handdator

Visa fullständig version : Denna diskussion om bröst-träning


Gonsa
2015-12-25, 13:03
Hört av några att det kvittar vilka vinklar man har när man tränar bröst, för det är ändå SAMMA MUSKELGRUPP som aktiveras, man kan alltså inte bara aktivera de översta muskelfiberna i en övning tex.

Sen finns där vissa som väljer att bara fokusera på en del av bröstet ibland, som säger precis tvärtom mot vad personerna ovan säger.

Så vad är det som stämmer egentligen?

Sheogorath
2015-12-25, 13:25
Stora bröstmuskeln är en stor muskel med solfjäderformad fiberriktning. Den har p.g.a. detta många olika funktioner över axelleden. Det är sannolikt att man kan påverka tillväxten olika i åtminstone övre och nedre delen av muskeln. Tränar man t.ex. bara pullovers för bröst och aldrig gör axelpressar kommer man förmodligen ha ett ganska dåligt övre bröst i jämförelse med någon som tränar mer allsidigt.

Ett Orm
2015-12-25, 14:47
Gör man bara pullovers för bröst borde man få rätt dåliga bröst överlag..

Sheogorath
2015-12-25, 21:36
Tveksamt. Det är en bra bröstövning tycker jag. Men ingen komplett bröstövning som t.ex. en plan press är.

Ett Orm
2015-12-26, 10:37
Vad är det som gör den så bra då om den inte är komplett?
Oduglig övning för bröst enligt mig.

ARMSTARK
2015-12-26, 11:51
Vad är det som gör den så bra då om den inte är komplett?
Oduglig övning för bröst enligt mig.

Det är en väldigt svår övning att hitta rätt. Kör man den bara upp och ner hamnar den fel. Om du frågar mig skulle jag säga att man ska ha samma anspänning i kroppen som i SL bänk.

filmjölk
2015-12-26, 12:40
Vad är det som gör den så bra då om den inte är komplett?
Oduglig övning för bröst enligt mig.

Det är en bra övning bland annat därför:

* Baksida axel istället för framsida axel är synergist. Det gör den bra att ha i sitt bröstpass för att resten av övningarna även kopplar in framsida axel, så sparar man lite på sina framsida axlar utan att behöva träna färre övningar för bröst.

* Du använder inte ovandelen av bröstet i rörelsen, "bara" resten av bröstet vilket gör den till en bra övning om du skulle ha ambitionen att träna mer undersida bröst och mindre översida.

* Förutom bröst använder du även lats, vilket gör den till en bra övergångsövning mellan bröst och rygg i ett bröst och rygg-pass om du har en sådan split.

* Den sliter inte på armbågarna vilket gör den till en bra övning om du vill vila dina armbågar

* Den tar på stora delar av överkroppen vilket gör den till en bra uppvärmningsövning för överkroppsträning.

* I botten på övningen stretchas både lats och pecs, även mage med lite fantasi, vilket gör den till en bra övning om du hatar stretching så du får det gratis.

* Den är funktionell för vedhuggning, fotbollsinkast och hårdsex i doggy style.

Ett Orm
2015-12-26, 14:43
Låter mer som en superkomplett övning jue, inte illa att kunna träna bröst och rygg samtidigt.
Borde inte bröstkorgen expanderas också?

ARMSTARK
2015-12-26, 16:00
Låter mer som en superkomplett övning jue, inte illa att kunna träna bröst och rygg samtidigt.
Borde inte bröstkorgen expanderas också?

Det påstods att man fick större bröstkorg av övningen under bro-science-årtiondet 80-talet. Senare har det förkastats som bs, jag vet inte riktigt vad jag ska tro, själv har jag väldigt stor bröstkorg och det är jag inte född med.

ChuckTesta
2015-12-26, 16:03
Bro-science är for real.

Ett Orm
2015-12-26, 16:09
Det påstods att man fick större bröstkorg av övningen under bro-science-årtiondet 80-talet. Senare har det förkastats som bs, jag vet inte riktigt vad jag ska tro, själv har jag väldigt stor bröstkorg och det är jag inte född med.

jag var rätt så sarkastisk.
Det är BroS att bröstkorgen expanderas och att bröstmuskler tränas nämnvärt med hjälp av pullover.
Sen att det kan vara en trivsam övning i sig själv för andra saker är ju en annan sak.

Sheogorath
2015-12-26, 20:50
Du kan (bör) för h-lvete inte lägga "expandera bröstkorgen" och "träna bröst" i samma BS-korg.

PureWhey
2015-12-26, 21:23
Hahahaha, väntade bara på att någon skulle skriva det.

Ett Orm
2015-12-26, 23:17
Lugn o fin nu, jag lägger väl dem i varsin korg då.

http://www.pilgardenshantverk.se/images/stora/Sboras1.jpg

Gerdler
2015-12-26, 23:47
Lugn o fin nu, jag lägger väl dem i varsin korg då.

http://www.pilgardenshantverk.se/images/stora/Sboras1.jpg

Förstår inte riktigt vad problemet är. Du gör en övning som belastar flera muskler, bland annat bröst och lats. Den är skonsam för leder och du flyttar vikten en lång sträcka med ett relativt stort motstånd - dvs stort arbete. Oavsett hur man ser på det så kommer den stimulera muskeltillväxt någonstans, troligtvis på flera ställen. Du kan dessutom få strech av den. Om du sen känner mer i någon muskelgrupp än en annan så kan väl det kvitta? Antingen beror det på hur du är byggd eller hur du är tränad, eller möjligen utförandet. Är ändå inte en vettig anledning att döma ut övningen i sig.

Ett Orm
2015-12-27, 01:21
Förstår inte riktigt vad problemet är. Du gör en övning som belastar flera muskler, bland annat bröst och lats. Den är skonsam för leder och du flyttar vikten en lång sträcka med ett relativt stort motstånd - dvs stort arbete. Oavsett hur man ser på det så kommer den stimulera muskeltillväxt någonstans, troligtvis på flera ställen. Du kan dessutom få strech av den. Om du sen känner mer i någon muskelgrupp än en annan så kan väl det kvitta? Antingen beror det på hur du är byggd eller hur du är tränad, eller möjligen utförandet. Är ändå inte en vettig anledning att döma ut övningen i sig.

Jag dömer ut den som en effektiv övning för just bröstmuskeln, inget annat.

Gerdler
2015-12-27, 15:17
Jag dömer ut den som en effektiv övning för just bröstmuskeln, inget annat.

Man kan variera utförandet något så det tar mer eller mindre på bröst, men jag har alltid sett pullover huvudsakligen som en lats-övning med bland annat bröstet som synergist vilket är lite unikt bland övningar. Därför bland annat som jag gillar den. Så nu när jag vet vad du menar så kan jag acceptera och förstå vad du säger även om jag inte håller med till 100 %. *hug*

pezrulezhaakon
2015-12-27, 17:31
Förstår inte riktigt vad problemet är. Du gör en övning som belastar flera muskler, bland annat bröst och lats. Den är skonsam för leder och du flyttar vikten en lång sträcka med ett relativt stort motstånd - dvs stort arbete. Oavsett hur man ser på det så kommer den stimulera muskeltillväxt någonstans, troligtvis på flera ställen. Du kan dessutom få strech av den. Om du sen känner mer i någon muskelgrupp än en annan så kan väl det kvitta? Antingen beror det på hur du är byggd eller hur du är tränad, eller möjligen utförandet. Är ändå inte en vettig anledning att döma ut övningen i sig.

