handdator

Visa fullständig version : Vilken mat/träning som passar oss bäst - individuellt?


svartpepparn
2015-12-29, 18:39
Som rubriken lyder, jag har funderat på detta, ser alla trådar där folk frågar om det de äter är bra eller dåligt.

Kan väl egentligen vara så att viss mat passar bättre för vissa men sämre för andra?

1. Peter får sjukt bra gains när han äter kyckling varje dag, känner sig pigg och ökar i styrka fort, när han sedan byter kyckling mot plankstek känner han sig trött och får mycket sämre gains.

2. Fredrik däremot ökar så inåthelvette när han äter plankstek men äter han kyckling så blir han trött och dåsig och presterar dåligt.

Samma med hur många reps och set man kör.

1. Peter ökar grymt på gymmet av 12-15 reps och 3 set, kör han 4-6 reps händer ingenting.
2. Fredrik ökar abnormt utav 4-6 reps, kör han däremot 12-15 reps står han helt still i utvecklingen.

Det jag menar på är att alla är olika, man får försöka testa sig fram, finns nog ingen "gyllene formel" som många här söker, utan gäller att testa sig fram med kost och träning för att hitta det som passar just dig bäst.

Ett personligt exempel, ökade som fan när jag slutade dricka 2-3 liter mjölk dagligen, skillnad var som natt och dag.
Min kompis dricker däremot ännu mer mjölk, säkert 5 liter om dagen och är i grym form.

Tankar på detta? Nyfiken på att veta vad ni tycker *slap*

King Grub
2015-12-29, 18:48
X gram protein från kyckling eller nötkött kommer inte att göra ett dugg skillnad.

Däremot finns det klart skillnader hur man svarar på t ex olika mängder kolhydrat kontra fett i kosten, vid ett visst energiintag och med alla andra faktorer likvärdiga. Och en massa annan skillnad. Men det är ingen praktisk skillnad på protein från kyckling och rött kött när det gäller "gains".

svartpepparn
2015-12-29, 18:56
X gram protein från kyckling eller nötkött kommer inte att göra ett dugg skillnad.

Däremot finns det klart skillnader hur man svarar på t ex olika mängder kolhydrat kontra fett i kosten, vid ett visst energiintag och med alla andra faktorer likvärdiga. Och en massa annan skillnad. Men det är ingen praktisk skillnad på protein från kyckling och rött kött när det gäller "gains".

Nötkött och Kyckling var bara ett exempel, du kan inte heller vara 100% säker på att det inte gör skillnad.
Vissa får ont i magen av kött men klarar av att äta kyckling osv, därför kommer kyckling ge dessa personer bättre gains.

Mat innehåller så mycket mer än kolhydrat, fett och protein.

Wzup2u
2015-12-29, 20:22
Nötkött och Kyckling var bara ett exempel, du kan inte heller vara 100% säker på att det inte gör skillnad.
Vissa får ont i magen av kött men klarar av att äta kyckling osv, därför kommer kyckling ge dessa personer bättre gains.

Mat innehåller så mycket mer än kolhydrat, fett och protein.

Tränar han lika bra med ont i magen är gainsen fortfarande likadana i proteinväg...

svartpepparn
2015-12-30, 00:47
Tränar han lika bra med ont i magen är gainsen fortfarande likadana i proteinväg...

Men det jag försöker förklara är att vi alla är individuella, dena ena personen kanske tar upp mer protein från kött än vad han gör från kyckling osv.

Vissa får ju sjuka gains när de avstår helt från djurprodukter och går helt på veganskt, t.ex.

shut teh face
2015-12-30, 08:01
Vissa får ju sjuka gains när de avstår helt från djurprodukter och går helt på veganskt, t.ex.
Det behöver inte nödvändigtvis vara så, de kanske helt enkelt mår bättre av vegansk kost, för att deras exempelvis magar mår bättre då.

