handdator

Visa fullständig version : Hur ta sig an löpning på löpband när man fått problem med stukad fot?


Clajj
2015-12-27, 16:26
Har mest kört styrketräning och nästan ingen till noll konditionsträning. Brukade löpa lite förut. Nu kände jag att motivationen var på topp så rev av ett pass på löpbandet, inte alls särskilt länge. Men tänkte att jag skulle prova på att landa mer på framfoten än på hälen den här gången. Det kändes skitbra, gick skitbra och allt va gött.

Två dagar senare vaknar jag och kan inte stödja på foten. Ingen svullnad eller blåmärke, kan bara inte gå för smärtan är så intensiv. Trodde först jag fått en blodpropp för det kändes inte bara i foten utan upp på benet också.

Har tagit en vecka att kunna gå normalt igen. Nu vet jag inte hur jag ska förhålla mig till löpningen. Köra på den gamla invanda tekniken, som uppenbarligen inte gett mig stukningar under åren men där jag tycker själva löpningen känns tyngre än den här nya tekniken jag prövat. Eller försöka igen? Inte löpa alls?

Btw, är det inte konstigt att få ont efter 2 dagar och inte direkt? Det var som att smärtan kom som en blixt från klar himmel medan jag sov.

Gerdler
2015-12-27, 17:42
Det låter inte som en stukning. Snarare träninsvärk/inflammation/överansträngning av soleus och/eller andra muskler som belastas annorlunda vid framfota löpning.

Kör kortare tid med din "nya" teknik men spring som innan mest. börja med 500m per pass kanske, se om det funkar, sen öka sakta. Det är ju en mer korrekt löpstil för medeldistans så jag tycker man ska sträva efter att använda kroppens naturliga dämpning så långt det går, men det går ju inte att göra allt på en dag. Har själv gjort liknande misstag en gång i tiden men mina problem uppenbarade sig direkt och tog lite annat uttryck.

Lycka till.

Scratch89
2015-12-27, 19:35
Jag tror precis som ovanstående att du sprang för mycket med en ovan teknik. Jag säger varken bu eller bä till framfotalöpning (mest för att jag är relativt ointresserad av ämnet) men är du van att landa på hälen blir det ett helt annat belastningsmönster på hålfoten, vadmuskulaturen och stabiliserande muskulatur runt foten.

juckeyy
2015-12-27, 19:40
Som tidigare talare sagt så har du ändrat ditt löpsteg och på så sätt belastar du på ett sätt du inte är van vid.
Har väl forskats på att framfotalöpning är de mest naturliga löpsteget. Dock kan det väl ta lite längre tid att vänja sig vid den löptekniken. Framförallt så är det jobbigare också, tycker jag iallafall.

Scratch89
2015-12-27, 20:15
Att det är naturligt ska man ta med en nypa salt. Det forskningen har visat är att det finns flera olika naturliga löpsteg och att olika folk och traditioner har olika löpsteg. Man får helt enkelt se vilken som passar bäst för en själv.

Jag tipsar ibland patienter att testa framfotalöpning om de har långvariga knäproblem som inte blivit bättre av de vanliga råden. Vissa blir bättre, andra inte. Jag tror det finns många faktorer som påverkar vad som är bäst för just dig.

juckeyy
2015-12-27, 20:30
Att det är naturligt ska man ta med en nypa salt. Det forskningen har visat är att det finns flera olika naturliga löpsteg och att olika folk och traditioner har olika löpsteg. Man får helt enkelt se vilken som passar bäst för en själv.

Jag tipsar ibland patienter att testa framfotalöpning om de har långvariga knäproblem som inte blivit bättre av de vanliga råden. Vissa blir bättre, andra inte. Jag tror det finns många faktorer som påverkar vad som är bäst för just dig.

Mycket sant det du säger. Framfotalöpning är väl dock inte det normala löpsteget gemene man har heller.

Vet du vilka muskler kring smalben/fot som involveras extra vid framfotalöpning?

therunningman
2015-12-28, 10:16
Hur fort brukar du springa och hur fort sprang du den gången du fick ont?