Belastningskurvan/belastningsriktningen och det belastade/träningsbara ROMet för bröstmuskeln i pullover talar stark emot att det är en effektiv bröstövning. Det är inte så svårt att se det.

Gonsa
2015-12-27, 20:03
Tyvärr så blir det tuppfäktning om något som tråden specifikt inte handlar om. Kan vi släppa pull overs och återgå till topic?

filmjölk
2015-12-28, 13:37
Tyvärr så blir det tuppfäktning om något som tråden specifikt inte handlar om. Kan vi släppa pull overs och återgå till topic?

Du kan påverka bröstmuskeln olika med olika övningar då den har många funktioner. Att bara träna en av dessa är således dumt.

Ett Orm
2015-12-28, 13:55
Tyvärr så blir det tuppfäktning om något som tråden specifikt inte handlar om. Kan vi släppa pull overs och återgå till topic?

Du kan påverka vika delar av bröstmuskeln som är mest aktiva via olika vinklar, men i praktiken bara hur mycket de är aktiva i förhållande till varandra. Osäker om man helt kan utesluta arbete för någon del.

Högre vinkel blir alltså inte mer övre bröst (utifrån plan(horisontal) press) utan bara mindre nedre iom att axlarna tar över den delen av arbetet.
Finns säkert nån vinkel där varje enskild muskelbuk har sitt optimala läge, men det har knappast praktisk betydelse när det kommer till att träna dem.

Variationen är dock bra framförallt för lederna men också för balans, kroppskontroll mm.

Decepticon
2016-01-02, 18:52
Hört av några att det kvittar vilka vinklar man har när man tränar bröst, för det är ändå SAMMA MUSKELGRUPP som aktiveras, man kan alltså inte bara aktivera de översta muskelfiberna i en övning tex.

Sen finns där vissa som väljer att bara fokusera på en del av bröstet ibland, som säger precis tvärtom mot vad personerna ovan säger.

Så vad är det som stämmer egentligen?

När du tränar t.ex. pressövningar, incline, så aktiveras bröstet lite mindre och axlarna (främre deltoid) tar vid, ju större vinkel på lutningen, ju mer axelträning. Man bygger inte större övre pectoralis major på detta sätt. Broscience låter påvisa diverse övningar för övre och inre bröst, men analyserar vi anatomin, så behöver man inte vara speciellt intelligent för att förstå att så inte är fallet. Plana pressar aktiverar bröstet nog, men det hindrar ju ingen för att träna incline, då får ju axlarna mycket pisk i samma övning, och det är bekvämare att ligga så etc. men tro inte att du bygger mer ovansida bröst på detta sätt. Det är till största delen våra gener som avgör hur våra pecs ser ut. Angående Pullovers i detta sammanhang, fuck it ..

AntonHA
2016-01-02, 19:06
Enligt scooby på youtube (som förvisso antaligen inte är ren) så bör man göra hälften press- och hälften fliesövningar för bröstet. Tankar om det?

Decepticon
2016-01-02, 19:21
Enligt scooby på youtube (som förvisso antaligen inte är ren) så bör man göra hälften press- och hälften fliesövningar för bröstet. Tankar om det?

Flyes, särskilt cable flyes är viktigt för att bygga ett bra bröst. Muskelfibrerna går åt det hållet, man pressar ihop brösten. De som mest pressar, brukar göra det för att bli starka och kunna lyfta tungt, lämnar man egot i omklädningsrummet, så finns många bra kabelövningar, men det beror på syftet med din träning, styrketräning eller bodybuilding.

Hanse
2016-01-02, 19:26
Flyes, särskilt cable flyes är viktigt för att bygga ett bra bröst. Muskelfibrerna går åt det hållet, man pressar ihop brösten. De som mest pressar, brukar göra det för att bli starka och kunna lyfta tungt, lämnar man egot i omklädningsrummet, så finns många bra kabelövningar, men det beror på syftet med din träning, styrketräning eller bodybuilding.

Varför särskilt flyes med kabel? Går det inte lika bra liggandes med hantlar?

Strixen
2016-01-02, 19:41
Varför särskilt flyes med kabel? Går det inte lika bra liggandes med hantlar?

T.ex. Du får ett jämnare motstånd med kabel, motståndsbelastningen hänger med hela vägen, även i toppläget när du pressar ihop brösten, med hantlar så släpper motståndet när du närmar dig toppläget, och effekten avtar.

Hanse
2016-01-02, 20:32
T.ex. Du får ett jämnare motstånd med kabel, motståndsbelastningen hänger med hela vägen, även i toppläget när du pressar ihop brösten, med hantlar så släpper motståndet när du närmar dig toppläget, och effekten avtar.

Det är därför som man inte ska gå hela vägen så man "klonkar" ihop hantlarna.
Folk verkar ha missuppfattat och tror att en full rörelse alltid är att gå så långt man kan i de två lägena (yttre/inre, övre/undre). Det gäller att hela tiden ha anspänning i hantelflyes (och alla andra övningar) och inte gå ända i topp och hamna i "viloläge". Man ser hur folk gör flyes med aldeles för tunga hantlar vilket tvingar dom att vila, sen blir dom tvungna att koppla in axlar och alla möjliga muskler för att klara av rörelsen. Har du full kontakt under hela rörelsen så blir den helt jämn och man slipper man krångla med kablar (är alltid upptaget där eftersom folk inte har en aning om hur man använder hantlar och skivstänger). :d

DonFlex
2016-01-02, 21:09
Det är därför som man inte ska gå hela vägen så man "klonkar" ihop hantlarna.
Folk verkar ha missuppfattat och tror att en full rörelse alltid är att gå så långt man kan i de två lägena (yttre/inre, övre/undre). Det gäller att hela tiden ha anspänning i hantelflyes (och alla andra övningar) och inte gå ända i topp och hamna i "viloläge". Man ser hur folk gör flyes med aldeles för tunga hantlar vilket tvingar dom att vila, sen blir dom tvungna att koppla in axlar och alla möjliga muskler för att klara av rörelsen. Har du full kontakt under hela rörelsen så blir den helt jämn och man slipper man krångla med kablar (är alltid upptaget där eftersom folk inte har en aning om hur man använder hantlar och skivstänger). :d

Det är just därför cable flyes är bättre än hantel, då kan du pressa ihop brösten ordentligt med bibehållet motstånd, istället för att avbryta rörelsen för att inte mista anspänningen. Det är det som är hela grejen med flyes, att kunna krama ur, pressa ihop brösten. Vet inte vad som är krångligt med cable flyes, det kan du ju göra stående.

