handdator

Visa fullständig version : Bekant som lånat och inte lämnat tillbaks


Fuark
2015-12-22, 15:40
Har två chippade Xbox, varav ett alltid använts till förfester och kvällar för partylir med bomberman, Mashed, gamla SNES spel etc inlagt på boxen. Mycket populär och använts inom kretsen i många år.

Har lånat ut det till en bekant för väldigt länge sedan som aldrig lämnat tillbaks den. Har försökt ett par gånger under de senaste åren och alltid kommer nya bortförklaringar då han garanterat använder den för eget bruk. Nu har han flyttat och tagit den med sig och samtliga av gamla polare säger att den är hos honom trots att han säger att dom har den och nu igår sa han att han inte vet vart den är längre. Jag är 99% säker på att han ljuger och att den är hemma hos honom.

Har velat ha den under många kväller för LAN etc men inte kunnat då han haft "insert random bortförklaring". Hur ska man få tillbaks den när han sitter och säger att han inte vet vart den finns längre och spelar dum? Den har varit i hans ägo i 7 år och nu när jag verkligen tjatar om att komma och hämta den så är den helt plötsligt försvunnen.

Vad är detta för sjukt beteende och hur går man tillväga?

EDIT: Och varför skäms jag över att tjata och känner mig påträngande? Det känns helt befogat att göra då det är mitt och jag vill ha tillbaks det.

Bärsärk
2015-12-22, 15:50
Jag skulle åkt dit bara och knackat på, alternativt sparkat in dörren om han inte öppnar. Man ska aldrig ha såna konversationer över nätet med den typen av människor, bara ansikte mot ansikte som funkar.

MackeJuve
2015-12-22, 15:58
Kruxet är ju att han påstår att han inte har det, jobbigt läge. Annan sak om han sa att han hade det men aldrig gjorde någon effort att lämna tillbaka konsolen. Men det fungerar ju helt klart inte att påstå att det bara försvunnit. Det är ju din ägodel och det minsta kravet man kan ha på en "kompis" är ju att denne inte tappar bort en så stor sak som ett X-box.

filmjölk
2015-12-22, 16:02
EDIT: Och varför skäms jag över att tjata och känner mig påträngande? Det känns helt befogat att göra då det är mitt och jag vill ha tillbaks det.

För att det är fullt naturligt att känna sig som en kass människa när man tjatar och är påträngande. (Trots att det är befogat och du skall göra det.)

*Flash*
2015-12-22, 16:09
Åk dit och hämta den.
Skulle den inte finnas där får han köpa en ny till dig.

Peter.B
2015-12-22, 16:10
Kan du inte, vänligt men bestämt, be honom rota fram det eftersom du lånade ut det till just honom. Om han inte kan får du återigen vänligt men bestämt förklara att han i så fall får rota fram/köpa ett nytt åt dig. Du lånade ut ett till honom och förväntar dig att få ett tillbaka, inte svårare än så (i teorin i alla fall).

4623
2015-12-22, 16:38
https://pbs.twimg.com/profile_images/505877362873880576/mC7cTyN3.jpeg

Lånade ut min moppe till en polare. Kolven satte sig. Han ställde den på en annan polares tomt. Fortfarande inte fått tillbaka den. Tror detta var 11 år sedan.

King Grub
2015-12-22, 17:07
Jag lånar av princip aldrig ut något sedan en skolkamrat försvann med min Kalle Ankas Pocket nr 61 i nian.

westleage
2015-12-22, 17:23
Köp ny Xbox och skaffa bättre kompisar...

Grotesk
2015-12-22, 17:28
Jag föreslår, vänligen men bestämt, att du åker dit med Angel och hennes vän. Då blir det kaos med hans dörrhandtag.

Diomedea exulans
2015-12-22, 17:31
Det är ju olagligt att göra så. Bussa polisen på honom. Han kommer säga upp vänskapen, men det kan det väl vara värt.

4623
2015-12-22, 17:34
Jag föreslår, vänligen men bestämt, att du åker dit med Angel och hennes vän. Då blir det kaos med hans dörrhandtag.

:d

Minikubik
2015-12-22, 17:44
Jag förstår inte problemet. Han har enligt säkra källor något som är ditt? Denna sak är dels värd mer än skrammel pengar(speciellt för 7år sedan) dels utlånad i god ton? Så hämta det som tillhör dig. Gå hem till honom och knacka på, antingen langar han snällt fram spelet eller så gör du en kaosmacka med honom

Diomedea exulans
2015-12-22, 17:47
antingen langar han snällt fram spelet eller så gör du en kaosmacka med honom

Eller så säger han till farbror Blå.

