handdator

Visa fullständig version : Tycker du att folk generellt är ouppmärksamma på sig omgivning?


Exdiaq
2015-12-22, 17:45
Återkommande i "förbannad"-tråden och något jag själv tycker mig ha lagt märke till. Att vara ouppmärksam kan vara allt från att förbereda sig för att betala i kassan i matvarubutiken till att man strosar runt i stan likt en huvudlös höna.

4623
2015-12-22, 17:54
Ja, majoriteten av människor är idioter.

Olegh
2015-12-22, 18:11
Nej, möter man 100 pers när man ute och rör på sig så är det kanske max 5 pers som sticker ut som tillsynes tankspridda.

4623
2015-12-22, 18:26
Nej, möter man 100 pers när man ute och rör på sig så är det kanske max 5 pers som sticker ut som tillsynes tankspridda.

Testa gå mellan t-centralen och centralen en dag. Eller varför inte Drottninggatan en helg.

Diomedea exulans
2015-12-22, 18:27
Har inte tänkt på det, jag uppmärksammar aldrig vad andra människor gör.

StarkaUlf
2015-12-22, 18:31
Idag tog jag upp legitimation och bankkort innan det var min tur att betala på systembolaget.

http://ct.iscute.com/ol/ic/sw/i60/2/1/20/ic_c3a373dfaf22553996440877083574d5.jpg

MasterChief
2015-12-22, 18:35
Har inte tänkt på det, jag uppmärksammar aldrig vad andra människor gör.

Du är alltså en av dem...

Derbel McDillet
2015-12-22, 19:05
Största brottet är att inte tillämpa högertrafik i rulltrappor, att helt i onödan stå i vägen för alla andra.. Hjärndött. En annan sak som nästan alla gör är att ställa sig i vägen för dörrar till tågen så att folk på tuben måste trycka sig igenom folk för att ta sig ut. Stå på sidorna istället och gå in när alla gått ut. Jävla idioter...

Chocolate
2015-12-22, 20:19
Största brottet är att inte tillämpa högertrafik i rulltrappor, att helt i onödan stå i vägen för alla andra.. Hjärndött. En annan sak som nästan alla gör är att ställa sig i vägen för dörrar till tågen så att folk på tuben måste trycka sig igenom folk för att ta sig ut. Stå på sidorna istället och gå in när alla gått ut. Jävla idioter...


Alla vill ha en så bra plats som möjligt., så fort som möjligt. Lite "hela havet stormar"... ;)

Olegh
2015-12-22, 20:36
Testa gå mellan t-centralen och centralen en dag. Eller varför inte Drottninggatan en helg.

Bor inte i Stockholm

Bärsärk
2015-12-22, 20:52
Brukar skärma av andra människor när jag rör mig på offentliga platser.

mangemani
2015-12-22, 20:55
alla är nog ouppmärksamma på ett eller annat sätt.

Wzup2u
2015-12-22, 20:56
Drömmare med huvvet i mobiler, lurar i öronen det är människan generellt numera.
Alla någon gång men vissa är ju extrema...

Ouppmärksamma jävlar vid övergångsställen med...

Folk som pumpat på gymmet och går utanför dörrarna och spänner sig och säga uppkäftiga ord men de bör uppmärksamma att jag är Scarpa...

Darth Yoda
2015-12-22, 20:56
Tänker på alla rövhål som inte är uppmärksamma hur de går eller står i vägen för andra.

mangemani
2015-12-22, 21:01
känns som man kastar sten i glashus, men de som bara stannar tvärt mitt på gatan utav någon anledning så att man själv som går bakom nästan går in i dem, men det är något som jag också gör någon gång då och då, när typ mobilen ringer och jag stannar till typ 1-2 sek för att se vilken det är eller om jag fått ett viktigt sms som måste läsas, dock så brukar jag gå åt sidan och göra det jag nu ska göra och inte stå mitt på trottoaren och "blocka" som en hel del gör.

delta_mats
2015-12-22, 21:18
Jag är extremt uppmärksam! Har en grym iaktagelseförmåga.

Yes
2015-12-22, 21:20
Ja, folk är idioter. Blinda, respektlösa och helt i sin egen värld. Kvinnor är värst. Förmodligen på grund av både bristande uppmärksamhet och dålig uppfostran.

