handdator

Visa fullständig version : 15år och ska börja gymma, tips?


DerImperator
2015-12-27, 04:29
Hej!

Jag är en kille på nyss fyllda 15 år som ska börja gymma nu efter nyår i ett källargym i närheten. Jag har varit väldigt intresserad av näringslära de senaste två åren så i frågor om kost och makro så tror jag att jag är ganska så insatt. I nuläget väger jag ungefär 58.7 kilo, är 1.67m lång och har ett kroppsfett på circa 12-14%.

Jag håller och har inte hållt på med någon sorts sport då jag är en lite mer teoretiskt lagd människa och har aldrig visat någon större talang i fysiska sporter, men jag har lyckats behålla en ganska så atletisk kropp genom att räkna kalorier när det behövs samt att mitt sockerintag ligger på ett minimum. Det känns för mig att min vikt kommer liksom explodera om jag inte innehar en viss självdisciplin och kontroll av det jag äter, och då är inte ens godis eller sånt inblandad. Jag kan lätt äta alldeles för mycket på några skålar ris eller spagetti. Jag äter för att jag tycker att det är riktigt jävla gott, oavsett om jag är mätt eller inte.

Anyway grabbar, jag tänkte följa ett program som jag hittade på Styrkelabbet. Det är en enkel program med basövningar som prioritet. Såhär ser den ut:

Pass A
1. Knäböj: 3 set x 8-10 reps
2. Bänkpress:*3 set x 8-10 reps
3. Skivstångsrodd:*3 set x 8-10 reps
Vila 2 minuter mellan varje set.

Pass B
1. Marklyft:*3 set x 8-10 reps
2. Latsdrag (eller*chins):*3 set x 8-10 reps
3. Militärpress:*3 set x 8-10 reps
Vila 2 minuter mellan varje set.

Man tränar alltså A B A ena veckan, och B A B andra veckan, eller: Hela tiden vartannat pass. Passen kör man på Mån, ons & fre.

Tankar, tips? Det ser bra ut enligt mig och jag känner inte för att byta. Det viktiga är ju väl att man håller sig till det specifika programmet, än att man oroar sig över massa smådetaljer?

Angåede kosten så har jag räknat ut att jag ska inta cirka 2300kcal om dagen under bulken. Detta medför ett överskott på ca 200kcal (tankar?). Mitt TDEE ligger faktiskt på circka 1900kcal då jag är en ganska stillasittande människa men jag tänkte att ett gympass bränner också ca. 200kcal, eller? Jag tänkte köra trial-and-error under de kommande veckorna och ändra om något går för sakta eller för raskt. Jag tänkte också sätta mitt intag 100-200kcal (med en daglig kalorimål på 2100-2200kcal) mindre under vilodagar, alltså på lördagar och söndagar då jag tänkte köra lite cardio på tisdag och torsdag.

Jag måste få i mig 120-130 gram protein om dagen, verkar det som, men detta kan bli ett problem då vi äter väldigt lite protein jämfört med andra familjer hemma. Då tänkte jag att det är bäst att jag äter de flesta av mina kalorier (ca. 1000kcal) på skollunchen? Antar att det är bättre makrofördelning på skolmaten än maten vi lagar hemma som består mest av ris, pasta m.m och andra kolhydratrika maträtter.

Källargymmet innehåller i stort sett allt som behövs för de flesta (om inte alla) basövningar, en latsdragmaskin, roddmaskin och löpband. Det här räcker väl för första året?

Har säkert glömt något så om ni vill komma med tips utöver de frågor som jag ställt och ni vill upplysa mig med er intelligens så är det fritt fram.

Och jag undrar också om det är sant att styrketräning och i synnerhet knäböj hämmar växten hos barn?

Sparven från Minsk
2015-12-27, 07:39
Och jag undrar också om det är sant att styrketräning och i synnerhet knäböj hämmar växten hos barn?

Är ingen läkare men med min ringa kompetens på området så säger jag nej.

Vad jag vet hämmar inte styrketräning tillväxten (misstänker att du menar längdtillväxten).

R0B
2015-12-27, 08:33
Det är vid skador på tillväxtzonerna som tillväxten kan hämmas. Det är tydligen rätt vanligt med frakturer på dessa zoner men jag tror inte det är vanligen är styrketräning som åstadkommit frakturerna.

carloskar
2015-12-27, 09:13
Ser riktigt bra ut. Du behöver inte ha optinoja och äta 130 gram protein om dagen. Tränar du enligt programmet och ser till att utmana dig själv genom att höja vikterna så kommer du få bra resultat. Lägg fokus på tekniken, framförallt i lyft som involverar ryggen. Du ska förhoppningsvis träna hela livet! Men var inte rädd att ta i för den sakens skull.

Brofessorn
2015-12-27, 09:39
Och jag undrar också om det är sant att styrketräning och i synnerhet knäböj hämmar växten hos barn?

Frågade samma sak för några år sen hos en läkare, och han sa nej. Det är inte sämre för tillväxten än någon annan sport. Nu behöver ju inte alla läkare ha rätt, men det känns inte sannolikt att styrketräning skulle vara sämre för ungdomar än andra sporter som fotboll eller hockey, som jag tror är betydligt mer påfrestande för skelett, muskler och leder.

Även fast du kan få i dig 120g protein på skollunchen, kommer det att bli svårt de dagar det är icke-opti maträtter som pannkaka, soppa eller något annat. Om du är orolig för att få i dig tillräckligt med protein de dagarna, kanske du kan börja överväga att köpa något proteinpulver. Det är inte nödvändigt, men å andra sidan kan det vara bekvämt.

Lär dig hur man utför övningarna korrekt. Speciellt bänkpress, marklyft och knäböj. Dina axlar, kotor och knän kommer tacka dig.

PureWhey
2015-12-27, 11:35
Vassle är inte särskilt dyrt.

koncept
2015-12-27, 11:55
Lär dig hur man utför övningarna korrekt. Speciellt bänkpress, marklyft och knäböj. Dina axlar, kotor och knän kommer tacka dig.

+1
Låt det ta tid i början och se till att du lär dig utföra övningarna korrekt och på ett säkert sätt. Det kommer gynna dig i längden. Om du inte kan få hjälp av någon person IRL så finns det många bra guider på nätet, bl.a. på styrkelabbet. Håll själva träningen simpel i början och fokusera på att lära dig grundövningarna bra och bli stark i dem.

Om du har svårt att få i dig tillräckligt med protein så gör proteinpulver det lättare. Om du inte vill köpa det så funkar vanlig mjölk lika bra. Om du t.ex. skulle dricka 2 glas mjölk till varje måltid så ökar ditt dagliga proteinintag med mellan 30-50 gram.

Starke75an
2015-12-27, 12:44
Håller med det om mjölken. Kostar dig inget att dricka i skolan och knappast hemna heller.

Se till att få i dig en redig och proteinrik frukost där ägg och nått mjölkbaserat bör ingå.

Med lagom mängd keso/kvarg innan läggdags så kommer du långt.

I övrigt ät mat. Riktig mat.

Bärsärk
2015-12-27, 12:48
Gör inte för mycket, skynda långsamt. Tänk på att du ska leva i din kropp i 70 år till (minst). Känner du för att vila så vila, slår man ut det i det stora hela så kommer det inte spela någon roll i alla fall.

Ät mat men tänk inte för mycket på det, gör ingen stor grej och anpassa hela ditt liv efter det.

DerImperator
2015-12-27, 15:10
Även fast du kan få i dig 120g protein på skollunchen, kommer det att bli svårt de dagar det är icke-opti maträtter som pannkaka, soppa eller något annat. Om du är orolig för att få i dig tillräckligt med protein de dagarna, kanske du kan börja överväga att köpa något proteinpulver. Det är inte nödvändigt, men å andra sidan kan det vara bekvämt.

Lär dig hur man utför övningarna korrekt. Speciellt bänkpress, marklyft och knäböj. Dina axlar, kotor och knän kommer tacka dig.

Jag tänkte inte få i mig 120g på skolan, utan snarare ca 60-80g då jag äter 2 mål hemma också. Jag tänkte faktiskt köpa proteinpulver lite senare in i styrkelyftningskarriären när jag börjar bli erfaren. Vill inte spendera 450kr för några kilon när jag ändå har kass teknik i början och inte gör allt rätt. Det låter rätt mycket som att kasta pengar i sjön, men vad vet jag, jag är ju vardagligt rätt snål av mig.

Jag ska dricka dricka mjölk i större mängder dagarna då jag verkar inte nå målet men måste säga, jag och mjölk har ingen optimal förhållande då mjölken bestämmer dig för att jävlas med mitt ansikte och göra den flottigare.

