euthanized 90-270 min following exercise for gastrocnemius analyses. In AIM 3, rats voluntarily-exercised daily using resistance-loaded running wheels, and hind limb muscles were analyzed for hypertrophy markers at the end of the 6 week protocol. In AIM 1, basal levels of gastrocnemius phosphorylated (p)-rps6, p-4EBP1 and p-AMPKα were similar between diets, although serum insulin (P<0.01), serum glucose (P<0.001), and several essential amino acid levels (P<0.05) were lower in LCKD-fed rats. In AIM 2, LCKD- and WD-fed rats exhibited increased post-exercise muscle protein synthesis (MPS) levels (P<0.0125), but no diet effect was observed (P=0.59). In AIM 3, chronically exercise-trained LCKD- and WD-fed rats presented similar increases in relative hind limb muscle masses compared to their sedentary counterparts (12-24%, p<0.05), but there was no between-diet effects. Importantly, the LCKD induced 'mild' nutritional ketosis, as the LCKD-fed rats in AIM 2 exhibited ~1.5-fold greater serum beta-hydroxybutyrate levels relative to WD-fed rats (diet effect P=0.003). This study demonstrates that the tested LCKD in rodents, while only eliciting mild nutritional ketosis, does not impair the acute or chronic skeletal muscle hypertrophic responses to resistance exercise.

A putative ketogenic diet elicits mild nutritional ketosis but does not impair the acute or chronic hypertrophic responses to resistance exercise in rodents. J Appl Physiol December 30, 2015.

http://jap.physiology.org/content/early/2015/12/28/japplphysiol.00837.2015

http://i.imgur.com/FZDLZKX.jpg

maqan
2016-01-04, 19:57
Skön bild :D.

kaspen
2016-01-06, 04:20
Träningsresultat hos råttor är så oändligt irrelevanta, om du inte har planer på att träna upp dina råttor under fasta.

King Grub
2016-01-06, 07:45
Träningsresultat hos råttor är så oändligt irrelevanta,

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4393201/

kaspen
2016-01-06, 16:19
Nu är jag förvirrad. Jag trodde studien handlade om resistance training, inte treadmills?

King Grub
2016-01-06, 16:25
Huh? Poängen är att träningsstudier på råttor är inte alls"oändligt irrelevanta". Tvärtom är dom ofta väldigt överförbara. Inklusive styrketräning. Proteinsyntesen svarar t ex på samma sätt av dynamiska kontraktioner hos gnagare och människa.

Sparven från Minsk
2016-01-07, 08:34
Träningsresultat hos råttor är så oändligt irrelevanta, om du inte har planer på att träna upp dina råttor under fasta.

Är du frivillig försökskanin till diverse studier så kan vi bespara råttorna de bekymren.

kaspen
2016-01-07, 09:35
Är du frivillig försökskanin till diverse studier så kan vi bespara råttorna de bekymren.

Det finns gott om relevanta studier på människor, jag förstår inte problemet. Självklart skulle jag deltaga vid intresse eller om kompensationen är tillräcklig.

Grub; det finns alldeles för många skillnader och för många studier som inte går att överföra från råttor för att jag alls kan se hur dessa resultat är relevanta på människor. Eller menar du att studiens resultat går att direktöversätta på tränade människor?

King Grub
2016-01-07, 09:49
Frågan är vad du menar, inte jag. Det var du som gjorde ett tvärsäkert uttalande. Hade du skrivit något i stil med "råttstudier kan inte automatiskt direktöversättas till människa" - fine. Men "oändligt irrelevant" är ett kategoriskt uttalande som bara är fel.

Shqypnia
2016-01-07, 11:27
Intressant. Är det bara jag som tycker att mkt utav det som har sagts på Kolo tillbakavisas till förmån utav old school broscience?

Anders The Peak
2016-01-07, 12:22
Det finns fler studier som styrker att det fungerar med en mindre del kolhydrater jämfört med de rekommendationer som är gällande idag. (http://www.jissn.com/content/9/1/34)

Sparven från Minsk
2016-01-07, 13:39
Det finns gott om relevanta studier på människor, jag förstår inte problemet.

Var väl du som skrev att det var ett problem med studier på råttor?
Finns det studier i ämnet gjorda på människor, posta dem då!