Sheogorath
2016-01-02, 21:22
Det är därför som man inte ska gå hela vägen så man "klonkar" ihop hantlarna.
Folk verkar ha missuppfattat och tror att en full rörelse alltid är att gå så långt man kan i de två lägena (yttre/inre, övre/undre). Det gäller att hela tiden ha anspänning i hantelflyes (och alla andra övningar) och inte gå ända i topp och hamna i "viloläge". Man ser hur folk gör flyes med aldeles för tunga hantlar vilket tvingar dom att vila, sen blir dom tvungna att koppla in axlar och alla möjliga muskler för att klara av rörelsen. Har du full kontakt under hela rörelsen så blir den helt jämn och man slipper man krångla med kablar (är alltid upptaget där eftersom folk inte har en aning om hur man använder hantlar och skivstänger). :d

Såvida du inte kör en hybridpress (vilket är en alldeles ypperlig bröstövning med hantlar) kommer du inte ifrån att belastningskurvan i en hantelflye ser ut som den gör. Tyngdkraften pekar hela tiden nedåt medan du flyttar vikten i en båge. Det innebär att du ganska snart kommer få väldigt lite belastad rörelse. Lösningen blir då som du säger att korta ner rörelsebanan vilket bara borde vara ett alternativ om man inte har andra sätt att träna bröst.

Det är ett schyst sätt att stretcha, dock. ;)

Slaxes
2016-01-02, 22:16
One-arm crossover. Alla andra övningar är underlägsna i mitt tycke om man koncentrerat vill träna brösten. Hur gör personerna på scenen när de vill visa och kontrahera sin bröstmuskel?
Side-chest-posen. Gör nu om side-chest-posen till en övning genom att greppa en kabel som skapar ett motstånd i rörelsen.

Mitt bröst har växt mer på 1 år än vad det gjort på 3 år sen jag omfamnade detta. Personer jag har försökt föra över övningen på har även älskat den och förstått poängen.

Precis som sheo skriver så är hantelflyes helt beroende av gravitationen och därmed inte effektiv (i teorin).

P.S Har nu även börjat utföra mina one-arm-crossovers med hjälp av fotbojorna som tjejerna använder för att träna rumpa. Jag fäster dom helt enkelt på armen vid armbågen för att ännu mer koncentrerat träna brösten. Pumpen och kontakten är oslagbar.

Ett Orm
2016-01-02, 22:20
Hybridpress, menars det då hantelpress + cabelflyes samtidigt? Förjävla bra övning, enda skälet att jag inte kör den så ofta är att det är bökigt med att dra fram kabel, hantlar och bänk.

Annars kan man köra bredare hantelpress( hantelbänk) och låsa ut armarna innan överarmarna är lodräta och behålla belastningen.

robiiiinnnn
2016-01-02, 22:24
Flyes, särskilt cable flyes är viktigt för att bygga ett bra bröst. Muskelfibrerna går åt det hållet, man pressar ihop brösten. De som mest pressar, brukar göra det för att bli starka och kunna lyfta tungt, lämnar man egot i omklädningsrummet, så finns många bra kabelövningar, men det beror på syftet med din träning, styrketräning eller bodybuilding.

Är verkligen kabelflyes eller flyes överhuvudtaget såpass viktigt i ett byggarprogram i syfte med att bygga stora bröstmuskler? Jag hör många som anser att flyes är en "måsteövning" för bröstmusklernas utveckling som bland annat Chris Jones från youtube påpekar. Dock så verkar det som folk bara drar spekulationer... Viktigaste borde väl nästan vara progression med en god teknik i basbröstövningar :)?

Blomkål
2016-01-02, 22:28
Hybridpress, menars det då hantelpress + cabelflyes samtidigt? Förjävla bra övning, enda skälet att jag inte kör den så ofta är att det är bökigt med att dra fram kabel, hantlar och bänk.

Annars kan man köra bredare hantelpress( hantelbänk) och låsa ut armarna innan överarmarna är lodräta och behålla belastningen.

Jag gissar att han menar övningen då man gör en flye i botten och press i toppen... Typ. Lite svårt att förklara utan att visa men ungefär där belastningen börjar avta i en flye så ska övningen istället övergå i en press.

Edit: Alltså kör man den bara med hantlar och bänk.

Sheogorath
2016-01-02, 22:43
Hybridpress, menars det då hantelpress + cabelflyes samtidigt? Förjävla bra övning, enda skälet att jag inte kör den så ofta är att det är bökigt med att dra fram kabel, hantlar och bänk.

Annars kan man köra bredare hantelpress( hantelbänk) och låsa ut armarna innan överarmarna är lodräta och behålla belastningen.

Det låter ju visserligen som en rolig variant men jag menar helt enkelt ett mellanting mellan en flye och en press. Phil Heath visar med bra teknik 1:13:

g9nJnZ5KvB0

The only way to (dumbbell) flye ;)

Anders The Peak
2016-01-02, 23:02
Mycket lik Arnolds berömda flyes :) Men mycket handlar om att kunna avpassa vikterna till övningen och på så sätt kunna pressa ut maximalt med konstant anspänning i 15-20 sekunder per set i de fall det handlar om byggning och 8-10 sekunder om det är max styrka eller explosivitet.

Hanse
2016-01-03, 09:51
Det låter ju visserligen som en rolig variant men jag menar helt enkelt ett mellanting mellan en flye och en press. Phil Heath visar med bra teknik 1:13:

g9nJnZ5KvB0

The only way to (dumbbell) flye ;)

Ungefär så ser ju mina flyes ut... det är mao en hybrid jag kör. :)

Dom funkar kanon!

AntonHA
2016-01-03, 11:04
One-arm crossover. Alla andra övningar är underlägsna i mitt tycke om man koncentrerat vill träna brösten. Hur gör personerna på scenen när de vill visa och kontrahera sin bröstmuskel?
Side-chest-posen. Gör nu om side-chest-posen till en övning genom att greppa en kabel som skapar ett motstånd i rörelsen.

Mitt bröst har växt mer på 1 år än vad det gjort på 3 år sen jag omfamnade detta. Personer jag har försökt föra över övningen på har även älskat den och förstått poängen.

Precis som sheo skriver så är hantelflyes helt beroende av gravitationen och därmed inte effektiv (i teorin).

P.S Har nu även börjat utföra mina one-arm-crossovers med hjälp av fotbojorna som tjejerna använder för att träna rumpa. Jag fäster dom helt enkelt på armen vid armbågen för att ännu mer koncentrerat träna brösten. Pumpen och kontakten är oslagbar.

Är det något sånt här du menar med din övning? https://www.youtube.com/watch?v=M_oHWuQhyMY

Till de andra i tråden:
Jag vet att kabelflies är en bra övning, har nyligen börjat göra den, men bör man göra fler fliesövningar än en för optimal tillväxt?

Aliaas
2016-01-03, 12:02
Är det något sånt här du menar med din övning? https://www.youtube.com/watch?v=M_oHWuQhyMY

Till de andra i tråden:
Jag vet att kabelflies är en bra övning, har nyligen börjat göra den, men bör man göra fler fliesövningar än en för optimal tillväxt?

Nej, rörelsen är ju precis samma i alla sorters flies. Lutande tar mer på axlarna och mindre på bröst så den är sämre för enbart brösttillväxt.

Decepticon
2016-01-03, 12:07
Är det något sånt här du menar med din övning? https://www.youtube.com/watch?v=M_oHWuQhyMY

Till de andra i tråden:
Jag vet att kabelflies är en bra övning, har nyligen börjat göra den, men bör man göra fler fliesövningar än en för optimal tillväxt?

Jeff Cavaliere visar alltid en massa konstiga hemgjorda övningar, som inte passar alla. Jag tränar 1 kabelövning (4-5 set) och 1 pressövning (oftast plan hantelpress) per bröstpass, nästa gång tar jag en annan kabelövning. Många uppvärmingsset innan jag nått arbetsvikten.

