handdator

Visa fullständig version : +-100kg på 180cm, ser ut som 80kg, är små plumsig, hur?!


cez
2004-04-14, 22:41
Ok, jag har alltid varit överviktig av nån anledning, har alltid sportat mycket och är mycket fysisk(basket på hög nivå, styrketräning på senare år osv).
När jag började gymnasiet slutade jag med basket i ungefär 3 månader, jag vägde då uppskattningsvis 87-90kg, såg aldrig ut att väga mer än 75(enligt många opartiska källor iaf). Jag hade ingen tvättbräda, men var inte "fet" och hade mycket bra kondition.. under dessa 3 månader började jag styrketräna på allvar från att ha gjort det kanske 2-3 ggr i veckan väldigt oseriöst. Jag gick hemmifrån varje dag kl 19:00 till gymmet , gymmade effektivt i ungefär 45-60min, med 25minuters uppvärmning på löpband. tog det lite lugnt efteråt typ en 20min och va hemma på ungefär 25-30 efter träningen.

Tränade igenom kroppen uppskattningsvis 1.5 ggr i veckan då jag "dedikerade" en vecka åt en speciell muskelgrupp för att hålla kroppen överaskad hela tiden. Dvs om jag hade arm vecka kunde jag köra armar måndag, onsdag, fredag och sen kombinera de andra muskelgrupperna.

Så höll jag på i 3 månader, 7 dar i veckan, min kost bestod i början av ganska mycket kolhydrater, men uppskattningsvis gick inte mitt dagliga kcal nån gång över 3300 ungefär, åt inte skräp och om jag gjorde väldigt lite och i form av glass (nån gång per 2 veckor). Dvs inga "tomma" kalorier. Åt twinlab diet fuel(blandat med mellanmjölk) efter träningen och till frukost.

Jag märkte stora resultat men främst i massa och styrka.
Efter de 3 månaderna vägde jag 97kg.

Jag kom underfund med begreppet deff och sänkte drastikst på kolhydraterna och höjde proteinerna, fick i mig samtliga mineraler, vitaminer osv. När jag sen började spela basket igen hade jag inte orken utan mycket kolhydrater att både gymma och spela basket och sänkte då till tisdag, torsdag, lördag/söndag gymm resten basket. När basketen kom igång hårdare orkade jag inte ens det och numera går jag inte till gymmet och har börjat äta mer kolhydrater för uthållighet och kraft.

Fråga 1. Varför vägar jag så mycket när folk som är dubbelt så feta som jag väger 5-10kg mindre?!
Fråga 2. Varför går jag inte ner i vikt? - Har legat på kaloriminus samtidigt som jag fått i mig alla vitaminer/mineraler, har testat bl a ripped fuel, men det är skit som man mår dåligt av.

Fråga 3. Kan det bero på att jag sover lite? - Har hört att lite sömn kan orsaka fetma och/eller dålig förbränning

Det finns säkert andra trådar som behandlar samma ämne, men jag ber er ha överseende med det och isf bara ignorera den lr svara igen om ni orkar

Ervin
2004-04-14, 22:45
Fråga 1. Du vet väl att muskler väger dubbelt så mycket som fett? Kanske du har mer muskler än dom som är lika stora som dig...

Stress o sömn påverkar rätt mycket ja...

Är inte så duktig på o se vad som går fel... men du bör ju gå ner om du ligger på kalorieminus och vet vad du stoppar i dig...