Fuark
2015-12-22, 17:48
Enligt nya uppgifter så har han sagt för ungefär ett år sedan att det var hans när en bekant frågat honom om det och att HAN köpt det.

Jag kan inte förstå mig på det.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

StarkaUlf
2015-12-22, 17:54
Enligt nya uppgifter så har han sagt för ungefär ett år sedan att det var hans när en bekant frågat honom om det och att HAN köpt det.

Jag kan inte förstå mig på det.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Då får han berätta sitt "misstag" till denna bekanta, köpa tillbaka det och ge det till dig fort som fan.

Olegh
2015-12-22, 17:58
Ge det ett sista försök och tala med människan på hyggligt vis. Ger han inte med sig så förolämpa honom så grovt du bara kan och tala aldrig med människan igen. Ta förlusten, släpp det och gå vidare.

Medelålders
2015-12-22, 19:41
EDIT: Och varför skäms jag över att tjata och känner mig påträngande?

Där har du ju hela ditt "problem". Lägg av med sådant underdånigt tramstänk. Det är han som har gjort fel och varit en skitstövel, inte du.
Du ska helt enkelt ställa honom mot väggen.
För att konfrontationen ska ge bäst effekt beger du dit så att han inte kan smita. Börjar han svamla om att han har lånat ut det, säger du till honom att ringa den personen medan du sitter hos honom och väntar. Alla undanflykter ska följas upp direkt, inte skjutas upp till ett senare tillfälle då du inte har någon möjlighet att påverka utfallet.
Du ska helt enkelt inte ge dig förrän personen i fråga återlämnar dina ägodelar. När det har skett, ber du honom att dra åt helvete och gör klart för honom att ni inte när längre är att betrakta som kompisar.

F Ultra
2015-12-22, 19:45
Får man gissa att skitstöveln haft sönder det / sålt det med tanke på att han nekar till att ha den längre. Kan inte förstå varför han annars skulle neka till att ha kvar det för det förbättrar ju inte hans situation direkt (men sen vet man ju inte hur vissa människor resonerar heller iofs).

delta_mats
2015-12-22, 19:50
Kan du inte, vänligt men bestämt, be honom rota fram det eftersom du lånade ut det till just honom. Om han inte kan får du återigen vänligt men bestämt förklara att han i så fall får rota fram/köpa ett nytt åt dig. Du lånade ut ett till honom och förväntar dig att få ett tillbaka, inte svårare än så (i teorin i alla fall).

This!

Minikubik
2015-12-22, 19:51
Får man gissa att skitstöveln haft sönder det / sålt det med tanke på att han nekar till att ha den längre. Kan inte förstå varför han annars skulle neka till att ha kvar det för det förbättrar ju inte hans situation direkt (men sen vet man ju inte hur vissa människor resonerar heller iofs).

Lånar man något som sedan går sönder anser jag att man säger till den man lånat det av vad som hänt samt erbjuder sig att ersätta vad det nu kan vara. Sen är det upp till utlånaren att avgöra huruvida han vill bli ersatt.
I detta fall skulle jag, om spelet är trasigt eller borta, kräva ersättning för det pris som gällde vid utlåningstillfället, eller nypris pga dålig stil

Morty
2015-12-22, 19:55
http://i.imgur.com/NKmds1P.png

Wzup2u
2015-12-22, 20:03
Lånade ut snes spel en gång och fick aldrig tillbaka, frågade snällt flera ggr...
& fick höra han hade sålt dom från annat håll...

Blev så förbannad åkte hem och ringde på han var inte hemma, men hans mamma öppnade...

Jag sa jag skulle hämta en sak jag glömt och tog med hela hans snes enhet och lämnade en lapp ( Du får tillbaka snes:et när jag fått tillbaka mina spel)...

Bärsärk
2015-12-22, 20:25
Eller så säger han till farbror Blå.

Ja polisen är också ett alternativ men å andra sidan kanske det är dumt att belasta dom med ett skitärende i dagar som dessa.

mangemani
2015-12-22, 20:37
tvivlar starkt på att polisen kan göra något, det är ord mot ord om man inte sitter på fasta bevis att xboxen är hans, "kompisen" kan bara förneka och komma undan med det.
det är min erfarenhet iaf när det gäller denna polisen och hjälp med att få igen saker man vill ha igen som någon har hos sig. det enda de högst troligt kommer att säga är att du ska reda ut det med din "kompis".

Fuark
2015-12-22, 21:37
Önskar att jag hade det i mig att sparka in en dörr och storma in och hämta det men det känns inte realistiskt när det ligger så pass nära umgängeskretsen.