Tänk så här, springer man normalt belastar man underlaget med kanske 2,5 ggr kroppsvikt. Börjar du ändra tekniken minskar du troligtvis kroppens stötdämpning under en inlärningsperiod. Springer du fortare ökar du belastningen, en sprinter kan ligga på ca 5 ggr kroppsvikt. Så rent hypotetiskt har du kanske ökat belastningen, minskad stötdämpningen och kanske fått till overstriding / sämre vinklar.

Helt klart blir det högre slitage på allt i kroppen om man byter teknik till sprintliknande löpsteg och höjer tempot.
Att springa utan att sätta i hälen är för de flesta helt förkastligt men det kan vara okej att sätta i framfoten först. Mycket beror det på skor men det rimligaste för majoriteten är en mellanfotsisättning eller diskret hälfotsisättning. Ofta byter man teknik vid när man har lätt att drabbas av skador. Att byta i onödan ger kanske mycket besvär där det inte fanns några från början.

PureWhey
2015-12-28, 10:19
Vad menas med "det mest naturliga"?

Old Nick
2015-12-28, 11:37
Vad menas med "det mest naturliga"?

Gissningsvis det rörelsemönster man skulle ha haft om man inte levt med moderna hjälpmedel som påverkar detta?

Jag springer själv helt annorlunda när jag är barfota än när jag har ett par rejält tjocka joggingskor av klassiskt snitt där sulan är tjock som en bäddmadrass och har ett rejält framåtlut. Krävs ingen större fantasi för att dra slutsatsen att det förstnämnda bör vara mer åt det "naturliga" hållet än det sistnämnda.

therunningman
2015-12-28, 12:00
Tittar på man på barfotalöpare som springer idag så finns det inte ett unikt steg utan en stor mångfald i hur tekniken ser ut. Det absolut vanligaste bland barfotalöpare som inte spurtar är en framfots eller mellanfotsisättning men det förekommer också diskret hälfotsisättning. Vid framfotsisättning, som man också kan klassa som diskret, sätts alltid hälen i.

Den generella skillnaden mellan skodd och icke skodd/minimal löpning är att icke skodd/minimal löpning har:

Kortare markkontakt och snabbare framåtpendling.

Det innebär att man tar fler steg (högre kadens) och kortare steg vid barfota löpning än vid skodd löpning. Man belastar kroppen lite mindre rent generellt vid fotisättning när man springer barfota/minimalt men det ställs mer krav på rörlighet i fot och underben samt snabbhet och styrka i muskler + även senor, plantara faschian mm.

Vad som är bäst? Fråga stjärnorna. Med försiktighet och långsiktigt tänkande kan man springa både fort och långt barfota eller i minimala skor. Det som brukar vara bäst är den skon som är bekvämast när man springer hela passet oavsett vilken typ av sko det är, dämpad eller ej, stöd hit eller dit.

camarade
2015-12-28, 12:51
När jag stukade foten så svårt man kan stuka den (utan att benet går av) tog det ca 1 år innan jag kunde springa igen, något som hjälpte att stärka foten var dansspel till Kinect, upptäckte vilka "vinklar" som foten hade svaga punkter och stärkte dessa med olika moves. Såhär i efterhand var det nog jävligt bra träning, sjukgymnastik hemma typ.

Gerdler
2015-12-28, 16:47
Märk väl att jag sa att det var korrekt löpstil för medeldistans. 1500-10000m springer de flesta elitlöpare med mer eller mindre obefintlig kontakt mellan häl och mark. När man kommer upp till maratondistans så är löpekonomi en mycket viktigare faktor vilket gör att en annan löpteknik kan konkurrera och "vinna". Ultralöpare har fokus på löpekonomi till 100% vilket gör att man måste hitta ett sätt att avlasta soleus och andra muskler och därmed kompromissar på speciellt farten för att få bättre löpekonomi.

therunningman
2015-12-28, 17:41
Även om du tror trådskaparen är en elitlöpare på medeldistans (800, 1500m) så tänker du ändå lite fel. Du kanske blandar ihop medeldistans med sprint? I medeldistans (kolla någon vm/OS final på YT om du inte tror mig) så kommer du se framfots, mellanfots och hälisättning. Tror inte du kommer hitta många som inte sätter ned hälen på 1500 meterslopp.

