handdator

Visa fullständig version : Hur hormoner före födseln påverkar könsutveckling


King Grub
2015-12-27, 18:41
Many important psychological characteristics show sex differences, and are influenced by sex hormones at different developmental periods. We focus on the role of sex hormones in early development, particularly the differential effects of prenatal androgens on aspects of gender development. Increasing evidence confirms that prenatal androgens have facilitative effects on male-typed activity interests and engagement (including child toy preferences and adult careers), and spatial abilities, but relatively minimal effects on gender identity. Recent emphasis has been directed to the psychological mechanisms underlying these effects (including sex differences in propulsive movement, and androgen effects on interest in people versus things), and neural substrates of androgen effects (including regional brain volumes, and neural responses to mental rotation, sexually arousing stimuli, emotion, and reward). Ongoing and planned work is focused on understanding the ways in which hormones act jointly with the social environment across time to produce varying trajectories of gender development, and clarifying mechanisms by which androgens affect behaviors. Such work will be facilitated by applying lessons from other species, and by expanding methodology. Understanding hormonal influences on gender development enhances knowledge of psychological development generally, and has important implications for basic and applied questions, including sex differences in psychopathology, women's underrepresentation in science and math, and clinical care of individuals with variations in gender expression.

Curr Opin Behav Sci. 2016 Feb;7:53-60. How Early Hormones Shape Gender Development.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352154615001515

Det här gillar inte feminister och andra som strävar efter 50/50-representation och 100% jämlikhet i allt.

Tillägg i efterhand till ovanstående mening: jag anser att kvinnor som vill inrikta sig på något skall ha all möjlighet att göra så, men att kvotera in 50/50 bara för sakens skull i många fall är helt kontraproduktivt.

Scratch89
2015-12-27, 19:14
Det här gillar nog inte postkoloniala feminister, nej. :D
Intressant!

Wzup2u
2015-12-27, 20:08
Att allt ska vara 50/50 är ju så falskt så de inte finns like till det.
Varför försöka göra 50/50 på allt istället för att få fram riktig fakta är ju mest löjligt.
Snackar om killar och tjejer åt båda hållen.

& ot så var den bra.

hultman
2015-12-28, 11:04
Är det moderns nivåer av könshormon som avses? Testosteronnivåer hos män har möjligheten att differentiera grovt och så stora avvikelser det kan potentiera har väl aldrig dokumenterats?

Blue.plz
2015-12-28, 12:33
Inväntar tålmodigt Squatscraped som har läst cellbiologi på grundnivå, särskilt gällande "Many important psychological characteristics show sex differences, and are influenced by sex hormones at different developmental periods".

Är det moderns nivåer av könshormon som avses? Testosteronnivåer hos män har möjligheten att differentiera grovt och så stora avvikelser det kan potentiera har väl aldrig dokumenterats?

Inte så insatt i ämnet och inte läst artikeln, men min bild är att det är fostrets produktion som är avgörande, till exempel kommer därför ett kvinnligt foster som delar livmoder med ett manligt utsättas för högre nivåer än andra kvinnliga foster.

Diomedea exulans
2015-12-28, 12:45
Inte så insatt i ämnet och inte läst artikeln, men min bild är att det är fostrets produktion som är avgörande, till exempel kommer därför ett kvinnligt foster som delar livmoder med ett manligt utsättas för högre nivåer än andra kvinnliga foster.

Enligt en dokumentär jag såg får fostret en "dusch" testosteron i moderlivet, och andelen testosteron i den duschen avgör om det blir en kvinna eller man. Duschar i storlek mellan mans- och kvinnoduschar skapar HBTQ-personer. En teori jag sympatiserar med, eftersom jag tycker det är väldigt konstigt att uppväxten skulle kunna påverka ens sexuella läggning och könsidentitet. Isåfall skulle ju alla killar uppfostrade av "karlakarlar" bli heteromän, men så är det ju inte.

Scratch89
2015-12-28, 12:51
Enligt en dokumentär jag såg får fostret en "dusch" testosteron i moderlivet, och andelen testosteron i den duschen avgör om det blir en kvinna eller man. Duschar i storlek mellan mans- och kvinnoduschar skapar HBTQ-personer. En teori jag sympatiserar med, eftersom jag tycker det är väldigt konstigt att uppväxten skulle kunna påverka ens sexuella läggning och könsidentitet. Isåfall skulle ju alla killar uppfostrade av "karlakarlar" bli heteromän, men så är det ju inte.

Vad menar du med "män" och "kvinnor" här? En dusch av hormon kan väl inte påverka om det är x eller y-kromosomer? Eller menar du beteende och sätt att tänka/resonera?