Han slingrar sig bara mer och mer ju mer jag skriver så funderar bara på att ge upp och låta han ha det och i utbyte inte ha något med personen mer att göra, det är inte värt att lägga mer energi på en sån orm.

Han är även skyldig en av mina absolut bästa och "längsta"(?) vänner 500kr sen tidiga tonåren, vilket inte var en struntsumma på den tiden. Han bara struntade i att betala trots påminnelser.

Väldigt sjukt beteende då han är allmänt trevlig annars.
http://i.imgur.com/NKmds1P.png
lmao

4623
2015-12-22, 21:42
Anlita HA.

eternallord
2015-12-22, 21:49
Önskar att jag hade det i mig att sparka in en dörr och storma in och hämta det men det känns inte realistiskt när det ligger så pass nära umgängeskretsen.

Han slingrar sig bara mer och mer ju mer jag skriver så funderar bara på att ge upp och låta han ha det och i utbyte inte ha något med personen mer att göra, det är inte värt att lägga mer energi på en sån orm.

Han är även skyldig en av mina absolut bästa och "längsta"(?) vänner 500kr sen tidiga tonåren, vilket inte var en struntsumma på den tiden. Han bara struntade i att betala trots påminnelser.

Väldigt sjukt beteende då han är allmänt trevlig annars.

En strategi kan vara public shaming. Vänta tills han är med då en större del av umgängeskretsen ses tillsammans och säg då rakt ut till alla vad han har gjort/vad som har hänt. "Grabbar, jag undrar om ni också upplevt något liknande angående X som sitter här. Han har för många år sedan lånat min Xbox och vägrar ge tillbaks den, har han gjort något liknande mot er?". Ganska omöjligt för honom att inte förklara sig och/eller faktiskt reda ut situationen då.

Diomedea exulans
2015-12-22, 21:49
P-o-l-i-s-e-n.

Jag tror det kan rubriceras som "stöld".

Wzup2u
2015-12-22, 22:00
Gör som jag åk dit och be om prylarna ger han dom inte ta hans data eller vad som... kanske dörrmattan eller hans sneakers... sådana personer måste lära sig vad allvar är...

Fuark
2015-12-22, 22:01
Polisen och HA hade varit trevligt men ah vetefan. Har ju inget konkret att ge polisen och tvekar på att dom kommer ta fallet seriöst.

Public shaming och liknande metoder känns lättare men kommer nog aldrig umgås mer med personen då han är inom ett mer "sekundärt" nät av kompisar och bekanta, mycket lätt att undvika.

Hade varit mycket tillfredställande att ha en HA brutus till hjälp som kunde gått berserk men har dåligt med såna i kontaktnätet.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Olegh
2015-12-22, 22:06
P-o-l-i-s-e-n.

Jag tror det kan rubriceras som "stöld".


Nej, det kan det inte. Jag har läst om liknande situationer här på kolo (eller nåt annat forum kanske?) och det hela kan betraktas som ett lån där låntagaren inte vill betala tillbaka. Man får alltså, om det ska behöva gå så långt, skriva kravbrev och tillslut anlita en indrivare för att driva in skulden. För ett gammalt xbox med i princip enbart affektionsvärde idag så är det liksom inte ekonomiskt klokt. Möjligtvis ett medel att ta till i en vendetta där man bara vill jävlas tillbaka med nyllet, kosta vad det kosta vill.

Rätta mig om jag har fel...

Wzup2u
2015-12-22, 22:16
Kologänget får väl hämta ditt xbox någon dag haha =)...

Fuark
2015-12-22, 22:26
Kologänget får väl hämta ditt xbox någon dag haha =)...
Alla som tar minimum 180 i mark, 120 i bänk, 140 i böj och bicepsmått över 40cm, PM:a

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Wzup2u
2015-12-22, 22:27
Alla som tar minimum 180 i mark, 120 i bänk, 140 i böj och bicepsmått över 40cm, PM:a

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

aer ditt xbox så tungt? att du behöver starka flyttkarlar att bära ut det?

Starke75an
2015-12-22, 22:29
Bit ihop och gå vidare i livet. Finns annat mycke roligare att lägga energi på.

Minikubik
2015-12-22, 22:29
Hade varit mycket tillfredställande att ha en HA brutus till hjälp som kunde gått berserk men har dåligt med såna i kontaktnätet.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Äh, vad är det dom säger alla hänger ihop på max 6 steg eller nått sånt. Du hänger på kolo, jag lovar att antingen känner någon här en brutus, eller känner någon som känner någon :p
Men public shaming är kanske att föredra

Anton Fräs
2015-12-22, 22:32
Ring honom och kräv det tillbaka, kommer han med undanflykter säger du att han var ansvarig för det och han får lösa ett nytt. Gör han inte det så finns det handfasta lösningar på problemet.