Jag kan i teorin träna som bäst om jag får äta wienerbröd till frukost, för det mår jag sjukt bra av. :naughty:

Men jag håller med, det är därför jag tror LCHF verkar funka sjukt bra (de mår bra) för vissa medan de för andra är en långsam tortyr

Men går man ned på enskild aminosyra så är det ingen skillnad här och där, däremot kan "formatet" där proteinet finns skilja sig och orsaka diverse besvär för olika individer, men de har inget med proteinet att göra.

svartpepparn
2016-01-07, 19:05
Det behöver inte nödvändigtvis vara så, de kanske helt enkelt mår bättre av vegansk kost, för att deras exempelvis magar mår bättre då.

Jag kan i teorin träna som bäst om jag får äta wienerbröd till frukost, för det mår jag sjukt bra av. :naughty:

Men jag håller med, det är därför jag tror LCHF verkar funka sjukt bra (de mår bra) för vissa medan de för andra är en långsam tortyr

Men går man ned på enskild aminosyra så är det ingen skillnad här och där, däremot kan "formatet" där proteinet finns skilja sig och orsaka diverse besvär för olika individer, men de har inget med proteinet att göra.

Så är det!
Jag känner mig t.ex. bäst på gymmet när jag tränar på i stort sett tom mage, många snackar ju om att man ska "gymma 1h efter man ätit".
Gör jag det så får jag riktigt dåliga pass :D

demode85
2016-01-07, 19:41
Mycket blod samlar sig kring matsmältningen har jag för mig så det kan bero på det. Jag föredrar att äta ordentligt efter istället.

Beemel
2016-01-07, 19:48
Men det jag försöker förklara är att vi alla är individuella, dena ena personen kanske tar upp mer protein från kött än vad han gör från kyckling osv.

Vissa får ju sjuka gains när de avstår helt från djurprodukter och går helt på veganskt, t.ex.

Du försöker förklara vad DU TROR.
Att individer är olika, det må så vara. Men när det kommer till kostlära är nog ändå likheterna många fler än skillanderna individer mellan.
Får jag välja mellan vad en enskild individ tror och vad vetenskap och undersökningar visar är valet rätt enkelt på vart mitt förtroende ligger.

Beemel
2016-01-07, 19:55
En annan sak. Om man trivs med en kost/träningstyp så är det större chans att man sköter den. Och därmed eventuellt får bättre utveckling. Att man trivs med en sak betyder inte att den är "bättre" i sig. Men om denna trivsel leder till koninuitet så kan kontinuiteten i sig vara fördelen.

svartpepparn
2016-01-08, 00:23
Du försöker förklara vad DU TROR.
Att individer är olika, det må så vara. Men när det kommer till kostlära är nog ändå likheterna många fler än skillanderna individer mellan.
Får jag välja mellan vad en enskild individ tror och vad vetenskap och undersökningar visar är valet rätt enkelt på vart mitt förtroende ligger.

Det kommer ju visserligen ut nya "fakta" varje år, om vad som är bäst osv.
Det är bara hypoteser, jag tror stenhårt på att träning och vilka resultat man får beror på individuella val.

Samma sak som med t.ex. Steroider, för vissa fungerar Dianabol extremt bra, det får superresultat, medans andra hatar det och inte får några resultat alls.
:)

Beemel
2016-01-08, 07:47
Det kommer ju visserligen ut nya "fakta" varje år, om vad som är bäst osv.
Det är bara hypoteser, jag tror stenhårt på att träning och vilka resultat man får beror på individuella val.

Samma sak som med t.ex. Steroider, för vissa fungerar Dianabol extremt bra, det får superresultat, medans andra hatar det och inte får några resultat alls.
:)

Ja det är det som är charmen med vetenskap. Den utvecklas i takt med att man lär sig mer. Dessutom, när det handlar om fundamentala fakta så ändras dessa inte nämnvärt över tid. De mesta av det "nya" som studier (inte broscience) pekar på är oftast bara små nyansskillnader på det man redan vet.
Du får vara hir övertygad du vill. Frågan är ju varför du startar en tråd om den bara handlar om vad du tror. Det är inget fel med det, jag bara undrar vad syftet är? För det spelar ju ingen roll vad människor svarar, du är ju redan övertygad om att du har rätt.

