handdator

Visa fullständig version : Bra kost för styrketräning.


Aliz
2016-01-03, 08:27
Tjenare Kolozzeum! Har tänkt att börja köra styrketräning nu, och som många andra behöver jag samtidigt äta upp mig en del. (ca 180 på62.5kg).

Kollat runt på lite hemsidor och hat räknat ut att jag behöver ha i mig 3000 kcal för att gå upp i vikt. Så nu är planen att jag ska äta mer och oftare. Ca 4 - 6 ggr om dagen.Då jag har väldigt svårt för att äta mycket på samma gång så söker gärna tips på bra mellanmål/frukost/kvällsmat som kan ge en del kcal.

Planen är att äta runt 150g pasta/ris/potatis och 100g kött/fisk/kyckling och lite grönsaker till både lunch och middagen efter träningen. Men antar att efter en träning kan kanske till och med jag kan äta lite mer än det.

Som jag planerat nu så blir det nog någon "drink" på morgonen, samt två lingongrovor med stekt ägg på. Mellanmålen har jag inte fullt grepp om, som det ser ut nu så blir det någon banan och 150 kvarg?(dyrt?). Kvällsmat får det bli gröt med något till. Notera dock att vid frukost, lunch, middag och kvällsmat ska jag dricka mjölk också.

Planen är också att köpa en gainer, så har ni några tips på en bra sådan är det bara att länka :)

MvH

juckeyy
2016-01-03, 10:52
100g kyckling är inte mycket kalorier ifall du planerar att få i dig 3000kcal.
Ät någon mer energität mat ifall du har svårt att få i dig stor mängd.
Mellanmål kan ju typ vara ostmackor?

Jag menar, om du äter 150g ris och 100g kyckling två måltider så är det bara i runda slängar kring 600kcal per måltid.

Alltså ska du då på din frukost + mellanmål få i dig 1800kcal, kan ju bli svårt för din del.

Köttfärssås + pasta skulle ju lämpa sig ganska bra för dig till lunch & middag, lite mer energität mat liksom.

Aliz
2016-01-03, 11:51
100g kyckling är inte mycket kalorier ifall du planerar att få i dig 3000kcal.
Ät någon mer energität mat ifall du har svårt att få i dig stor mängd.
Mellanmål kan ju typ vara ostmackor?

Jag menar, om du äter 150g ris och 100g kyckling två måltider så är det bara i runda slängar kring 600kcal per måltid.

Alltså ska du då på din frukost + mellanmål få i dig 1800kcal, kan ju bli svårt för din del.

Köttfärssås + pasta skulle ju lämpa sig ganska bra för dig till lunch & middag, lite mer energität mat liksom.


Nu vet jag inte varför jag skrev kyckling och ris som ett exempel, jag brukar oftast äta köttfärssås med pasta. Men eftersom jag inte kan äta så mycket åt gången kanske jag får klämma in lite mer någon annan stans.

Om jag går för 900 kcal per lunch/middag blir det 1200 kcal för frukost / 2 mellanmål och kvällsmat. Jag har läst om någon "axnon" dryck som ska ge ca 1000 kcal, är det något man borde testa kanske? ( tror det var 2dl vatten, 3dl mjölk, 50g rapsolja, nötter och lite pulver till det).

Aliaas
2016-01-03, 12:08
Nu vet jag inte varför jag skrev kyckling och ris som ett exempel, jag brukar oftast äta köttfärssås med pasta. Men eftersom jag inte kan äta så mycket åt gången kanske jag får klämma in lite mer någon annan stans.

Om jag går för 900 kcal per lunch/middag blir det 1200 kcal för frukost / 2 mellanmål och kvällsmat. Jag har läst om någon "axnon" dryck som ska ge ca 1000 kcal, är det något man borde testa kanske? ( tror det var 2dl vatten, 3dl mjölk, 50g rapsolja, nötter och lite pulver till det).

1 dl Bearnaise är 660kcal och en näva jordnöter är cirka 200-300kcal. Gör det lätt för dig och tillsätt kcal-täta livsmedel i dina mål och drick röd mjölk som dryck. Tjockt lager smör, mycket olja i matlagningen, nötter som snacks.

Aliz
2016-01-03, 12:32
1 dl Bearnaise är 660kcal och en näva jordnöter är cirka 200-300kcal. Gör det lätt för dig och tillsätt kcal-täta livsmedel i dina mål och drick röd mjölk som dryck. Tjockt lager smör, mycket olja i matlagningen, nötter som snacks.

Har tänkt lite och kommer försöka mig på något i stil med:

06:45 en hemmagjord "drink" på 800 kcal

09:30 frukost på jobbet: Två mackor lingongrova med stekt ägg på. ~ 366 kcal.

11:15 En banan + någon ostmacka.

13:30 175g pasta + 200g köttfärs + lite sås också. ~ 1000 kcal

15:något Typ bara en banan, hinner inte klämma i mig något mer.

Middag efter gymmet blir ungefär som lunchen. Kan bli mer/mindre. Men iaf runt 900/1000 kcal.

Kvällsmat blir två portioner gröt.

Allt detta blir då tsm en bit över 3000 kcal så minskar förmodligen drinken som jag jag tar på morgonen. Men vad tycker ni? Ser detta ok ut eller borde jag ändra på något ändå?

Wibba
2016-01-03, 12:43
Gör det inte för komplicerat för dig. Uträkningen på 3000 kcal/dygn kan misstämma rätt många % så bäst är att prova för att veta.