handdator

Visa fullständig version : Värt att gå ner i vikt?


RobertJohansson
2015-12-31, 02:13
Tjena!

Har tränat på ett tag nu och har lite funderingar.
Först lite grundfakta

Längd: 186cm
Vikt: 84kg på morgonen utan kläder
Tippad kroppsfettsprocent, 20% kanske

Böj: 95kg
Bänk: 70kg
Mark: 120kg

Jag har planerat att börja deffa nu i slutet på januari eller början på februari, och frågan jag ställer är, är det värt?
Tror ni det gömmer sig några muskler där under så man ser någorlunda bra ut till sommaren?
Planerat att gå ner 12 kg ungefär ner till 73kg ungefär och en förmodad kroppsprocent på typ 14% möjligtvis.
Om man förutsätter att allt går efter planerna och det tar tre månader så tänkte jag lägga mig och träna på balans hela våren och sommaren, vad sägs?

112322

Det här är jag i nuläget, vad säger ni kära kolozzeum?

Paperbasket
2015-12-31, 07:58
JAG hade absolut dragit ner på fettprocenten. Oavsett hur det ser ut under allt det där så kommer det med all säkerhet se bättre ut än det gör nu.

otto12345
2015-12-31, 10:40
Svårt att säga då det bara handlar om preferenser skulle jag säga, du kan gå ner i vikt men det kommer inte att se så bra ut som du vill och du kommer under tiden få sämre utveckling än om du legat på balans. Samtidigt vill du inte lägga på dig mer så utifrån mig själv skulle jag legat på balans alternativt litet underskott för att få bort lite men samtidigt inte genomföra en regelrätt deff.

Onigiri
2015-12-31, 11:49
Ät på med måtta, vilket jag gissar på att du har lite koll på och fokusera på träningen endast. Jämför dig inte för mycket med andra osv. Om du inte har något konkret mål att till sommaren jävlar anamma skall det vara 4% bf för då lär du sätta igång här och nu med deffen men är det bara för din egen hälsas och intresses skull så tycker jag du ska köra på hårdare i gymmet utan att lägga alltför stort fokus på maten.

Skynda långsamt!

RobertJohansson
2015-12-31, 13:06
Hur långt tror ni jag skulle behöva att gå ner för att bli "smal"? Man brukar höra att det alltid är mer än man förväntar sig. Definitionen av smal är väl att rutorna nästintill syns eller syns vagt.

Men ni som skrev att kör på balans, jag skulle hellre gå ner nu och köra balans fram till sommaren, i och med att då är jag iallafall "smal" och relativt nöjd med kroppen förhoppningsvis, lär ju åtminstone se ut som gemene fotbollskille hoppas jag.

RobertJohansson
2016-01-01, 19:31
Ingen mer som har någon synpunkt? Känner mig väldigt kluven.

otto12345
2016-01-02, 11:05
Som jag tidigare sa, jag tror inte att det resultat som du hoppas på kommer att uppfyllas av en deff, uppskattningsvis behöver du gå ner 15 kilo kanske för att bli rippad och runt 70 kilo på 185 cm ser inte så nice ut, tro mig! Om du känner dig obekväm i dagsläget kan du väl gå ner lite och sedan börja bygga för att få den mentala kicken!

RobertJohansson
2016-01-03, 23:06
112350


Tror ni det är såhär jag kommer se ut på ungefär 70-75kg morgonvikt?

Donald Pump
2016-01-04, 05:47
112350


Tror ni det är såhär jag kommer se ut på ungefär 70-75kg morgonvikt?

Gör du en långsam och väl utförd deff med -1kg i månaden så är du nog där om ett år.

MackeJuve
2016-01-04, 12:27
Gör du en långsam och väl utförd deff med -1kg i månaden så är du nog där om ett år.

Med TS utgångsläge så skulle jag inte säga att en exakt sådan långsam deff är nödvändig. 0,5 kg/vecka skulle troligtvis fungera ypperligt!

RobertJohansson
2016-01-04, 17:14
Gör du en långsam och väl utförd deff med -1kg i månaden så är du nog där om ett år.

Tack för svar! Men jag funderade på att ha ett så stort underskott som 1000 kalorier, det låter som att det är helt förkastligt? Kommer jag verkligen förlora så mycket muskler?

Har påbörjat i tre dagar med "deff" minus 1000kalorier.

Jag låg även på 83,6kg imorse.

RobertJohansson
2016-01-04, 17:15
Med TS utgångsläge så skulle jag inte säga att en exakt sådan långsam deff är nödvändig. 0,5 kg/vecka skulle troligtvis fungera ypperligt!

Men vad säger du om att gå ner i vikt med minis 1000 kalorier? Känns bra att gå ner så snabbt som mäjligt för att ha så mycket tid som möjligt att ligga på balans inför sommaren.

MackeJuve
2016-01-04, 17:28
Tack för svar! Men jag funderade på att ha ett så stort underskott som 1000 kalorier, det låter som att det är helt förkastligt? Kommer jag verkligen förlora så mycket muskler?

Har påbörjat i tre dagar med "deff" minus 1000kalorier.