Sist men inte minst en hypotes i vetenskapssamanhang är fortfarande baserad på vad man redan vet. Precis som att teorier i de fleta fall är extremt väl underbyggda även pm den int är per definition "bevisade"

Beemel
2016-01-08, 08:31
Ursäkta spammandet.

Kan du ge några exempel på fakta som har ändrats nämnvärt från år till år. Och då menar jag vetenskapligt underbyggda fakta och inte det som t.ex. aftonbladet eller randomindivid på nätet presenterar som fakta.
Kan själv inte komma på många banbrytande paradigmskiften, inom kost och träning, under min livstid.

Beemel
2016-01-08, 08:37
Jag tror stenhårt på att träning och vilka resultat man får beror på individuella val.

No shit. Om jag väljer att inte träna så får jag sämre resultat än om jag väljer att träna. Om jag väljer att äta "bra" kommer jag må bättre och få bättre resultat än om jag äter "dåligt"
Detta är mycket riktigt individuella val som påverkar resultat. Det är väl självklart?!
Men om samma val görs av olika individer så tror jag i det stora hela att resultaten kommer bli ganska likvärdiga (bortsett från genetiska förutsättningar that is)

King Grub
2016-01-08, 08:37
Det jag kan komma på är att insulin, som enligt djurstudier troddes vara det mest anabola hormon som fanns även för muskelceller, vilket visade sig inte vara fallet, och GI, som på allvar av många forskare troddes vara ett otroligt hälsobefrämjande koncept - lösningen på övervikt och diabetes - men som visade sig inte vara speciellt intressant alls för friska.

King Grub
2016-01-08, 08:47
Och rött kött bygger definintivt inte mer än kyckling - eller tvärtom - det blir ingen praktiskt mätbar skillnad. Givetvis förutsatt att man inte är allergisk eller intolerant. Det är ju så självklart att man inte behöver nämna och hör egentligen inte till diskussionen. Fortsätter man ha något man inte tål som bas i kosten är man bara korkad.

http://streaming.tamu.edu/Mediasite/Play/b1f4fa45d3424671bb7f78d67b23fab41d

48:40 in.

Beemel
2016-01-08, 09:15
Det jag kan komma på är att insulin, som enligt djurstudier troddes vara det mest anabola hormon som fanns även för muskelceller, vilket visade sig inte vara fallet, och GI, som på allvar av många forskare troddes vara ett otroligt hälsobefrämjande koncept - lösningen på övervikt och diabetes - men som visade sig inte vara speciellt intressant alls för friska.

Kort sagt väldigt väldigt få. Och inte något (som TS verkar tro) som sker hela tiden (utanför brosciencesfären)

Till TS: Sund mat är sund mat. Bra träning är bra träning. Individvariationerna (med undantag av allergier och skador) är så små att de i det stora hela inte är särskilt betydande.
Det är MIN övertygelse.

svartpepparn
2016-01-08, 18:28
No shit. Om jag väljer att inte träna så får jag sämre resultat än om jag väljer att träna. Om jag väljer att äta "bra" kommer jag må bättre och få bättre resultat än om jag äter "dåligt"
Detta är mycket riktigt individuella val som påverkar resultat. Det är väl självklart?!
Men om samma val görs av olika individer så tror jag i det stora hela att resultaten kommer bli ganska likvärdiga (bortsett från genetiska förutsättningar that is)

Mannen har du ens läst tråden?

Menar såhär, om Kalle tränar 4-6 reps, 2 set får han GRYMMA resultat och ser ut som Jeff Seid på 3 år.
Tränar Kalle däremot 12-16 reps, 3 set, får han rätt kassa resultat och har inte byggt på sig mycket alls på 3 år.

För "Kalle" fungerade alltså 4-6 reps helt överlägset gentemot 12-16 reps.

