handdator

Visa fullständig version : Övning eller variation - hjälp med minimalistiskt helkroppsprogram


Peter.B
2015-12-22, 22:59
Jag kör ett minimalistiskt helkroppsprogram idag med två pass i veckan och tre huvudövningar per pass, basövningar. Jag följer just nu en variant av 5/3/1.

Dag 1:
Böj 5/3/1
Bänk 5/3/1
Rodd 3x6-8

Dag 2:
Mark 5/3/1
Pushpress 5/3/1
Chins 3x6-8

Tycker det funkar helt okej. Men jag har känt att min teknik inte varit helt 100%, speciellt inte i böj eller bänk. Det tänkte jag göra något åt och eftersom jag tränar på STK med en massa kompetent folk runt omkring tog jag hjälp av hurril på forumet för att få ordning på tekniken. Jag fick en mängd bra tips att tänka på, både teknik i övningarna och lite komplement för att stärka upp mina svaga länkar. Nu blev jag väldigt pepp på att försöka förbättra min teknik och stärka upp mina svaga länkar. Dock leder detta till att jag måste sänka lite arbetsvikter och alltså skippa/förändra 5/3/1. Jag tänker mig även att det är bättre att köra de övningarna jag vill/behöver förbättra oftare för att flitigt öva på tekniken. Och här kommer då frågan. Om jag ska köra vissa övningar oftare blir ju mitt upplägg väldigt enformigt med nästan exakt samma övningar och belastningsplan varje gång. Jag tänker mig något i stil med:

Dag 1:
Böj, arbetsset på 80-90% av max eller 5/3/1?
Bänk, teknikträning på ca 70-80% av max
Good morning (från hurril)
Rodd, som innan.

Dag 2:
Böj, teknikträning på ca 70-80% av max.
Bänk, arbetsset på 80-90% av max eller 5/3/1?
Mark/pausar, kanske 2 arbetsset av varje?
Utfall på upphöjning (från hurril)

Vilket utav dessa upplägg tycker ni ser bäst ut? Är det bättre att öva på samma övningar ofta för att bli bra på dem eller att variera belastningsplan osv lite för att bli mer "allround stark"? Riskerar man överbelastningsskador av så enformig träning som alternativ två?

Andra förslag tas också tacksamt emot, men jag har inte utrymme för mer än två gymdagar i veckan och vill inte utöka mängden övningar för mycket eftersom jag inte vill vara för sliten för mina andra träningspass i MMA och ha tid/utrymme för konditions- och rörlighetsträning.

hurril
2015-12-22, 23:04
Jag har ätit en halv påse skumbananer så jag är lite seg, men jag ser bara ett upplägg? Träna dina föreslagna dag 1 respektive 2 alternerande?

G_lund
2015-12-22, 23:13
Jag har ätit en halv påse skumbananer.

Du är en dålig människa.

hurril
2015-12-23, 00:28
Jag skrev även bara ett halvt inlägg. Jag tycker att det där är två bra träningspass.

Peter.B
2015-12-23, 10:10
Jag har ätit en halv påse skumbananer så jag är lite seg, men jag ser bara ett upplägg? Träna dina föreslagna dag 1 respektive 2 alternerande?

Hehe, det är antingen ett upplägg där jag kör böj och bänk två gånger i veckan eller ett upplägg där jag istället för böj och bänk kör pushpress och chins, en utav gångerna.

Antingen detta, där jag alternerar dag 1 och dag 2, där jag får lite mer variation, men mindre övning av de övningar jag behöver förbättra tekniken i:

Dag 1:
Böj 5/3/1
Bänk 5/3/1
Rodd 3x6-8

Dag 2:
Mark 5/3/1
Pushpress 5/3/1
Chins 3x6-8

Eller detta, där jag får böja och bänka två gånger i veckan, men får lite mindre variation och mer ensidig träning, där jag alternerar dag 1 och dag 2:

Dag 1:
Böj, arbetsset på 80-90% av max eller 5/3/1?
Bänk, teknikträning på ca 70-80% av max
Good morning
Rodd, som innan.

Dag 2:
Böj, teknikträning på ca 70-80% av max.
Bänk, arbetsset på 80-90% av max eller 5/3/1?
Mark/pausar, kanske 2 arbetsset av varje?
Utfall på upphöjning

Det jag är orolig för mer alternativ två är det kanske blir lite ensidigt för exempelvis axlarna med bara plana pressar?

Jag skrev även bara ett halvt inlägg. Jag tycker att det där är två bra träningspass.

Tack, skönt att inte vara ute och cykla helt :)