Men det är inte viktigt. Tack för tipsen. Förresten, borde jag inta samma kalorimängd på vilodagar där jag inte gör något tungt eller är det bäst att sänka lite som jag tänker?

Starke75an
2015-12-27, 15:17
Ät samma mängd. Det är på vilodagen du bygger muskler.

DerImperator
2015-12-27, 16:54
Jag förstår ju att man växer under vilan, men det är ju mest logiskt att dra av de kalorier som man bränner under själva styrkelyftningen? Låt oss säga att jag bränner 200kcal under ett vanligt pass som jag postade som tar ungefär 1h. Under träningsdagarna så kommer jag ju äta 400kcal mer än TDEE. Av de 400 är 200kcal för att kompensera för kaloriförbrukning under träningen och de andra 200 ett överskott för att bygga muskler, alltså ett bulköverskott. Då är det ju mest logiskt att jag drar av 200kcal och bara äter 200kcal högre än TDEE på vilodagar då jag inte tränar och inte förbränner nå mycket, eller?

Brofessorn
2015-12-27, 16:56
Jag tänkte inte få i mig 120g på skolan, utan snarare ca 60-80g då jag äter 2 mål hemma också. Jag tänkte faktiskt köpa proteinpulver lite senare in i styrkelyftningskarriären när jag börjar bli erfaren. Vill inte spendera 450kr för några kilon när jag ändå har kass teknik i början och inte gör allt rätt. Det låter rätt mycket som att kasta pengar i sjön, men vad vet jag, jag är ju vardagligt rätt snål av mig.

Jag ska dricka dricka mjölk i större mängder dagarna då jag verkar inte nå målet men måste säga, jag och mjölk har ingen optimal förhållande då mjölken bestämmer dig för att jävlas med mitt ansikte och göra den flottigare.

Men det är inte viktigt. Tack för tipsen. Förresten, borde jag inta samma kalorimängd på vilodagar där jag inte gör något tungt eller är det bäst att sänka lite som jag tänker?
Jag tycker det låter klokt. När man är nybörjare kan man få synbara resultat, utan att överanalysera sin diet och träning. Det viktigaste är att du faktiskt börjar träna någorlunda kontinuerligt, sen om du ska använda proteinpulver eller andra tillskott kan du vänta ett tag med att fundera på.

z_bumbi
2015-12-27, 17:02
Jag förstår ju att man växer under vilan, men det är ju mest logiskt att dra av de kalorier som man bränner under själva styrkelyftningen? Låt oss säga att jag bränner 200kcal under ett vanligt pass som jag postade som tar ungefär 1h. Under träningsdagarna så kommer jag ju äta 400kcal mer än TDEE. Av de 400 är 200kcal för att kompensera för kaloriförbrukning under träningen och de andra 200 ett överskott för att bygga muskler, alltså ett bulköverskott. Då är det ju mest logiskt att jag drar av 200kcal och bara äter 200kcal högre än TDEE på vilodagar då jag inte tränar och inte förbränner nå mycket, eller?

Mitt första tips är att du bör sluta fokusera så mycket på kalorier, det ger inget extra för din träning så länge du på sikt går upp i vikt ungefär som du vill.
Vad gäller mer eller mindre mat på olika dagar så har det t ex ingen betydelse då du har helt olika förbrukning under olika dagar och det är genomsnittet som är intressant.

bighulken
2015-12-27, 17:08
Sluta lyssna för mkt på dessa grabbar som har opptinoja på protein osv.....
Det räcker alldeles utmärkt med vanlig mat, men se till att äta frukost-lunch-middag-osv.......Gärna någe mellanmål med bra sammansättning....

Och bra mat, inte pizza å dylikt, då kommer det säkert att gå bra......

Jag har (bara) tränat i 30 år, och klarat mig på vanlig husmanskost,.......
Med vänlig hälsning/

Ajiusa
2015-12-27, 17:15
Det största misstaget jag själv gjorde i början var att inte successivt öka vikten i de stora lyften samt att äta för lite. Du behöver inte räkna kalorier,men se till att du går upp 1-2 kg i månaden och justera din kost därefter,går du upp mindre så ät mer,går du upp mer än 2kg så ät mindre. Se också till att få i dig mycket protein genom mjölk,kött,fisk,kyckling,nötter,kvarg osv. Var inte rädd för att lyfta tungt,skulle rekommendera att köra ett 5x5 program i början (stronglifts eller ICF 5x5).

Diomedea exulans
2015-12-27, 17:20
skulle rekommendera att köra ett 5x5 program i början (stronglifts eller ICF 5x5).

Hans nuvarande schema är väl bra?

PureWhey
2015-12-27, 17:31
Sluta lyssna för mkt på dessa grabbar som har opptinoja på protein osv.....

Det räcker alldeles utmärkt med vanlig mat, men se till att äta frukost-lunch-middag-osv.......Gärna någe mellanmål med bra sammansättning....



Och bra mat, inte pizza å dylikt, då kommer det säkert att gå bra......



Jag har (bara) tränat i 30 år, och klarat mig på vanlig husmanskost,.......

Med vänlig hälsning/


Optinojja för man tipsar om proteinrika saker han kan få i sig? Pizza funkar utmärkt, ge dig.

bighulken
2015-12-27, 17:36
Optinojja för man tipsar om proteinrika saker han kan få i sig? Pizza funkar utmärkt, ge dig.

om du nu tagit åt dig på detta, så ok, det är din sak det....

Men pizza är inte bra mat!!!..........thats it.

Med vänlig hälsning/

Brofessorn
2015-12-27, 17:37
om du nu tagit åt dig på detta, så ok, det är din sak det....

Men pizza är inte bra mat!!!..........thats it.

Med vänlig hälsning/

Vad anser du är bra mat? Vad gör just pizza dåligt?

bighulken
2015-12-27, 17:45
Vad anser du är bra mat? Vad gör just pizza dåligt?

Pizza är för mkt tomma kalorier. vitt bröd/deg. sen lite pålägg på då, som typ
Tomatsås, å sen en massa ost å annat smått på då, som en stoor macka.

Bättre käka kött/köttfärs å potatis , eller snabba kolhydrater, pasta då...

Sammansatt bra mat helt enkelt.

PureWhey
2015-12-27, 17:48
om du nu tagit åt dig på detta, så ok, det är din sak det....



Men pizza är inte bra mat!!!..........thats it.



Med vänlig hälsning/


Jasså? Min senaste pizza hade ca 120gr protein, 70gr kolhydrater och 30gr fett. Vad är dåligt med det?

Sånt skitsnack, haha. "that's it!" - så vinner man en diskussion, grattis.

bighulken
2015-12-27, 17:51
Jasså? Min senaste pizza hade ca 120gr protein, 70gr kolhydrater och 30gr fett. Vad är dåligt med det?

Sånt skitsnack, haha.

Ja ja , du har helt rätt.............du vet bäst.......hejdå!!!......Med vänlig hälsning/

PureWhey
2015-12-27, 17:53
Jag vet, hejdå!

bighulken
2015-12-27, 17:54
Jag vet, hejdå!

sa katten som sket, hejdå.....

Brofessorn
2015-12-27, 18:00
Pizza är för mkt tomma kalorier. vitt bröd/deg. sen lite pålägg på då, som typ
Tomatsås, å sen en massa ost å annat smått på då, som en stoor macka.

Bättre käka kött/köttfärs å potatis , eller snabba kolhydrater, pasta då...

Sammansatt bra mat helt enkelt.

Du säger att pizza innehåller för mycket tomma kalorier, som vitt bröd, men samtidigt kategoriserar du snabba kolhydrater, som pasta, som bra mat? Nu är jag ingen större kock, men jag är ganska säker på att vitt bröd och pasta består av ungefär samma ingredienser. Pasta är i stort sett vetemjöl blandat med vatten eller ägg. Ungefär samma ingredienser som jag har använt de få gånger jag själv har bakat bröd.

Pizza är gott. Du kan nog äta det utan att förlora dina gainz.

bighulken
2015-12-27, 18:06
Du säger att pizza innehåller för mycket tomma kalorier, som vitt bröd, men samtidigt kategoriserar du snabba kolhydrater, som pasta, som bra mat? Nu är jag ingen större kock, men jag är ganska säker på att vitt bröd och pasta består av ungefär samma ingredienser. Pasta är i stort sett vetemjöl blandat med vatten eller ägg. Ungefär samma ingredienser som jag har använt de få gånger jag själv har bakat bröd.

Pizza är gott. Du kan nog äta det utan att förlora dina gainz.

Man kanske inte förlorar nåt(gainz).....men du lägger på dig onödigt mkt fett........
Då ser man snart ut som jag(valross/flodhäst), .....lol.....

