handdator

Visa fullständig version : On the road again


resqual
2015-12-21, 01:37
ja.. Inte första gången man startar en träningsjournal här.
Den första jag skapade var 2012/13 och den varade i två inlägg innan intresset försvann, kan man skylla på att man var ung och dum?

Tänkte därför starta om från början, ta det i lugnt tempo och komma igång innan nyårs "rushen" börjar när alla ska börja med sina nyårslöften (det här är väll på sätt och vis ett sånt.)

Kort om mig;
21 år
100kg+- (fokuserar mer på form och känsla; än vikt såhär i början)
179cm

Tränat cirka 4-5 veckor redan men motivationen dog lite, tog därför förra veckan av och känner att jag är taggad igen! (blev inte övertränad, men mycket jobb och annat gjorde att jag inte orkade fokusera på träning.)
Körde och tänkte nog fortsätta ett tag till på schemat som följer;
A:
Mark 5x5
Knäböj 5x5
Militärpress 2x10
Hantelcurl 2x10

B:
Mark 5x5
Knäböj 5x5
Hantelpress/bänk 3x10
Triceps 2x10

Kör alternerande schema, ABAB, 3-4ggr i veckan.
Nuvarande vikter är 80kg mark, 50kg benböj, 20kg militärpress och 10-12kg på resterande. Fokuserar på basövningarna och har curlen/tri som lite extra.
Vill dock träna mer och funderar därför på någon 4 split med några cardiopass.

Kostmässigt har jag skippat frukost (aldrig ätit i hela mitt liv) kört en kycklingsallad med grönsaker och quinoa/bulgur till lunch och vad som serverats till middag samt en proteinshake efter träning.

Tänkte försöka mig på ett nytt kostschema (mer strikt) som en bekant på lokala gymmet tipsade om. följande;
Frukost: 2 ägg eller 1dl havregrynsgröt
Mellan: Prot. shake
Lunch: 200g kött, 1/2dl okokt ris (eller liknande kolhydrat) + sallad
Mellan: Prot. shake
Middag: 250g kött, sallad

Avslutar här, kommer kanske fylla på mer i senare inlägg.
Men är intresserad av tips och råd angående tränings/kost upplägg. Ett riktmärke är att få muskler samt bli av med fett. Vill även övergå till mer funktionell träning (läs kropssvikt-övningar) och man kan säga att att första delmålet är sommaren 2016.