Ett Orm
2016-01-03, 13:51
Hmm, ser iten rintigt vari själva hybriden ligger faktiskt. Ser mer ut som en vanlig press med neutralt grepp.
Trodde mer han skulle gå ner med rakare armar för att sen vika in och köra press rakt upp.

I toppläget skulle han faktiskt tjäna på att låsa ut armbågarna helt så länge inte inte överarmarna kommer helt i lod.

Sheogorath
2016-01-03, 16:26
Jag tycker det är ganska stor skillnad jämfört med en vanlig hantelpress (här visandes lutande men principen är den samma):

t7EdNYe4NEQ

Det känns också helt olika i bröstet. I en hybridpress får man ett annat sträck eftersom rörelsen blir längre i bottenläget.

Strixen
2016-01-03, 17:04
"Hybridpress", vilket trams. Plana riktiga hantelpressar i kombination men riktiga cable flyes, istället för en meningslös kompromiss, ungefär som allrounddäck, inte riktigt bra på nått underlag.

Anders The Peak
2016-01-03, 17:12
"Hybridpress", vilket trams. Plana riktiga hantelpressar i kombination men riktiga cable flyes, istället för en meningslös kompromiss, ungefär som allrounddäck, inte riktigt bra på nått underlag.

Varför tramsar Heath och de andra med hybridpressar i så fall?

Blomkål
2016-01-03, 17:20
"Hybridpress", vilket trams. Plana riktiga hantelpressar i kombination men riktiga cable flyes, istället för en meningslös kompromiss, ungefär som allrounddäck, inte riktigt bra på nått underlag.

Förstår inte problemet. Hybridpressen är snarare en förbättrad version av vanliga hantelflyes.

Ett Orm
2016-01-03, 17:31
Jag tycker det är ganska stor skillnad jämfört med en vanlig hantelpress (här visandes lutande men principen är den samma):

t7EdNYe4NEQ

Det känns också helt olika i bröstet. I en hybridpress får man ett annat sträck eftersom rörelsen blir längre i bottenläget.

Ah, jo det är ju en skillnad deklart.
Mina pressar är nog mer åt flyeshållet rörelemässigt än reguljär hantelpress, så är nog lite skadad. Hantelbänk typ.

Strixen:
Vad skulle göra hybriden sämre menar du?
Variation är inge bra heller anser du?

Slaxes
2016-01-03, 17:49
Nej, rörelsen är ju precis samma i alla sorters flies. Lutande tar mer på axlarna och mindre på bröst så den är sämre för enbart brösttillväxt.

Rörelsen ja, motståndet nej. Du ändrar ju belastningskurvan när du kör flies med kabel vs hantel.

Slaxes
2016-01-03, 17:51
Är det något sånt här du menar med din övning? https://www.youtube.com/watch?v=M_oHWuQhyMY

Till de andra i tråden:
Jag vet att kabelflies är en bra övning, har nyligen börjat göra den, men bör man göra fler fliesövningar än en för optimal tillväxt?

Den var lik men inte riktigt samma. Jag får slänga upp en video. :)

filmjölk
2016-01-03, 17:55
Hybridpress är även nyttigt för egot. Att ligga där och gny på 15-20kg eller vad nu en vettig vikt blir för de flesta i vanliga hantelflyes är bara deprimerande.

Aliaas
2016-01-03, 17:58
Rörelsen ja, motståndet nej. Du ändrar ju belastningskurvan när du kör flies med kabel vs hantel.
Jo men vad bidrar det med?

En jämn belastningkurva genom kabel är ju fördelaktigt ur alla synvinklar.

Om man inte syftar på att man möjligen kan bli starkare i bottenläget genom att använda hantlar, detta är dock inget man eftersträvar i byggarsyfte enligt mig.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Sheogorath
2016-01-03, 18:08
Det är inte givet att en jämn belastningskurva är fördelaktigt. Vad som händer där är att man anpassar vikten till den del av rörelsen där muskeln är svagast (annars kan man inte jobba i full ROM). Det är möjligen fördelaktigt skadeförebyggande men sannolikt dumt ur ett hypertrofihänseende. För hypertrofi är det förmodligen bäst att jobba med maximal belastning för avsedd muskel, d.v.s. att antingen ha en belastningskurva där man har maximal belastning där muskeln är som starkast alternativt att korta av rörelsen något för att undvika att begränsas till svaga ytterlägen.

Slaxes
2016-01-03, 18:14
vilken rörelse gör ni medlemmar för att framhäva/kontrahera era bröstmuskler? Försöker ni pressa något osynligt framför er? Jag korsar iaf armen över mitt bröst för den kraftigaste kontraheringen. Korsar jag den snett neråt eller uppåt så känner jag även att bröstet antar olika former. Där uppåt-rörelsen skapar mycket hårdare tryck på övre bröst och vice versa för nedåt-rörelsen.
Lägg sedan på ett motstånd i rörlesen och du har en grym koncentrationsövning. Jag kan bekräfta att iaf mitt bröst har växt mer än någonsin på ett år efter jag började göra detta.

Slaxes
2016-01-03, 18:16
Jo men vad bidrar det med?

En jämn belastningkurva genom kabel är ju fördelaktigt ur alla synvinklar.

Om man inte syftar på att man möjligen kan bli starkare i bottenläget genom att använda hantlar, detta är dock inget man eftersträvar i byggarsyfte enligt mig.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Jag håller med dig. Jag måste läst fel någonstans då jag trodde du försvarade hantelflies effektivitet och inte tvärtom :>

Rikard Jansson
2016-01-03, 18:21
Bänkpress-varianter och ev. militärpress är optimalt för bröstmusklerna tycker faktiskt jag. Märks både på mig själv samt alla andra styrkelyftare, som ofta har en bättre bröstmuskulatur än splitbyggare. (sen att allt annat förutom röv och rygg är sämre hjälper bara att bevisa poängen)

Slaxes
2016-01-03, 18:23
Det är inte givet att en jämn belastningskurva är fördelaktigt. Vad som händer där är att man anpassar vikten till den del av rörelsen där muskeln är svagast (annars kan man inte jobba i full ROM). Det är möjligen fördelaktigt skadeförebyggande men sannolikt dumt ur ett hypertrofihänseende. För hypertrofi är det förmodligen bäst att jobba med maximal belastning för avsedd muskel, d.v.s. att antingen ha en belastningskurva där man har maximal belastning där muskeln är som starkast alternativt att korta av rörelsen något för att undvika att begränsas till svaga ytterlägen.

Jag förstår din poäng tror jag. Men vill jag träna mina bröstmuskler så vill jag att dom ska stå för mycket jobb ocj det i hela rörelsen. Jag har tränat precis enligt principen som du skrev här i flera år innan. Och vad gäller bröst så har mina resultat varit mycket dåliga på det sättet. Sättet som jag precis skrev om har funkat extremt bra däremot.

När jag började med detta så fick jag självklart dra ner vikten då mina muskler var svaga i dessa lägen precis som du skrev. Men de svaga lägena har jag blivit mycket starkare i idag. Eftersom min hävarm blir väldigt lång också då jag försöker hålla armarna helt raka gör att kraften på bröstmusklerna blir hög ändå.