PureWhey
2015-12-27, 18:07
Du går upp i vikt utav kaloriöverskott.

Gerdler
2015-12-27, 18:10
Det finns olika grader av pizza. Det finns de man gör själv och äter efter träningen. Det finns de man beställer och äter till hockeymatchen med en 2 liters läsk och en chipspåse på vilodagen. Kör du ett två timmars styrkepass och sen rundar av det med en kebabpizza med 100 gram protein och 1500 kcal totalt så kan det vara väl utfört beroende på dina mål. Skitmat är snarare läsk, chips, lösgodis, kakor, tårta och glass... saker som jag har mycket svårt för att hålla mig undan. :)

Bärsärk
2015-12-27, 18:14
Glöm inte bort att ha roligt också.

Gerdler
2015-12-27, 18:20
Glöm inte bort att ha roligt också.

Precis. Det är ju trots allt det som är det viktiga, därför man tränar också. Och då är det bra att veta att de där torra kakorna som bjuds på fikan och ger typ 0 glädjepoäng är sämre för träningens mål än den där pizzan med polarna efter tisdagsträningen som man kan se fram emot hela veckan.

PureWhey
2015-12-27, 18:24
Det är roligt att få bra resultat :)

kvarnis
2015-12-27, 18:35
Tycker du borde köra 3x5 istället för 3x10 då det kommer innebära att du kan träna längre och inte nå platåer så frekvent.

Pizza består som sagt av samma makronutrienter som pasta och potatis, det må ha hög energitäthet men det gör det inte till skitmat.

carloskar
2015-12-27, 19:09
Jag håller med bighulken. PureWhey känner sig nog bara frispråklig eftersom det här är internet.

15 år gammal, då är det sunt att träna och äta mycket av bra mat. Att räkna på näringsinnehållet är inte hälsosamt eller nödvändigt i detta skede. Vänta tills du eventuellt vill tävla i någon idrottsgren och känner att du måste optimera din livsstil.

Scratch89
2015-12-27, 19:28
Att kategoriskt undvika mat är inte hälsosamt. Klart man kan äta pizza. Det sämsta man kan göra som femtonåring är att sätta upp regler för vad man får och inte får äta, om man har en bra grund i övrigt, vilket trådskaparen här verkar ha.

juckeyy
2015-12-27, 19:34
Tycker din story verkar intressant, skulle vara kul att följa hur det går för dig.
Instagram/journal är på Kolo kanske vore något? :)

DerImperator
2015-12-27, 19:46
Tycker du borde köra 3x5 istället för 3x10 då det kommer innebära att du kan träna längre och inte nå platåer så frekvent.

Pizza består som sagt av samma makronutrienter som pasta och potatis, det må ha hög energitäthet men det gör det inte till skitmat.

Är inte 5 rep lite för lågt om man vill se muskeltillväxt också, än enbart ökning i styrka? Tänkte också att det skulle vara högre risk för skador och dålig teknik med färre och tyngre repetitioner?

Att kategoriskt undvika mat är inte hälsosamt. Klart man kan äta pizza. Det sämsta man kan göra som femtonåring är att sätta upp regler för vad man får och inte får äta, om man har en bra grund i övrigt, vilket trådskaparen här verkar ha.

Jag undviker inte mat, jag äter bara mat som jag vet kanske inte är den bästa med måttlighet. Och oroa inte dig Scratch, min fader jobbar på pizzeria så pizza är något som äts ganska ofta. *drool* Dock så brukar jag undvika pizza och välja en pitabröd eller något istället, inte helt p.g.a näringsinnehållet utan främst att osten brukar leda till en finne här och där.

Tycker din story verkar intressant, skulle vara kul att följa hur det går för dig.
Instagram/journal är på Kolo kanske vore något? :)

Kul idé! Jag ska tänka på det. Kanske efter jag fått in grundläggande tekniken och känner mig bekväm :)

PureWhey
2015-12-27, 19:49
Att kategoriskt undvika mat är inte hälsosamt. Klart man kan äta pizza. Det sämsta man kan göra som femtonåring är att sätta upp regler för vad man får och inte får äta, om man har en bra grund i övrigt, vilket trådskaparen här verkar ha.

*popcorn**popcorn*

Diomedea exulans
2015-12-27, 19:59
Tycker du borde köra 3x5 istället för 3x10 då det kommer innebära att du kan träna längre och inte nå platåer så frekvent.

Varför skulle man nå platåer oftare av 3x10?

Jorgen
2015-12-27, 20:12
Tycker du borde köra 3x5 istället för 3x10 då det kommer innebära att du kan träna längre och inte nå platåer så frekvent.

Varför?

kvarnis
2015-12-27, 20:30
Varför skulle man nå platåer oftare av 3x10?

Varför?


Som jag förstått rekryterar 5 reps fler muskelfibrer än 10 reps, då det senare "endast" är ca 75 % av 1 RM.

5-8 reps är optimalt enligt den kände bro-fessorn Lyle Mcdonald.

For most people, 80-85% of maximum is roughly 5-8 repetitions there is variance in this between individuals and perhaps muscle groups

Saxat från artikeln nedan.

http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/reps-per-set-for-optimal-growth.html/

Diomedea exulans
2015-12-27, 20:36
Som jag förstått rekryterar 5 reps fler muskelfibrer än 10 reps, då det senare "endast" är ca 75 % av 1 RM.

5-8 reps är optimalt enligt den kände bro-fessorn Lyle Mcdonald.

For most people, 80-85% of maximum is roughly 5-8 repetitions there is variance in this between individuals and perhaps muscle groups

Saxat från artikeln nedan.

http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/reps-per-set-for-optimal-growth.html/

Det är skillnad på 5 reps och 5-8 reps. 8 reps är ju närmare 10 reps än 5.

Förstår fortfarande inte varför 10 reps skulle göra att man når platå fortare.

Arne Persson
2015-12-27, 20:50
Ät mat, drick öl.

An Iron Soul
2015-12-27, 20:59
Styrketräningen är förmodligen den lättaste "idrotten" som finns. Det är ingen raketforskning.
Förutsatt att man inte ska tävla på elitnivå. Då har man förmodligen redan erfarenheten själv för att veta vilka uppoffringar som krävs.


1. Sätt dig in i kosten.
2. Följ ett bra upplagt träningsschema. Gärna periodiserat. Det blir oftast roligare då (tycker jag själv).
3. Träna på en tyngdlyftningsklubb så du får hjälp och bra teknik i fria basövningar. Inga halva reps.
4. Slarva aldrig med benträningen.

Och bit i under en längre tid så kommer resultaten. *popcorn*


Ät mat, drick öl.

https://beerconnoisseur.com/sites/default/files/articles/2015/top_ten_beer_quotes/quote_scwarzenegger.jpg?slideshow=true&slideshowAuto=false&slideshowSpeed=4000&speed=350&transition=elastic

PureWhey
2015-12-27, 21:21
Styrketräningen är förmodligen den lättaste "idrotten" som finns. Det är ingen raketforskning.
Förutsatt att man inte ska tävla på elitnivå. Då har man förmodligen redan erfarenheten själv för att veta vilka uppoffringar som krävs.



Skulle påstå tvärtom, hur svårt är det att gå på dina fotbollsträningar/hockeyträningar osv t.ex.?

Jorgen
2015-12-27, 21:22
Som jag förstått rekryterar 5 reps fler muskelfibrer än 10 reps, då det senare "endast" är ca 75 % av 1 RM.

5-8 reps är optimalt enligt den kände bro-fessorn Lyle Mcdonald.

For most people, 80-85% of maximum is roughly 5-8 repetitions there is variance in this between individuals and perhaps muscle groups

Saxat från artikeln nedan.

http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/reps-per-set-for-optimal-growth.html/

For most people, 80-85% of maximum is roughly 5-8 repetitions there is variance in this between individuals and perhaps muscle groups

Men var står det om platåer?

Jorgen
2015-12-27, 21:23
Ät mat, drick öl.

Träna lite också? *flex*

PureWhey
2015-12-27, 22:28
Träna lite också? *flex*

Har du inte hört uttrycket "It's not what you do in the gym, it's what you do in the kitchen" ;-)

Diomedea exulans
2015-12-27, 23:16
Jag tror det ligger lite i vad Arne säger, mina snabbaste gainz fick jag faktiskt under en period då jag drack ovanligt mycket öl. :D

mini
2015-12-27, 23:39
Men eftersom det är en femtonåring som frågar är inte öl bästa tipset.

An Iron Soul
2015-12-27, 23:41
Skulle påstå tvärtom, hur svårt är det att gå på dina fotbollsträningar/hockeyträningar osv t.ex.?