Jockefoten
2015-12-22, 22:50
Alla som tar minimum 180 i mark, 120 i bänk, 140 i böj och bicepsmått över 40cm, PM:a

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Jag har över 200 apm i starcraft 2 och kan namnet på fler högalver i sagan om ringen-världen än vad som är hälsosamt.

Jag sitter 10 mil ifrån Kalmar. Hör av dig om det blir svettigt!

FinnPower
2015-12-22, 23:05
Hade varit mycket tillfredställande att ha en HA brutus till hjälp som kunde gått berserk men har dåligt med såna i kontaktnätet.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
http://affa.hells-angels.com/contact/ :d

Jag hade nog åkt dit och knackat på dörren och ögnat igenom lägenheten lite snabbt. Sen hade han fått medge sitt misstag och helt enkelt slanta upp. Rätt ska vara rätt!

mangemani
2015-12-22, 23:38
Nej, det kan det inte. Jag har läst om liknande situationer här på kolo (eller nåt annat forum kanske?) och det hela kan betraktas som ett lån där låntagaren inte vill betala tillbaka. Man får alltså, om det ska behöva gå så långt, skriva kravbrev och tillslut anlita en indrivare för att driva in skulden. För ett gammalt xbox med i princip enbart affektionsvärde idag så är det liksom inte ekonomiskt klokt. Möjligtvis ett medel att ta till i en vendetta där man bara vill jävlas tillbaka med nyllet, kosta vad det kosta vill.

Rätta mig om jag har fel...

du har rätt, det kan inte anmälas som stöld.
det man kan göra(och det rådet fick jag även av polisen) är att koppla in kronofogden som då har någon metod(glömt bort hur det hela går till) där de skickar nått brev som brottslingen ska skriva under eller nått, men samma sak gäller där, man måste i slutändan ha bevis på att det är ens saker, har man inte det, så är det ord mot ord och då kan inte polisen eller någon hjälpa en.

Sarco
2015-12-23, 00:46
Ha ett samtal du kan bevisa (mail, inspelat telefonsamtal) med honom där du kräver tillbaka din egendom och han erkänner att den är din och att han lånat den. Säger han då att den är trasig, eller liknande så kräver du honom på en likadan, fungerande. Ge en kort tidsfrist, en eller två veckor och att därefter köper du en själv och tar honom till fogden om det behövs.

Allt bör vara dokumenterat på ovanstående sätt så du kan styrka att du har rätt. Sen går du till fogden och kräver din egendom åter alternativt köper en likadan och tar in pengarna (via fogden om det behövs).

F Ultra
2015-12-23, 00:51
du har rätt, det kan inte anmälas som stöld.
det man kan göra(och det rådet fick jag även av polisen) är att koppla in kronofogden som då har någon metod(glömt bort hur det hela går till) där de skickar nått brev som brottslingen ska skriva under eller nått, men samma sak gäller där, man måste i slutändan ha bevis på att det är ens saker, har man inte det, så är det ord mot ord och då kan inte polisen eller någon hjälpa en.

Har man kvar kvitto på köpet samt kan producera vittnen att X lånat det så borde det väl gå (förutsatt att sådant finns)? Börjar med kravbrev och drar det sedan till fogden, skulle tro att fogden skulle vara en enklare väg än polisen iaf. Även om man inte skulle få många eller några kronor för den så hamnar iaf den andra hos fogden och det är inget som är önskvärt för någon att ha en prick där.

Baskagge
2015-12-23, 00:55
TruXhuAO4IY

mangemani
2015-12-23, 01:15
Har man kvar kvitto på köpet samt kan producera vittnen att X lånat det så borde det väl gå (förutsatt att sådant finns)? Börjar med kravbrev och drar det sedan till fogden, skulle tro att fogden skulle vara en enklare väg än polisen iaf. Även om man inte skulle få många eller några kronor för den så hamnar iaf den andra hos fogden och det är inget som är önskvärt för någon att ha en prick där.

det var ju det jag skrev, bevis behövs. att gå till polisen utan bevis är bortkastad tid. kvitto och vittnen är inte en säker lösning på det hela, i mitt fall så hade jag vittnen, mina föräldrar och ett utav mina syskon, på att brottslingen hade lånat pengar, men det gick inte igenom. hade även kvittot på 1 utav sakerna, men jag kunde inte bevisa att det var just den saken som befann sig i brottslingens lägenhet som kvittot visade, så det är ingen garanti på att vittnen och kvitton hjälper.

håller med, kronofogden är nog mycket bättre än polisen, de har sina metoder som kan få brottslingen att tänka till/bli orolig(ni får läsa på kronofogdens hemsida, har glömt bort som sagt exakt hur proceduren såg ut). dock så är kronofogden inte gratis att "anlita", minns att jag själv ryggade tillbaka då jag såg hur mycket det kostade.

som någon skrev, inspelade röstsamtal eller sms är nog det enda som egentligen skulle kunna funka.

