handdator

Visa fullständig version : Vad göra om man trillar framlänges i knäböj?


Shcyhar
2015-12-25, 17:05
Så jag drog på 180kg, fastnar i bottenläget, passaren kan inte hjälpa till att få upp den, trillar fram med den och typ försöker ducka under den, klarade smäll från huvudet, lite känning vid den "kulan" vi nacken men annars känns det ok.

I efterhand känns det idiotiskt då jag böjde utan något skydd utan endast direkt ned till golvet. Någon som gjort liknande? Vad gör man i en sådan situation?

oscarovegren
2015-12-25, 17:23
Jag hoppar framåt. Behåll viktens tyngdpunkt inom din fotsula så är det enkelt. Hamnar din tyngdpunkt framför fötterna är du illa ute om du inte har ett powerrack. Ducka snabbt!

Bärsärk
2015-12-25, 17:25
Helt idiotiskt att böja på maxtunga vikter utan att göra det i en ställning av nått slag. Om inte möjligheten finns på ditt gym hade jag skippat det helt och hållet.

Sparven från Minsk
2015-12-25, 17:28
Sätter mig ganska djupt när jag kör knäböj och på vägen upp så "fastnar" jag oftast vid parallellt, där är väl min "sticky-point" dvs där det är som tyngst för mig.

Har jag kontroll på stången så kastar jag av mig den bakåt, dvs faller ned lite på knä och shrugar av mig stången så den åker bakåt.

Faller jag bakåt, alltså tappar balansen så gör jag på samma sätt, kastar den bakåt.

Har aldrig hänt att jag tappat den framåt, men skulle tyngdpunkten röra sig åt det hållet skulle jag snabbt buga mig framåt och dra in hakan mot bröstkorgen och låta stången rulla/åka fram.
Noga med att bocka ordentligt och rulla ned huvudet för att inte få stången i nacken!

Öva in dessa två sätt att bli av med stången på en låg vikt så kan du göra det sen även när du kör maxvikter.

Jona
2015-12-25, 17:32
Jag har en lösning som gör mina lyftarkompisar galna. Jag släpper stången, lägger händerna på låren och trycker mig bak/upp. Det sker helt reflex-mässigt men funkar faktiskt.

An Iron Soul
2015-12-25, 17:37
Helt livsfarligt att bomma i knäböj om man inte är trygg och vet hur man ska ta sig därifrån. Går sällan till fail men gör precis som klokov. Hoppa till 3:40

För mig har det inte varit några problem. Har aldrig fått stången på korsryggen eller liknande.
Enklaste hade varit att fråga om passning. - Två stycken på var sida stången. Men tränar man ensam har man inte så många alternativ.. och att bara ha en kille bakom han kan inte ta i mycket. :D

watch?v=Y0QKoA_STPk

Sparven från Minsk
2015-12-25, 17:42
Helt livsfarligt att bomma i knäböj om man inte är trygg och vet hur man ska ta sig därifrån.

Som jag skrev ovan bör man träna att kasta av sig stången både framåt och bakåt på lätta vikter så man vet hur det känns och kan klara det med mer vikt oå ryggen.

Jag föredrar faktiskt att köra maxvikter utan pass, då jag kan kasta den när jag vill och slipper förlita på passare. Bra passare är det ont om på normala gym.

herzie
2015-12-25, 21:09
Så jag drog på 180kg, fastnar i bottenläget, passaren kan inte hjälpa till att få upp den, trillar fram med den och typ försöker ducka under den, klarade smäll från huvudet, lite känning vid den "kulan" vi nacken men annars känns det ok.

I efterhand känns det idiotiskt då jag böjde utan något skydd utan endast direkt ned till golvet. Någon som gjort liknande? Vad gör man i en sådan situation?

Man "gör" inget i en sådan situation eftersom man inte hinner reagera. Det man gör är att se till att man inte hamnar där. Du har egentligen svarat på frågan i ditt inlägg (bold). Okontrollerat = farligt.

Blomkål
2015-12-25, 21:21
Om inte dagsformen skulle vara riktigt kass så är man ju sällan helt ute på sina maxvikter och fastnar därför inte helt i botten vilket enligt mig gör Klokovs sätt perfekt. Hoppa framåt och egentligen bara släppa vikten. Vill man vara extra säker kan man ju även ge stången extra skjuts bakåt. Att ha passare som inte vet vad de gör kan vara värre än ingen alls.

Rikard Jansson
2015-12-25, 21:27
Låser ut höft och knän liggandes på golvet, kallar det för pb och skriver ner det i journalen.

Minikubik
2015-12-25, 22:00
Låser ut höft och knän liggandes på golvet, kallar det för pb och skriver ner det i journalen.

:thumbup: bara att lägga på lite mer vikt nästa gång.

ceejay
2015-12-25, 22:09
Helt idiotiskt att böja på maxtunga vikter utan att göra det i en ställning av nått slag. Om inte möjligheten finns på ditt gym hade jag skippat det helt och hållet.