Vet inte om vi kommer så mycket längre i diskussionen. Förstår inte alls vad du menar med ditt inlägg om jag ska vara helt ärlig. :)
Jag skrev om styrketräning som motionsform. Och min avsikt var inte att nedvärdera andras prestationer.

Min uppfattning är att man skrämmer bort många unga/nya personer som vill börja med styrketräning genom att överkomplicera saker. Det blir kortslutning i hjärnan hos dom.

När man lägger ner massa tid på att oroa sig om småpill med gram hit eller vinklar dit, katabol här eller orörlighet där, istället för att träna och äta.

Det kan spela en viss roll om man nu vill göra hela styrketräningen till sitt liv.
Men många andra har andra intressen. Som att tapetsera om hemma, promenera med hunden, resa, valla skidorna, matlagning, se på ishockey o.s.v.

Men för dom absolut flesta duger de med lite allmän träning. Så man inte bara ligger i soffan och slukar chips.

watch?v=6hBT5A1Jcek

Bärsärk
2015-12-27, 23:50
Ät mat, drick öl.

Eller saft.

Diomedea exulans
2015-12-27, 23:51
Vet inte om vi kommer så mycket längre i diskussionen. Förstår inte alls vad du menar med ditt inlägg om jag ska vara helt ärlig. :)


Jag tror att PureWhey menade att i andra idrotter så behöver man bara gå till lektionen, sen står en tränare och skriker åt en vad man ska göra. Inom styrketräning måste man inte bara själv fundera ut vad man ska göra, utan även motivera sig själv.

DerImperator
2015-12-27, 23:58
Hur ofta ska jag höja vikterna? Varje vecka eller?

Diomedea exulans
2015-12-27, 23:59
Hur ofta ska jag höja vikterna? Varje vecka eller?

När du klarar av att göra det antal set och reps som du har förutbestämt.

PureWhey
2015-12-28, 00:12
Jag tror att PureWhey menade att i andra idrotter så behöver man bara gå till lektionen, sen står en tränare och skriker åt en vad man ska göra. Inom styrketräning måste man inte bara själv fundera ut vad man ska göra, utan även motivera sig själv.

Exakt, dessutom kräver det ganska mycket arbete för att få bra resultat. Har t.ex. kompisar som spelar i superettan som krökar 2-3 dagar i veckan. Det skulle aldrig jag kunna + träna som jag gör nu. Dom får allt som skall göras av tränarna, eller så görs allt tillsammans på träningen. Inom styrketräning får du ofta läsa på själv och ta reda på vad som skall göras osv.

peterson
2015-12-28, 07:44
Jag hoppas att min son tänker lika långt som du när han är 15. Jag gjorde det definitivt inte.

Frisk
2015-12-28, 09:52
Jag hoppas att min son tänker lika långt som du när han är 15. Jag gjorde det definitivt inte.

+1
Konditionsträna lite med.

Coffe
2015-12-28, 13:59
Har du inte hört uttrycket "It's not what you do in the gym, it's what you do in the kitchen" ;-)

Repsen med gaffeln är ju ofantligt mycket viktigare än repsen i bänken som vi alla vet! :eating:

DerImperator
2015-12-28, 16:18
När du klarar av att göra det antal set och reps som du har förutbestämt.

Jag ska ju ändå väl sikta på att klara mina 8 reps med bra teknik vid varje set?

Diomedea exulans
2015-12-28, 16:24
Jag ska ju ändå väl sikta på att klara mina 8 reps med bra teknik vid varje set?

Javisst. Dina 8-10 reps.

Det finns lite olika sätt att köra. Dels samma vikt i alla tre set för varje övning, och man höjer vikten efter att man klarat 10 reps i sista setet. De första två seten blir då rätt lätta, du kör dina reps men är långt från failure (failure = att du inte orkar göra en repetition till). Eller så kör man olika vikt i alla tre set, och ser till att vara nära failure på varje set.

Båda sätten funkar.

Scratch89
2015-12-28, 16:25
Repsen med gaffeln är ju ofantligt mycket viktigare än repsen i bänken som vi alla vet! :eating:
Nä, det är det verkligen inte.

Jag ska ju ändå väl sikta på att klara mina 8 reps med bra teknik vid varje set?
Ja, precis, om det är 8 reps per set du har satt som mål. Så "hur ofta ska jag öka?" är alltså ett svar som beror på hur snabbt du blir starkare. I början ökar man rätt så fort; vi som tränat halva livet är inte lika lyckliga.

DerImperator
2016-01-11, 22:37
Hej igen. Här kommer en uppdatering och några frågor samt funderingar.

Jag blev lite försenad då min period som jag betalade för började på förra lördagen då jag fick nyckeln. Så sedan dess de senaste tre dagarna har jag varit i gymmet varje dag några timmar och bara övat, övat, övat och övat på att få in tekniken och det rätta sättet som man gör övningarna på, utan vikter alltså, bara skivstång, fast jag har testat lite med låga vikter.

Övningen som jag har haft mest problem med är knäböj. Jag är ju fortfarande ganska ung så det finns inte mycket muskler på ryggen min, knappt något. Med det så har jag liksom ingen "hylla" att vila stången på. Knäböj med stången högt är nästintill omöjliga på mig då stången slutgiltigt vilar på mina nyckelben över axlarna (tror jag) så får jag ont i en av de övre ryggkotorna, och det här är inte bra verkar det som, men jag har alltså inte nog muskler för att stången ska vila högt upp på ryggen optimalt. Med knäböj där stången är lågt placerad så går det ganska bättre, då går stången rakt över mina skulderblad och på baksidan av mina axlar. Jag får hålla lite konstigt med fingrarna nästan men det gör inte ont i alla fall. Hur ska jag göra? Får jag bara ta mig i kragen och köra med högt placerade stång? Är det meningen att det ska göra lite ont i ryggskelettet när man kör knäböj?

Och sen en annan sak. Jag provade att köra bänkpress också utan några större problem men en snabb fråga, jag kör ju tre set på 8-10 rep. De första två rep går ganska så felfritt utan några mindre svängningar men i andra halvan på sista repen så brukar mina muskler vara så utmattade att jag skakar väldigt mycket, fast anstränger jag mig nog mycket och tar i så får jag upp stången i alla fall efter någon sekund. Notera nu att jag pratar om de 3-4 sista rep:en på sista setet. Kan de här räknas som fulla rep eller får jag bara vila lite längre och göra om det?

Diomedea exulans
2016-01-11, 22:43
Hur ska jag göra? Får jag bara ta mig i kragen och köra med högt placerade stång? Är det meningen att det ska göra lite ont i ryggskelettet när man kör knäböj? Gör version nummer två, den med stången lägre. Det får verkligen inte göra ont i ryggskelettet när man tränar. Däremot är det okej om det gör ont i huden.

Kan de här räknas som fulla rep eller får jag bara vila lite längre och göra om det?

Det räknas som fulla reps.

Jocke67
2016-01-13, 06:51
Det där med att räkna kalorierna på allt du äter känns inte helt sunt tycker jag, speciellt inte i din ålder. Jag tycker att du bör försöka lära dig att hitta (utan att behöva räkna kcal) en lagom nivå på storleken på matportionerna som gör att du över tid håller en lagom vikt.

Brofessorn
2016-01-13, 07:05
Det där med att räkna kalorierna på allt du äter känns inte helt sunt tycker jag, speciellt inte i din ålder. Jag tycker att du bör försöka lära dig att hitta (utan att behöva räkna kcal) en lagom nivå på storleken på matportionerna som gör att du över tid håller en lagom vikt.

Om han tycker om att göra det, så ser jag ingen anledning till att han behöver sluta. Man drabbas inte direkt av ätstörningar bara för att man räknar kalorier.

Klein
2016-01-13, 07:30
Det enda en ung växande och tränande man ska bekymra sig över vad gäller maten är att den smakar gott och är i huvudsak baserad på färska högkvalitativa råvaror.

Diomedea exulans
2016-01-13, 09:53
Det enda en ung växande och tränande man ska bekymra sig över vad gäller maten är att den smakar gott och är i huvudsak baserad på färska högkvalitativa råvaror.

Och att man inte äter för mycket.

Många verkar glömma det när man pratar om hur tonåringar ska äta och träna, men det går alldeles utmärkt att bli fet som tränande tonåring.

Klein
2016-01-13, 10:12
Och att man inte äter för mycket.

Många verkar glömma det när man pratar om hur tonåringar ska äta och träna, men det går alldeles utmärkt att bli fet som tränande tonåring.

Vad är för mycket?

Det är ju ett värdelöst råd eftersom det förutsätter att man räknar kalorier vilket trådskaparen inte bör göra eftersom det tar en massa tid, är socialt handikappande, skapar en störd relation till mat och ej ger bättre resultat för en fullt frisk och aktiv ung person.