Någon studie visade på 35% framfot, 19% häl och 56% mellanfotsisättning vid 1500 m. Dock ökade hälfotsisättningen under sista varvet när tempot drogs upp. Trots att det troligtvis är sämre ekonomi i det.

juckeyy
2015-12-28, 21:44
Även om du tror trådskaparen är en elitlöpare på medeldistans (800, 1500m) så tänker du ändå lite fel. Du kanske blandar ihop medeldistans med sprint? I medeldistans (kolla någon vm/OS final på YT om du inte tror mig) så kommer du se framfots, mellanfots och hälisättning. Tror inte du kommer hitta många som inte sätter ned hälen på 1500 meterslopp.

Någon studie visade på 35% framfot, 19% häl och 56% mellanfotsisättning vid 1500 m. Dock ökade hälfotsisättningen under sista varvet när tempot drogs upp. Trots att det troligtvis är sämre ekonomi i det.

Låter ju väldigt konstigt att hälfotsisättningen ökade när tempot drogs upp.
I ett typ 800m lopp är tempot såpass högt att med spikskor så är det löpning på fotbladet som gäller, inget annat.

therunningman
2015-12-28, 22:23
Kolla på hälen på 100 meter? Den är inte jättehögt i luften?

https://youtu.be/PH-3cHxXAK0

Runt 7:12 i nästa klipp får du slowmotion på vinnaren.

https://youtu.be/YKEOjWEzVGs

Det kallar jag en mellanfotsisättning på de flesta stegen.

therunningman
2015-12-28, 22:27
Att hälfotsisättning ökar beror troligtvis delvis på neuromuskulär och muskulär utmattning samt att löparen dessutom behöver höja tempot, dvs bla förlänga löpsteget och då brukar det även förlängas framför kroppen och då bli det lättare hälisättning.

juckeyy
2015-12-28, 23:28
Kolla på hälen på 100 meter? Den är inte jättehögt i luften?

https://youtu.be/PH-3cHxXAK0

Runt 7:12 i nästa klipp får du slowmotion på vinnaren.

https://youtu.be/YKEOjWEzVGs

Det kallar jag en mellanfotsisättning på de flesta stegen.

Förstår hur du tänker.
Men i första klippet med Bolt, en sprintsko är ju uppbyggd på ett helt annat sätt än en vanlig joggingdoja. Träffytan mot banan är ju fotbladet där också spikarna sitter. Sen är det ju väldigt sällan man springer såpass långt upp på foten som endast med tårna, det blir ju väldigt onaturligt.
Kollar du på en vanlig svensson som springer ett maxtest så har denne person väldigt ofta tårna vinklade nedåt.

En sprinter vill ha dorsalflexion i foten vid isättningen så att benet ska gå som ett hjul. Därav hamnar hälen närmare marken än om du skulle se en "vanlig" person springa max.

Vid 800m klippet med Rudisha så har han mycket väl en s.k "mellanfotisättning" som du säger men jag tror det beror mycket på tröttheten också. Kollar du istället i början av loppet så ligger han mycket högre på fotbladet :)

therunningman
2015-12-29, 07:52
Fast det var du som skrev löpning i högt tempo, spikskor och fotbad :) Jag ville bara visa stretch shortening cykeln.

Man brukar "mäta" efter ett sprunget varv. Snabbkoll i mobilen så ser jag även häl plus mellan fotisättning på löpare även där.

Titta gärna på sista 100m i ett 400 m lopp så kommer du troligtvis se väldigt varierande isättningar redan där.

Hittills har jag skrivit att man kan springa med olika typer av fotisättningar. Det jag motsatt mig är att undvika hälkontakt när man "springer". Tycker du att det är ett dåligt råd?

juckeyy
2015-12-29, 10:09
Fast det var du som skrev löpning i högt tempo, spikskor och fotbad :) Jag ville bara visa stretch shortening cykeln.

Man brukar "mäta" efter ett sprunget varv. Snabbkoll i mobilen så ser jag även häl plus mellan fotisättning på löpare även där.