Donner
2015-12-22, 22:47
Ja, ofta. Märker det varje dag. Framförallt i butiker / på Centralen. Går du långsamt eller strosar runt så flytta på dig för fan. Jag är inte där för att släpa benen efter mig. Släpp förbi mig så att jag kan handla det jag vill.

skaparn
2015-12-22, 22:56
Det bekommer mig väldigt mycket när jag tvingas se hur det saknas konsekvensanalys. Allt från en dålig omkörning på cykel (oftast nån med dåligt tryck som ska om i en uppförsbacke och tar en minut på sig) till att som nån nämnt inte vara beredd med kort och ID på systembolaget till att inte märka att någon i ett sällskap känner sig utanför och behöver en sekund tystnad för att börja tala.
Jag tycker man är skyldig omvärlden att aldrig sluta optimera samtliga processer i sin vardag som påverkar andra, vilket inkluderar att kontinuerligt analysera andras behov.

Nu kanske frågan handlade om att gå och vara ouppmärksam som i "titta på sin smartphone på en gångbana", men jag tog oavsett mest chansen att raljera en smula.

Fordon
2015-12-22, 23:10
Nej. Folk är inte ouppmärksamma rent generellt. Att man stöter på någon eller några varje dag är inte att räkna som generellt. Börja räkna de som inte uppträder ouppmärksamt så kommer ni nog snabbt att tröttna på att räkna. Det är bara att de inte märks av. Uppenbarligen är det NI som är ouppmärksamma :)

Scratch89
2015-12-22, 23:21
Något jag har märkt är att folk generellt är väldigt upptagna med sig själva och inte ser sin omgivning. Om jag sitter på en buss eller spårvagn t.ex så tycker jag om att sitta och betrakta folk. Vilka sitter där, vilka går av och på osv. Majoriteten sitter dock bara helt avskärmade och petar på sin telefon.

Huungg
2015-12-22, 23:49
Jaaaaaaaa!! Går inte en enda jävla dag utan att jag stör mig på folk i rulltrappan, kassan, tunnelbanan, bussen, köpcentrumet, fan tom tvättstugan. Varenda jävel verkar tro att de är ensamma på jordklotet.

Blaine
2015-12-22, 23:55
Ja, det vill jag påstå att folk är. Människor är överlag omedvetna om sin omgivning och tar dåliga beslut; de vardagliga fallgroparna hamnar de lätt i och uppenbara minor trampar de på.

En ytterligare dimension kan vi nu observera under juletid, hur är det med uppmärksamheten då? Har själv inte varit och tampats i butiker, men av tidigare erfarenhet kan julhetsen ta fram det djupaste primitiva hos folk.

Diomedea exulans
2015-12-22, 23:59
Man var nog mer uppmärksam för 1000 år sedan när det lurade vikingar, sabeltandade tigrar och velociraptorer runt varje hörn.

Olegh
2015-12-22, 23:59
Nej. Folk är inte ouppmärksamma rent generellt. Att man stöter på någon eller några varje dag är inte att räkna som generellt. Börja räkna de som inte uppträder ouppmärksamt så kommer ni nog snabbt att tröttna på att räkna. Det är bara att de inte märks av. Uppenbarligen är det NI som är ouppmärksamma :)

Precis min tolkning. Men om man menar ouppmärksam i den betydelsen att folk inte studerar allt och alla runt omkring så är det ju sant. En absolut överväldigande majoritet är ju dock tillräckligt uppmärksamma för att inte vara i vägen eller sinka folk runt omkring.

Men det lägger man ju inte märke till på samma sätt som de där nötterna som inte tänker på någon annan än sig själva.

missL
2015-12-23, 00:00
Jaaaaaaaa!! Går inte en enda jävla dag utan att jag stör mig på folk i rulltrappan, kassan, tunnelbanan, bussen, köpcentrumet, fan tom tvättstugan. Varenda jävel verkar tro att de är ensamma på jordklotet.

Så tänker säkert någon om dig med ;)

Det jag menar är, alla stör sig nog på alla.