När jag växte upp var det extremt ovanligt med feta barn och ungdomar och inte en enda människa räknade kalorier någonsin.

Ett bättre råd hade varit att inte tvinga i sig mat utan att bara äta tills man är belåten.

Diomedea exulans
2016-01-13, 10:22
Vad är för mycket?

När man blir fet.

Jag tycker också att kaloriräkning ska undvikas, men det är inte säkert att det bara är att äta och vara glad för trådstartaren. Vissa blir feta av det, även om nästan ingen blev det när du var ung. Många är dåliga på att känna av när de är lagom mätta.

Man får göra en egen avvägning. Jag kan inte räkna kalorier utan att bli lite sjuk i huvudet till slut. För mig är det bättre, för psyket åtminstone, att vara noga med att aldrig äta mig proppmätt, och att inte äta för kaloritätt, t ex. Men trådskaparen kanske är annorlunda funtad än jag.

Om jag bara äter utan att tänka speciellt på hur mycket jag äter brukar jag sitta efter några veckor med en mage som hänger över säkerhetsbältet i bilen.

Klein
2016-01-13, 11:03
När man blir fet.

Jag tycker också att kaloriräkning ska undvikas, men det är inte säkert att det bara är att äta och vara glad för trådstartaren. Vissa blir feta av det, även om nästan ingen blev det när du var ung. Många är dåliga på att känna av när de är lagom mätta.

Man får göra en egen avvägning. Jag kan inte räkna kalorier utan att bli lite sjuk i huvudet till slut. För mig är det bättre, för psyket åtminstone, att vara noga med att aldrig äta mig proppmätt, och att inte äta för kaloritätt, t ex. Men trådskaparen kanske är annorlunda funtad än jag.

Om jag bara äter utan att tänka speciellt på hur mycket jag äter brukar jag sitta efter några veckor med en mage som hänger över säkerhetsbältet i bilen.

Varför skulle dina personliga grubblerier, ätstörningar, livstil, och metabolism vara relevanta för trådskaparen?

MackeJuve
2016-01-13, 11:03
När man blir fet.

Jag tycker också att kaloriräkning ska undvikas, men det är inte säkert att det bara är att äta och vara glad för trådstartaren. Vissa blir feta av det, även om nästan ingen blev det när du var ung. Många är dåliga på att känna av när de är lagom mätta.

Man får göra en egen avvägning. Jag kan inte räkna kalorier utan att bli lite sjuk i huvudet till slut. För mig är det bättre, för psyket åtminstone, att vara noga med att aldrig äta mig proppmätt, och att inte äta för kaloritätt, t ex. Men trådskaparen kanske är annorlunda funtad än jag.

Om jag bara äter utan att tänka speciellt på hur mycket jag äter brukar jag sitta efter några veckor med en mage som hänger över säkerhetsbältet i bilen.

Du är väl runt 30 år gammal också väl? Man brukar väl generellt inte ha riktigt samma problem om man är 15 år. Allt beror givetvis hur aktiv TS är i övrigt men att han kan vara mindre petig med kosten jämfört med dig och mig(som blir 25 i februari) kan vi väl vara överens om. Att han för det inte kan äta vad som helst och hur mycket som helst förstår nog även han.

Trivs du med att räkna kalorier, gör det. Annars kan du väga dig med jämna mellanrum(varje dag helst) och få ut t.ex. en medelvikt per vecka. Då ser du så snart som efter en månad om du sakta ökar i vikt eller om du minskar. Då kan du anpassa matintaget efter det. Det är mycket bättre att ta en vecko-medelvikt jämfört med att kolla om du ökat eller minskat i vikt från dagen innan. Det blir mer tillförlitligt eftersom det kan diffa från dag till dag beroende på faktorer som inte har med din kalorimängd att göra. Det kan vara lite bökigare att räkna kalorier när man bor hemma, enklare när man har flyttat hemifrån och gör all mat själv+styr inköpen. Baserade detta råd på att du ville räkna kalorier(såg någon kommentar om det i alla fall), annars hade jag bara gett dig rådet att äta rikligt av bra mat och inte så mycket skit(godis, snabbmat etc). Och proteinrikt i den grad det går när man bor hemma och morsan kan vara kinkig.

Klein
2016-01-13, 11:06
Trivs du med att räkna kalorier, gör det. Annars kan du väga dig med jämna mellanrum(varje dag helst) och få ut t.ex. en medelvikt per vecka. Då ser du så snart som efter en månad om du sakta ökar i vikt eller om du minskar. Då kan du anpassa matintaget efter det. Det är mycket bättre att ta en vecko-medelvikt jämfört med att kolla om du ökat eller minskat i vikt från dagen innan. Det blir mer tillförlitligt eftersom det kan diffa från dag till dag beroende på faktorer som inte har med din kalorimängd att göra. Det kan vara lite bökigare att räkna kalorier när man bor hemma, enklare när man har flyttat hemifrån och gör all mat själv+styr inköpen. Baserade detta råd på att du ville räkna kalorier(såg någon kommentar om det i alla fall), annars hade jag bara gett dig rådet att äta rikligt av bra mat och inte så mycket skit(godis, snabbmat etc). Och proteinrikt i den grad det går när man bor hemma och morsan kan vara kinkig.

Sluta med detta nonsens snälla. Killen är en normalviktig 15 åring som just har börjat träna. Ge träningsråd, inte kostråd.

Diomedea exulans
2016-01-13, 11:10
Varför skulle dina personliga grubblerier, ätstörningar, livstil, och metabolism vara relevanta för trådskaparen?

För att trådskaparen kanske är likadan?

Du är väl runt 30 år gammal också väl?

Ja, men jag var som fetast när jag var 11. :-P

Klein
2016-01-13, 11:16
För att trådskaparen kanske är likadan?

Det är då ingen hjälpande hand du räcker.

MackeJuve
2016-01-13, 11:19
Sluta med detta nonsens snälla. Killen är en normalviktig 15 åring som just har börjat träna. Ge träningsråd, inte kostråd.

Ursäkta? Han är ju intresserad av näringslära, det står i första inlägget. Måste han sluta med sitt intresse bara för att du tycker att det är osunt att han är intresserad av vad han stoppar i sig? Jag gav därmed förslaget om att väga sig eftersom det är lite mindre krävande än att räkna kalorier, som ett mellanting mellan TS seriositet och någon som inte bryr sig alls. Ett försök att vara hjälpsam och samtidigt anpassat efter TS ambitionsnivå.

Jag la även in denna brassklapp:

"Baserade detta råd på att du ville räkna kalorier(såg någon kommentar om det i alla fall), annars hade jag bara gett dig rådet att äta rikligt av bra mat och inte så mycket skit(godis, snabbmat etc). Och proteinrikt i den grad det går när man bor hemma och morsan kan vara kinkig."

Vad är nonsens? Utöver din kommentar.

Klein
2016-01-13, 11:31
Ursäkta? Han är ju intresserad av näringslära, det står i första inlägget. Måste han sluta med sitt intresse bara för att du tycker att det är osunt att han är intresserad av vad han stoppar i sig? Jag gav därmed förslaget om att väga sig eftersom det är lite mindre krävande än att räkna kalorier, som ett mellanting mellan TS seriositet och någon som inte bryr sig alls. Ett försök att vara hjälpsam och samtidigt anpassat efter TS ambitionsnivå.

Jag la även in denna brassklapp:

"Baserade detta råd på att du ville räkna kalorier(såg någon kommentar om det i alla fall), annars hade jag bara gett dig rådet att äta rikligt av bra mat och inte så mycket skit(godis, snabbmat etc). Och proteinrikt i den grad det går när man bor hemma och morsan kan vara kinkig."

Vad är nonsens? Utöver din kommentar.

Att väga sig titt som tätt när det inte finns någon medicinsk anledning till det är en ätstörning. Att räkna kalorier när det inte finns någon medicinsk anledning till det är en ätstörning. Man kan vara intresserad av näringslära utan att hålla på med störda beteenden.

MackeJuve
2016-01-13, 11:45
Att väga sig titt som tätt när det inte finns någon medicinsk anledning till det är en ätstörning. Att räkna kalorier när det inte finns någon medicinsk anledning till det är en ätstörning. Man kan vara intresserad av näringslära utan att hålla på med störda beteenden.

Att man är en teoretisk, stillasittande 15-åring som har lyckats hålla sig i hyfsat skick genom att tänka på(och då och då räkna kalorier) vad man äter är inte en anledning god nog? Du skrev i något inlägg tidigare att "När jag växte upp var det extremt ovanligt med feta barn och ungdomar och inte en enda människa räknade kalorier någonsin.". Kanske rörde ungdomar mer på sig förr i tiden, det har inte slagit dig? TS rör uppenbarligen inte överdrivet mycket på sig.

