handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig förklara bulk och deff för svärmor.


Kimpan90
2015-12-24, 09:19
Så jag har länge försökt få min svärmor att inse att viktväktarna, zumba dans och sånt inte kommer ge henne tvättbräda / kroppen hon vill ha.

Efter cirka 2 år fick jag henne att börja med styrketräning / crossfit (Jag vet. Men bättre än inget!)

Hon älskar hur som helst det. Men hon gnäller om att hon inte får bättre resultat och vill ha bättre kropp. (Hon har tränat i cirka 1 år nu ganska effektivt och börjar faktiskt få bra resultat, men hon vill ha mer).


Problemet är att hon är så in biten i viktväktartänket och allt sånt att hon inte förstår sig på bulk / deff.

Jag är inte så otroligt insatt i bulk / deff osv men har försökt förklara för henne.


Det jag söker är hjälp på att få henne att förstå varför man ska bulka och sen deffa.


Hon fattar inte varför man ska bulka för hon vill inte bli tjockare, hon vill få synliga muskler / tightare kropp... Så finns det någon som kan ge mig ett bra exempel på hur jag ska förklara eller en bra sida som förklarar just bulk / deff etc?



Jag har sagt så här:
Först bulkar du och går upp i vikt. Dina muskler blir större och du får lite extra fett.

Sedan deffar du och tar bort fettet du fick, då blir musklerna mer synliga.

Men själva idén av att ligga på kaloriöverskott är något hon känner är äckligt-

Beemel
2015-12-24, 09:52
Bulk och deff är ju inte på något sätt nödvändigt.
Låt henne äta som hon vill. Huvudsaken är att hon tränar.
Sen kan jag personligen tycka att någon som beskriver kaloriöverskott som "äckligt" kanske borde se över sitt förhållande till kost, men då är knappast bulk och deff lämpligt..

Kimpan90
2015-12-24, 09:59
Bulk och deff är ju inte på något sätt nödvändigt.
Låt henne äta som hon vill. Huvudsaken är att hon tränar.
Sen kan jag personligen tycka att någon som beskriver kaloriöverskott som "äckligt" kanske borde se över sitt förhållande till kost, men då är knappast bulk och deff lämpligt..

Hon kör med viktväktarna och ligger på underskott varje månad när hon vill ha större muskler och ta mer i vikt. :/

Beemel
2015-12-24, 10:05
Hon kör med viktväktarna och ligger på underskott varje månad när hon vill ha större muskler och ta mer i vikt. :/

Jaha. Det är ju inget argument för bulk/deff. Det vettigaste för någon som henne (baserat på va du skrivit) är att träna och samtidigt hålla sig viktstabil. Då lär hon bli starkare, musklerna lär växa. Och sakta sakta så kommer troligen då också underhudsfettet minska. Win win.
Ligger hon verkligen på underskott konstant så lär hon förr eller senare lära sog den hårda vägen att det inte fungerar.

mini
2015-12-24, 10:10
Fast om hon äter viktväktarmat låter det som att hon redan har övervikt som hon vill bli av med? Bulk kanske inte är rätt för henne då.

King Grub
2015-12-24, 10:13
Jag skulle ju inte bulka upp svärmor för att lägga grunderna till hennes drömkropp.

henrikl
2015-12-24, 11:53
Vill hon få tightare kropp känns en bulk som helt fel väg att gå...

Wzup2u
2015-12-24, 19:49
Du måste fråga henne till att börja med vad en bättre kropp innebär.

Gerdler
2015-12-25, 00:40
Oavsett vilket så är det deff de flesta behöver till att börja med. få henne att äta mer protein och sluta med viktväktarna. Sånt skit gör en smalfet. Förr kunde man äta hur mycket potatis man ville på viktväktarnas poängsystem, men kycklingfile fick man hålla igen på! :smash:

Rahf
2015-12-25, 00:49
Till en början så är varken bulk eller deff rätt väg att gå för normalviktiga. Snarare är det att hitta ett träningssätt som pressar ens potential, samtidigt som det är stimulerande och känns givande i en långsiktigt positiv bemärkelse.

Detta är något som lokala CrossFit-klubben lyckats väldigt bra med, att låta träningen omges av positiv energi och stödjande kompisanda. Det är någonting många damer tycker om, så klanka inte ner på något som många tycker är väldigt kul.

Bärsärk
2015-12-25, 01:01
Dålig idé att göra svärmor för grov, det kan komma att straffa sig.