Ett Orm
2016-01-03, 18:29
Bänkpress-varianter och ev. militärpress är optimalt för bröstmusklerna tycker faktiskt jag. Märks både på mig själv samt alla andra styrkelyftare, som ofta har en bättre bröstmuskulatur än splitbyggare. (sen att allt annat förutom röv och rygg är sämre hjälper bara att bevisa poängen)

Eller så beror det på en större mängd bröstträning istället för ett visst övningsval. Byt alla bänktimmar mot kabelflyestimmar, tror du pattarna skulle vara mindre, större eller lika då? Personligen tror jag större.

Ang ben/röv anekdoten så motbeviasr det ju poängen.

Att kör biceps, vader, traps mm kostar tid och energi som läggs på just bröst, ben och röv.

Ett Orm
2016-01-03, 18:34
Jag förstår din poäng tror jag. Men vill jag träna mina bröstmuskler så vill jag att dom ska stå för mycket jobb ocj det i hela rörelsen. Jag har tränat precis enligt principen som du skrev här i flera år innan. Och vad gäller bröst så har mina resultat varit mycket dåliga på det sättet. Sättet som jag precis skrev om har funkat extremt bra däremot.

När jag började med detta så fick jag självklart dra ner vikten då mina muskler var svaga i dessa lägen precis som du skrev. Men de svaga lägena har jag blivit mycket starkare i idag. Eftersom min hävarm blir väldigt lång också då jag försöker hålla armarna helt raka gör att kraften på bröstmusklerna blir hög ändå.

Och utförandet på övningarna innan denna uppenbarelse var naturligtvis top notch?

Aliaas
2016-01-03, 18:35
Det är inte givet att en jämn belastningskurva är fördelaktigt. Vad som händer där är att man anpassar vikten till den del av rörelsen där muskeln är svagast (annars kan man inte jobba i full ROM). Det är möjligen fördelaktigt skadeförebyggande men sannolikt dumt ur ett hypertrofihänseende. För hypertrofi är det förmodligen bäst att jobba med maximal belastning för avsedd muskel, d.v.s. att antingen ha en belastningskurva där man har maximal belastning där muskeln är som starkast alternativt att korta av rörelsen något för att undvika att begränsas till svaga ytterlägen.
Dehär har jag svårt att ta till mig. Om det stämmer borde ju till exempel fjärdedels-curls vara att föredra över fullt ROM? (Om man bortser från skaderisken)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Slaxes
2016-01-03, 18:35
Bänkpress-varianter och ev. militärpress är optimalt för bröstmusklerna tycker faktiskt jag. Märks både på mig själv samt alla andra styrkelyftare, som ofta har en bättre bröstmuskulatur än splitbyggare. (sen att allt annat förutom röv och rygg är sämre hjälper bara att bevisa poängen)

Av ren nyfikenhet. Vilken rörelse gör du för att dina bröstmuskler ska kontrahera så hårt dom kan? Är det när du gör en pressrörelse? Testa imo!

Slaxes
2016-01-03, 18:38
Och utförandet på övningarna innan denna uppenbarelse var naturligtvis top notch?

Alltid med fullt ROM. Och ofta på 60-70% av maxvikter

Rikard Jansson
2016-01-03, 18:39
Av ren nyfikenhet. Vilken rörelse gör du för att dina bröstmuskler ska kontrahera så hårt dom kan? Är det när du gör en pressrörelse? Testa imo!

Bänkpress. De får kontrahera utsträckta så hårt dom kan i botten av en maxtung bänk :)

Slaxes
2016-01-03, 18:41
Bänkpress. De får kontrahera utsträckta så hårt dom kan i botten av en maxtung bänk :)

Nu menar jag utan vikter. Vilken rörelse gör du då?

Rikard Jansson
2016-01-03, 18:42
Eller så beror det på en större mängd bröstträning istället för ett visst övningsval. Byt alla bänktimmar mot kabelflyestimmar, tror du pattarna skulle vara mindre, större eller lika då? Personligen tror jag större.

Ang ben/röv anekdoten så motbeviasr det ju poängen.

Att kör biceps, vader, traps mm kostar tid och energi som läggs på just bröst, ben och röv.

Mindre.

Nej, det motbevisar inte poängen :) Många seriösa lyftare kör mycket av allt annat också, men det verkar inte svara lika bra på lyftarträning, fast de är starka som as i bicepsövningar etc. så är armarna ändå något mindre, fast just bröst växer som ogräs. Pratar alltså inte om den nyfrälste SL 5x5 som bara tränar bänk, böj, mark.

Rikard Jansson
2016-01-03, 18:44
Nu menar jag utan vikter. Vilken rörelse gör du då?

Nu har du tappat mig :) Rörelsen ändrar sig inte fast jag inte har några vikter...

Slaxes
2016-01-03, 18:46
Nu har du tappat mig :) Rörelsen ändrar sig inte fast jag inte har några vikter...

Om du stod på scen och ska visa upp dina bröstmuskler. Få dom att kontrahera. Hur skulle just du göra då?

Rikard Jansson
2016-01-03, 18:47
Om du stod på scen och ska visa upp dina bröstmuskler. Få dom att kontrahera. Hur skulle just du göra då?

Jag skulle väl göra krabban :)

ceejay
2016-01-03, 18:51
Rikard bro, kan inte du hjälpa mig att få upp min bänk till 180kg? :D

Slaxes
2016-01-03, 18:51
Jag skulle väl göra krabban :)

Exakt! Tänk om du lade på ett motstånd i rörelsen nu.

Rikard Jansson
2016-01-03, 18:53
Rikard bro, kan inte du hjälpa mig att få upp min bänk till 180kg? :D

Det är väl lätt, bara blanda josef eriksson schema med version x :)

Exakt! Tänk om du lade på ett motstånd i rörelsen nu.

Kan du inte bara komma fram till vad du vill säga?

ceejay
2016-01-03, 18:55
Det är väl lätt, bara blanda josef eriksson schema med version x :)



Kan du inte bara komma fram till vad du vill säga?

Vad har han för schema?

Och hur skulle du blanda de två tillsammans?

Slaxes
2016-01-03, 18:55
Det är väl lätt, bara blanda josef eriksson schema med version x :)



Kan du inte bara komma fram till vad du vill säga?

Om det ger dig den bästa kontraheringen, varför inte göra en övning av det?

Anders The Peak
2016-01-03, 19:03
Om det ger dig den bästa kontraheringen, varför inte göra en övning av det?

Utan tracka ned på kablar så har kablar ofta en nackdel eftersom det är svårt att överbelasta muskeln maximalt med dem. Visst kan man komma runt det men inte helt enkelt eller alltid möjligt. Men absolut jag tycker att cabelcross utförd på rätt sätt dvs krabba är den outstanding för att kontrahera bröstmusklerna.

Rikard Jansson
2016-01-03, 19:04
Vad har han för schema?

Och hur skulle du blanda de två tillsammans?

Det vore ju orättvist att säga mot alla som betalar för mina scheman ;)

ceejay
2016-01-03, 19:05
Det vore ju orättvist att säga mot alla som betalar för mina scheman ;)

Fair enough ;)

Slaxes
2016-01-03, 19:12
Utan tracka ned på kablar så har kablar ofta en nackdel eftersom det är svårt att överbelasta muskeln maximalt med dem. Visst kan man komma runt det men inte helt enkelt eller alltid möjligt.