Du avfärdade mitt råd där jag försökte dämpa TS optinoja något genom att föreslå att han kunde väga sig istället alternativt bara käka bra mat som nonsens. Skulle aldrig gett rådet om vägning till random 15-åring utan det var för att möta TS halvvägs. Man behöver inte ha ätstörningar för att man väger sig eller räknar kalorier, man kan helt enkelt bara vara en nörd.

Klein
2016-01-14, 00:33
Att man är en teoretisk, stillasittande 15-åring som har lyckats hålla sig i hyfsat skick genom att tänka på(och då och då räkna kalorier) vad man äter är inte en anledning god nog? Du skrev i något inlägg tidigare att "När jag växte upp var det extremt ovanligt med feta barn och ungdomar och inte en enda människa räknade kalorier någonsin.". Kanske rörde ungdomar mer på sig förr i tiden, det har inte slagit dig? TS rör uppenbarligen inte överdrivet mycket på sig.

Han har ju börjat träna så vad är problemet?

Skulle aldrig gett rådet om vägning till random 15-åring utan det var för att möta TS halvvägs. Man behöver inte ha ätstörningar för att man väger sig eller räknar kalorier, man kan helt enkelt bara vara en nörd.

I så fall en dåligt informerad nörd. Det finns ingen vetenskaplig redlighet i att använda sig av kalorier eftersom en kalori inte är en kalori och det deklarerade kaloriinnehållet i livsmedel i många fall har stora felmarginaler antingen på grund av variation mellan artiklar eller på grund av felaktig beräkningsmetod. Bättre att lägga energin på träning istället.

Och vågen är ett väldigt dåligt mått på hur bra träningen går för en normalviktig person som bara är ute efter en snygg kropp.

Gerdler
2016-01-14, 01:35
Jag åt en påse chips idag, 1400 kcal. Att jag är medveten om detta är väl bättre än att jag inte är det? 1250-1550 kcal blir det kanske, felmarginal inkluderad. Ätstörningen ligger i att jag äter hela jävla påsen på 1,5 timme på en onsdag för att jag inte klarar av att ha en öppen chipspåse hemma, inte att jag räknar kalorierna!

Guckenn
2016-01-14, 01:52
Att väga sig titt som tätt när det inte finns någon medicinsk anledning till det är en ätstörning. Att räkna kalorier när det inte finns någon medicinsk anledning till det är en ätstörning. Man kan vara intresserad av näringslära utan att hålla på med störda beteenden.

Det känns inte särskilt trovärdigt när någon som länkar till en blogg om rått kött och obehandlad mjölk i sin signatur ska berätta för andra att de har ätstörningar.

Låt ts väga sig(eller räkna kalorier) om han vill, det är väl för fan bättre att han är medveten om sin vikt om han känner att det hjälper honom än att han lever upp till någon godtycklig standard som du sätter?

Klein
2016-01-14, 02:28
Det känns inte särskilt trovärdigt när någon som länkar till en blogg om rått kött och obehandlad mjölk i sin signatur ska berätta för andra att de har ätstörningar.

Låt ts väga sig(eller räkna kalorier) om han vill, det är väl för fan bättre att han är medveten om sin vikt om han känner att det hjälper honom än att han lever upp till någon godtycklig standard som du sätter?

Har jag rekommenderat trådskaparen att göra som det står i min blogg? Jag vänder mig emot att folk i tråden uppmuntrar till kaloriräkning och vägning och förklarar även varför.

Klein
2016-01-14, 02:30
Jag åt en påse chips idag, 1400 kcal. Att jag är medveten om detta är väl bättre än att jag inte är det? 1250-1550 kcal blir det kanske, felmarginal inkluderad. Ätstörningen ligger i att jag äter hela jävla påsen på 1,5 timme på en onsdag för att jag inte klarar av att ha en öppen chipspåse hemma, inte att jag räknar kalorierna!

Lösningen på problemet är ju dock att inte köpa chipspåsen till att börja med, inte att vräka i sig och sen känna sig efterklok för att man minsann vet kaloriinnehållet.

MackeJuve
2016-01-14, 09:16
Han har ju börjat träna så vad är problemet?



I så fall en dåligt informerad nörd. Det finns ingen vetenskaplig redlighet i att använda sig av kalorier eftersom en kalori inte är en kalori och det deklarerade kaloriinnehållet i livsmedel i många fall har stora felmarginaler antingen på grund av variation mellan artiklar eller på grund av felaktig beräkningsmetod. Bättre att lägga energin på träning istället.

Och vågen är ett väldigt dåligt mått på hur bra träningen går för en normalviktig person som bara är ute efter en snygg kropp.

Problemet är väl att han trots gymmande och något cardio-pass inte bara kan släppa på allt då han är stillasittande i övrigt. Därav bra att han är medveten om energinivåerna i hans kost.

Kalorier ger en uppfattning om energiinnehåll om inte annat. Bättre att ha en uppfattning än att vara totalt ovetandes.

Nej vågen är bra. Om jag, precis som du då uppenbarligen, inte räknar kalorier fungerar vågen som en pilvisare i vilken riktning man är på väg. Märker jag att jag sakta ökar i vikt alternativt står still får jag äta mindre helt enkelt. Innan du hoppar på mig för det så är jag inte nöjd med hur jag ser ut i kroppen helt enkelt. Innan du hoppar på mig för det så är sanningen att jag inte ser särskilt bra ut i kroppen.

Du är, en gissningsvis, lite äldre herre som är så övertygad, på gränsen till trångsynt, av att ditt tankesätt är det enda rätta att du är omöjlig att diskutera med. Du säger åt TS att strunta i kalorierna och bara träna på när sanningen är att gymmandet kommer att ge honom NÅGOT bättre svängrum med kosten men samtidigt inte öppna upp en helt ny värld av ätnings-möjligheter. TS är redan medveten om allt detta och bättre förberedd än de flesta femtonåringar.

Får bli sista inlägget här, diskussionen är väl redan ett par inlägg för lång och jag kommer aldrig att kunna övertyga dig om något.

Klein
2016-01-14, 09:32
Kalorier ger en uppfattning om energiinnehåll om inte annat. Bättre att ha en uppfattning än att vara totalt ovetandes.

Att ha en viss uppfattning om energiinnehåll i olika livsmedel är inte samma sak som att räkna kalorier.

Nej vågen är bra. Om jag, precis som du då uppenbarligen, inte räknar kalorier fungerar vågen som en pilvisare i vilken riktning man är på väg. Märker jag att jag sakta ökar i vikt alternativt står still får jag äta mindre helt enkelt. Innan du hoppar på mig för det så är jag inte nöjd med hur jag ser ut i kroppen helt enkelt. Innan du hoppar på mig för det så är sanningen att jag inte ser särskilt bra ut i kroppen.

I bästa fall irrelevant information för en person som inte ens är nära att ha vuxit klart och som just börjat träna.

Ett Orm
2016-01-14, 09:41
Han har ju börjat träna så vad är problemet?



I så fall en dåligt informerad nörd. Det finns ingen vetenskaplig redlighet i att använda sig av kalorier eftersom en kalori inte är en kalori och det deklarerade kaloriinnehållet i livsmedel i många fall har stora felmarginaler antingen på grund av variation mellan artiklar eller på grund av felaktig beräkningsmetod. Bättre att lägga energin på träning istället.

Och vågen är ett väldigt dåligt mått på hur bra träningen går för en normalviktig person som bara är ute efter en snygg kropp.

Vad ska man använda istället för kcal som måttstock då tycker du?

Klein
2016-01-14, 09:45
Vad ska man använda istället för kcal som måttstock då tycker du?

Man kan kontakta mig för ett kost och träningsupplägg. Helt gratis. :)

Annars funkar valfri kokbok och ett standard-upplägg i gymmet.

Gerdler
2016-01-14, 11:39
Lösningen på problemet är ju dock att inte köpa chipspåsen till att börja med, inte att vräka i sig och sen känna sig efterklok för att man minsann vet kaloriinnehållet.

Jag söker inte efter någon lösning. Jag är mycket väl medveten om problemet. Att jag räknar ut kaloriinnehållet är inte ens del av problemet. Det kan du väl ändå hålla med om?

Jag känner varken skam eller efterklokhet. Jag vet att detta är något jag gör mycket sällan och att det är något jag kan hantera genom att hålla frekvensen låg då jag inte förmår att hålla volymen låg.