När "Kalle" även valde att ta bort mjölken helt ur sin kost ökade han ännu mer än vad han någonsin gjort. Hänger du med? :)

svartpepparn
2016-01-08, 18:30
Ja det är det som är charmen med vetenskap. Den utvecklas i takt med att man lär sig mer. Dessutom, när det handlar om fundamentala fakta så ändras dessa inte nämnvärt över tid. De mesta av det "nya" som studier (inte broscience) pekar på är oftast bara små nyansskillnader på det man redan vet.
Du får vara hir övertygad du vill. Frågan är ju varför du startar en tråd om den bara handlar om vad du tror. Det är inget fel med det, jag bara undrar vad syftet är? För det spelar ju ingen roll vad människor svarar, du är ju redan övertygad om att du har rätt.

Sist men inte minst en hypotes i vetenskapssamanhang är fortfarande baserad på vad man redan vet. Precis som att teorier i de fleta fall är extremt väl underbyggda även pm den int är per definition "bevisade"
Skapade tråden för att höra andras åsikter, verkar mer som att du är övertygad om att du har rätt, jag är öppen för allt :).

Tror snarare att du sitter genomsvettig framför datorn och försöker övertyga dig själv om att du minsann ätit rätt och tränat rätt för din genetik i alla år, relax bro.:banned

svartpepparn
2016-01-08, 18:33
Och rött kött bygger definintivt inte mer än kyckling - eller tvärtom - det blir ingen praktiskt mätbar skillnad. Givetvis förutsatt att man inte är allergisk eller intolerant. Det är ju så självklart att man inte behöver nämna och hör egentligen inte till diskussionen. Fortsätter man ha något man inte tål som bas i kosten är man bara korkad.

http://streaming.tamu.edu/Mediasite/Play/b1f4fa45d3424671bb7f78d67b23fab41d

48:40 in.

Så med dina mått mätt så är allt protein samma protein, vare sig det kommer från fisk, kyckling, kött, hempa, whey, är det korrekt? x)

Beemel
2016-01-08, 19:21
Skapade tråden för att höra andras åsikter, verkar mer som att du är övertygad om att du har rätt, jag är öppen för allt :).

Tror snarare att du sitter genomsvettig framför datorn och försöker övertyga dig själv om att du minsann ätit rätt och tränat rätt för din genetik i alla år, relax bro.:banned

Nej jag tror på vetenskapen.
Jag tränar och äter långt från "rätt", jag tränar och äter som jag trivs med. Skiter fullständigt i resultat ur någon annan aspekt än det som får mig att må bättre. Men det motsäger inte att jag fortfarande litar på vad vetenskapen säger, även om jag inte följer alla rekomendationer.

Beemel
2016-01-08, 19:22
Så med dina mått mätt så är allt protein samma protein, vare sig det kommer från fisk, kyckling, kött, hempa, whey, är det korrekt? x)

Så länge det är fullvärdigt, så ja.

Beemel
2016-01-08, 19:28
Mannen har du ens läst tråden?

Menar såhär, om Kalle tränar 4-6 reps, 2 set får han GRYMMA resultat och ser ut som Jeff Seid på 3 år.
Tränar Kalle däremot 12-16 reps, 3 set, får han rätt kassa resultat och har inte byggt på sig mycket alls på 3 år.

För "Kalle" fungerade alltså 4-6 reps helt överlägset gentemot 12-16

När "Kalle" även valde att ta bort mjölken helt ur sin kost ökade han ännu mer än vad han någonsin gjort. Hänger du med? :)

Nej. Du beskriver fiktiva karraktärer som du tillskriver egenskaper som passar din teori. Det bevisar väl ingenting?!?

Jag kan också göra det.
Olle äter grus och blir skitstark.
Jesus käkar bröd, fisk och dricker rödtjut han går på vatten.

Påhittade karraktärer ger inget bevis.
Anektdoter ger inga bevis.
Att du tror på något ger inga bevis.

