handdator

Visa fullständig version : Nytta/Onytta med "utkrämningsset"?


Lehjonidas
2015-12-28, 22:53
Hallå gott folk!

Funderade idag när jag var på gymmet, att jag förmodligen inte är den enda som kör ett uttömmande sista set i tex cableflyes på bröstpasset, dropset för biceps eller ett superset i bencurlen/extension på benpasset.

Dessa set är aldrig någon medplanerad del i mina pass utan snarare en sista "mördare" för avsedd muskel och kan variera i reps och vikt, med fokus på att kräma ur det sista.

Är jag den enda som gör detta? Finns det något som visar på att detta är positivt för styrketräningen i stort? Eller kan det vara onödigt, eller rentav ha dålig inverkan på min planerade träning i form av progression?

God fortsättning som det heter och gott nytt! *kissass*

micke81
2015-12-28, 23:52
Nejdå du är inte ensam om att mer eller mindre ofta gå in för att mörda avsedd muskel med något eller några set med mindre vikt tätt efter att man är klar med tyngre set. Ingen aning om det är bra,dåligt eller helt förkastligt men det känns bra ibland och det är i min värld viktigare än en eventuel nästan mätbar optimering av passet. Upplevd framgång är ibland mycket viktig för att höja motivationen.

Diomedea exulans
2015-12-28, 23:59
Rent teoretiskt kan det vara dåligt, eftersom det kan öka återhämtningstiden och skaderisken. Rent teoretiskt kan det vara väldigt bra också, eftersom det kanske stimulerar mer tillväxt.

ARMSTARK
2015-12-29, 08:50
Det känns bra, räcker för mig. :)

Linjedomarn
2015-12-29, 11:53
Om man tränat ordentligt innan så sliter det nog mer än vad det ger. Men det behöver man bara bry sig om man har en frekvens på mer än 1 pass i veckan.

Spelevink
2015-12-29, 17:16
Tror dem flesta i alla fall någon gång får ett ryck att mosa någon muskel/övning, för mig personligen så har jag kommit fram till att det mestadels bara gör onytta.

Prövade att köra 6-8 reps på 9-11 sets marklyft på 80% av mitt 1rm i ren frustration när jag på en dålig dag misslyckades med en vikt 10 kg under mitt PB *screwy*, kunde inte köra mark på två veckor för att ryggen kändes så trött. Andra övningar blev också lidande..

Och så körde jag något liknande med axelpress, fick lite ont i axlarna i en vecka var lika "stark" månaden efter *gah!*

Det kanske är individuellt, men för mig är det ingen bra idé :d