handdator

Visa fullständig version : Axeln ur led


buddie
2016-01-02, 15:36
Halloj

Tränade axlar igår. Kör alltid med hantlar men testade med skivstång. Jag vet inte om jag körde för tungt eller bara fel utförande men det ena ledde till andra och axeln åkte ur led. Lyckades få tillbaka den och trodde det skulle gå över men den är väldigt öm idag och knakar väldigt mycket.

Funderar på om man borde åka in så läkaren får kika på det? Just axlar är ju en sån led som gärna hoppar ur igen om den gjort det en gång så jag vill helst att den ska läka så bra som möjligt.

Mvh

bubbe
2016-01-02, 15:57
Min dotter har problem med axlarna och har varit flera ggr på akuten då de gått ur led. Tyvärr kan läkarna inte göra något för stunden annat än att kontrollera att ambulanspersonalen eller hon själv fått den tillbaka.

Det är ett jäkla skit om du har börjat få den att gå ur led eftersom nästa gång går den ännu lättare ut. Läkarna kan sätta dig hos en sjukgymnast för att stärka upp det som håller kulan på plats eller operera axeln (dottern har enl läkarna varit för ung för operation så hon har bara fått rehab, men axlarna hoppar ändå ibland. Vilket är fruktansvärt jobbigt).

Så gå till läkare även om du inte får omedelbar hjälp så försök att jobba extremt noggrant med rehab för att minska risken att den hoppar igen.

buddie
2016-01-02, 16:15
Stackars tjej, nu vet man ju hur satans jävla ont det gör också.

Brorsan har likadant och det enda positiva är väl att det gör mindre ont för varje gång.

Jag kollade upp lite rehabilitering på youtube så får väl testa på det om några veckor. Eventuellt åka in om några dagar om det fortfarande gör ont. Dock är det väl halvt omöjligt att få tid hos läkare nu för tiden med väntetider i månader.

mattilainen
2016-01-02, 16:31
Har du fått tillbaka den och kan röra den i alla vinklar så är det inget de gör på sjukhuset mer än att röntga för att helt enkelt se så den sitter som den ska. Dock är det ju bra att få det dokumenterat och kontrollerat så den faktiskt är tillbaka. Direkt efter skadan och egentligen flera veckor efter är leden väldigt känslig så du ska nog inte träna där du belastar leden första veckan i alla fall. Prata med sjukgymnast innan du börjar träna igen och fråga. Rehab är väldigt viktigt för att det inte ska hända igen. Har det hänt en gång händer det OFTAST igen så för att slippa det så kör riktigt med rehab.

Misstänker du som sagt att axeln inte sitter helt rätt så ska du självklart röntga eller i alla fall undersökas för att fastställa just detta. Sedan är det ju inte konstigt du har ont/ömmar/smärtar när du faktiskt dragit ur axeln ur led.

bubbe
2016-01-02, 16:31
Stackars tjej, nu vet man ju hur satans jävla ont det gör också.

Brorsan har likadant och det enda positiva är väl att det gör mindre ont för varje gång.

Jag kollade upp lite rehabilitering på youtube så får väl testa på det om några veckor. Eventuellt åka in om några dagar om det fortfarande gör ont. Dock är det väl halvt omöjligt att få tid hos läkare nu för tiden med väntetider i månader.

Ring oavsett vad så snart som bara möjligt, helst skulle du ha ringt direkt när det hände. För du kommer garanterat få axeln att hoppa igen om du inte gör något åt det, och youtubeklipp kommer du inte komma så långt på. Om du får riktig hjälp så kanske axeln hoppar ändå men det är mindre risk.

buddie
2016-01-02, 17:18
Okey, tack grabbar.

Hur ser proceduren ut för att få komma till läkare? Kan man ringa och boka tid eller måste man till vårdcentral först? Bokar man tid för den också eller är det bara drop in?

bubbe
2016-01-02, 17:20
Okey, tack grabbar.

Hur ser proceduren ut för att få komma till läkare? Kan man ringa och boka tid eller måste man till vårdcentral först? Bokar man tid för den också eller är det bara drop in?

http://www.1177.se/Halland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Axeln-ur-led/?ar=True

Scratch89
2016-01-02, 19:08
Du behöver inte gå via läkare för att komma till sjukgymnast/fysioterapeut. Du kan söka helt utan remiss via närmaste rehabmottagning eller vårdcentral, eller om du väljer att gå privat (eller privat med landstingsavtal). Läkare kommer inte att göra särskilt mycket nu när det inte är i akut skede.

Om det är ett frekvent återkommande problem kan det dock vara värt med ett ortopedbesök, men det är betydligt kortare väntetid till en sjukgymnast, och de/vi är kompetenta nog att avgöra om det skulle behövas skickas vidare. Många blir bättre med goda råd och en bra, stegrad rehabilitering.