Jag låg även på 83,6kg imorse.
Ingen aning, har inte lyckats gå ned i vikt sedan jag började träna för åtta år sen. Ville bara komma med input från vad som brukar förespråkas när andra frågar samma sak, reagerade på den föreslagna takten.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

sebbanboy14
2016-01-05, 01:50
Hejsan!
Har varit lite i samma båt som du. Hade jag vait du hade jag som dom andra sagt dörjat se över din kost. Men om du tidigare gått upp till den vikten du är på idag så kommer din kropp att få en chock om du bar vänder blad. Och de handlar ju inte enbart om vågen. även om de kan va en måttstock ibland. För även du måste ju förstå att två personer som är 180 lång och väger samma vikt. Kan se annorlunda ut. Så ditt läge är kanske inte att bara sluta äta. Utan Kanske börja träna. Så fettet börjar försvinna och musklerna börjar växa. För de kommer ju se bättre ut om du ligger på 78 och dragit på dig lite muskler. Än om du har plågat ner dig till 73 och se undernärd ut?

I övrigt när jag kör mina deffar så brukar jag alltid ha 4-6 veckor och sedan paus eller utverdera. Just nu testar jag som du tänkte görai tre dagar en väldigt kraftig diet. Ska ligga på ca 1200-1400 kcal om dagen. Och för mig andlar de inte bara om va vågen står på den 14e. Utan dels att se om min motivation klarar detta, dels för att jag vill känna hur kroppen reagerar osv.

Vill du följa och fråga lite under resan så finns den här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=224605

RobertJohansson
2016-01-05, 13:15
Hejsan!
Har varit lite i samma båt som du. Hade jag vait du hade jag som dom andra sagt dörjat se över din kost. Men om du tidigare gått upp till den vikten du är på idag så kommer din kropp att få en chock om du bar vänder blad. Och de handlar ju inte enbart om vågen. även om de kan va en måttstock ibland. För även du måste ju förstå att två personer som är 180 lång och väger samma vikt. Kan se annorlunda ut. Så ditt läge är kanske inte att bara sluta äta. Utan Kanske börja träna. Så fettet börjar försvinna och musklerna börjar växa. För de kommer ju se bättre ut om du ligger på 78 och dragit på dig lite muskler. Än om du har plågat ner dig till 73 och se undernärd ut?

I övrigt när jag kör mina deffar så brukar jag alltid ha 4-6 veckor och sedan paus eller utverdera. Just nu testar jag som du tänkte görai tre dagar en väldigt kraftig diet. Ska ligga på ca 1200-1400 kcal om dagen. Och för mig andlar de inte bara om va vågen står på den 14e. Utan dels att se om min motivation klarar detta, dels för att jag vill känna hur kroppen reagerar osv.

Vill du följa och fråga lite under resan så finns den här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=224605

Jag har ju tränat ett bra tag nu, 11 månader. Jag började med att väga 81kg och va otroligt svag, bänkade 20kg t.ex.
Men, jag kände att jag nu har lagt på mig endel muskler och kände att jag vill åtminstone se smal ut och fortsätta träna på balans sen.
Om deffen går som den ska är det ändå 4-5 månader kvar med balansträning till sommaren, vilket jag anser är rätt mycket tid att lägga på sig lite mer massa samtidigt som jag inte behöver skämmas för att gå med T-shirt på våren. Om ni hänger med mig nu?

Starke75an
2016-01-05, 14:58
Det har lite med ålder att göra också. Det är väl inget konstigt med att vara smal när man är yngre. Så 70 kg på 186, om det är lite muskler på än fullt normalt. Är du däremot över 30 anses du nog som smal om du håller samma vikt och längd. För rent naturligt lägger man med tiden på sig lite muskler och fett.

Lika så idialen skiftar mellan åldrar. De yngre damerna gillar med synliga muskler även om man är smal, medans äldre damerna gillar grova armar och breda axlar mer.

sebbanboy14
2016-01-07, 23:34
Jag har ju tränat ett bra tag nu, 11 månader. Jag började med att väga 81kg och va otroligt svag, bänkade 20kg t.ex.

Men, jag kände att jag nu har lagt på mig endel muskler och kände att jag vill åtminstone se smal ut och fortsätta träna på balans sen.

Om deffen går som den ska är det ändå 4-5 månader kvar med balansträning till sommaren, vilket jag anser är rätt mycket tid att lägga på sig lite mer massa samtidigt som jag inte behöver skämmas för att gå med T-shirt på våren. Om ni hänger med mig nu?


11 månader på gym är inget. Har varit där i 3 år i rad nu och lite till och från innan de. Och är fortfarande nybörjare även om jag lagt på mig en hel del kunskap och lärt mig känna min kropp.
Lägga på sig muskelmassa tar tid och de är inte många gram du lägger på dig i muskler på 5 månader och du samtidigt ska gå på underskott.
Finns som regel två typer av personer. Folk som lätt går upp om dom äter skit och samtidig har lätt att lägga på sig muskler vid träning. Eller så dom som kan äta vilken skit som helst utan att gå upp, men samtidigt knappt lägger på sig muskler vid träning. Så de handlar lite om va du är för typ med.
Men träna på och kör på hårt. För de ända du vet är att ju mer du tränar ju närmare ditt mål kommer du. Och om de tar 5 månader eller mer får tiden visa.


Skickas från min iPhone via Tapatalk