Shqypnia
2015-12-25, 09:14
Hela grunden med VV är väl 'bulk' & 'deff'? Räkna points, sluta räkna, börja räkna igen. Byt ut points med kcal och du har Kolo.

Sedan är det farligt att ha en snyggare svärmor än fru.

HenrikJ
2015-12-26, 21:49
De flesta vill inte ha kroppsbyggarfysik. Det går alldeles utmärkt att skaffa fysik som anses som snygg av svennebanan på balans eller underskott.

Sarco
2015-12-26, 23:55
Vill hon köra viktväktarna så är det helt perfekt skulle jag säga. Jag körde själv viktväktarna i början och gick ner ca 20 kg på ca 5 månader eller så samtidigt som jag blev starkare.

Deras system har gått kraftigt mot att gynna "bra" deffmat - framför allt deras nyaste system med "smartpoints". I princip kan man äta fritt av nästan alla grönsaker och nästan fritt av kycklingfilé, torsk mm. Men lite socker och fett. Någon som känner igen sig? :-)

Argumentet mot viktväktarna är framför allt att det är ett ganska dyrt sätt att deffa på, när alla kan ha en gratis kaloriräknare i telefonen. För gemene man är det nog en bra investering.

Morty
2015-12-27, 12:30
Låt henne fortsätta träna och uppskatta det. Det är rätt trist att träna på deff och ingelunda nödvändigt. Försök att uppmuntra hennes träning och alla positiva effekter hon har av att fortsätta att lyfta snarare än att förklara bulk-deffcykler och sånt. Trott eller ej, men personer som börjar lyfta kommer BÅDE att tappa fett och få muskler nästan på vilket schema som helst och utan att fokusera på kcal-intag.

Bättre att då börja äta nyttigare och se maten som bränsle för bra träning.

pepplez
2015-12-27, 13:01
Haha bulka upp svärmor. Låter som att du projicerar din egen träningsfilosofi för hårt på någon som inte alls är kapabel att ta in den, att hon börjat träna är väl perfekt, kan hon hålla sig borta från chipsskålen lär det ju hända grejer så småningom.

Scratch89
2015-12-27, 19:51
Att bulka i hennes sits hade troligen varit otroligt kontraproduktivt.

lollo1960
2015-12-30, 10:51
"smalfet" exakt! mage och armar ser ut som man gjort en magop. gått ner fort i vikt utan att huden hängt med att dra ihop sig :(

Rahf
2015-12-30, 11:08
"smalfet" exakt! mage och armar ser ut som man gjort en magop. gått ner fort i vikt utan att huden hängt med att dra ihop sig :(

Lugn nu. Vi fattar inte sammanhanget i din gravallvarliga monolog. Svarar du på någon annans påstående, eller beklagar du dig lite?

lollo1960
2015-12-30, 11:26
"smalfet" exakt! mage och armar ser ut som man gjort en magop. gått ner fort i vikt utan att huden hängt med att dra ihop sig :(

Lugn nu. Vi fattar inte sammanhanget i din gravallvarliga monolog. Svarar du på någon annans påstående, eller beklagar du dig lite?

Ursäkta!!!
Jag skulle svara i en kommentar just i "smalfet"
första gången jag svarar och visste inte vart jag skulle klicka.
Förstår din undran..

Klein
2015-12-30, 11:40
Att bulka är kontraproduktivt för i princip alla utom gravt underviktiga och kraftatleter som tävlar i tyngsta klassen. Och det finns inga som helst vetenskapliga bevis för att bulk och deff skulle vara en effektiv fitness-strategi för icke-dopade människor.

AntonHA
2015-12-30, 12:34
Att bulka är kontraproduktivt för i princip alla utom gravt underviktiga och kraftatleter som tävlar i tyngsta klassen. Och det finns inga som helst vetenskapliga bevis för att bulk och deff skulle vara en effektiv fitness-strategi för icke-dopade människor.

Det rätta är kaloribalans menar du?

Klein
2015-12-30, 12:54
Det rätta är kaloribalans menar du?

Ja om man inte vill utveckla insulinresistens. Och vill man bygga muskler snabbare så får man träna mer och äta därefter. Det är ju inte så att kaloribalans är ett fast värde.

Scratch89
2015-12-31, 15:56
"smalfet" exakt! mage och armar ser ut som man gjort en magop. gått ner fort i vikt utan att huden hängt med att dra ihop sig :(

Välkommen till Kolozzeum! :)
Antar att du är svärmodern?

Wzup2u
2015-12-31, 23:11
Välkommen till Kolozzeum! :)
Antar att du är svärmodern?

Verkar så.