Eller så lär man sig hur man failar. Att kalla det idiotiskt var att ta i från fotsulorna.

Bärsärk
2015-12-25, 22:20
Eller så lär man sig hur man failar. Att kalla det idiotiskt var att ta i från fotsulorna.

Ja såklart, bara man lär sig det så kan inget gå fel!

svenbanan
2015-12-26, 05:37
Saker kan alltid gå fel. Både på gymet och utanför. Att träna på att faila är ett bra sätt att skaffa sig bättre förutsättningar den dagen man inte kommer upp.

ceejay
2015-12-26, 07:06
Man dumpar stången bakåt eller framåt. No probs.

Coffe
2015-12-26, 14:42
Kör alltid med ställning nuförtiden men annars så brukar jag tippa av mig vikten bakåt samtidigt som jag kliver framåt. Svårt om man hamnat för långt fram dock... hade väl bett till gud på vägen ned kanske?

Arne Persson
2015-12-27, 20:52
Så jag drog på 180kg, fastnar i bottenläget, passaren kan inte hjälpa till att få upp den, trillar fram med den och typ försöker ducka under den, klarade smäll från huvudet, lite känning vid den "kulan" vi nacken men annars känns det ok.

I efterhand känns det idiotiskt då jag böjde utan något skydd utan endast direkt ned till golvet. Någon som gjort liknande? Vad gör man i en sådan situation?

Alla normala människor använder ett powerrack om man kör tyngre böj.

Lifesaver
2015-12-27, 20:56
Till TS:

Släpp stången bakåt o släng dig frammåt bara, alltid funkat, aldrig skadat mig.. så jävla mycket man ska/inte ska göra nu för tiden.

Trams.

ceejay
2015-12-27, 21:14
Alla normala människor använder ett powerrack om man kör tyngre böj.

Alla bättre människor kan dumpa om så behövs.

Rikard Jansson
2015-12-27, 21:31
Till TS:

Släpp stången bakåt o släng dig frammåt bara, alltid funkat, aldrig skadat mig.. så jävla mycket man ska/inte ska göra nu för tiden.

Trams.

håller dock med om att man bör undvika att böja tungt i powerrack och istället lära sig droppa stången bakåt. Senast häromveckan gjorde en person så i ett powerrack, rip stången med bästa räfflingen på sak </3

mattepatte
2015-12-28, 08:18
Jag fattar inte hur man failar och tappar stången framåt kontrollerat, kan någon illustrera? Jag är för dum för att förstå en förklaring i ord.

Old Nick
2015-12-28, 11:23
Alla normala människor använder ett powerrack om man kör tyngre böj.

+1

Varför man göra på annat sätt begriper jag inte. Men det finns ju folk som går på lina utan skyddsnät eller klättrar utan rep också, och det begriper jag inte heller.

spoon
2015-12-29, 10:29
Kör man med en kompis så kan det vara smart att lära sig hur man säkrar upp ett lyft så att man kan hjälpa varandra. På så tunga vikter som 180 så kan det vara lämpligt med en person på vardera sidan av stången. Men man kan hjälpa till mycket om man är en person som står bakom lyftaren. Står man bakom lyftaren så ska man ha händerna så att man kan lyfta lyftaren genom att trycka upp bröstkorgen. Sen så är det ju upp till den som böjer att inte utmana sina gränser för mycket om han inte har hjälp av spottare/powerrack eller har möjligheten/kunskapen till att dumpa stången.

woip_Zu_6mM

Håll ett öga på händerna på spottaren som står bakom mig. När jag får framåtvikt så är han redo att hjälpa mig att hitta balansen igen. Sidospottarna står med händerna nära stången och är klara att hjälpa till om jag skulle faila. Är man ett kompisgäng som tränar så är det bra att träna på hur man hjälper varandra.

Rova
2015-12-29, 18:41
Har en fråga, vad ska jag göra för att lyckas pressa med hälarna? När jag lastar på en tung vikt för mig, så pressar jag mest med främre delen av foten, är det rörligheten i fotlederna jag måste förbättra?

ceejay
2015-12-29, 19:07
Du ska inte pressa med hälarna.

Carlo Fatface
2015-12-29, 21:30
Synd för en sådan amatör som Jean-Pierre Fux att han inte hade Kolozzeum-proffsen som vänner som kunde lärt honom. :thumbup:

Arne Persson
2015-12-29, 23:33
Alla bättre människor kan dumpa om så behövs.

Visst visst, speciellt om en skada plötsligt skulle uppstå, tex en bristning etc. Good luck!

Rova
2015-12-29, 23:42
Du ska inte pressa med hälarna.

Inte? jag har fått för mig att man ska försöka pressa från hälarna och utsidan av foten, känns som att jag ifrån bottenläget fram till strax ovanför 90 grader pressar mest med främre delen av foten. Då känns det som att jag skulle kunna ramla fram om jag tappar koncentrationen.