F Ultra
2015-12-23, 15:55
det var ju det jag skrev, bevis behövs. att gå till polisen utan bevis är bortkastad tid. kvitto och vittnen är inte en säker lösning på det hela, i mitt fall så hade jag vittnen, mina föräldrar och ett utav mina syskon, på att brottslingen hade lånat pengar, men det gick inte igenom. hade även kvittot på 1 utav sakerna, men jag kunde inte bevisa att det var just den saken som befann sig i brottslingens lägenhet som kvittot visade, så det är ingen garanti på att vittnen och kvitton hjälper.

håller med, kronofogden är nog mycket bättre än polisen, de har sina metoder som kan få brottslingen att tänka till/bli orolig(ni får läsa på kronofogdens hemsida, har glömt bort som sagt exakt hur proceduren såg ut). dock så är kronofogden inte gratis att "anlita", minns att jag själv ryggade tillbaka då jag såg hur mycket det kostade.

som någon skrev, inspelade röstsamtal eller sms är nog det enda som egentligen skulle kunna funka.

Ja fogden tar en avgift, men går ju att sälja sin fodran till andra inkassobolag också. Poängen var att inkasso och fogdar har rättigheter att driva in skulder som t.ex inte polisen har men samtidigt inte samma beviskrav eftersom det om det går till domstol kommer att bli civilmål och beviskraven där är betydligt mildare än i brottsfall.

mangemani
2015-12-23, 17:23
Ja fogden tar en avgift, men går ju att sälja sin fodran till andra inkassobolag också. Poängen var att inkasso och fogdar har rättigheter att driva in skulder som t.ex inte polisen har men samtidigt inte samma beviskrav eftersom det om det går till domstol kommer att bli civilmål och beviskraven där är betydligt mildare än i brottsfall.

ja nu tog jag det inte så långt så att jag valde att "anlita" kronofogden i mitt fall, så kan väl inte uttala mig om det vidare, men det låter lite konstigt. kan vem som helst då anklaga vilken som helst att ha bestulit/lånat något och sedan så kan kronofogden, med rätt, inkassera från personen(oavsett om anklagan stämmer eller är påhittad), utan några speciella eller starka bevis?
kan jag då anklaga en kompis som sitter på någon frän grej att ha stulit den från mig? jag har inga vittnen, kvitton eller annat som styrker min anklagan, utan det är bara mitt ord. baserat på det, så kan då kronofogden dra igång en process?

Agitator
2015-12-23, 17:35
Ni bor inte i samma område längre misdtänker jag, nästa gång du är i hans område så ringer du alla gemensamna vänner i området och säger att ni ska umgås, sedan drar ni över till killen och pressar honom inför heöa gruppen.

Alternativt går in hos honom och "lånar" något dyrt. Laptop eller liknande.

Mental
2015-12-23, 17:45
ja nu tog jag det inte så långt så att jag valde att "anlita" kronofogden i mitt fall, så kan väl inte uttala mig om det vidare, men det låter lite konstigt. kan vem som helst då anklaga vilken som helst att ha bestulit/lånat något och sedan så kan kronofogden, med rätt, inkassera från personen(oavsett om anklagan stämmer eller är påhittad), utan några speciella eller starka bevis?
kan jag då anklaga en kompis som sitter på någon frän grej att ha stulit den från mig? jag har inga vittnen, kvitton eller annat som styrker min anklagan, utan det är bara mitt ord. baserat på det, så kan då kronofogden dra igång en process?

I ett första steg behövs inga bevis, kronofogden kommer gå på det du säger.

Kronofogden kommer då kontakta den andra parten med ditt krav som då antingen accepterar eller bestrider din fordran. Vid bestridan får du stämma personen inför tingsrätten, där kommer dock beviskraven.

mangemani
2015-12-23, 17:56
I ett första steg behövs inga bevis, kronofogden kommer gå på det du säger.

