handdator

Visa fullständig version : Okej att träna efter en migränattack?


Velander
2015-12-22, 11:09
Hej, varje gång som jag har får en migränattack, där smärtan oftast sitter i 6-8 timmar, så är jag skapligt matt/dåsig i huvudet 1 dygn efteråt, och jag undrar om det finns några risker att träna med detta?
Hur gör ni som lider av migrän, väntar ni tills ni känner er helt "fit for fight" eller tränar ni på trots den "bakfylla" som man får av en attack?

Mvh

amarth
2015-12-22, 11:34
För mig brukar det ta runt ett dygn efter att jag börjat få migrän tills jag känner mig hyfsat pigg igen. Jag tror inte att det är farligt att träna när man väl känner sig pigg nog att göra det, har inte hittat någon information om att det skulle vara farligt heller.
Jag brukar känna ganska tydligt när migränen avtagit tillräckligt för att kunna träna (vilket är i princip helt och hållet). Jag väljer dock att vänta tills jag kan träna som vanligt, det skulle säkert gå att göra ett pass där jag sänker intensiteten med 50 % lite tidigare men det känns bara onödigt.

Alkro
2015-12-22, 21:45
Migrän, till skillnad från spänningshuvudvärk, förvärras ju oftast av träning. Jag skulle avstå träning tills jag kände mig helt återställd om jag var du.

Dillchips
2015-12-22, 23:57
Hej, varje gång som jag har får en migränattack, där smärtan oftast sitter i 6-8 timmar, så är jag skapligt matt/dåsig i huvudet 1 dygn efteråt, och jag undrar om det finns några risker att träna med detta?
Hur gör ni som lider av migrän, väntar ni tills ni känner er helt "fit for fight" eller tränar ni på trots den "bakfylla" som man får av en attack?

Mvh

Hos mig brukar det variera. Jag märker redan under uppvärmningen om jag har börjat för tidigt eller inte. Ibland går det bra och ibland inte. Har du nära till gymmet är det värt att chansa, annars är det bättre att ta det säkra före det osäkra. cofffee

Yip_man
2015-12-23, 09:32
funderar man på att träna efter migrän så ska man nog ifrågasätta sig själv om det var migran man hade....

Svaret är att för mig känns det lika aktuellt som att böja tungt med maginfluensa..

Velander
2015-12-23, 15:58
funderar man på att träna efter migrän så ska man nog ifrågasätta sig själv om det var migran man hade....

Svaret är att för mig känns det lika aktuellt som att böja tungt med maginfluensa..

Tro mig, det är migrän, första tecknen är att jag slumrar titt som tätt när jag pratar eller att jag ser en ljus prick fara förbi i synfältet, 4-20 h senare så får jag domningar i mina fingrar och synen blir helt skev, i takt med att synen blir bättre så kommer värken smygandes och efter 30-40 min så kan jag se igen och smärtan har nått sin "peak".
Helvetet sitter i 6-8 timmar och efter det så känner jag mig dåsig/drogad i något dygn, är den vänstersidig så spyr jag också, som tur vad så är den oftast högersidig.

Illustrerade mannen
2015-12-23, 16:12
Igår hade jag ett helvetiskt anfall. Kände direkt när jag vaknade att det var kört! Kunde inte titta pga smärtan i huvudet, kräktes och hade rännskita - hela kroppen kollapsar på något sätt. Detta inträffar ungefär en gång var sjätte månad - lindrigare anfall ca var sjätte vecka. Somnade till slut och sov till tidig kväll. Instruerade kampsport på kvällen trots "bakfyllan". Idag på förmiddagen ett mark - och bänkpass. Nästan som vanligt. Så för att svara på "frågan": jag kan träna nästan som vanligt dagen efter och är inte orolig för att det ska vara farligt. Gå på känsla!