handdator

Visa fullständig version : Static contraction training


Somoti
2015-12-21, 22:03
Finns det någon som kan Static Contraction Training som kan svara mig hur man på S.C.T. ökar biceps styrka. Jag kan ej öka i biceps styrka. Jag har provat biceps curl ifrån 90 grader i power rack. Hur gör jag framsteg?
Hur tränar man magmuskulatur utan pulley eller maskin?

Tack.

delizh
2015-12-21, 22:04
Träna mer. Ät mer.

Situps

Somoti
2015-12-21, 22:12
Träna mer. Ät mer.

Situps

Hur öka intensitet i magmuskulaturen kontinuerligt?

svenbanan
2015-12-21, 22:32
Hur öka intensitet i magmuskulaturen kontinuerligt?

Håll en viktplatta/hantel på bröstkorgen.

Alternativt kör mer och mer nedåtlutande (liggande på sittupsbräda då såklart).

Somoti
2015-12-21, 22:45
Håll en viktplatta/hantel på bröstkorgen.

Alternativt kör mer och mer nedåtlutande (liggande på sittupsbräda då såklart).

Jag kan inte hålla tillräckligt viktplattor/hantel på bröstkorgen. Jag har ej sittupsbräda.

Sarco
2015-12-22, 01:03
Köp ett maghjul (abwheel). Du har också dragonflags (tung övning men kan göras lättare med böjda ben och enbart negativ fas, om du inte är stark nog än). Benlyft, om du kan hänga någonstans. Plankan, sidoplankan.

Situps/crunches funkar också. Du kan öka belastningen genom att hålla armarna ut ovanför huvudet. Tänk hävstång - fast du måste klara att inte hjälpa till med armarna.

Luca Brasi
2015-12-22, 01:27
Att den onödigt udda metoden du använder dig av inte ger dig de resultat du önskar kanske indikerar att du borde träna mer som majoriteten av de som tränar?

svenbanan
2015-12-22, 04:54
Jag kan inte hålla tillräckligt viktplattor/hantel på bröstkorgen. Jag har ej sittupsbräda.

Vad menar du?
Varför kan du inte lägga vikter på bröstkorgen?

Du ska alltså lägga hanteln tvärs över bröstkorgen, sedan håller du den bara på plats med händerna.

Ifall du inte har en situpsbräda, så får du väl skaffa dig då en ifall du vill göra situps med negativ lutning... Ifall du fick godkänt på träslöjden i högstadiet borde du ha skills nog för att kunna bygga en av lite plankor från bauhaus.

Gerdler
2015-12-22, 12:59
Jag har provat biceps curl ifrån 90 grader i power rack. Hur gör jag framsteg?


Först och främst. Överlåt power racket till dem som behöver det. :smash:
För det andra så ökar biceps styrkan precis som alla andra muskler av hög intensitet , hög frekvens och ihärdigt arbete gärna med kaloriöverskott. Men du bör nog variera intensiteten ändå.

kvarnis
2015-12-22, 13:32
Biceps tränas redan indirekt av basövningar som chins och tunga stångroddar, har man progression i dem ökar biceps i styrka och storlek parallelt helt utan isolationsövningar.

Kaloriöverskott är också ett krav för armtillväxt då kroppen tenderar att växa i proportion, har för mig att för varje cm på armarna krävs runt 2.5-3 kg ökning i muskelmassa sett till hela kroppen.

Gerdler
2015-12-22, 13:49
Biceps tränas redan indirekt av basövningar som chins och tunga stångroddar, har man progression i dem ökar biceps i styrka och storlek parallelt helt utan isolationsövningar.

Kaloriöverskott är också ett krav för armtillväxt då kroppen tenderar att växa i proportion, har för mig att för varje cm på armarna krävs runt 2.5-3 kg ökning i muskelmassa sett till hela kroppen.

Fast du kan snabba på det rätt rejält om du lägger till lite bra isolation.

Luca Brasi
2015-12-22, 14:34
Han tränar statisk träning?
Statisk träning ger statiska resultat...

filmjölk
2015-12-22, 16:27
Statisk styrketräning är väl bevisat sämre än dynamisk styrketräning även för att öka den statiska styrkan? Så en träningsmetod som SCT är skräp.

