handdator

Visa fullständig version : Saltintag (Hur mycket och kan det kompenseras?)


AntonHA
2015-12-28, 12:27
Jag har fram tills nyligen inte tänkt på hur mycket salt jag äter. Jag läste någonstans att runt 6g per dag var rekommenderat, men jag har i skrivande stund redan fått i mig ungefär så mycket. Jag har nyligen börjat äta lite mindre processerad mat men inte visste jag att jag fick i mig SÅ mycket salt.

Hur mycket salt är rekommenderat för att inte bli binda ohälsosamt mycket vätska? Och vid ett stort intag av salt, går det att kompenseras med att dricka mer vatten? Jag dricker i nuläget ca 2l vatten per dag men jag tror att det är alldeles för lite med tanke på det saltintag jag har.

King Grub
2015-12-28, 12:30
Extra vätska binder man främst vid plötsliga förändringar av saltintaget. Äter man alltid mycket salt vänjer sig kroppen vid det och justerar vätskebalansen.

Det handlar mer om ohälsa, t ex högt blodtryck.

camarade
2015-12-28, 13:14
Sen jag bytte till orafinerat havssalt äter jag ganska rikligt, men sen är väl LCHF-kost mer "saltkrävande" också.

whuddafuks
2015-12-28, 19:55
Om man har väldigt lågt blodtryck så kan mycket salt snarare vara bra?

Luca Brasi
2016-05-21, 23:12
Om man har väldigt lågt blodtryck så kan mycket salt snarare vara bra?
http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736%2816%2930467-6/fulltext?rss=yes

Interpretation

Compared with moderate sodium intake, high sodium intake is associated with an increased risk of cardiovascular events and death in hypertensive populations (no association in normotensive population), while the association of low sodium intake with increased risk of cardiovascular events and death is observed in those with or without hypertension. These data suggest that lowering sodium intake is best targeted at populations with hypertension who consume high sodium diets.
Ja?

Diomedea exulans
2016-05-21, 23:19
Käkar salt som om det inte fanns någon morgondag; rättfärdigar mitt höga intag genom att låta mig inbilla mig att mitt myckna svettande och kissande tarvar sådan saltmängd.

Luca Brasi
2016-05-22, 09:48
Käkar salt som om det inte fanns någon morgondag; rättfärdigar mitt höga intag genom att låta mig inbilla mig att mitt myckna svettande och kissande tarvar sådan saltmängd.

Risken för magcancer odylikt återstår förstås även om man inte får blodtryck.

deerp
2016-05-23, 12:42
Är cirka 20g salt om dagen i någon "riskzon" för en hobbygymmare som vill må allmänt bra? Finns det någon "magisk" gräns man borde undvika att gå över?

Masterpan
2016-05-23, 13:12
Det finns forskare som menar att högt saltintag inte är farlig vid ung ålder, eftersom kroppen mha aldosteron och andra hormoner kan reglera detta bra självt. Kroppens reglering blir dock myckete försämrad när man är äldre och ett saltintag som tidigare var lugnt blir plötsligt starkt bidragande till högt blodtryck

Luca Brasi
2016-05-23, 18:45
http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736%2816%2930467-6/fulltext?rss=yes

Ja?

Å andra sidan var det tydligen en riktig skitstudie som hade använt sig av ett skevt urval av försökspersoner som tydligen inte går att basera några kostrekommendationer på och aldrig borde ha publicerats av the Lancet rent utav,sägs det.

Luca Brasi
2016-05-23, 18:46
Min meningsbyggnad är avantgardistisk poesi .

oldG
2016-05-24, 20:55
Om man analyserar sin kost och kommer fram till att man får i sig mer natrium än kalium så bör man göra förändringar. Tyvärr är det faktiskt många människor i dagsläget som har sådana obalanser i saltintaget, det kan leda till hälsoproblem på sikt. Här på forumet tror jag inte att många kan befinna sig i den riskzoonen.

Själv får jag i mig drygt 5000-6000 mg kalium och 1000-2000 mg natrium dagligen.