Kronofogden kommer då kontakta den andra parten med ditt krav som då antingen accepterar eller bestrider din fordran. Vid bestridan får du stämma personen inför tingsrätten, där kommer dock beviskraven.

ok, men vilka bevis krävs i domstolen då? tänkte eftersom beviskraven var mildare om man nu tog fogden alternativet istället för polisen. var ju prat om kvitton och vittnen, men om beviskraven är mildare än så, vilka bevis krävs då?

F Ultra
2015-12-24, 03:05
ok, men vilka bevis krävs i domstolen då? tänkte eftersom beviskraven var mildare om man nu tog fogden alternativet istället för polisen. var ju prat om kvitton och vittnen, men om beviskraven är mildare än så, vilka bevis krävs då?

Man får nog höra med någon som är bättre på juridik för att få ett bra svar där men som jag förstått det så handlar det mycket om sannolikhet vilket ju är betydligt mildare än "bortom rimligt tvivel" som man har inom straffrätten. Sen är ju många långt mer rädda för fogden än polisen av någon anledning så tror färre bemödar sig med att överklaga till kronofogden än att neka när polisen frågar, men det är bara en teori som jag inte har belägg för öht.

Den svenska civilprocessrättsliga doktrinen är i huvudsak delad mellan anhängare av att bevisbördan ska placeras så att den främjar den civilrättsliga regleringens syften, det vill säga att den som påstår något även skall visa detta, och anhängare av överviktsprincipen, det vill säga att sannolikhetsövervikt får avgöra vad som är visat

Basil
2015-12-24, 09:52
Men om din broder försyndar sig, så gå åstad och förehåll honom det enskilt. Om han då lyssnar till dig, så har du vunnit din broder. Men om han icke lyssnar till dig, så tag med dig ännu en eller två, för att 'var sak må avgöras efter två eller tre vittnens utsago'. Lyssnar han icke till dem, så säg det till församlingen. Lyssnar han ej heller till församlingen, så vare han för dig såsom en hedning och en publikan (skatteindrivare).…

Matteus:15-17

Cooks
2015-12-24, 15:23
Ha! Hade en "kompis" som gjorde likadant. Dodge, dodge, dodge. Svarade inte i sin lur längre eller på facebook men såg att han varit inne på FB och svarat andra. Polisen gick inte så alternativet, vilket han dock inte visste och 9/10 tror säkert att man kan anmäla sånt.

Hur som helst, klickade mig vidare på hans facebook och kom fram till snubbens pappa/syster/familj och sa som det var, att jag vill ha my $ nu eller så gör jag en polisanmälan. Fick det nästa dag och antar att han skämdes så j-a mycket :D

Andra alternativen var att ge han stryk eller posta det på FB för alla o se ;) Föredrog det första då han ändå var "cool" innan det här.

Baskagge
2015-12-24, 16:07
Men om din broder försyndar sig, så gå åstad och förehåll honom det enskilt. Om han då lyssnar till dig, så har du vunnit din broder. Men om han icke lyssnar till dig, så tag med dig ännu en eller två, för att 'var sak må avgöras efter två eller tre vittnens utsago'. Lyssnar han icke till dem, så säg det till församlingen. Lyssnar han ej heller till församlingen, så vare han för dig såsom en hedning och en publikan (skatteindrivare).…

Matteus:15-17

mm skicka kyrkan på honom! :devil:

Baskagge
2015-12-24, 16:11
En kompis köpte bildelar på blocket av någon snubbe som dock aldrig skickade efter att han fått pengarna. Efter någon månad och ett antal märkliga bortförklaringar tröttnade min kompis och ringde polisen som i sin tur ringde upp den här snubben och då kom pengarna. Kan vara ett alternativ eller att snacka med någon anhörig brukar också fungera.

mangemani
2015-12-24, 17:05
En kompis köpte bildelar på blocket av någon snubbe som dock aldrig skickade efter att han fått pengarna. Efter någon månad och ett antal märkliga bortförklaringar tröttnade min kompis och ringde polisen som i sin tur ringde upp den här snubben och då kom pengarna. Kan vara ett alternativ eller att snacka med någon anhörig brukar också fungera.

när jag bad polisen att kontakta brottslingen(efter typ 1 miljon sms och xx antal mobil ringningar/röst samtal, meddelanden på FB inte bara från mig utan min syrra och morsa med, vilket jag berättade för polisen), så sa de att det var inget som de brukade göra, att de inte kunde göra någonting och att jag skulle fortsätta kontakta tjuven.
i vilken stad bor du med sådana lätta och snälla poliser?

Luca Brasi
2015-12-24, 18:12
Har två chippade Xbox, varav ett alltid använts till förfester och kvällar för partylir med bomberman, Mashed, gamla SNES spel etc inlagt på boxen. Mycket populär och använts inom kretsen i många år.