Jag har gått igenom en period för något år sedan då jag räknade kalorier väldigt noggrant. Det tog tid och var jobbigt men det gav mig en bättre förståelse för min metabolism och min diet. Jag slutade för att jag inte längre behövde räkna allt. Nuförtiden så kan jag, tack vare perioden med vägning och räkning, uppskatta vad jag behöver mycket fort med ögonmåttet. Hade jag ätit för 'lagom mättnad' så hade jag vägt 20 kilo mer idag, haft högt blodtryck och blivit andfådd av att gå upp för trappan. Jag har inte kunnat äta efter lagom mättnad sen jag var 13-14... Så är det för de flesta idag med ett kontorsarbete skulle jag tippa. Det är inte nån ätstörning om man har koll på sitt intag innan man blir fet.

Ett Orm
2016-01-14, 12:07
Man kan kontakta mig för ett kost och träningsupplägg. Helt gratis. :)

Annars funkar valfri kokbok och ett standard-upplägg i gymmet.

Vad skulle du basera det upplägget på?


Jag vill få bort lite fett från magen, funkar "Grilla med Böje Salming" och PPL?

Klein
2016-01-14, 12:25
Jag söker inte efter någon lösning. Jag är mycket väl medveten om problemet. Att jag räknar ut kaloriinnehållet är inte ens del av problemet. Det kan du väl ändå hålla med om?

Jag känner varken skam eller efterklokhet. Jag vet att detta är något jag gör mycket sällan och att det är något jag kan hantera genom att hålla frekvensen låg då jag inte förmår att hålla volymen låg.

Problemet med ditt resonemang är att en kalori inte är en kalori. Håller man sig till vettiga livsmedel så blir kostens energiinnehåll en icke-fråga. I synnerhet om man är ung och tränar.

Diomedea exulans
2016-01-14, 12:35
Problemet med ditt resonemang är att en kalori inte är en kalori. Håller man sig till vettiga livsmedel så blir kostens energiinnehåll en icke-fråga. I synnerhet om man är ung och tränar.

Det är ganska kontroversiella saker du skriver. På det här forumet är det hyfsat allmänt accepterat att kaloriräkning är en tillförlitlig metod för att reglera kroppsvikten.

Klein
2016-01-14, 12:38
Jag vill få bort lite fett från magen, funkar "Grilla med Böje Salming" och PPL?

Alla fungerande kostupplägg handlar om att göra mat mera svårtillgängligt. Vanligen begränsas vad du kan äta och/eller när du kan äta. Att följa en kokbok innebär i regel mer jobb och grönsaker för kalorierna. Börjes bok är säkert utmärkt för grillsäsongen. Kanske inte för fattiga studenter och vegetarianer dock.

Klein
2016-01-14, 12:44
Det är ganska kontroversiella saker du skriver. På det här forumet är det hyfsat allmänt accepterat att kaloriräkning är en tillförlitlig metod för att reglera kroppsvikten.

En kalori från majsirap, pommes, grädde och mandlar är likvärdig menar du?

Diomedea exulans
2016-01-14, 12:47
En kalori från majsirap, pommes, grädde och mandlar är likvärdig menar du?

If It Fits Your Macros, ja.

King Grub
2016-01-14, 12:55
Det är klart den inte är. 1 kcal omättade fettsyror påverkar inte organismen på samma sätt som 1 kcal socker, t ex. Kcal säger bara hur mycket energi något ger, inte hur den energin metaboliseras eller används i kroppen. If It Fits Your Macros är värdelöst.

Klein
2016-01-14, 12:55
If It Fits Your Macros, ja.

Nonsens. Om kalorin kommer packad med prebiotika och mikronutrienter så kommer den att påverka kroppen annorlunda än en ensam kalori oavsett macros. Det finns också en hel del bevis för att man gör bäst i att inte äta en balanserad kost i klassisk bemärkelse utan snarare fokusera på en utav flera möjliga extremer beroende på preferens och förutsättningar.

Diomedea exulans
2016-01-14, 13:18
Där ser man.

Bärsärk
2016-01-14, 14:10
If It Fits Your Macros passar bättre än man tar droger Dio :)

minusgradv
2016-01-20, 07:13
Om jag kan ge ett råd så är det att man inte behöver träna så väldigt tungt. Det är betydligt bättre att få en marginellt mindre träningseffekt vid fler tillfällen. Tänk att du ska styrketräna vid tusentals tillfällen, att skada sig är verkligen inte vart det långsiktigt.

Alpha197
2016-03-08, 16:35
Hur har det gått för dig? Längesen du postade någon update?

DerImperator
2016-06-14, 00:05
Hur har det gått för dig? Längesen du postade någon update?


Har haft fullt upp med att gå ut grundskolan men har faktiskt kört 3-4 gånger varje vecka sedan jag startade tråden. Började faktiskt med en journal idag, ta gärna en titt och kom med feedback: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226942

:cool:

DerImperator
2016-06-14, 00:05
Börjat med journal/logg, ta gärna en titt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226942


5 månader och fler ska det bli, förhoppningsvis resten av livet!

steelrich
2016-06-14, 00:59
Det är klart den inte är. 1 kcal omättade fettsyror påverkar inte organismen på samma sätt som 1 kcal socker, t ex. Kcal säger bara hur mycket energi något ger, inte hur den energin metaboliseras eller används i kroppen. If It Fits Your Macros är värdelöst.

Varför är det värdelöst?

Klein
2016-06-14, 01:27
Varför är det värdelöst?

Därför att olika former av samma makronutrient inte är likvärdiga för kroppen beroende på specifik kemisk sammansättning såväl som i vilket typ av näringspaket de levereras i. Man kan inte pussla ihop en vettig diet bara genom att titta på makronutrienter.

steelrich
2016-06-14, 01:40
Därför att olika former av samma makronutrient inte är likvärdiga för kroppen beroende på specifik kemisk sammansättning såväl som i vilket typ av näringspaket de levereras i. Man kan inte pussla ihop en vettig diet bara genom att titta på makronutrienter.

Om jag behöver få i mig 2000kcal varav säg 50% är protte, 25% fett och 25carbs, spelar det väl ingen roll om jag äter ris eller chips sålänge kalorierna är samma?

Nu bortser vi ifrån vitaminer, farliga E ämnen, konsveringsmedel osv, och tänker oss enbart "gains"

Klein
2016-06-14, 08:52
Om jag behöver få i mig 2000kcal varav säg 50% är protte, 25% fett och 25carbs, spelar det väl ingen roll om jag äter ris eller chips sålänge kalorierna är samma?

Nu bortser vi ifrån vitaminer, farliga E ämnen, konsveringsmedel osv, och tänker oss enbart "gains"

Ris och chips har ju inte ens samma makronutrientsammansättning så jämförelsen är inte relevant.

Stefanski
2016-06-14, 11:59
Om jag behöver få i mig 2000kcal varav säg 50% är protte, 25% fett och 25carbs, spelar det väl ingen roll om jag äter ris eller chips sålänge kalorierna är samma?

Nu bortser vi ifrån vitaminer, farliga E ämnen, konsveringsmedel osv, och tänker oss enbart "gains"

Som sagt innan jo det spelar roll. Läs vad king grub skrev.

Kroppen använder inte kalorierna/kolhydraterna från godis på samma sätt som den skulle använda kalorierna/kolhydraterna från ris etc. Även om kolhydrat mängden är den samma.

steelrich
2016-06-14, 13:19
Som sagt innan jo det spelar roll. Läs vad king grub skrev.

Kroppen använder inte kalorierna/kolhydraterna från godis på samma sätt som den skulle använda kalorierna/kolhydraterna från ris etc. Även om kolhydrat mängden är den samma.

Detta var nåt helt nytt för mig.

Försöker tyda det grubb skriver men förstår inte riktigt.

Kan man säga att man gör bättre gains på att äta "cleant", ris kött och grönsaker istället för en protteshake med en påse chips om det är lika mkt kcal/fett/carbz i båda portionerna???

Rahf
2016-06-14, 13:23
Detta var nåt helt nytt för mig.

Försöker tyda det grubb skriver men förstår inte riktigt.

Kan man säga att man gör bättre gains på att äta "cleant", ris kött och grönsaker istället för en protteshake med en påse chips om det är lika mkt kcal/fett/carbz i båda portionerna???

Inte nödvändigtvis. Men utöver bara "gains" så är en traditionell måltid alltid hälsosammare än vassleprotein och chips, tack vare mängden mikronutrienter (vitaminer, mineraler, etc). Sen måste man se till mättnadskänslan och hur det passar in i ens liv. Man får ut mer av en familjemåltid än bara näringsintag ;).

Kort och gott, du mår bättre i längden av att äta en balanserad kost.

Stefanski
2016-06-14, 13:26
Detta var nåt helt nytt för mig.

Försöker tyda det grubb skriver men förstår inte riktigt.

