handdator

Visa fullständig version : LCHF-kriget.


Luddsson
2016-01-01, 10:56
Jag är inte jätteinsatt i hur LCHF fungerar och behöver således hjälp med att förstå dieten och dess fysiologiska påverkan i syfte att argumentera mot det. En vän till mig kläckte nyligen den här tesen "Egenvärdet ligger snarare i att få till det metabola skiftet som gör att kroppen förbränner fett istället för glukos. " (Hittat på diverse blogg men citatet är i princip vad som beskrevs av min bekante).

Förklaringar kring hur LCHF och-eller att skära ner på kolhydraterna påverkar kroppen uppskattas. Kan även vara intressant att förstå hur det fungerar för egen del.

Anm. Har läst runt lite på nätet men lyckas bara hitta bloggar från diverse LCHF-frälsta som inte har empiriskt belägg för att 25 skivor ost till frukost är superbt. Smärre överdrift men ni förstår vinkeln.

Diskutera!

Dreas
2016-01-01, 11:08
Det finns inte så mycket att diskutera. Det är kcalunderskott som styr fettförlusten. Det erkänner de flesta vettiga Lchfare också.

Vissa livsmedel tas inte upp lika bra som andra vilket påverkar kcal in. Vissa ökar förbränningen vilket påverkar kcal ut. Inget unikt för lchf.

Utesluter man också en makronutrient och börjar tänka på vad man äter så händer det grejer.

LCHF är inte bättre för fettförlust än någon annan diet. Att man tappar mer vätska av en kost låg på kolhydrater är inte knepigt men gör att kortsiktiga studier blir orättvisa.

Lägg till att äter du fett så ökar fettinlagringen via asp såvida inte protein finns tillgängligt för att trigga insulinutsöndring.

Tolkia
2016-01-01, 11:09
Prova att söka i kost- eller deff-underforumen. Ämnet har varit uppe många gånger.

Luddsson
2016-01-01, 11:13
Prova att söka i kost- eller deff-underforumen. Ämnet har varit uppe många gånger.

Har gjort detta och fått lite begrepp om dieten. Däremot har jag inte förstått det citerade ovan bland annat. Vad är ketoner och hur påverkar dessa hjärnans och kroppens prestationsförmåga?

Sverker
2016-01-01, 11:22
Ketoner är uppklippta fettsyror som kan passera över alla membran i kroppen. De är energirika och kan förbrännas nästan överallt. Du andas ut dem ( dålig andedräkt ) och de följer med ut i urinen. De fördelar sig alltså överallt och förbränns nästan överallt.

Tyvärr är de som fett och kan bara förbrännas aerobt, med syre. Duger alltså inte till anaerob träning.



...kort sammanfattning...

timoat
2016-01-01, 13:08
Tar en månad till 6 veckor eller så innan kroppen kommer i fas med dieten och det är många som ger upp innan dess och sen spyr galla över den. Test och se om den funkar för dig, den fungerar skitbra för mig.

filmjölk
2016-01-01, 16:05
J 25 skivor ost till frukost är superbt.
Diskutera!

25 skivor ost, 2 löskokta ägg, 50gr. rostbiff, 2 kaneldonuts, 1 äpple och en halvliter apelsinjuice är en alldeles utmärkt frukost.

Lucipha
2016-01-01, 17:50
25 skivor ost, 2 löskokta ägg, 50gr. rostbiff, 2 kaneldonuts, 1 äpple och en halvliter apelsinjuice är en alldeles utmärkt frukost.

Kan rekommendera ostrullar med smör i till kvällsfika. Det är svårt att inte sova hårt efter det. En variant är att äta 20-30 st tillsammans med en liter lantmjölk om man vaknar till på natten

svenbanan
2016-01-01, 17:56
25 skivor ost, 2 löskokta ägg, 50gr. rostbiff, 2 kaneldonuts, 1 äpple och en halvliter apelsinjuice är en alldeles utmärkt frukost.

25 skivor ost låter förjävligt.