Har lånat ut det till en bekant för väldigt länge sedan som aldrig lämnat tillbaks den. Har försökt ett par gånger under de senaste åren och alltid kommer nya bortförklaringar då han garanterat använder den för eget bruk. Nu har han flyttat och tagit den med sig och samtliga av gamla polare säger att den är hos honom trots att han säger att dom har den och nu igår sa han att han inte vet vart den är längre. Jag är 99% säker på att han ljuger och att den är hemma hos honom.

Har velat ha den under många kväller för LAN etc men inte kunnat då han haft "insert random bortförklaring". Hur ska man få tillbaks den när han sitter och säger att han inte vet vart den finns längre och spelar dum? Den har varit i hans ägo i 7 år och nu när jag verkligen tjatar om att komma och hämta den så är den helt plötsligt försvunnen.

Vad är detta för sjukt beteende och hur går man tillväga?

EDIT: Och varför skäms jag över att tjata och känner mig påträngande? Det känns helt befogat att göra då det är mitt och jag vill ha tillbaks det.
Han sålde den för sju år sedan.

Baskagge
2015-12-24, 23:07
när jag bad polisen att kontakta brottslingen(efter typ 1 miljon sms och xx antal mobil ringningar/röst samtal, meddelanden på FB inte bara från mig utan min syrra och morsa med, vilket jag berättade för polisen), så sa de att det var inget som de brukade göra, att de inte kunde göra någonting och att jag skulle fortsätta kontakta tjuven.
i vilken stad bor du med sådana lätta och snälla poliser?

Göteborg. I det här fallet så räckte det med ett telefonsamtal och det hade det nog gjort i många fall utan att göra en polisanmälan och dra igång en utredning som sedan läggs ner.

mangemani
2015-12-25, 00:20
har faktiskt svårt att tro på det. må hända att du hade tur i ditt fall och råkade få prata med en hjälpsam polis, men så som det lät på den jag pratade med så var det inget som polisen tog sig an, det var något man fick reda ut själv.
men uppenbarligen så finns det tydligen poliser som fattar det man säger och tar en på allvar och det är ju bra, synd att de inte är fler utav dem bara:(

0x5f3759df
2015-12-25, 00:51
har faktiskt svårt att tro på det. må hända att du hade tur i ditt fall och råkade få prata med en hjälpsam polis, men så som det lät på den jag pratade med så var det inget som polisen tog sig an, det var något man fick reda ut själv.
men uppenbarligen så finns det tydligen poliser som fattar det man säger och tar en på allvar och det är ju bra, synd att de inte är fler utav dem bara:(

Antagligen var inte dina omständigheter likadana som baskagges heller. Polisen hanterar inte saker som du lånat ut som du inte får tillbaka. Det är endast om uppsåt fanns att inte betala/lämna tillbaka som det blir bedrägeri annars är det civilrättsligt.

mangemani
2015-12-25, 01:32
och uppenbarligen så hade brottslingen ingen som helst avsikt att lämna igen sakerna eller betala igen skulden, annars så skulle jag ha haft igen mina pengar och saker för snart 2 år sedan, så uppsåt till att inte betala igen fanns ju uppenbarligen.

0x5f3759df
2015-12-25, 02:21
och uppenbarligen så hade brottslingen ingen som helst avsikt att lämna igen sakerna eller betala igen skulden, annars så skulle jag ha haft igen mina pengar och saker för snart 2 år sedan, så uppsåt till att inte betala igen fanns ju uppenbarligen.

Nej det är inte så det funkar, det bevisar inte att uppsåtet fanns.

mangemani
2015-12-25, 02:33
jo, för jag är inte den första som brottslingen har blåst, vilket är bevis nog eller att det lutar mot att uppsåt fanns och det förklarades även för polisen.

Guckenn
2015-12-25, 02:59
jo, för jag är inte den första som brottslingen har blåst, vilket är bevis nog eller att det lutar mot att uppsåt fanns och det förklarades även för polisen.

Det där är inget bevis för att uppsåt förelåg i detta specifika fallet. Sedan kan polisen inte veta om du talar sanning eller inte(såvida inte din kompis var tidigare straffad). Sedan som redan sagts så är detta ett tvistemål som ska behandlas i tingsrätten, polisen är fel organisation att vända sig till.

Jakobson
2015-12-25, 03:18
jo, för jag är inte den första som brottslingen har blåst, vilket är bevis nog eller att det lutar mot att uppsåt fanns och det förklarades även för polisen.

