handdator

Visa fullständig version : Nystartat gym, tips på inpasseringsystem ?


Powie
2015-12-28, 15:51
Tjena tjena! Jag med ett par polare håller på att starta upp ett gym, vi har dock problemet att lösa inpasseringsystem då vi tänkte ha öppet mellan 05-23, har folk här något bra tips på system (taggar eller kort) som ni kan tipsa om? Vi har haft kontakt med ett par olika leverantörer men inget har fallit oss i smaken än. Vore väldigt tacksam för tips!

mvh

Scratch89
2015-12-28, 16:06
Jag skulle höra av mig till de stora gymkedjorna och fråga hur de har löst problemet.

Rahf
2015-12-28, 16:08
På lokala gymmet använder man medlemskort med magnetremsa för att låsa upp entrén.

mini
2015-12-28, 16:46
På vårt gym har vi en relativt enkel lösning med nyckelbrickor från RCO. Fundera på hur avancerade funktioner ni verkligen behöver. Kontakta en lokal låssmed och se vad de kan råda er till.

Nordenator
2015-12-28, 16:51
Vad kommer det vara för typ av gym? Om alla känner alla behöver det väl inte vara det mest omfattande systemet för att se till att du inte fyller lokalen med folk som inte pröjsar för sig, men något i stil med Fitness24Seven hade nog inte fungerat speciellt bra utan viss övervakning och en sluss av något slag. Men några specifika förslag på leverantörer har jag dessvärre inte, men väg säkerhet i förhållande till risken med lägre säkerhet. Kanske inte värt att spendera en förmögenhet på inpasseringssystem om kundkretsen är känd.

r1kkie
2015-12-28, 17:01
På friskis har man en sluss där medlemkortets treckkod scannans som sedan låser upp dörren. Andra dörren kan inte öppnas förren ytter dörren är stängd.
Slussen är även kamraövervakad då reglerna säger att endast 1 person får gå in i taget.

Starke75an
2015-12-28, 17:41
När jag tränade på Olympia gym? i Östersund runt 93-95 så stod ägaren och kolla alla som gick in.

Men ni vil ha nått nyare system förstår jag...

Arne Persson
2015-12-28, 18:35
Jag har kontakter med utmärkta inpasseringssystem. :)

Tuniz
2015-12-28, 18:44
Ytterdörr gissar jag på?

SimonsVoss är ett lite billigare alternativ, annars kan CDVI vara ett alternativ. Kommer ej ihåg vad deras passersystem heter dock.

Är det inte en ytterdörr rekommenderar jag Assas enklare offlinesystem.

Är det inte jättemånga medlemmar så finns det utmärkta passersystem som går på batterier (SmartAir, Smarthandle etc). Detta drar ner montagekostnaderna otroligt mycket.

Offlinesystem med logg är nog det enda ni kommer behöva. Passerkorten programmerar ni så dom slutar fungera efter 6-12-18 månader etc beroende på hur länge folk har bundit upp sig.

// Låssmed sen 8 år tillbaka ;)

mangemani
2015-12-28, 18:45
mitt förra gym hade ett lås som kunde öppnas med en kod och ett drag med ett kort vid utsidans dörr till gymmet. de märkte rätt så snabbt att detta inte räckte då det typ räckte med att 1 person hade kort och sen var det bara för denna personen att hålla upp dörren åt hur många han ville. de la då till en till spärr i själva entren, en sån där piruett dörr med en spärr i, vilket betyder att när du har tagit dig igenom ytter dörren och befinner dig i entren och när du har dragit ditt kort och slagit in koden, så låses spärren upp i piruett dörren och dörren snurrar 1 varv vilket betyder att bara 1 kan komma in i själva gymmet, dvs den som har kortet.
rätt så effektivt faktiskt.
men om ni vill kosta på er en sådan spärr dörr, det är en annan sak.

Rikard Jansson
2015-12-28, 19:12
Det enda idiotsäkra systemet jag hittat (där det är väldigt svårt att släppa in sina polare med hjälp av bara en betalande medlem) är på säffle atletklubb, där det är en sån där rullande grind-dörr som bara snurrar ett kvarts varv när man dragit kortet. Sålänge man inte trycker ihop sig så inni helvete i grinden, och även då går det max en extra person per kort, så funkar det nog väldigt bra. Antagligen lite dyrare dock.

Minikubik
2015-12-28, 19:17
Förra gymmet hade en enkel tagg som registrerade vem ägaren var, detta kompletterades med video övervakning. Såg man på videon att någon släppte in andra eller hade lånat ut kortet blev personen avstängd

Tuniz
2015-12-28, 19:48
Vad folk ovanför pratar om är en sluss, något jag rekommenderar annars kommer många medlemmar släppa in kompisar etc.

Enklast är att slå upp ett litet "bås" innanför ytterdörren och installera en dörr med ytterligare en kortläsare. Pass-back finns på de flesta passersystem. Det förhindrar att du kan gå in, skicka ut kortet genom ett fönster etc till kompisen och låta han / hon gå in.