Baan
2015-12-23, 00:01
I kollektivtrafiken ser man mycket användande av mobiltelefoner. Jag var där själv men det tappade lite sin charm, kanske saknade att vara uppmärksam på annat? ;)

Tror att å andra sidan att det kan vara bra att kunna stänga av folkmassan - det kan säkert vara rätt jobbigt för hjärnan med alla intryck som den säkert får vid rusningstid, att fokusera på en sak och stänga ute alla intryck kan ju vara en sorts avslappning.

Darth Yoda
2015-12-23, 19:59
Min farsa är ett riktigt ouppmärksamt rövhål alltså. När han idag sade att han fått en p-bot igår och självklart höll på att bestrida den så blev jag lite besviken på mig själv när jag bara hummade. Klart som fan att den jäveln får en p-bot ibland!

NautilusMetoden
2015-12-23, 21:23
Kanske inte har med uppmärksamhet att göra kanske? Men jag förundras jämt hur folk klarar av att gå omkring utan att gå in i varandra.

Känns som att i majoriteten av fallen när jag möter någon som går mot mig, te x i en galleria, så är jag den enda som går åt sidan.

Brukar ibland försöka stå på mig och köra ett chicken race med det slutar nästan jämt med att jag i sista stunden får göra någon slags vridning med kroppen för att inte gå rakt in i personerna. Har hänt att fastän jag vridit mig så blir det ändå en shoulderbump med personen.

Tänkte först att det var någon slags macho grej men jag upplever det som alla åldrar/kön...

Känns helt sjukt, som om folk har noll koll eller att man har någon slags aura som gör en osynlig. Är ändå 85 kg och 184 cm så jag inte direkt jätteliten heller.

Vad har ni för tankar om det här?

High1ander
2015-12-23, 22:25
Jag är impad av hur folk på t-banan är så jävla dåliga på att ställa sig på "rätt ställen". Folk ställer sig och har syjunta framför "choke points" hela tiden. Fullt med muppar som hela tiden ska ställa sig ivägen också så bara en linje människor kan ta sig ur tågen, när det är två stycken som ska kunna göra det... Samma människors logik är att försöka parkera innan någon lämnat parkeringsplatsen...

T.ex. går jag på t-centralen så kollar jag bakåt innan jag "byter fil", jag kollar bakåt innan jag gör ett tvärstopp, men många andra skiter i sånt, kvinnor som män. Gillar också folk som inte går in så långt det går i vagnarna och ställer sig ivägen så inte andra kan göra det (jag fattar att man kanske inte vill om man bara ska av en station, men flera gånger ser jag folk göra det som åker långa sträckor sen)...

Annars så måste jag tyvärr påstå också att enligt "mig" och mina "empiriska" uppfattningar så är t.ex. kvinnor sämre på uppfatta omgivningen, jag märker det mest när jag går med t.ex. tjejkompisar eller flickvänner, de är mycket mer benägna att gå in i människor och t.ex. inte se att ett barn är ivägen för deras fötter/knän, etc...

Tolkia
2015-12-23, 22:32
Det sker ju en hel del olyckor; så folk är ju per definition ouppmärksamma, eller i varje fall inte tillräckligt uppmärksamma. I min vardag är det dock inget jag reagerar på. Att alla inte är uppmärksamma på och, anpassar sig efter, just mina behov just nu är ju inte detsamma som att folk är ouppmärksamma generellt, tycker jag.

Blaine
2015-12-24, 01:14
1lyu1KKwC74

Varför ska han vara den som aktar på sig när inte de andra gör det? (Så känns det för mig, att jag alltid är den som måste väja undan med axeln/kroppen, för den mötande personen gör det då inte.)

Squatscraped
2015-12-24, 01:35
Största brottet är att inte tillämpa högertrafik i rulltrappor, att helt i onödan stå i vägen för alla andra.. Hjärndött. En annan sak som nästan alla gör är att ställa sig i vägen för dörrar till tågen så att folk på tuben måste trycka sig igenom folk för att ta sig ut. Stå på sidorna istället och gå in när alla gått ut. Jävla idioter...

Det här märkte jag och mina kompisar att folk blev irriterad över när vi va i Stockholm en sväng. Saken va ju den att vi inte ens hade nån aning om att man skulle göra så.. Tog inte långt tid tills man fattade, men nog hann det bli några sura miner fram tills dess.