Du är välkommen att tro vad du vill. Jag kräver någon form av bevis för det jag väljer att tro på

Hänger DU med?

svartpepparn
2016-01-08, 19:48
Nej. Du beskriver fiktiva karraktärer som du tillskriver egenskaper som passar din teori. Det bevisar väl ingenting?!?

Jag kan också göra det.
Olle äter grus och blir skitstark.
Jesus käkar bröd, fisk och dricker rödtjut han går på vatten.

Påhittade karraktärer ger inget bevis.
Anektdoter ger inga bevis.
Att du tror på något ger inga bevis.

Du är välkommen att tro vad du vill. Jag kräver någon form av bevis för det jag väljer att tro på

Hänger DU med?
Haha alltså, allt snack om "bevis" hit och dit är egentligen ganska irrelevant då det kommer nya "bevis" så fort man gör en undersökning.
Tror du kroppen bara tar upp 30g protein/måltid också eller?

https://www.youtube.com/watch?v=TWsNjWvpN0o

Det kanske finns 50st liknande "tillstånd" som gluten allergi, t.ex. att vissa har svårare att ta upp proteinet från rött kött än från kyckling eller dyl.
Kontentan är att det finns ingen riktig "universal sanning" som många verkar tro.

Många tränar perfekt, äter kyckling och ris varje dag och ser ut som skit, kanske börjar de se en jävla skillnad om de byter kyckling till tonfisk?

Sverker
2016-01-08, 19:52
Varför skulle det vara skillnad på kött, fisk eller kyckling ? Vi äter köttet och det består av främst av muskelfibriller och enzymer. Även bindväv men vi behöver inte tänka högrev utan mört kött.

Ser inte varför det skulle skilja ?

Beemel
2016-01-08, 19:58
Haha alltså, allt snack om "bevis" hit och dit är egentligen ganska irrelevant då det kommer nya "bevis" så fort man gör en undersökning.
Tror du kroppen bara tar upp 30g protein/måltid också eller?

https://www.youtube.com/watch?v=TWsNjWvpN0o

Det kanske finns 50st liknande "tillstånd" som gluten allergi, t.ex. att vissa har svårare att ta upp proteinet från rött kött än från kyckling eller dyl.
Kontentan är att det finns ingen riktig "universal sanning" som många verkar tro.

Många tränar perfekt, äter kyckling och ris varje dag och ser ut som skit, kanske börjar de se en jävla skillnad om de byter kyckling till tonfisk?

Återigen ge gärna exempel på vilka grundläggande teorier inom kost och träning som ändrats genom nya bevis. Förutom de som Grub redan nämnt. Det händer ju enligt dig hela tiden. Så ge några exempel.

Universal sanningar är det bara religiösa fåntrattar som tror på. Vetenskapen är baserad på att kotinuerligt ifrågasätta sig själ och därigenom lära sig mer. Det betyder inte att det man tror/vet nu är helt fel. Det betyder att kunskapen inte är fullständig (och troligen aldrig kommer bli det) men det är det bästa verktyg vi har.

Beemel
2016-01-08, 20:04
Tror du kroppen bara tar upp 30g protein/måltid ?

Nej, och det har jag heller aldrig påstått. Jag tror kroppen tar upp i stort sett allt man äter. Vad kroppen sen använder det till är en annan fråga.
jag förslår att du istället prövar dina teorier på något lite mer flummigt forum. De flesta här tror jag önskar bevis oavsett vad du tycker om saken.
och eftersom jag lärt mig att det i längden är meningslöst att diskutera med sådana som dig så lämnar jag här med tråden och önskar dig en trevlig kväll en trevlig helg och ett trevligt liv.

Adios

svartpepparn
2016-01-08, 20:05
Återigen ge gärna exempel på vilka grundläggande teorier inom kost och träning som ändrats genom nya bevis. Förutom de som Grub redan nämnt. Det händer ju enligt dig hela tiden. Så ge några exempel.

Universal sanningar är det bara religiösa fåntrattar som tror på. Vetenskapen är baserad på att kotinuerligt ifrågasätta sig själ och därigenom lära sig mer. Det betyder inte att det man tror/vet nu är helt fel. Det betyder att kunskapen inte är fullständig (och troligen aldrig kommer bli det) men det är det bästa verktyg vi har.

