handdator

Visa fullständig version : Höftböjare stretch


martinnystrom
2015-12-27, 19:23
Vart fasiken ska man känna om man stretchar höftböjaren? Brukar ligga med ryggen på en bänk med ena knät mot bröstkorgen och samtidigt trycka ner det andra benet och jag känner en stretch på insida lår, låter helt galet?

Har läst igenom säkert 10 trådar här på Kolozzeum men aldrig fått svaret vart man ska känna stretchen?

Scratch89
2015-12-27, 19:30
Man kan känna det på insida lår, men mer specifikt ljumsken. Och det är i benet du har ner mot golvet du stretchar höftböjaren på.

pezrulezhaakon
2015-12-27, 19:30
Vart fasiken ska man känna om man stretchar höftböjaren? Brukar ligga med ryggen på en bänk med ena knät mot bröstkorgen och samtidigt trycka ner det andra benet och jag känner en stretch på insida lår, låter helt galet?

Har läst igenom säkert 10 trådar här på Kolozzeum men aldrig fått svaret vart man ska känna stretchen?

Var du känner, kan ju variera. Men så som du gör så får du ingen vidare höftböjarstretch..

Testa det här istället.

http://www.muscles.se/wp-content/uploads/2008/03/stretcha38.gif

Tarahumara
2015-12-27, 19:41
Man kan känna det på insida lår, men mer specifikt ljumsken. Och det är i benet du har ner mot golvet du stretchar höftböjaren på.

Vilka övningar rekommenderar du som sakkunnig? :)

juckeyy
2015-12-27, 19:41
En bra grej du kan göra när du utför övningen som pezrulezhaakon tipsade är att försöka spänna sidan av magen/höftböjaren så känner du vart den sitter, ifall du undrar hur muskelkontakten "känns". Också luta lite åt sidan, alltså bort från den sidan du stretchar.

Edit: http://s4.runnersworld.co.uk/uploads/images/medium/5264.jpg

Sträcker du fram höften vid denna position så känner du en stretch i höftböjaren. Väldigt bra övning.

Scratch89
2015-12-27, 19:55
Vilka övningar rekommenderar du som sakkunnig? :)

Det beror på hur stel man är. Vissa är så stela att övningen här ovanför är jobbig. :D

Tarahumara
2015-12-27, 20:58
Det beror på hur stel man är. Vissa är så stela att övningen här ovanför är jobbig. :D

Jag är inte så värst stel, kan utföra ovanstående utan bekymmer. Vilka andra muskler kan vara rimliga att stretcha för att undvika skador vid löpning? :)

pezrulezhaakon
2015-12-27, 21:34
Jag är inte så värst stel, kan utföra ovanstående utan bekymmer. Vilka andra muskler kan vara rimliga att stretcha för att undvika skador vid löpning? :)

Det är inte säkert att du måste stretcha något för att undvika skador. Effekten kan istället bli den motsatta.
Allt beror även på övriga aktiviteter.

juckeyy
2015-12-28, 10:48
Jag är inte så värst stel, kan utföra ovanstående utan bekymmer. Vilka andra muskler kan vara rimliga att stretcha för att undvika skador vid löpning? :)

Uppvärmning är essentiellt för att undvika skador vid löpning.
Ett annat hett tips är att hålla dina baksidor friska och krya, det kommer du långt med.

Tarahumara
2015-12-28, 15:28
Uppvärmning är essentiellt för att undvika skador vid löpning.
Ett annat hett tips är att hålla dina baksidor friska och krya, det kommer du långt med.

Värmer alltid upp innan intervallpass. Värmer inte upp vid lugna pass eftersom löpningen i sig är uppvärmning om du förstår hur jag tänker.

Hur menar du med baksidor? :)