Ado2000
2015-12-28, 12:54
Trodde det skulle handla om penis storlek

Diomedea exulans
2015-12-28, 13:29
Vad menar du med "män" och "kvinnor" här? En dusch av hormon kan väl inte påverka om det är x eller y-kromosomer? Eller menar du beteende och sätt att tänka/resonera?

Tänkte/mindes lite fel. Det är bara det i hjärnan som påverkas. Med andra ord din sista mening.

filmjölk
2015-12-28, 13:35
Enligt en dokumentär jag såg får fostret en "dusch" testosteron i moderlivet, och andelen testosteron i den duschen avgör om det blir en kvinna eller man. Duschar i storlek mellan mans- och kvinnoduschar skapar HBTQ-personer. En teori jag sympatiserar med, eftersom jag tycker det är väldigt konstigt att uppväxten skulle kunna påverka ens sexuella läggning och könsidentitet. Isåfall skulle ju alla killar uppfostrade av "karlakarlar" bli heteromän, men så är det ju inte.

Som vanligt när vi diskuterar det här vill jag ta upp män i fängelse. Heterosexuella blir bögar i fängelse. Medfött bögeri? Knappast. Miljön påverkar den med.

Blue.plz
2015-12-28, 13:49
Vad menar du med "män" och "kvinnor" här? En dusch av hormon kan väl inte påverka om det är x eller y-kromosomer? Eller menar du beteende och sätt att tänka/resonera?

Tja, XY-foster utan testostoeron såsom vid total androgenokänslighet (CAIS) ser ut och ter sig som tjejer (dock inte gällande inre genitalia - ökad risk för testikelcancer!) och XX-foster som får för mycket testosterone såsom vid kongenintal binjurebarkshyperplasi kan bli viriliserade.

Blue.plz
2015-12-28, 14:00
Trodde det skulle handla om penis storlek

Det mått som används som indikator för prenatal androgenexposition, 2D:4D (dvs pekfingerlängd jämfört med ringfinger), har visats sig vara associerat med penislängd.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3739592/bin/aja201175f1.jpg

Notera att det på y-axeln är stretched lenght och inte erigerad längd.

Choi IH, Kim KH, Jung H, Yoon SJ, Kim SW, et al. Second to fourth digit ratio: a predictor of adult penile length Asian J Androl 2011.

Diomedea exulans
2015-12-28, 14:08
Som vanligt när vi diskuterar det här vill jag ta upp män i fängelse. Heterosexuella blir bögar i fängelse. Medfött bögeri? Knappast. Miljön påverkar den med.

Jag tror som vanligt att de inte är bi-eller homosexuella på riktigt. Jag tror de är som fjortistjejer som hånglar med tjejkompisar på fester. Tror det var samma sak med de gamla grekerna.

Plus att det är ett stort mörkertal med garderobsbögar ute i verkliga livet.

ARMSTARK
2015-12-28, 14:45
Som vanligt när vi diskuterar det här vill jag ta upp män i fängelse. Heterosexuella blir bögar i fängelse. Medfött bögeri? Knappast. Miljön påverkar den med.

Fast gäller inte det män som sitter typ på livstid, och som redan innan är lite onormala? Som växt upp i slummen med våld, knark, incest och annat elände.

Scratch89
2015-12-28, 15:26
Som vanligt när vi diskuterar det här vill jag ta upp män i fängelse. Heterosexuella blir bögar i fängelse. Medfött bögeri? Knappast. Miljön påverkar den med.

Fast jag tror att det mer har att göra med att män är kåta och känner ett behov av sex på någorlunda regelbunden basis. Finns det bara män är det också män som kommer att nyttjas. Hål som hål, som man brukar säga. Jag har svårt att tro att det är någon form av kärlek involverad.

Bandid0
2015-12-28, 19:18
Väldigt mycket påverkas i magen och under de första åren i livet, speciellt av kost- och hormonell påverkan. Synd att insikten om det är så låg i sjukvården. Forskningsunderlaget är trots allt enormt.

Blue.plz
2015-12-28, 19:40
Väldigt mycket påverkas i magen och under de första åren i livet, speciellt av kost- och hormonell påverkan. Synd att insikten om det är så låg i sjukvården. Forskningsunderlaget är trots allt enormt.

Vet inte riktigt vilken kunskap du åsyfter och vad den borde utnyttjas till, dock skulle jag hålla med om du föreslår exempelvis att MVC börjar med att upplysa om övervikt och viktuppgång under gravidet, som kan ha livslånga konsekvenser för fostret.