Titta gärna på sista 100m i ett 400 m lopp så kommer du troligtvis se väldigt varierande isättningar redan där.

Hittills har jag skrivit att man kan springa med olika typer av fotisättningar. Det jag motsatt mig är att undvika hälkontakt när man "springer". Tycker du att det är ett dåligt råd?

Ah okej då är jag med. Well jag som själv är sprinter skulle ju aldrig ha hälkontakt när jag springer i högre fart. Är jag dock ute på en joggingtur så har jag nog typ mellanfotsisättning. Hälkontakt är väl mest optimalt om du har ett vääääldigt lågt tempo. Annars ska man nog försöka undvika att rulla häl-tå. :)

therunningman
2015-12-29, 10:53
Ah okej då är jag med. Well jag som själv är sprinter skulle ju aldrig ha hälkontakt när jag springer i högre fart. Är jag dock ute på en joggingtur så har jag nog typ mellanfotsisättning. Hälkontakt är väl mest optimalt om du har ett vääääldigt lågt tempo. Annars ska man nog försöka undvika att rulla häl-tå. :)

Jag tycker inte hälisättning är den snyggaste stilen men du måste ju ändå acceptera från länken att man kan ta sig till final i OS på 800m med hälfotsisättning från 400 meter (frågan är när de börjar springa på det sättet) och framåt.

Några frågor:

1) Om inte ens personen som slår (om det nu inte är slaget) inte orkar/kan eller vill springa med framfotsisättning under loppet på 800 meter, varför tror du att motionärer bör göra det?

2) Om en sprinter ska dorsalflektera i fotleden i återhämtningsfasen för att maximera SSC varför tror du att en medel eller långdistanslöpare ska plantarflektera (eller missförstår jag dig?)?

3) Vilka distanser springer du? Har du sett film på dig under hela loppet? Känsla bör man aldrig gå på när det kommer till fotkontakt.

Vid löpning (och sprint) handlar om att att få träffen på rätt ställe i relation COM (center of mass) och ha lagom lång markkontakt. Precis tillräckligt lång för att göra det du måste men inte längre än nödvändigt.

I sprint blir det väl hastighet = kraft (med rätt riktning) x tid (varav tid på rätt ställen är avgörande).

Vad som är optimalt vad gäller fotisättning beror på vad du har du fötterna och vilka vinklar du har i resterande leder i kroppen. Men att plantarflektera gör ju att muskler och sena redan är hopdragna = minimal SSC.

juckeyy
2015-12-29, 13:35
Jag tycker inte hälisättning är den snyggaste stilen men du måste ju ändå acceptera från länken att man kan ta sig till final i OS på 800m med hälfotsisättning från 400 meter (frågan är när de börjar springa på det sättet) och framåt.

Några frågor:

1) Om inte ens personen som slår (om det nu inte är slaget) inte orkar/kan eller vill springa med framfotsisättning under loppet på 800 meter, varför tror du att motionärer bör göra det?

2) Om en sprinter ska dorsalflektera i fotleden i återhämtningsfasen för att maximera SSC varför tror du att en medel eller långdistanslöpare ska plantarflektera (eller missförstår jag dig?)?

3) Vilka distanser springer du? Har du sett film på dig under hela loppet? Känsla bör man aldrig gå på när det kommer till fotkontakt.

Vid löpning (och sprint) handlar om att att få träffen på rätt ställe i relation COM (center of mass) och ha lagom lång markkontakt. Precis tillräckligt lång för att göra det du måste men inte längre än nödvändigt.

I sprint blir det väl hastighet = kraft (med rätt riktning) x tid (varav tid på rätt ställen är avgörande).

Vad som är optimalt vad gäller fotisättning beror på vad du har du fötterna och vilka vinklar du har i resterande leder i kroppen. Men att plantarflektera gör ju att muskler och sena redan är hopdragna = minimal SSC.

Jag har glömt lite vad vi diskuterade från första början men ska försöka svara haha.

