handdator

Visa fullständig version : Nyårs mat


Starke75an
2015-12-28, 19:44
Har fått uppgiften att fixa varmrätten till nyår. Blir hasselbackspotatis och hemmagjord bea sås. Men vad för nått till? Blir 10 personer. Har tillgång till ugn och spis.

Lite seriösa förslag vore trevlig.

Ingen vegetarian mat eller fisk.

Minikubik
2015-12-28, 20:00
Inbakad fläskfile kanske kan vars något? http://www.kokaihop.se/recept/smordegsinbakad-flaskfile är ett recept. Jag brukar steka upp en blandning av svamp och vitlök i smör istället för färskosten.

Starke75an
2015-12-28, 20:21
Låter gott i allafall.

StarkaUlf
2015-12-28, 20:28
Beef Wellington kanske? Eller bara en helstekt oxfilé.

Minikubik
2015-12-28, 20:40
Låter gott i allafall.

Mycket gott, framförallt enkelt att göra när det vankas fest, bryna på och sen in i ugn. Fördelen när ni är några stycken är att det behövs mer än en bit filé, då kan man samla pluspoäng på att göra dom med olika innehåll

Wzup2u
2015-12-28, 20:42
Baconlindad fläskfile är ju en klassiker till det du ska servera.
Lyxa till det med oxfile annars...

Hasselbakspotatis och kött typisk nyårsmat :)
Helst ska man fylla upp 3 små koppar med 3 olika såser bearnaisesås, pepparsås & rödvinssås.

Starke75an
2015-12-28, 21:05
Än så länge är det den första med fläskfilé som låter mest lockande.

Wzup2u
2015-12-28, 21:30
Ta den första ideen och lina bacon runt filen under inbakningen också så blir det en 10a.

Kan dock också rekomendera fläskfile i senapssås...
Obs gör enbart med fullfeta produkter annars förstörs hela grejen..

http://receptfavoriter.se/recept/-flaeskfile-i-senapssas.html

Stellaria
2015-12-28, 21:36
Jag skulle valt helstekt oxfilé eller entrecote. Bryn i panna med eventuella kryddor. Sen in med köttbiten i ugnen på 125 grader med termometer i. Köttet är klart när innertemperaturen är uppe i 55-60 grader.

Gott och lätt att göra till många! Kom ihåg grönsaker till också! Tex kokta haricotsv verts med vinaigrette och finhackad rödlök.

Minikubik
2015-12-28, 21:36
Ta den första ideen och lina bacon runt filen under inbakningen också så blir det en 10a.


Mmm den är bra, ett alternativ är att ta små knaperstekta bacon bitar och blanda med osten, svampen eller vad man nu har för fyllning

Mr Th
2015-12-28, 21:51
Tipsar om tjälknöl, en personlig favorit. En fryst bit kött som du lägger i ugn i ca 12 timmar och sedan lägger i en lag ett par timmar. Finns många förslag från Google.

Wzup2u
2015-12-29, 22:35
Jaha vad blir det för nyårsmeny nu då?

Starke75an
2016-01-01, 18:14
Inbakad fläskfile kanske kan vars något? http://www.kokaihop.se/recept/smordegsinbakad-flaskfile är ett recept. Jag brukar steka upp en blandning av svamp och vitlök i smör istället för färskosten.


Blev denna med både svamp i vitlök och färskost. Blev kanon.

shut teh face
2016-01-01, 19:06
Jaha vad blir det för nyårsmeny nu då?
Vi gjorde en trerätters till vår familj plus en annan

Förrätt blev två snittar, en med kallrökt lax, någon röra med räkor
Den andra med något bröd, krasse, avokado, lax, mjukost
Ingen större koll på denna för det gjorde inte jag! :)

Huvudrätt blev potatisgratäng, rostas som man brände på i stekpannan med olja,smör, vitlök, färsk timjan, sen in i ugnen på 125 grader till 58 grader, köttet blev perfekt! Hemgjord rödvinssås till

Efterrätt blev chokladfondant som jag aldrig gjort förut, var sjukt gott, vaniljglass och färska hallon till

Man vill alltid ta ut svängarna lite mer, speciellt jag som är väldigt intresserad av matlagning, men det blir säkra kort som potatisgratäng varje gång, lite tråkigt, fast alla andra tyckte det blir bäst så

Alla andra drack ernst rödvin till allt men jag drack öl i vanlig ordning, great white, alter ego (rådanäs), innes lager 2x

Kände att det skulle bli lite tungt med DIPA, hade ett gäng laguntias maximus och oppigårds thurbo dipa men det får sparas

Minikubik
2016-01-01, 19:10
Blev denna med både svamp i vitlök och färskost. Blev kanon.

Kul :) riktigt fin rätt att ha i rockärmen och plocka poäng med.

Här blev det ugnsstekt kyckling med rostade rotfrukter

Wzup2u
2016-01-01, 21:32
Själv käkade jag Gratinerat potatismos, svampstek & med någon jaekla go sås.
& varmtbröd med smält ost över och massa sallad. och lite godsaker plus snacks.