Kan man säga att man gör bättre gains på att äta "cleant", ris kött och grönsaker istället för en protteshake med en påse chips om det är lika mkt kcal/fett/carbz i båda portionerna???

Kort och gott förklarat -> Ät 100 gram kolhydrater från godis och kroppen använder det inte till samma sak om du äter 100 gram kolhydrater från ris, potatis osv.

Ja det kan man säga.

Proteinshake är dock inte onyttigt. Men en påse chips gör du sämre ''gains'' på än ris, potatis när det är lika mkt kcal/fett/carbz i båda portionerna.

steelrich
2016-06-14, 13:34
Kort och gott förklarat -> Ät 100 gram kolhydrater från godis och kroppen använder det inte till samma sak om du äter 100 gram kolhydrater från ris, potatis osv.

Ja det kan man säga.

Proteinshake är dock inte onyttigt. Men en påse chips gör du sämre ''gains'' på än ris, potatis när det är lika mkt kcal/fett/carbz i båda portionerna.

Finns det något lätt sätt att förklara/förstå varför det är så om man inte läst näringslära eller kemi på universitets nivå? :)

För hittils tycker jag alla har förespråkat "if it fits your macros"

Hur står sig en max måldtid samt pizza måltid mot kött och ris måltid?

Rahf
2016-06-14, 13:36
Finns det något lätt sätt att förklara/förstå varför det är så om man inte läst näringslära eller kemi på universitets nivå? :)

För hittils tycker jag alla har förespråkat "if it fits your macros"

Hur står sig en max måldtid samt pizza måltid mot kött och ris måltid?

Jag förklarade för dig.

En full måltid från Max kommer ha en hel del kalorier i sig, varav mycket kommer från fett, kolhydrater, och säkerligen ett gäng häftiga ingredienser man kan slippa. Pizza kommer vara överväldigande mängd fett från osten, och sen äter du i princip en tillplattad limpa.

steelrich
2016-06-14, 13:42
Jag förklarade för dig.

En full måltid från Max kommer ha en hel del kalorier i sig, varav mycket kommer från fett, kolhydrater, och säkerligen ett gäng häftiga ingredienser man kan slippa. Pizza kommer vara överväldigande mängd fett från osten, och sen äter du i princip en tillplattad limpa.

Din förklaring var att kroppen inte använder det på samma sätt, tänkte på en något mer utförlig förklalring.

För kroppen vet väl knappast om 1g carbz kommer från en ben and jerrys burk eller från ett riskorn????

Stefanski
2016-06-14, 13:49
Finns det något lätt sätt att förklara/förstå varför det är så om man inte läst näringslära eller kemi på universitets nivå? :)

För hittils tycker jag alla har förespråkat "if it fits your macros"

Hur står sig en max måldtid samt pizza måltid mot kött och ris måltid?

Citerar King Grub tidigare i tråden: ''Det är klart den inte är. 1 kcal omättade fettsyror påverkar inte organismen på samma sätt som 1 kcal socker, t ex. Kcal säger bara hur mycket energi något ger, inte hur den energin metaboliseras eller används i kroppen. If It Fits Your Macros är värdelöst.''

Läs det fetstilta noga! :)

Det där är nog bland det enklare sättet att kunna förklara det utan att gå in på för mycket detaljer.

En pizza behöver ej va onyttig om man gör den själv. Gör en bra deg, lågfett ost samt skinka, kyckling, champinjoner etc. Vad du själv gillar. Så kan även den bli ''opti''.

En maxmåltid innehåller mycket mer mättade fetter/transfetter samt socker. Medan en ris och kött måltid innehåller mer mättade fetter samt inget socker.
Hur måltiderna står sig mot varandra är omöjligt att säga men ris och kött är definitvit bättre än maxmåltiden om du vill optimera dina gains.

För mycket av raffinerat socker samt mättade/transfetter är onyttigt och kroppen kommer använda den kcalen till annat än vad den skulle använt kcalen från en bra kolhydratkälla och fettkälla.

Jo kroppen vet om 1g carbz kmr från en B och J elr ett riskorn. Annars hade nog folk med diabetes inte reagerat på socker som de gör ;)

Rahf
2016-06-14, 13:51
Din förklaring var att kroppen inte använder det på samma sätt, tänkte på en något mer utförlig förklalring.

För kroppen vet väl knappast om 1g carbz kommer från en ben and jerrys burk eller från ett riskorn????

Här kommer en enkel förklaring med förståeligt språk.

Från Ben & Jerrys kommer kolhydraten vara sackaros, eller strösocker som vi kallar det. Socker är en disackarid bestående av 1:1 fruktos och glukos. Glukos är en kolhydratsmolekyl som kroppen enkelt kan utnyttja, eftersom den, likt andra kolhydratsmolekyler, passerar genom levern utan problem. Fruktos däremot behandlas inte likadant, utan den stannar vid levern och behöver genomgå ytterligare metabolisering. Utöver detta har socker i sig vidare negativa effekter på insulinkänslighet och andra kroppsliga signaler/reaktioner.

Ett riskorn innehåller stärkelse. Stärkelse är en polysackarid som består av långa kedjor glukos, vilka alltså lätt kan spjälkas och användas av kroppen.

Hänger du med?

steelrich
2016-06-14, 14:00
Här kommer en enkel förklaring med förståeligt språk.

Från Ben & Jerrys kommer kolhydraten vara sackaros, eller strösocker som vi kallar det. Socker är en disackarid bestående av 1:1 fruktos och glukos. Glukos är en kolhydratsmolekyl som kroppen enkelt kan utnyttja, eftersom den, likt andra kolhydratsmolekyler, passerar genom levern utan problem. Fruktos däremot behandlas inte likadant, utan den stannar vid levern och behöver genomgå ytterligare metabolisering. Utöver detta har socker i sig vidare negativa effekter på insulinkänslighet och andra kroppsliga signaler/reaktioner.

Ett riskorn innehåller stärkelse. Stärkelse är en polysackarid som består av långa kedjor glukos, vilka alltså lätt kan spjälkas och användas av kroppen.

Hänger du med?


Yes hänger med, och tackar väldigt mycket för en MYCKET bra förklaring.
Och du har även motiverat mig till o dra ner på mitt sockerintag :)

Rahf
2016-06-14, 14:23
Bästa tillfället att äta söta grejer är kort efter träning.

King Grub
2016-06-14, 14:56
Eller när ingen tittar på.

Diomedea exulans
2016-06-14, 14:58
Bästa är om ingen tittar på direkt efter träning.

steelrich
2016-06-14, 16:01

Omättade fettsyror = dåligt??
Mättade fettsyror = bra? tex olivolja??

Snabbt socker = dåligt
Stärkelse som finns i potatis = bra?

Finns det någon snabbguide på liknande exemplar så man får lite koll på kosten, känns som att jag missat väldigt mkt, trots att jag läst runt en hel del.

Stefanski
2016-06-14, 16:51

Omättade fettsyror = dåligt??
Mättade fettsyror = bra? tex olivolja??

Snabbt socker = dåligt
Stärkelse som finns i potatis = bra?

Finns det någon snabbguide på liknande exemplar så man får lite koll på kosten, känns som att jag missat väldigt mkt, trots att jag läst runt en hel del.

Nej tvärtom omättade bra mättade "dåliga"

Mättade fetter kan du också äta. Men de är inte bra i stora mängder. Om du skulle äta ~20 gram mättade / dag är det okej.

Jag känner inte till någon guide men finns säkert :)

Bärsärk
2016-06-14, 18:58
Till TS, glöm inte att ha roligt också. Det är inget "måste" idag att gymma, simma, rida eller spela boll funkar minst lika bra om man bara vill aktivera sig. Att tvinga sig till att träna om det känns jobbigt och omständigt är bara dåligt.

Rolfarsson
2016-06-14, 21:12
Mina tips.

1. Träna via ett väl balanserat program med en lagom volym, ej för tungt för ofta och en balanserad antagonist/agonist volym.
2. Värm alltid upp ordentligt, 5-10 allmän uppvärmning i t.ex. en crosstrainer följt av lite rörlighets/dynamiska stretchövningar och ~3 stegrande uppvärmningssets.
3. Håll ALLTID koll på din bålstabilitet och ryggrad, låt ALDRIG ländryggen flekteras (rundas) under böj, mark, benpress osv, undvik även magövningar där detta sker (som sit-ups).
3. Lyft inte med egot, utförande före vikt.
4. Jaga progressiv överbelastning och inte pump/träningsvärk och lägg majoriteten av din fokus på flerledsövningar.
5. Undvik onaturliga/icke funktionella övningar som är kända för att orsaka problem, som t.ex. press/drag bakom nacken (inb4 Arne hat), drag till hakan osv.
6. Låt inte träningen ta över ditt liv.