Men man behöver ju inte belasta en muskel maximalt för att den ska växa. :P Har man inte ett gym med kablar så är det svårt såklart.

Strixen
2016-01-03, 19:13
Bara för att Phil Heath är grövst i värden, så beror det inte på hans övningar, döhh.
Om man för variations skull testar lita udda övningar, så är väl det OK, men vill man bygga muskler så väljer man de bästa övningarna för den aktuella muskeln och det är inte en hybridpress.

Rikard Jansson
2016-01-03, 19:17
Om det ger dig den bästa kontraheringen, varför inte göra en övning av det?

Men man behöver ju inte belasta en muskel maximalt för att den ska växa. :P Har man inte ett gym med kablar så är det svårt såklart.

Dina inlägg här förvirrar mig, om inte det undre är sarkastiskt?

Hursomhelst så är det inte alltid optimalt att träna en muskel i "toppläget" där den är som störst för att den ska växa mest, isåfall vore ju kickbacks och armbrytarcurls de bästa armövningarna. (De är bra, men bäst för hypertrofi? Ytterst tveksamt)

DonFlex
2016-01-03, 19:20
Bänkpress-varianter och ev. militärpress är optimalt för bröstmusklerna tycker faktiskt jag. Märks både på mig själv samt alla andra styrkelyftare, som ofta har en bättre bröstmuskulatur än splitbyggare. (sen att allt annat förutom röv och rygg är sämre hjälper bara att bevisa poängen)

Bänkpress är inte den optimala bröstövningen (det är en styrkeövning), men tränar du en jävla massa bänkpress, så växer musklerna, det är rätt.

Rikard Jansson
2016-01-03, 19:23
Bänkpress är inte den optimala bröstövningen (det är en styrkeövning), men tränar du en jävla massa bänkpress, så växer musklerna, det är rätt.

Det är den enda övningen där man kan sträcka ut bröst maximalt med en vettig belastning utan att skrota axlar och biceps på samma gång ;) Ev. skulle hantelpress kunna vara bättre, men där får jag också ont i axlarna så för mig går den bort.

Ett Orm
2016-01-03, 19:29
Mindre.

Nej, det motbevisar inte poängen :) Många seriösa lyftare kör mycket av allt annat också, men det verkar inte svara lika bra på lyftarträning, fast de är starka som as i bicepsövningar etc. så är armarna ändå något mindre, fast just bröst växer som ogräs. Pratar alltså inte om den nyfrälste SL 5x5 som bara tränar bänk, böj, mark.

Menar inte heller nybörjare.
Men du menar alltså att seriösa lyftare tränar bröst lika mycket som annat och lika mycket som byggare?
Nja, va?

Rikard Jansson
2016-01-03, 19:30
Menar inte heller nybörjare.
Men du menar alltså att seriösa lyftare tränar bröst lika mycket som annat och lika mycket som byggare?
Nja, va?

Ja? Förutom vader och underarmar, sure. Vad skulle de träna mindre menar du?

Ett Orm
2016-01-03, 19:37
Det är den enda övningen där man kan sträcka ut bröst maximalt med en vettig belastning utan att skrota axlar och biceps på samma gång ;) Ev. skulle hantelpress kunna vara bättre, men där får jag också ont i axlarna så för mig går den bort.

Fast nu är det ju ingen fördel för bröstmuskeln att bli utsträckt med full belastning eftersom det kommer begränsa den vikt du kan utföra resten av ROMet i.
Därför kommer inte bänk, som den är i tävlingsform, att kunna vara optimal för just bröstträning.

Rikard Jansson
2016-01-03, 19:38
Fast nu är det ju ingen fördel för bröstmuskeln att bli utsträckt med full belastning eftersom det kommer begränsa den vikt du kan utföra resten av ROMet i.
Därför kommer inte bänk, som den är i tävlingsform, att kunna vara optimal för just bröstträning.

Det förutsätter ju att den har ett starkare läge än i bottenläget av en bänk och att du på något annat sätt kan belasta den mer just där. Vilket inte är fallet, på någon av punkterna :)

Slaxes
2016-01-03, 19:43
Dina inlägg här förvirrar mig, om inte det undre är sarkastiskt?

Hursomhelst så är det inte alltid optimalt att träna en muskel i "toppläget" där den är som störst för att den ska växa mest, isåfall vore ju kickbacks och armbrytarcurls de bästa armövningarna. (De är bra, men bäst för hypertrofi? Ytterst tveksamt)

Det är inte bara i toppläget som jag menar att man ska träna, utan med belastning hela rörelsebanan upp till toppläget där muskeln är som störst. Det är det som har fungerat bäst för mig iaf.

Jag förstår vad du menar dock.

Anders The Peak
2016-01-03, 19:44
Bara för att Phil Heath är grövst i värden, så beror det inte på hans övningar, döhh.
Om man för variations skull testar lita udda övningar, så är väl det OK, men vill man bygga muskler så väljer man de bästa övningarna för den aktuella muskeln och det är inte en hybridpress.

:) Nu tränar byggare oftast för att få bästa möjliga kontraktion i full rom. När det gäller hantelpress i normalfallet ser man oftast en ytterst kort ROM eftersom man offrar ROM för att kunna ha en högre belastning.

Det är få som klarar av att sänka vikten tillräckligt djupt med bibehållen kontraktion i målmuskeln om de inte kör en hybridpress.

Ett Orm
2016-01-03, 19:48
Ja? Förutom vader och underarmar, sure. Vad skulle de träna mindre menar du?

Så förutom dessa är byggarträning och SL träning lika men på SL-folket byggs bröst, ben och röv på ett mystiskt sätt mer?
Det kan inte ha något samband med att de är de primära muskelgrupperna för just bänk, böj och mark?

Sheogorath
2016-01-03, 19:51
Dehär har jag svårt att ta till mig. Om det stämmer borde ju till exempel fjärdedels-curls vara att föredra över fullt ROM? (Om man bortser från skaderisken)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Det behöver ju inte vara så att bara för att full ROM inte är optimalt för muskeltillväxt så är fjärdedels-ROM svaret, eller hur?

Rikard Jansson
2016-01-03, 19:51
Så förutom dessa är byggarträning och SL träning lika men på SL-folket byggs bröst, ben och röv på ett mystiskt sätt mer?
Det kan inte ha något samband med att de är de primära muskelgrupperna för just bänk, böj och mark?

Det kanske är så att bröst, ben och röv svarar bättre, på framförallt tung träning, som lyftaren är bättre på att utföra, samtidigt som byggaren givetvis måste hålla igen för att man blir mer blockig och får sämre symmetri?

joyride
2016-01-03, 19:54
Det är inte bara i toppläget som jag menar att man ska träna, utan med belastning hela rörelsebanan upp till toppläget där muskeln är som störst. Det är det som har fungerat bäst för mig iaf.

Jag förstår vad du menar dock.
Jag är nyfiken. Kan inte du filma den övningen du menar och lägga upp? Jag kan typ se den framför mig men inte 100% 😊

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Ett Orm
2016-01-03, 19:55
Det förutsätter ju att den har ett starkare läge än i bottenläget av en bänk och att du på något annat sätt kan belasta den mer just där. Vilket inte är fallet, på någon av punkterna :)

Jo den är starkare i ett annat läge och det är ungefär när överarmen just har passerat kroppsplanet, om jag inte missminner mig.