Var inte det din flickvän som du lämnat grejer hos och hon inte hade låtit dig hämta dem? Och du kallar henne brottsling, lite förnedrande att anmäla sin fd för lite prylar faktiskt.

mangemani
2015-12-25, 03:43
om tjuven känner sig förnedrad kunde jag inte bry mig mindre om, jag ville lösa det på ett vänligt sätt, men tjuven valde att vilja lösa det på ett otrevligt sätt genom att inte svara på allt jag skickade till henne(inklusive 2 varningar där jag skrev att jag inte ville dra in polisen men hon tvingade mig om hon inte svarade).
du vet väl inte hur mycket prylar hon har stulit och hur stor skuld hon har hos mig, men det spelar ingen roll, hade det bara handlat om en tandborste som jag vill ha igen, så har jag all rätt att få igen den och tjuven har ingen som helst rätt att inte låta mig hämta den.

Diomedea exulans
2015-12-25, 03:45
Var inte det din flickvän som du lämnat grejer hos och hon inte hade låtit dig hämta dem? Och du kallar henne brottsling, lite förnedrande att anmäla sin fd för lite prylar faktiskt.

Varför ska man bry sig om att inte förnedra någon bara för att denne är ens före detta?

Yes
2015-12-25, 03:51
I ett sådant fall är det rent civilrättsligt. Även om Mange tycker det är brottsligt så har inte polisen med det att göra.

För att få tillbaka sakerna och pengarna ansöker man om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Bestrides det får man ta det till tinget.

Det blir liksom svårt att få det till något tillgreppsbrott när det är saker som varit i bådas besittning. Om någon inte skickar varor efter betalning på blocket kan man i varje fall utreda bedrägeri.

Jakobson
2015-12-25, 04:27
om tjuven känner sig förnedrad kunde jag inte bry mig mindre om, jag ville lösa det på ett vänligt sätt, men tjuven valde att vilja lösa det på ett otrevligt sätt genom att inte svara på allt jag skickade till henne(inklusive 2 varningar där jag skrev att jag inte ville dra in polisen men hon tvingade mig om hon inte svarade).
du vet väl inte hur mycket prylar hon har stulit och hur stor skuld hon har hos mig, men det spelar ingen roll, hade det bara handlat om en tandborste som jag vill ha igen, så har jag all rätt att få igen den och tjuven har ingen som helst rätt att inte låta mig hämta den.

Varför ska man bry sig om att inte förnedra någon bara för att denne är ens före detta?

Det kanske blev oklart, jag menar att jag tycker Mange förnedrar sig genom att anmäla och tjafsa med sin fd flickvän och lite prylar ( vad jag minns var det inte så mycket , du skrev rätt ofta om ert problem här på kolo)
Menar, jag har haft ex som bränt upp min sportbag med boxningshandskar mm eller slängt grejer, men det är ju fd flickvänner, jag skulle känna mig fjollig om jag bråkade om sånt iallafall när det gäller någon man har haft förhållande med.

Yes
2015-12-25, 04:43
Det kanske blev oklart, jag menar att jag tycker Mange förnedrar sig genom att anmäla och tjafsa med sin fd flickvän och lite prylar ( vad jag minns var det inte så mycket , du skrev rätt ofta om ert problem här på kolo)
Menar, jag har haft ex som bränt upp min sportbag med boxningshandskar mm eller slängt grejer, men det är ju fd flickvänner, jag skulle känna mig fjollig om jag bråkade om sånt iallafall när det gäller någon man har haft förhållande med.
Jag vet flertalet handräckningsärenden där det bråkats om saker värda 10-20Kr - typ kökshanddukar och kaffemuggar. :D

mangemani
2015-12-25, 04:46
tråkigt att du skulle känna dig fjantig och förnedrad:(, men jag är inte du och jag känner mig inte det minsta förnedrad eller fjantig. du kanske accepterar stöld, det gör inte jag.

nu har ju du ingen aning om hur mycket det handlar om i mitt fall, men vi säger så här då, skulle du känna dig förnedrad och fjantig om du hade lånat ditt ex en större summa pengar som exet vägrar att ge igen? vart går din gräns för att känna dig fjantig eller inte? vid vilken summa? vilka saker måste ha stulits för att du inte ska känna dig förnedrad och fjantig utan istället tycker det är ok att anmäla? eller accepterar du stöld oavsett vad? lycklig tjej isf, kan skinna dig på allt du har och komma undan med det för du känner dig förnedrad och fjantig bara av tanken att anmäla ditt ex*facepalm*

PureWhey
2015-12-25, 11:43
Jag vet flertalet handräckningsärenden där det bråkats om saker värda 10-20Kr - typ kökshanddukar och kaffemuggar. :D


Haha vad pysslar folk med...