1) Har tyvärr inget bra svar samt att jag missförstår frågan lite. Vad jag iallafall kan se så är det ingen isättning med hälen först i 800m loppet, eller så kollar jag inte så noga. Nu så spelar just själva löpekonomin inte så jättestor roll i ett typ 800m lopp eftersom att det varar väldigt kort tid. Därför tror jag många har sin egna stil att springa på men det är ju inte fördelaktigt någonstans att sätta i hälen först om du vill ta dig snabbt framåt. Dock har Rudisha ett vääldigt långt löpsteg vilket gör att frekvensen är lite lägre och därav blir fotisättningen annorlunda än om han skulle ha högre frekvens och ett kortare löpsteg.

2) Har inte så stor koll på vad SSC innebär och kan tyvärr inte uttala mig kring det. Att dorsalflektera foten blir ju jobbigt i längden, därför jag tror att ingen långdistanslöpare gör det. Att springa t.ex 10km med dorsalflekterad fot kommer göra dig trött och slita rätt mycket har jag en känsla av.

3) Well, jag springer mest 200m, ibland 100m. Ja, jag har sett ett antal klipp från när jag springer. Kan definitivt säga att jag inte har någon hälkontakt när jag springer, att ha sådan istättning i hög fart med en spiksko, det gör ont. Jag tolkar ju framfotsisättning när du springer på fotbladet, mellanfotsisättning när du sätter ner hela foten mot underlaget och hälisättning när du rullar över från häl till tå.

Exakt, en sprinter strävar ju efter kort kontakttid med marken men ändå såpass lång att kunna utveckla maximal kraft. Och som du säger, man vill alltid träffa sin isättning vid COM, och ska du göra det så blir det fotblad som gäller, dorsalflekterad. Sen så är det ju inte överdrivet högt upp man springer, eftersom att hälen trots allt kommer väldigt nära marken.

Fart över 80% = framfotsisättning
Joggfart = hälfotsisättning.

Så känner jag iallfall att det är. Sedan blir ju löpsteget och sin fotisättning väldigt individuell i det långa loppet, man måste ju hitta vad som fungerar bäst för en själv.

:)

therunningman
2015-12-29, 14:39
Jag har glömt lite vad vi diskuterade från första början men ska försöka svara haha.

1) Har tyvärr inget bra svar samt att jag missförstår frågan lite. Vad jag iallafall kan se så är det ingen isättning med hälen först i 800m loppet, eller så kollar jag inte så noga. Nu så spelar just själva löpekonomin inte så jättestor roll i ett typ 800m lopp eftersom att det varar väldigt kort tid. Därför tror jag många har sin egna stil att springa på men det är ju inte fördelaktigt någonstans att sätta i hälen först om du vill ta dig snabbt framåt. Dock har Rudisha ett vääldigt långt löpsteg vilket gör att frekvensen är lite lägre och därav blir fotisättningen annorlunda än om han skulle ha högre frekvens och ett kortare löpsteg.

2) Har inte så stor koll på vad SSC innebär och kan tyvärr inte uttala mig kring det. Att dorsalflektera foten blir ju jobbigt i längden, därför jag tror att ingen långdistanslöpare gör det. Att springa t.ex 10km med dorsalflekterad fot kommer göra dig trött och slita rätt mycket har jag en känsla av.

3) Well, jag springer mest 200m, ibland 100m. Ja, jag har sett ett antal klipp från när jag springer. Kan definitivt säga att jag inte har någon hälkontakt när jag springer, att ha sådan istättning i hög fart med en spiksko, det gör ont. Jag tolkar ju framfotsisättning när du springer på fotbladet, mellanfotsisättning när du sätter ner hela foten mot underlaget och hälisättning när du rullar över från häl till tå.

Exakt, en sprinter strävar ju efter kort kontakttid med marken men ändå såpass lång att kunna utveckla maximal kraft. Och som du säger, man vill alltid träffa sin isättning vid COM, och ska du göra det så blir det fotblad som gäller, dorsalflekterad. Sen så är det ju inte överdrivet högt upp man springer, eftersom att hälen trots allt kommer väldigt nära marken.

Fart över 80% = framfotsisättning
Joggfart = hälfotsisättning.