Ett Orm
2016-01-03, 19:59
Det kanske är så att bröst, ben och röv svarar bättre, på framförallt tung träning, som lyftaren är bättre på att utföra, samtidigt som byggaren givetvis måste hålla igen för att man blir mer blockig och får sämre symmetri?

Såååå byggaren håller igen på sin BBR träning, dvs tränar den mindre alltså?

filmjölk
2016-01-03, 20:00
Så förutom dessa är byggarträning och SL träning lika men på SL-folket byggs bröst, ben och röv på ett mystiskt sätt mer?
Det kan inte ha något samband med att de är de primära muskelgrupperna för just bänk, böj och mark?

Att en del lyftare bygger bättre än andra som lyfter vikter beror nog inte så värst på något annat än att lyftaren tränar mer. Det är ju en viss skillnad på t.e.x. ett PPL-upplägg där man kör allt en gång i veckan mot att köra varje kroppsdel 2-3 kanske 4 ggr i veckan.

Det blir en sån enorm skillnad i träningsvolym att man av det inte kan dra slutsatser som: "Bänkpress är bättre än flyes för att bygga bröst" av det...det är ju givet så att 30set bänk med varianter i veckan ger mer pattar än 3set bänk och 3set flyes i veckan.

Anders The Peak
2016-01-03, 20:07
Så förutom dessa är byggarträning och SL träning lika men på SL-folket byggs bröst, ben och röv på ett mystiskt sätt mer?
Det kan inte ha något samband med att de är de primära muskelgrupperna för just bänk, böj och mark?

En riktig byggare har styrka i de tre stora i paritet med duktig klassisk styrkelyftare i samma viktklass. När det gäller muskelmassa har en duktig klassisk styrkelyftare muskelmassa i paritet med en riktig byggare i samma viktklass.

Rikard Jansson
2016-01-03, 20:19
Jo den är starkare i ett annat läge och det är ungefär när överarmen just har passerat kroppsplanet, om jag inte missminner mig.

Ungefär som bottenläget här alltså?

https://www.youtube.com/watch?v=lJa8S0oOgzY

Slaxes
2016-01-03, 22:47
[QUOTE=filmjölk;7496409]Det är ju en viss skillnad på t.e.x. ett PPL-upplägg där man kör allt en gång i veckan mot att köra varje kroppsdel 2-3 kanske 4 ggr i veckan.

QUOTE]


Det går att köra PPL och träna varje muskelgrupp 2,3 ggr i veckan, om man inte vilar.

filmjölk
2016-01-03, 23:09
[QUOTE=filmjölk;7496409]Det är ju en viss skillnad på t.e.x. ett PPL-upplägg där man kör allt en gång i veckan mot att köra varje kroppsdel 2-3 kanske 4 ggr i veckan.

QUOTE]


Det går att köra PPL och träna varje muskelgrupp 2,3 ggr i veckan, om man inte vilar.

Japp, så kör jag, fast det är mer Push-Legs+pull-Push-Pull. Inget eget benpass och bakar in det i vartannat Pull-pass. Anledningen till det är att jag är oförmögen att motivera mig till att ta mig till gymmet för ett benpass.

Sheogorath
2016-01-04, 01:42
Dehär har jag svårt att ta till mig. Om det stämmer borde ju till exempel fjärdedels-curls vara att föredra över fullt ROM? (Om man bortser från skaderisken)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Stående curl med stång är för övrigt ett utmärkt exempel på en övning som har en inbyggd anpassad belastingskurva som förmodligen är så nära optimal den kan blir. I bottenläget med raka armar kommer man i princip att förflytta vikten vinkelrätt mot tyngdkraften för att dra igång rörelsen, d.v.s. armbågsböjarna behöver inte göra mer än att övervinna armbågsledens inneboende tröghet (arbetet i princip = 0) medan hävarmen och därmed vridmomentet blir maximalt när underarmen är parallell med golvet - här någonstans är också biceps som starkast.

Slaxes
2016-01-04, 12:30
Stående curl med stång är för övrigt ett utmärkt exempel på en övning som har en inbyggd anpassad belastingskurva som förmodligen är så nära optimal den kan blir. I bottenläget med raka armar kommer man i princip att förflytta vikten vinkelrätt mot tyngdkraften för att dra igång rörelsen, d.v.s. armbågsböjarna behöver inte göra mer än att övervinna armbågsledens inneboende tröghet (arbetet i princip = 0) medan hävarmen och därmed vridmomentet blir maximalt när underarmen är parallell med golvet - här någonstans är också biceps som starkast.

Bra poäng. Men kan man inte kontra arbetet=0 genom att flytta fram armbågarna ( som början för ett front raise för axlarna) innan eller samtidigt som man börjar curla? Detta gör jag åtminstone under hantelcurls.

Man kan väl manipulera många av lägena som skapar denna situation genom att flytta sin egna kropp på olika sätt?

Sheogorath
2016-01-04, 12:38
Bra poäng. Men kan man inte kontra arbetet=0 genom att flytta fram armbågarna ( som början för ett front raise för axlarna) innan eller samtidigt som man börjar curla? Detta gör jag åtminstone under hantelcurls.

Man kan väl manipulera många av lägena som skapar denna situation genom att flytta sin egna kropp på olika sätt?

Visst, jag ville bara belysa att "full ROM" inte alltid är lika med jämn belastning. Som exempel skiljer sig t.ex. en curl från en press: i en curl förflyttas vikten i en båge medan den i en press går parallellt med tyngdkraften. I t.ex. stående curl med stång kommer man inte att begränsas av det svagaste delen av rörelsen efter motståndet är mycket litet i ytterlägena - fastnar man gör man det i regel någonstans kring mitten av rörelsen där hävarmen är maximal - detta gör rörelsen, i min mening, överlägsen som "basövning" för biceps jämfört med en maskin utan anpassad belastningskurva.

Slaxes
2016-01-04, 12:47
Visst, jag ville bara belysa att "full ROM" inte alltid är lika med jämn belastning. Som exempel skiljer sig t.ex. en curl från en press: i en curl förflyttas vikten i en båge medan den i en press går parallellt med tyngdkraften. I t.ex. stående curl med stång kommer man inte att begränsas av det svagaste delen av rörelsen efter motståndet är mycket litet i ytterlägena - fastnar man gör man det i regel någonstans kring mitten av rörelsen där hävarmen är maximal - detta gör rörelsen, i min mening, överlägsen som "basövning" för biceps jämfört med en maskin utan anpassad belastningskurva.

