handdator

Visa fullständig version : Vad ska jag göra åt farsan?


Bjorneman
2015-12-22, 16:37
Han har fyllt 60 år. Han väger 160 kg, röker och dricker på tok för mycket. Äter en påse bullar till frukost osv. Gissar på att han har jävligt bra gener som skyddar honom. Men jag vill gärna ha kvar honom i livet. Hur ska jag bära mig åt?

MackeJuve
2015-12-22, 16:45
Typ lyfta fram att han bör förbättra sig, inte för sin egen skull, utan för sina barns skull. Att andra lider p.g.a. hans leverne. Känns inte som en person som bryr sig så mycket om sitt eget välbefinnande.

Bjorneman
2015-12-22, 16:50
Typ lyfta fram att han bör förbättra sig, inte för sin egen skull, utan för sina barns skull. Att andra lider p.g.a. hans leverne. Känns inte som en person som bryr sig så mycket om sitt eget välbefinnande.

Nej, han har sas aldrig ägnat sin hälsa en tanke. Får väl försöka uppmuntra honom.

Bärsärk
2015-12-22, 16:58
Jag tror han mår sämre än vad han medger, och om han levde hälsosammare så skulle han märka av hur dåligt han egentligen mår.

Diomedea exulans
2015-12-22, 17:01
Jag tror han mår sämre än vad han medger

Tror jag med, att inte orka ta tag i saker är ett tecken på depression.

Vet inte hur du ska lösa det, men jag vet att du iallafall inte ska trakassera honom till att bli smalare (ja, vissa tror faktiskt att den taktiken fungerar).

filmjölk
2015-12-22, 17:08
Ta med honom ut och gå en promenad nångång i veckan, bjud över honom på middag nån gång i veckan och laga något vettigt utan att bjuda på alkohol till?

Bjorneman
2015-12-22, 17:11
Han mår dåligt psykiskt i alla fall. Knaprar benso som godis. Men han saknar diabetes, högt blodtryck osv. Att karln blivit en dag över 40 är ett under.

Diomedea exulans
2015-12-22, 17:15
Att karln blivit en dag över 40 är ett under.

Tror visserligen du överdriver lite hur dåligt det är att vara tjock, röka, äta dåligt och dricka. 160 kg är inte SÅ mycket och det finns många rökande, dåligt ätande, drickande tjockisar som blir gamla.

mini
2015-12-22, 17:26
Har ni någonsin pratat om hans livsstil och hälsa?

Bärsärk
2015-12-22, 17:29
Har ni någonsin pratat om hans livsstil och hälsa?

Du menar på samma sätt som man pratar med en alkoholist? :d

timoat
2015-12-22, 17:35
Glöm det. Finns inget du kan göra åt det. Han måste vilja själv. Ha r en farsa som dricker som en sill, och öte4 absolut ingenting. Inget att göra åt det. Han har hållit på såhär i 10 15 år. Varje gång man försöker prata om det blir han förbannad och säger att d3t är hans liv och han får göra vad fin han vill. Han har ju rätt men jag vill ha kvar honom 10 år till. Men det känns som att han inte kommer nå 70.

Diomedea exulans
2015-12-22, 17:48
"Prata om det" känns lite onödigt eftersom han garanterat lär veta hur ohälsosamt det är.

Bärsärk
2015-12-22, 17:55
"Prata om det" känns lite onödigt eftersom han garanterat lär veta hur ohälsosamt det är.

Han lär nog veta av det garanterat ja, väger man 160 kg så märker man av det i sin vardag det går inte att komma undan.

Knyta skorna lär ju inte direkt vara behagligt.

mini
2015-12-22, 17:59
Fast om man aldrig pratar om det minskar man ju chanserna att kunna hjälpa. Om man vill ha en liten förändring tror jag att det måste komma från den som gör förändringen.

Och människor kan leva länge i förnekelse. Han är ju varken fysiskt sjuk som jag förstod det eller död. Många smala mår sämre. Varför ändra något som funkar?

Diomedea exulans
2015-12-22, 18:00
Han lär nog veta av det garanterat ja, väger man 160 kg så märker man av det i sin vardag det går inte att komma undan.

Knyta skorna lär ju inte direkt vara behagligt.

Om inte annat märker man det av alla 155245243 hälsoartiklar man bombarderas av så fort man går utanför dörren eller slår på teven.

Han har "förmodligen" hört att det är dåligt att supa och röka också.

Olegh
2015-12-22, 18:07
Vet inte hur pass rörlig man är på 160 kg, men börja föreslå att ni går ut och promenerar och snackar under tiden.

Tomten
2015-12-22, 18:27
Värt att säga är att gener spelar otroligt stor roll med. Är mycket möjligt att din far blir riktigt gammal trots dåliga vanor.

Har själv en far som nyligen fått en TIA (transitorisk ischemisk attack). Han är överviktig, men inte så farligt. Röker inte. Snusar inte. Han har ett aktivt jobb som kyl-tekniker. Han tränar däremot inte alls, och äter mycket bullar, kakor, dricker en del öl (mycket folköl till måltider, osv. Väger ~85 kilo på cirka 175 centimeter (så ungefär 10-15 kilos övervikt).

Har själv försökt ta upp frågan med min far och informerat att jag gärna hjälper till med att lära honom mer om närlingslära, hur man räknar kalorier, osv, eller bara sätter upp en mer allmän plan för att äta hälsosammare, men han verkar inte så intresserad, och verkar mer eller mindre bibehålla sina kostvanor. Han säger däremot att han börjat aktivera sig mer, även om han fortfarande inte tränar.

Vad som är sorgligt är att läkare och vårdgivare inte heller verkar ge några allmänna rekomendationer om hur man kan förbättra sin kosthållning efter en TIA, utan ger bara allmänna rekommendationer om att man helst ska äta mindre av vissa grönsaker, för att det inte ska påverka blodtryckssänkande och blodförtunnande mediciner.

Tror många lätt förlitar sig mycket på att sjukvård och medicinering ska lösa deras problem. Farsan verkar också vara lite av den attityden att det inte spelar någon roll om man är överviktig när man börjar närma sig 60, eftersom det som hör till att man börjar väga mer när man blir äldre.

shut teh face
2015-12-22, 19:28
Jag har också en farsa som röker, dricker och har en kost som består av korv typ, han väger väl en 120 kg iaf

Jag vägde själv 140 kg förut och gick ned till 85, detta blev han inspirerad av och gick ned till 90 kg själv, problemet var att han inte kunde släppa ölen, så han körde en diet bestående av nyttig mat och öl, mycket öl. Han rör på sig hela tiden så det fungerade bra ned till 90 kg, sen orkade han inte mer.

Jag har sagt åt honom att bara han släpper ölen så har han inga problem att nå målvikt eftersom han rör sig i princip hela tiden och har ett fysiskt krävande arbete.

Nu är han väl uppe på 110-120 igen, 90 kg höll han väl någon månad kanske, och börjat röka igen

Det är svårt att inspirera någon annan, det vet jag själv som vägde 80 kg redan som 8-åring och sen var uppe i 140 kg som 18-åring.

Det är först när man själv tar tag i det som man har en chans att lyckas, och även då krävs det många chanser, jag hade ju exempelvis försökt gå ned i vikt fler gånger än jag kan räkna, det som räddade mig var träningen (hade aldrig ens testat förut, och då var det superenkelt, seriöst, iofs bytte jag bara ut ett beroende mot ett annat :D)

Jag har inga bra tips, allting försöktes mot mig själv när jag hade fetma och inget sånt hjälper egentligen :(