handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater inför koloskopi


cancion
2016-01-01, 15:31
Vänder mig hit i brist på andra andra att fråga, och för jag tror mig kunna få bra hjälp här.

Jag ska genomgå en koloskopi om ett par veckor, och behöver 7 dagar inför undersökningen undvika vissa födoämnen.

Informationsbladet jag fått skriver såhär:

För att undersökningen ska kunna utföras måste tarmen rengöras (laxeras) väl. Vissa födoämnen bör undvikas 7 dagar innan undersökningen, då de kan stanna kvar i tarmen och försvåra eller omöjliggöra undersökningen.

7 dagar före din undersökning får du därför inte äta:
Järntabletter
Bulkmedel; tex inolaxol, lunelax
Fullkorn och frön; tex linfrön, havregryn, musli, fullkornsbröd
Svårsmält mat som svamp, sparris, lök, majs, paprika, fruktköt från citrusfrukter
Frukt, bär, grönsaker med skal och kärnor; tex tomat, vindruvor, lingon, hallon, kiwi, passionsfrukt.

Jag äter i vanliga fall 450g kolhydrater/dag, varav mycket kommer ifrån frukt och frön. Jag behöver därför anpassa min kost något, och undrar därför om någon vet, eller har idé, på vad man kan äta istället.

Jag kommer äta en hel del ris och vanligt vetebröd (ok?), men jag har också dextrospulver att fylla med. Kan det vara ohälsosamt med 100g+ dextros per dag?

Vidare skriver de att jag 24h innan endast får dricka klara drycker (saft, läsk, honungsvatten, ofärgad energidryck, juice utan fruktkött, kaffe utan mjölk)

Kan jag dricka dextros och vassle, eller faller dessa utanför "klara drycker", vad tror ni?

LunaSpice
2016-01-01, 15:38
Dextros och vassle är inte klara drycker utan det de skriver inkluderas där. Dextros är bara en källa av glukos. Det är en snabb kolhydrat, varken mer eller mindre "ohälsosam" än annat med samma egenskaper.

Jag har jobbat som sjuksköterska på en gastromedicinsk klinik ... I know my shit så att säga. :D

Sverker
2016-01-01, 15:42
Jag tycker att du fått klara regler på vad du bör äta.


Vassle är ungefär som mjölk och du fick inte ens ha med mjölk i kaffet.
Alltså ingen vasle. Du ska vara utan föda i ett dygn och det fixar du lätt.

cancion
2016-01-01, 15:59
Dextros och vassle är inte klara drycker utan det de skriver inkluderas där. Dextros är bara en källa av glukos. Det är en snabb kolhydrat, varken mer eller mindre "ohälsosam" än annat med samma egenskaper.

Jag har jobbat som sjuksköterska på en gastromedicinsk klinik ... I know my shit så att säga. :D

Haha, dåså! Får stryka det inför fastan då. Äter en rejäl frukost dagen innan istället :eating:

Jag tycker att du fått klara regler på vad du bör äta.

Vassle är ungefär som mjölk och du fick inte ens ha med mjölk i kaffet.
Alltså ingen vasle. Du ska vara utan föda i ett dygn och det fixar du lätt.

Såklart! Tänker inte helt klart kring det här märker jag. Bara att härda ut då mao :d