Somoti
2015-12-22, 17:10
Everyone trains as they see fit.

filmjölk
2015-12-22, 17:17
Everyone trains as they see fit.

Ja det gör väl folk, men det betyder inte att vissa metoder, specifikt de skapade av Tony Little, är rätt kassa. PFT är en annan kass han gjort, liksom alla de där TV-shop prylarna och programmen.

Somoti
2015-12-22, 17:25
Ja det gör väl folk, men det betyder inte att vissa metoder, specifikt de skapade av Tony Little, är rätt kassa. PFT är en annan kass han gjort, liksom alla de där TV-shop prylarna och programmen.

Det fungerar för mig förutom biceps.

Wilt the Stilt
2015-12-22, 17:26
Statisk träning.. Gymnaster brukar väl kunna ha en rätt utvecklad fysik.. (Tränar mkt statisk träning). Kör väl annan styrketräning med iofs. Bara en tanke jag fick.

Statisk skivstångscurl är en trevlig övning.

filmjölk
2015-12-22, 17:49
Det fungerar för mig förutom biceps.

Vad har det gett för resultat då?

Somoti
2015-12-22, 18:33
Statisk träning.. Gymnaster brukar väl kunna ha en rätt utvecklad fysik.. (Tränar mkt statisk träning). Kör väl annan styrketräning med iofs. Bara en tanke jag fick.

Statisk skivstångscurl är en trevlig övning.

Hur får man styrka ifrån statisk skivstångscurl? Jag har nått en platå.

F Ultra
2015-12-22, 19:32
Senaste avsnittet av fysiopodden http://fysiopodden.se/avsnitt-118-julspecial/ tog bla upp detta med isometrisk träning vilket är det mer gängse uttrycket) i bla marklyft.

Sparven från Minsk
2015-12-22, 20:34
Hur får man styrka ifrån statisk skivstångscurl? Jag har nått en platå.

Periodisering gissar jag på. Jaga progression via länge statisk tid, fler set, mer vikt m,m precis som vid all annan träning.

Progression handlar mycket om variation.

Och angående magträningen, ta en 20 kg viktskiva bakom nacken, eller två. Lycka till!

Somoti
2015-12-22, 21:33
Periodisering gissar jag på. Jaga progression via länge statisk tid, fler set, mer vikt m,m precis som vid all annan träning.

Progression handlar mycket om variation.

Och angående magträningen, ta en 20 kg viktskiva bakom nacken, eller två. Lycka till!

Tack.

Det går ej för mig att greppa i en eller 2 viktskivor bakom nacken vid mag träning.

F Ultra
2015-12-23, 00:36
Tack.

Det går ej för mig att greppa i en eller 2 viktskivor bakom nacken vid mag träning.

Någon form av handikapp? Underlättar ju om man vet premisserna om man ska kunna ge olika tips. Men annars får du jobba med tanken, dvs du måste öka belastningen/tyngden på något vis, kan du inte hålla i viktskivor framför eller bakom kroppen så får du försöka tänka ut något annat sätt där du kan applicera mer tyngd i rörelsen.

Beemel
2015-12-23, 09:10
Börjar dofta troll....

StarkaUlf
2015-12-23, 09:15
Börjar dofta troll....

Den lukten kom redan i Januari/Februari.

oscarovegren
2015-12-23, 12:23
Hur får man styrka ifrån statisk skivstångscurl? Jag har nått en platå.

Det är omöjligt. Varför är du så emot koncentrisk träning?

F Ultra
2015-12-23, 15:46
Det är omöjligt. Varför är du så emot koncentrisk träning?

Omöjligt skulle jag nog inte vilja påstå, men jäkligt mycket svårare iaf. Såvitt jag kan förstå det så är de tre olika vägarna till hypertrofi:

1. Metabol stress
2. Mekanisk stress
3. Statisk spänning

#3 händer ju vid isometrisk träning och är anledningen till att t.ex marklyft kan träna greppet, dock är det med största sannolikhet den vägen som ger absolut minst hypertrofi av de tre. Används ju tydligen framgångsrikt inom rehab vilket tyder på att det ger en liten effekt men ingen stor (för då hade det ju varit kontraproduktivt för rehab).