En nypa salt är nog allt som behövs, men frukt behöver vi äta i massor. Speciellt banan ;)

exevision
2016-05-25, 05:25
Risken för magcancer odylikt återstår förstås även om man inte får blodtryck.

Vilka belägg finns det för detta?

King Grub
2016-05-25, 05:35
Ordentliga. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2682234/

exevision
2016-05-26, 11:52
Ordentliga. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2682234/

Tack!
Har det någon betydelse om man omsätter mycket vätska, svettas?

Luca Brasi
2016-05-26, 18:37
tack!
Har det någon betydelse om man omsätter mycket vätska, svettas?
nä.

Xead
2016-05-26, 18:44
nä.

Synd. Salt är banne mig en större last än socker för mig :(. Sötsug har jag sällan men konsumerar på tok för mycket salt allt för ofta...

exevision
2016-05-27, 04:57
nä.

Förklara gärna.

Luca Brasi
2016-05-27, 09:30
Förklara gärna.
(länken Grubb postade)

Since salt intake has been correlated with Helicobacter pylori (H pylori) infection, it is possible that these two factors may synergize to promote the development of stomach cancer. Additionally, salt may also cause stomach cancer through directly damaging gastric mucus, improving temporary epithelial proliferation and the incidence of endogenous mutations, and inducing hypergastrinemia that leads to eventual parietal cell loss and progression to gastric cancer

Saltet irriterar magen "mekaniskt" tolkar jag det här som.

Magcancer är en antivälfärdssjukdom, vår moderna livstil har faktiskt minskat prevalensen av magcancer.
http://www.uptodate.com/contents/epidemiology-of-gastric-cancer

exevision
2016-05-27, 21:33
(länken Grubb postade)


Saltet irriterar magen "mekaniskt" tolkar jag det här som.

Magcancer är en antivälfärdssjukdom, vår moderna livstil har faktiskt minskat prevalensen av magcancer.
http://www.uptodate.com/contents/epidemiology-of-gastric-cancer

Jo, men om saltet blir utblandat med vatten?

Luca Brasi
2016-05-27, 21:51
Jo, men om saltet blir utblandat med vatten?

Om man svettas???

Se tråd:
www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=151618

Sverker
2016-05-28, 06:50
Jo, men om saltet blir utblandat med vatten?


Hjälper säkert. I King Grubs första post, abstraktet, står
A high-salt intake strips the lining of the stomach and may make infection with H. pylori more likely or may exacerbate the infection.

Enda chansen är genom osmos. För mycket salt kommer ned i magsäcken och drar vatten från cellerna i väggen på magsäcken. Koncentrationsgradienten minskar ifall vi späder ut maten med saliv genom att tugga länge eller genom att dricka.



Fast tuggar vi salt mat länge lär osmosen dra vatten från munnen och svalget:(.

exevision
2016-05-28, 07:18
Om man svettas???

Se tråd:
www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=151618

Att man svettas och sedan dricker mer vatten.

Luca Brasi
2016-05-28, 11:08
Att man svettas och sedan dricker mer vatten.

Spä ut saltet med vatten är kanske bra men svettandet hjälper nog inte?

Morrris
2016-05-28, 13:01
Svett är hypotont och innehåller förhållandevis lite natrium.

Fjod0r
2016-05-28, 16:34
Spä ut saltet med vatten är kanske bra men svettandet hjälper nog inte?

Det låter som att du blandar ihop kroppens olika rum. Magsäcken räknas till utsidan av kroppen, från magsäcken till tarmen. Från tarm till blod och resten av kroppen. Om koncentrationen salt i magsäcken från munnen är problemet kommer inget annat än att minska koncentrationen påverka effekterna. (med reservation för att effekten på infektionsfrekvensen kanske var dosberoende, jag orkade inte läsa mer)

Fjod0r
2016-05-28, 16:35
äsch, jag skulle givetvis citera exevision

Luca Brasi
2016-05-28, 17:32
Spä ut saltet med vatten är kanske bra men svettandet hjälper nog inte?
I magen asså.