Så känner jag iallfall att det är. Sedan blir ju löpsteget och sin fotisättning väldigt individuell i det långa loppet, man måste ju hitta vad som fungerar bäst för en själv.

:)

Jag passade på att skapa en slow motion film från kanske 330-390 meter under världsrekordet på 800 meter. Du kan ju räkna antal distinkta framfotsisättningar och isättningar där hälen inte nuddar underlaget. :)

https://vid.me/ZIuA

Anledning till att du dorsalflekterar foten är just SSC (stretch shortening cykeln). Du vill maximera den och låta muskler och senor lagra så mycket energi det bara går. Genom en överdriven framfotsisättning eller försöka hålla hälen från marken (plantarflexion) motverkar man hela grundpoängen med SSC och kommer förlora både fart (kraft) och stötdämpning. Sprintar man inte försöker man slappna av i foten och ha den avslappnad i luften, den spänner sig själv så fort den nuddar underlaget.

Att spänna sträva efter att undvika hälkontakt vid löpning kan nästan liknas vid att ta bort två av bilens stötdämpare och köra off road.

juckeyy
2015-12-29, 19:11
Jag passade på att skapa en slow motion film från kanske 330-390 meter under världsrekordet på 800 meter. Du kan ju räkna antal distinkta framfotsisättningar och isättningar där hälen inte nuddar underlaget. :)

https://vid.me/ZIuA

Anledning till att du dorsalflekterar foten är just SSC (stretch shortening cykeln). Du vill maximera den och låta muskler och senor lagra så mycket energi det bara går. Genom en överdriven framfotsisättning eller försöka hålla hälen från marken (plantarflexion) motverkar man hela grundpoängen med SSC och kommer förlora både fart (kraft) och stötdämpning. Sprintar man inte försöker man slappna av i foten och ha den avslappnad i luften, den spänner sig själv så fort den nuddar underlaget.

Att spänna sträva efter att undvika hälkontakt vid löpning kan nästan liknas vid att ta bort två av bilens stötdämpare och köra off road.

Okej nu ser jag på videoklippet att det är mycket mellanfot. Jag har inte hört så mycket om just SSC utan mest lärt mig att man ska dorsalflektera för att skapa en s.k "förspänning" som jag lärt mig att det kallas. Sen blir det ju en annorlunda trampdyna med spikskor jämfört med joggingdojjor.

Alltid kul att lära sig mer, blev ju en bra diskussion detta! :) :hbang:

Tarahumara
2015-12-29, 20:42
Okej nu ser jag på videoklippet att det är mycket mellanfot. Jag har inte hört så mycket om just SSC utan mest lärt mig att man ska dorsalflektera för att skapa en s.k "förspänning" som jag lärt mig att det kallas. Sen blir det ju en annorlunda trampdyna med spikskor jämfört med joggingdojjor.

Alltid kul att lära sig mer, blev ju en bra diskussion detta! :) :hbang:

Hur tränar du isättningen som sprinter? Finns det några speciella övningar ni kör för att få perfekt landning och så liten hälberöring som möjligt? :)

juckeyy
2015-12-29, 23:04
Hur tränar du isättningen som sprinter? Finns det några speciella övningar ni kör för att få perfekt landning och så liten hälberöring som möjligt? :)

Ja det gör vi, du kanske har hört talas om något som kallas löpskolning?

En liten standardrutin brukar vara halvskipp - sprintkick - helskipp.

Halvskipp är i princip vanlig skipping men gärna högre frekvens och spänn upp tårna mot taket och möt marken aktivt.

Sprintkick är svårförklarat i ord så hänvisar till en video där Kallur instruerar - https://www.youtube.com/watch?v=UlugoBHiTq0

Helskipp, höga knän som det också kallas i folkmun. Stabil i överkroppen, springa högt upp och inte falla ner med höften.


Sedan är det väl andra liknande övningar men löpning över småhäckar för att kunna kontrollera steglängden osv. Utöver det så är det många varianter på övningarna beskrivet ovan, mycket rytmiska övningar :)
Undrar du mer kan vi ta det via PM för annars kanske det går lite OT :)