Haha du får gärna ge exempel på vilka bevis du pratar om, att allt protein är samma och att det ej spelar någon roll vad för nåt mat stoppar i sig utav fisk, kyckling, kött, så länge proteinet ligger på samma nivå.

Beemel
2016-01-08, 20:19
Haha du får gärna ge exempel på vilka bevis du pratar om, att allt protein är samma och att det ej spelar någon roll vad för nåt mat stoppar i sig utav fisk, kyckling, kött, så länge proteinet ligger på samma nivå.

Jag har inte någonstans sagt mig ha några bevis för vare sig det ena eller det andra. Du hävdar att kost och träningslära har ändrats så ofta att man inte kan lita på det man idag vet. Jag bad dig berätta vad som ändrats (och då menar jag saker som verkligen undersökts)
För jag kan inte komma på något.

Jag har inte sagt att det inte spelar någon roll vad man äter, det är självklart att det gör det. Men fullvärdigt protein är fullvärdigt protein oavsett villet djur de "växt" på.

I övrigt så hänvisar jag till sista stycket i det jag skrev sist.

exevision
2016-01-08, 20:56
Haha du får gärna ge exempel på vilka bevis du pratar om, att allt protein är samma och att det ej spelar någon roll vad för nåt mat stoppar i sig utav fisk, kyckling, kött, så länge proteinet ligger på samma nivå.

Det är du som sagt att det är skillnad. Det är du som ska bevisa, inte vi andra som ska motbevisa dig.

Aliaas
2016-01-08, 21:00
Haha du får gärna ge exempel på vilka bevis du pratar om, att allt protein är samma och att det ej spelar någon roll vad för nåt mat stoppar i sig utav fisk, kyckling, kött, så länge proteinet ligger på samma nivå.

Hur menar du nu igentligen?

20g protein från fisk, fågel, nöt eller mjölk är alltid 20g protein.

och om du inte leder av någon specifik sjukdom så kommer du ta upp majoriteten av dessa proteiner.

upptaget protein gör ju kroppen ingen skillnad på, kroppen definerar ju inte näringsämnen som näringsämne-fisk, näringsämne-nöt etc...

sen att du säger fisk, kyckling, kött är ju skumt då du äter köttet från samtliga

demode85
2016-01-09, 02:12
Ni verkar missa att det finns fullvärdigt protein också, t.ex. från mjölk kött och så men det finns också protein som behöver kompletteras för att bli fullvärdigt t.ex. i en hel del vegetariskt som havre.

Det är inte alltid så enkelt som 1g protein = 1g protein om man vill snacka gains då :)

Klagarn
2016-01-09, 02:41
Klart det gör skillnad på vilken typ av kött man äter. Många byggare som t.ex säger sig föredra nötkött på diet för det håller en fyllig längre. Och Dorian Yates t.ex har sagt att han inte gillar fisk för han fick sämre resultat på det.

Aliaas
2016-01-09, 07:31
*slap*Ni verkar missa att det finns fullvärdigt protein också, t.ex. från mjölk kött och så men det finns också protein som behöver kompletteras för att bli fullvärdigt t.ex. i en hel del vegetariskt som havre.

Det är inte alltid så enkelt som 1g protein = 1g protein om man vill snacka gains då :)

Klart det gör skillnad på vilken typ av kött man äter. Många byggare som t.ex säger sig föredra nötkött på diet för det håller en fyllig längre. Och Dorian Yates t.ex har sagt att han inte gillar fisk för han fick sämre resultat på det.

ni har ju inte läst tråden alls.

Beemel
2016-01-09, 08:13
Ni verkar missa att det finns fullvärdigt protein också, t.ex. från mjölk kött och så men det finns också protein som behöver kompletteras för att bli fullvärdigt t.ex. i en hel del vegetariskt som havre.

