handdator

Visa fullständig version : Bra maträtter


guden2010
2016-01-03, 18:06
Ja tänkte att ni kan dela med er ut av proteinrika maträtter ni brukar äta.
Jag har det senaste halvåret ätit potatisklyftor och kycklingfilé, och spagetti o köttfärssås, ganska trött på dessa maträtter nu.

vad brukar ni äta ?

1684_
2016-01-03, 19:19
Dålig fantasi eller?

Omelett (ägg) i alla former
Fiskrätter, typ och äggsås till (proteinbomb)
Pannbiff
Chili con carne
Keso funkar till mycket, tex stek kalkonbacon å blodpudding till.
Pannkakor å kvarg/keso
Ostkaka med keso

Kolhydrater e ju valfritt å välja till

Emmapemma
2016-01-03, 20:44
Tacos på lean köttfärs (5%) sockerfri tacokrydda, sockerfri salsasås, guacamole med kvarg som bas, om man kör low carb skiter man i brödet och moffar ner en massa grönsaker :) det är asgott!

Wzup2u
2016-01-03, 20:49
1 påse bullar och 2 vassleshakes...

mela
2016-01-03, 20:55
Kyckling + lök + paprika + zuccini + matgrädde + pesto tillsammans med pasta.
Rå lax + wasabi + soja + inlagd ingefära.
En burk tonfisk + en påse hollandesås med pasta.
Hamburgare.
Oxpytt med stekt ägg.

Aliaas
2016-01-03, 21:02
Tacos på lean köttfärs (5%) sockerfri tacokrydda, sockerfri salsasås, guacamole med kvarg som bas, om man kör low carb skiter man i brödet och moffar ner en massa grönsaker :) det är asgott!

ge dej nu...

Luca Brasi
2016-01-03, 21:07
Kaninkött till varje måltid.

arogen
2016-01-03, 21:24
ge dej nu...

Åt tacos tll middag idag, haha. 10% färs iofs, men vanlig tacokrydda, vanlig tacosås, ingen jävla kvarg utan gräddfil och en massa pita & tortillas som det skall vara :)

Starke75an
2016-01-03, 21:29
Lax i ugn med pesto och creamfräch. Serveras med ris eller potatis.

Snabbt och gott

Brofessorn
2016-01-03, 21:44
Tacos på lean köttfärs (5%) sockerfri tacokrydda, sockerfri salsasås, guacamole med kvarg som bas, om man kör low carb skiter man i brödet och moffar ner en massa grönsaker :) det är asgott!

Om du nu kör low carb, varför skiter du inte i grönsakerna också? Ha lite köttfärs som topping på köttfärsen istället. Mer opti blir det inte.

Wzup2u
2016-01-03, 21:50
Tacos = brödet som är kung att fylla och ett gäng majschips.

Wzup2u
2016-01-03, 21:52
Tacos på lean köttfärs (5%) sockerfri tacokrydda, sockerfri salsasås, guacamole med kvarg som bas, om man kör low carb skiter man i brödet och moffar ner en massa grönsaker :) det är asgott!

Behöver inte bli mer opti än standard tacos beroende på helheten.

Du var inte möjligtvis och handlade detta idag? omg... såg framför mig i kassan 2 tjejer som handlade detta exakt haha 4 real...

arogen
2016-01-03, 21:52
tacos = brödet som är kung att fylla och ett gäng majschips.

+1

Aliaas
2016-01-03, 21:56
Behöver inte bli mer opti än standard tacos beroende på helheten.

Du var inte möjligtvis och handlade detta idag? omg... såg framför mig i kassan 2 tjejer som handlade detta exakt haha 4 real...

+1

Ni behöver ju inte ta det till sin ytterhet....

Hon gör precis som hon vill, jag blev bara lite retad på att inte ens kryddan kunde vara normal.

Sen tycker jag speciellt att du Arogen ska chilla lite med ditt tjat då du tdligen varit längre in i opti träsket än de flesta, inget illa menat men lugna dig lite.

arogen
2016-01-04, 09:23
Ni behöver ju inte ta det till sin ytterhet....

Hon gör precis som hon vill, jag blev bara lite retad på att inte ens kryddan kunde vara normal.

Sen tycker jag speciellt att du Arogen ska chilla lite med ditt tjat då du tdligen varit längre in i opti träsket än de flesta, inget illa menat men lugna dig lite.

Det har du helt rätt i, inte meningen att låta dryg eller liknande. Vet ju exakt vad det handlar om.

ON T. Guacamole gör jag alltid bara med avocado sen kryddor, hur gör ni andra?

mela
2016-01-04, 09:28
ON T. Guacamole gör jag alltid bara med avocado sen kryddor, hur gör ni andra?

Avocado, vitlök, salt, peppar, citron, tomat och turkisk yoghurt.

