handdator

Visa fullständig version : Korttidsfasta - 24 timmar i veckan


Quazar
2016-01-01, 15:55
Vad är era uppfattningar om korttidsfasta?

Jag blev intresserad av det efter att ha hört Coltings podcast nummer 9 om korttidsfasta. Det går ut på att man fastar efter middagen exempelvis kl 18 på kvällen till dagen efter kl 18 när man då äter middag igen. Det ska tydligen vara rejäla hälsoeffekter av detta om man tror på Colting. https://itunes.apple.com/se/podcast/coltings-nakna-sanning/id981913433?mt=2

För den intresserade som inte orkar lyssna på podcasten så finns det ett blogginlägg om hans uppfattning om korttidsfasta här: http://coltingblogg.com/2013/01/09/antligen-har-korttidsfastan-slagit-igenom/

Jag tränar gym ca 3-4 timmar i veckan och kör ett konditionspass i veckan på ca 1 timme. Funderar även lite på om hur bra eller dåligt det är att träna under fastedagen?

Erfarenheter mottages tacksamt, både posivit och negativa sådana.

1x0
2016-01-01, 16:21
Jag fastar 24h kanske 1/3 av årets alla dagar och har gjort sedan 5-6 år tillbaks. Inte märkt något speciellt! ;P
Brukar bli långa fastor (1 måltid per dag) när jag snöar in mig på något. Typ fastnar för något datorspel...pallar inte laga mat och äta mer än 1 gång per dag då.


All sorts träning fungerar under fastan i min erfarenhet; om man äter tillräckligt sett till vecko-basis eller iaf dagarna innan. Kör jag en aggressiv diet med högt energiunderskott blir det ganska kämpigt att träna långt in på fastan.

Är träningen styrketräning försöker jag lägga intaget så tätt efter passet som möjligt. Jag har dock haft perioder där jag inte ätit fören 4-6 timmar efteråt också, musklerna försvann inte.

King Grub
2016-01-01, 16:41
Styrketräning förbättrar proteinbalansen även helt fastande.

Hälsoeffekterna är mycket tänkbara, men i praktiken bara sedda i djurstudier.

Quazar
2016-01-01, 19:25
Styrketräning förbättrar proteinbalansen även helt fastande.

Hälsoeffekterna är mycket tänkbara, men i praktiken bara sedda i djurstudier.

Hälsoeffekterna i 5-2 dieten som är den mest jämförbara är väl testade även på människor där massor av viktiga värden har sänkts? Dock inte någon forskningsstudie kanske.

LunaSpice
2016-01-01, 19:33
Hälsoeffekterna i 5-2 dieten som är den mest jämförbara är väl testade även på människor där massor av viktiga värden har sänkts? Dock inte någon forskningsstudie kanske.

Inte nödvändigtvis sänks...men vissa värden har normaliserats ja. Det innebär inte att periodisk fasta fungerar mirakulöst på fullt friska individer. Jag fastar i perioder också mest för att jag blir seg i skallen av att käka frukost och känner mig allmänt piggare.

Wzup2u
2016-01-01, 20:17
Kan hålla med om mkt i blogginlägget.
Mindre mål per dag, större måltider är något jag förespråkar...

Varför äta en liten macka till frukost, yoghurt till mellis, lunch, mellis, middag, kvällsmat... waste of time och man får lite på fatet och känner sig inte riktigt mätt...

Tobbey
2016-01-01, 20:19
Bra för tandhälsan att inte äta för ofta ska även tilläggas. Jag äter på arbetsdagar 2 gånger om dagen. Klockan 9 och klockan 19. Tycker det funkar bra, andra tycker jag dum i huvudet men de vet inte hur stora måltiderna är på kvällen. Man står sig bra på det, särskilt när man är van att äta såhär.

Wzup2u
2016-01-01, 20:53
Bra för tandhälsan att inte äta för ofta ska även tilläggas. Jag äter på arbetsdagar 2 gånger om dagen. Klockan 9 och klockan 19. Tycker det funkar bra, andra tycker jag dum i huvudet men de vet inte hur stora måltiderna är på kvällen. Man står sig bra på det, särskilt när man är van att äta såhär.

Kör liknande dock senare frukost.
Men ibland varierar det att middagen blir tidigare men då blir det även kvällsmat också.

Ibland funderar jag på hur länge jag skulle klara mig utan mat utan att stirra ihjäl mig... 2 dygn skulle jag dock klara med enkelhet... och tror även en längre period då man byggt upp sitt överlevnadsfett en del hehe...