Men just angående en one arm crossover, så borde belastningen kunna bli ganska jämn och fullt ROM om man flyttar/vrider kroppen samtidigt som man utför övningen. Jag känner mig lite tappad i diskussionen nu :D

Sheogorath
2016-01-04, 12:53
Men just angående en one arm crossover, så borde belastningen kunna bli ganska jämn och fullt ROM om man flyttar/vrider kroppen samtidigt som man utför övningen. Jag känner mig lite tappad i diskussionen nu :D

Jag är inte riktigt säker på vad du vill diskutera nu, men min erfarenhet är att med jämn belastning (t.ex. en flye-maskin utan anpassad belastningskurva) så är man svagast precis innan man fått ihop händerna - det blir på så vis en övning som är bra för att stärka pectoralerna i det maximalt kontraherade läget, vad man nu har för nytta av det. :)

Slaxes
2016-01-04, 13:10
Jag är inte riktigt säker på vad du vill diskutera nu, men min erfarenhet är att med jämn belastning (t.ex. en flye-maskin utan anpassad belastningskurva) så är man svagast precis innan man fått ihop händerna - det blir på så vis en övning som är bra för att stärka pectoralerna i det maximalt kontraherade läget, vad man nu har för nytta av det. :)

Anledningen till mina inlägg är att jag har dragit slutsatsen att one arm crossover och dess variationer är den bästa övningen för ett snyggt bröst. Detta dels för att mina egna bröst har svarat otroligt bra på detta efter ett år av nötande i just den övningen, jämfört med pressar utförda med fullt ROM och så korrekt utförande jag kan utföra efter att ha läst mycket om just utförande av pressar.

Jag vill bara få bekräftat om jag är rätt ute eller fel ute. Och om det är fel av mig att föra vidare denna övning till andra. Jag är en faktabaserad person. :P

Mitt bröst fylls med blod utan dess like av denna övning och pressar kan inte fylla bröstet och göra det uppumpat på samma sätt alls, varför är det så? :O

P.s jag menar inte fly-maskin, utan med kablar.

Sheogorath
2016-01-04, 13:19
Svårt att säga något om fakta i det här sammanhanget. Vi har liksom inte en tvilling till den du ger tipset som får nöta pressar medan den andra får köra din kabelövning, och sen objektiva tester för att se vem som fått "snyggast" bröst. Det enda du kan säga egentligen är att du tror att din kropp svarat bättre på den övningen. Sådär håller vi ju på hela tiden - jag tycker t.ex. att dips och hybridpressar är de bästa bröstövningarna för min del (jag är för enveten för att göra enarmskabelcrossover så den övningen vet jag inte mycket om ;)).

Slaxes
2016-01-04, 13:23
Svårt att säga något om fakta i det här sammanhanget. Vi har liksom inte en tvilling till den du ger tipset som får nöta pressar medan den andra får köra din kabelövning, och sen objektiva tester för att se vem som fått "snyggast" bröst. Det enda du kan säga egentligen är att du tror att din kropp svarat bättre på den övningen. Sådär håller vi ju på hela tiden - jag tycker t.ex. att dips och hybridpressar är de bästa bröstövningarna för min del (jag är för gujbbstolt för att göra enarmskabelcrossover ;)).

Sant. Men jag tänker ändå att det borde finnas en universell koncentrerad rörelse för specifik muskel som gäller varje människa som borde fungera riktigt bra för hela slanten, detta med sina egna personliga tweakar.

Borde det inte det? :)

Rikard Jansson
2016-01-08, 20:11
Den här tråden fick mig att tänka efter, så jag uppfann en övning som jag allvarligt tror är den mest optimala för bröst:

9FXQ36MwkF0

Eventuellt skulle man gröpa ur ett litet litet hål på kontaktytan på pinnen, och ha hantlar där stången sticker ut på sidorna, men jag körde iallafall såhär och blev tvärmos i bröst.

Ett Orm
2016-01-08, 22:35
Den här tråden fick mig att tänka efter, så jag uppfann en övning som jag allvarligt tror är den mest optimala för bröst:

9FXQ36MwkF0

Eventuellt skulle man gröpa ur ett litet litet hål på kontaktytan på pinnen, och ha hantlar där stången sticker ut på sidorna, men jag körde iallafall såhär och blev tvärmos i bröst.

En fjäder som trycker ut armarna åt sidan, och du är nått på spåret!

Anders The Peak
2016-01-09, 11:22
Den här tråden fick mig att tänka efter, så jag uppfann en övning som jag allvarligt tror är den mest optimala för bröst:
Eventuellt skulle man gröpa ur ett litet litet hål på kontaktytan på pinnen, och ha hantlar där stången sticker ut på sidorna, men jag körde iallafall såhär och blev tvärmos i bröst.

Rikard den här modellen fast utan pinne är rätt vanligt använd och det är precis den rörelsen som du ska sträva efter när du kör hantelpress. En sk. hybridpress som Phil Heath visar i tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7495990&postcount=34)dvs du behöver ingen pinne utan allt handlar om träningsteknik.

Kralligare
2016-01-09, 11:31
Den här tråden fick mig att tänka efter, så jag uppfann en övning som jag allvarligt tror är den mest optimala för bröst:

9FXQ36MwkF0

Eventuellt skulle man gröpa ur ett litet litet hål på kontaktytan på pinnen, och ha hantlar där stången sticker ut på sidorna, men jag körde iallafall såhär och blev tvärmos i bröst.

Broscience i sitt esse. Biomekaniskt är detta utförande helt förkastligt. Vinkeln på underarmarna ska vara raka, nu blir det en mycket stor belastning på armarna etc. - Do whatever the fuck you wanna do.

Decepticon
2016-01-09, 11:34
Ha, ha, jag tänkte samma som du "Kralligare", detta utförande är helt galet fel, men känns det bra så kör på :)

Anders The Peak
2016-01-09, 11:35
Broscience i sitt esse. Biomekaniskt är detta utförande helt förkastligt. Vinkeln på underarmarna ska vara raka, nu blir det en mycket stor belastning på armarna etc. - Do whatever the fuck you wanna do.

Är det verkligen det och det kan du avgöra rakt av :) Jag tror att det är mycket bra utförande för att fokusera på bröstmuskeln men som jag sa tidigare behöver man inget pinne.

Rikard Jansson
2016-01-09, 12:12
Rikard den här modellen fast utan pinne är rätt vanligt använd och det är precis den rörelsen som du ska sträva efter när du kör hantelpress. En sk. hybridpress som Phil Heath visar i tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7495990&postcount=34)dvs du behöver ingen pinne utan allt handlar om träningsteknik.

Jag tänkte att om man har pinnen så kan man även konstant squeeze inåt, eller ja man måste det, det borde ju vara värt något?

Träningsvärk som fan har jag iallafall efter att ha kört några få set på pluttvikter :D

Kralligare
2016-01-09, 21:00
Jag tänkte att om man har pinnen så kan man även konstant squeeze inåt, eller ja man måste det, det borde ju vara värt något?

Träningsvärk som fan har jag iallafall efter att ha kört några få set på pluttvikter :D

Det är en ny övning, så dina muskler blir belastade på ett lite annorlunda sätt, därav träningsvärken (i bröstet hoppas jag :) ) Men jag kan lova dig att detta inte är en effektiv bröstövningen, men det kan vara kul att experimentera ..

Rikard Jansson
2016-01-09, 21:01
det är en ny övning, så dina muskler blir belastade på ett lite annorlunda sätt, därav träningsvärken (i bröstet hoppas jag :) ) men jag kan lova dig att detta inte är en effektiv bröstövningen, men det kan vara kul att experimentera ..

ok ;)

Edit: alltså förlåt men är du hjärnskadad eller något? För mycket belastning på armarna? Du kör alltså flyes utan att öht belasta armarna, eller hantelpress?