Brofessorn
2016-01-04, 09:59
Det har du helt rätt i, inte meningen att låta dryg eller liknande. Vet ju exakt vad det handlar om.

ON T. Guacamole gör jag alltid bara med avocado sen kryddor, hur gör ni andra?

Jag brukar ha en skvätt olivolja i, så att det blir lite kletigt.
+ lite citronsaft för att det inte ska bli brunt.

MackeJuve
2016-01-04, 12:34
Jag är också sjukt dålig på att variera mig samt snål. Innan jag upptäckte att bönorna gjorde mig lite väl orolig i magen så åt jag ofta Chili Con Carne, otroligt optimal maträtt. Det går förhållandevis snabbt att göra: Stek köttfärsen, stek löken, i med allt i en eller två stora kastruller med övriga ingredienser och låt det stå och bubbla 20-30 min för sig självt. Mycket protein(köttfärs+bönor) och det går att äta utan något till, till ris/pasta/potatis samt det är fruktansvärt gott. Dessutom får man ofta stora mängder(brukade göra på 1 kg köttfärs samt 6 burkar vita bönor).

En grej jag upptäckte förra veckan var att det är väldigt enkelt att göra sås m.h.a. kvarg. Blandade bara naturell kvarg och mango chutney, blev kanongott och dessutom proteinrikt. Jag hade säkert 150 g kvarg, blev lite väl mycket sås. Blir nog rikligt med sås om du väljer att ta 70-100 g kvarg också.

Minikubik
2016-01-04, 13:25
Kålpudding, Kycklingwok, hamburgare, hel kyckling i ugn, soppa, grytor. Allt enkelt att göra, relativt billigt och tidsekonomiskt då det mesta sköter sig själv

Emmapemma
2016-01-04, 14:55
Åt tacos tll middag idag, haha. 10% färs iofs, men vanlig tacokrydda, vanlig tacosås, ingen jävla kvarg utan gräddfil och en massa pita & tortillas som det skall vara :)

Hahaha men förlåt, stop the h8n y'all, det vara bara ett tips på en maträtt, *cry* skrev hur jag brukar göra, jag är absolut inte någon guru så möjligt att mina metoder suger.

HerrLuta
2016-01-05, 10:49
ON T. Guacamole gör jag alltid bara med avocado sen kryddor, hur gör ni andra?

Minst en avokado/person, lime (pressad och riven), vitlök, koriander, salt & peppar. Gillar den mer chunky så mosar lite lätt med gaffel och sen får den gärna stå en stund innan servering :)

Johannas
2016-01-05, 13:04
Jag tycker om all sorts pasta. Såg en enkel pastarätt med tryffel på Vin & matguiden idag som jag tänkte slänga ihop, undrar bara var man hittar tryffel nu? Och hur nyttigt är tryffel? Känns som en sån grej som kan vara bra för allt möjligt.

Tarahumara
2016-01-05, 14:11
Vilka wokblandningar rekommenderar ni? Nu menar jag de frysta grönsakerna, helst utan tillsatt socker, salt eller olja! :)

1x0
2016-01-05, 16:08
Vilka wokblandningar rekommenderar ni? Nu menar jag de frysta grönsakerna, helst utan tillsatt socker, salt eller olja! :)
Nu svarar jag inte på din fråga men de enda frysta grönsakerna jag köper är haricot verts (gröna bönor) och sommargrönsaker (blomkål, morötter, ärter och bönor(?)).

Blir oftast färska grönsaker med andra ord.
Har provat det mesta och jag äter 1000-1500g grönsaker per dag.

Skillnaden på t.ex fryst broccoli och färsk är enorm tycker jag.

Yes
2016-01-07, 03:33
Kött och potatis i olika former funkar alltid.

Varför inte göra en stek på entrecote, rostbiff eller rostas? Gör en rub på salt, peppar, vitlök och timjan (lite cayennepeppar gör sig också bra). Gno in köttet ordentligt, stek varje sida på hög värme så du får en snygg yta och det försluter sig. In i ugnen på 125c tills du har en innertemperatur runt 55c. Låt stå 15 min innan du skär köttet (aluminiumfolie är bra om du vill behålla värmen).

Koka upp potatis i stora tärningar i valfri buljong (jag föredrar grönsaksbuljong här). Hacka upp charlottenlök och purjolök tillsammans med vitlök. Fräs på i rikligt med smör tills det blivit mjukt. Häll av en del av buljongen i pannan, i med potatis och red till lämplig konsistens.

Serveras med färsk dill/persilja/gräslök/whatever floats your boat, samt givetvis köttet.

Där har du kött för 2-3 dagar (beroende på storlek och aptit) som borde tillfredsställa även en hardcore buddybuilders proteinbehov.