Det är inte alltid så enkelt som 1g protein = 1g protein om man vill snacka gains då :)

Det har nämts flera gånger. Kan du förresten upplysa mig om vilka animaliska proteinkällor som inte är fullvärdiga?

Beemel
2016-01-09, 08:14
Klart det gör skillnad på vilken typ av kött man äter. Många byggare som t.ex säger sig föredra nötkött på diet för det håller en fyllig längre. Och Dorian Yates t.ex har sagt att han inte gillar fisk för han fick sämre resultat på det.

Jaha?!? Men beror det på proteinet?

Pitepalt
2016-01-09, 13:58
Bästa tråden på länge! Det är Best of Kolo kvalitet på detta.

Beemel du är en hjälte som en orkar besvara.

svartpepparn
2016-01-10, 17:34
Bästa tråden på länge! Det är Best of Kolo kvalitet på detta.

Beemel du är en hjälte som en orkar besvara.

Hahaha ja vilken hjälte!

Nu ska jag sluta tänka och bara lyssna på alla andra! Sluta forska, vi har alla svaren redan!

exevision
2016-01-10, 20:29
Hahaha ja vilken hjälte!

Nu ska jag sluta tänka och bara lyssna på alla andra! Sluta forska, vi har alla svaren redan!

Så, du har inga bra källor till dina påståenden?

Beemel
2016-01-11, 07:38
Hahaha ja vilken hjälte!

Nu ska jag sluta tänka och bara lyssna på alla andra! Sluta forska, vi har alla svaren redan!

Ännu ett inlägg som visar att du antingen inte läst något som vi andra skrivit alternativt inte förstår innebörden av orden...
Du upprepar samma plattityder om och om igen. Låter mest som en repig skiva med dåligt tillämpade härskartekniker.
Det finns ingen motsättning mot att tänka själv och att lyssna på andra. Det är i min mening den kombinationen man bör eftersträva. Tyvärr så verkar du ha uteslutit delen att lyssna på vad andra säger.

Då jag tyvärr vare sig har tiden eller resurserna att själv genomföra större försök och forskning, väljer jag att lyssna på dem som gör detta arbete, detta utesluter inte eget tänkande. Det är fortfarande upp till läsaren (mig i detta fall) att tolka reslutaten samt applicera källkritik på det som skrivs. Även att analysera och utvärdera metoderna som använts vid undersökningen innebär en del tankeverksamhet. Resultaten (det andra säger) och analysen (min egen tanke) är det som ger mig en grund att stå på för min uppfattning om hur världen (kost och träning i detta fall) fungerar.

Vet inte om du lider av någon extrem form av selektiv perception eller om du medvetet ignorerar frågor som du inte har svar på, men tålmodig som jag är så upprepar jag återigen frågan:
Ge exempel på vilka nya bevis som, genom forskning och undersökning, framkommit de senaste åren som motsäger/ändrar något av det fundamentala i kost och träningslära (förutom de två exempel som Grub tog upp tidigare i tråden).
Du har gång på gång återkommit till att dessa bevis har ändrats radikalt så många gånger att man inte kan lita på dem. Men jag väntar fortfarande på exempel på några av alla dessa tillfällen.

Beemel
2016-01-11, 07:41
Sluta forska, vi har alla svaren redan!

Vetenskapen är baserad på att kontinuerligt ifrågasätta sig själv och därigenom lära sig mer. Det betyder inte att det man tror/vet nu är helt fel. Det betyder att kunskapen inte är fullständig (och troligen aldrig kommer bli det) men det är det bästa verktyg vi har.


För att göra det enkelt för dig...

BobaFett
2016-01-11, 07:57
Det som trådskaparen tror ha ändrats med vetenskapen är artiklar i aftonbladet. Problemet är att aftonbladet inte skriver baserat på vetenskap eller har källkritik.

Läser man bara skit så blir man lätt förvirrad.

Exempel: Kolhydrater kan döda dig!

Nästa månad: gå ner i vikt genom att äta kolhydrater!

Till TS: Människor är mer lika än du tror när det gäller processer i kroppen.